פלסטינים מרפיח חוזרים לחאן יונס אחרי יציאת צה"ל משם, 8 באפריל 2024 (צילום: AFP)
AFP

ישראל זקוקה לעסקת חטופים כדי לנצל את ההפוגה להכנת רפיח למתקפה

שתי משלחות ישראליות היו השבוע בקהיר, כל אחת לכאורה בעניין אחר: משלחת שדנה בנושא החטופים, ומשלחת שדנה בעניין הגבול המשותף, הפליטים והפעולה ברפיח ● התקווה הישראלית היא שבהפוגה שתתלווה לעסקת שחרור חטופים תחל תנועה של פליטים מדרום הרצועה עד לנחל עזה - כך תתחיל רפיח להתרוקן, שלא תחת אש ● ובינתיים בצפון: ישראל לא השיגה הרתעה צבאית - ולא ריסון מדיני ● פרשנות

ישראל מתנהלת בשבוע באחרון בשני קווים מקבילים: האחד מול חמאס, בניסיון להסכים על עסקת חטופים תוך כדי עיד אל-פיטר המתחיל מחר ונמשך עד סוף השבוע (מה שכנראה חשוב מאוד לחמאס כנכס תודעתי); והשני מול מצרים, בכל הקשור לרפיח.

באופן לא מקרי היו שלשום (ראשון) במצרים שתי משלחות ישראליות שדנו כל אחת בעניין אחר – משלחת ברשות ראש המוסד דוד ברנע שדנה בנושא החטופים, ומשלחת נוספת ברשות בכיר ביטחוני ישראלי שדנה בעניין הגבול המשותף, הפליטים והפעולה ברפיח.

התקווה הישראלית היא שבהפוגה שתתלווה לעסקת שחרור חטופים תחל תנועה של פליטים מדרום הרצועה לאזור חאן יונס וצפונה עד לנחל עזה, שם ישראל מחזיקה בפרוזדור שמבתר את הרצועה לשני חלקים.

התלכדות שני התהליכים הללו אמורה לשרת המטרה הישראלית. כך תתחיל רפיח להתרוקן, שלא תחת אש. וכאן בדיוק נמצאת נקודת המחלוקת העיקרית עם חמאס. הוא דורש סיום לחימה כדי להציל את מה שנשאר לו בדרום הרצועה כבסיס לשיקום הארגון, בדיוק מה שישראל רוצה למנוע ולכן מתעקשת על הפוגה בלבד.

כאן בדיוק נמצאת נקודת המחלוקת העיקרית עם חמאס. הוא דורש סיום לחימה כדי להציל את מה שנשאר לו בדרום הרצועה כבסיס לשיקום הארגון, בדיוק מה שישראל רוצה למנוע ולכן מתעקשת על הפוגה בלבד

לא בכדי חזרו שלשום שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי על האמירה הברורה שהפעולה בעזה לא הסתיימה וכי התור של רפיח עוד יגיע.

בפגישות של הבכיר הישראלי עם המצרים דנו הצדדים בענין הפליטים הפלסטינים, כאשר ישראל שבה והדגישה כי היא מבינה את הרגישות המצרית לפריצת הגבול. האינטרס המשותף של שתי המדינות הוא כמובן להשתלט מחדש על ציר פילדלפי, השאלה היא איך.

בישראל לא מוותרים על מהלך התקפי שיפרק סופית את הנוכחות של חמאס. מצרים וארצות הברית דוחפות כל העת לפתרון אלים פחות ככל הניתן, שיבטיח מינימום פגיעה באזרחים (ארה"ב) ואי פריצה של הגבול (מצרים).

בישראל לא מוותרים על מהלך התקפי שיפרק סופית את הנוכחות של חמאס. מצרים וארצות הברית דוחפות כל העת לפתרון אלים פחות ככל הניתן, שיבטיח מינימום פגיעה באזרחים (ארה"ב) ואי פריצה של הגבול (מצרים)

לכן, לא מן הנמנע שישראל התחייבה בשיחות סגורות לשני הצדדים לפעול אחרת ברפיח, בצורה ממוקדת יותר וללא העוצמה האווירית המאסיבית שהופעלה על כל שאר חלקי הרצועה בחצי השנה האחרונה.

כתב השטחים של ערוץ 12 אוהד חמו דיווח שלשום כי תושבים ברפיח טוענים שאנשי חמאס במדים נמצאים כל העת במעבר הגבול עם מצרים. המראות הללו מהוות מציאות בלתי אפשרית מבחינת ישראל.

פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 7 באפריל 2024 (צילום: AFP)
פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 7 באפריל 2024 (צילום: AFP)

הפגנת הריבונות של חמאס היא אחת הסיבות שבמערכת הביטחון לא מוותרים על פעולה צבאית. סיום הפעולה העצימה בחאן יונס והסגת הכוחות מהעיר, הן חלק מתהליך מקדים של הכנת הפעולה ברפיח.

במהלך השבועות האחרונים הבהירו גורמים בצה"ל כי לא יהיה ניתן לפנות את האוכלוסייה מרפיח כשצה"ל פרוס באופן נרחב בחאן יונס וסביבתה. הוצאת הכוחות תאפשר זרימה מהירה יותר של האוכלוסייה צפונה, בתקווה שחמאס לא ימנע זאת כפי שעשה במשך שבועות בעיר עזה, כשעצר את התושבים – לעיתים בירי – שביקשו לרדת דרומה.

הוצאת הכוחות תאפשר זרימה מהירה יותר של האוכלוסייה צפונה, בתקווה שחמאס לא ימנע זאת כפי שעשה במשך שבועות בעיר עזה, כשעצר את התושבים – לעיתים בירי – שביקשו לרדת דרומה

מבחינת צה"ל, השלב החדש שבו נמצאת הלחימה הוא בבחינת אוויר לנשימה. אוגדה 98 שהייתה ארבעה חודשים בלחימה בתוך הרצועה היא אוגדה שאמורה להיות משמעותית גם בלחימה בלבנון, כשזו תגיע – אם תגיע.

למרות שהאוגדה עדיין אחראית על דרום הרצועה – וסביר שתמשיך לפעול שם במסגרת שלב הפשיטות הממוקדות – העיניים כבר מתחילות להיות נשואות גם לצפון.

הסכם מדיני מחייב עם לבנון

השבוע רשמה ישראל הישג נוסף בחיסולה של דמות בכירה נוספת במערך המיוחד של חזבאללה, כוח רדואן. שלשום בלילה חוסל בדירה בבניין רב-קומות בסולימניה שבדרום לבנון, בכיר בדרגת מח"ט שהיה אחראי על מרחב רכס רמים.

חזבאללה הכין בפרוטרוט את הפשיטה של הארגון בצפון – הוא יסודי באיום הזה לא פחות מחמאס. זו הסיבה שבבוקר ה-7 באוקטובר הייתה בישראל בהלה. חלק מכוחות השיריון לא המתינו למובילי הטנקים ונעו על הכבישים במהירות לכיוון הגבול במטרה לפגוש כל כוח של חזבאללה שיחצה את הגדר.

עובדתית, אף כוח של חזבאללה לא חצה מאז את הגבול – כל מי שניסה לעשות את זה היו גורמים פלסטיניים בשירות חזבאללה.

אגב, חלק מהידע והשיטות שבהן השתמש חמאס בפשיטה על העוטף הגיע מהדרכה צמודה שקיבל מלבנון ואיראן. אבל למרות הכרסום המצטבר ביכולות של חזבאללה לאורך הגבול – וגם אלה בעומק לבנון, בכל הקשור למערכי ההגנה האווירית שלו – אלו עדיין לא הביאו לשינוי אסטרטגי מולו. בישראל יודעים את זה היטב ולכן המוכנות לפעולה קרקעית.

במצב הדברים הנוכחי, צבאית לא השגנו את ההרתעה ומדינית לא את הריסון. התקווה היא להגיע לשתי המטרות האלה דרך הסכם לפני לחימה, אבל הסיכוי לכך הולך וקטן.

במצב הדברים הנוכחי, צבאית לא השגנו את ההרתעה ומדינית לא את הריסון. התקווה היא להגיע לשתי המטרות האלה דרך הסכם לפני לחימה, אבל הסיכוי לכך הולך וקטן

שר הביטחון יואב גלנט לצידו של שליח נשיא ארה"ב עמוס הוכשטיין. 5 במרץ 2024 (צילום: שחר יורמן)
שר הביטחון יואב גלנט לצידו של שליח נשיא ארה"ב עמוס הוכשטיין. 5 במרץ 2024 (צילום: שחר יורמן)

מכאן נשאלת השאלה מה תעשה ישראל אם תושג הפסקת אש בדרום ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יעמוד במילתו לנצור את האש? שר הביטחון גלנט אמר בעבר כי בעיניו זו הזדמנות לשבור את הקשר בין שתי הזירות שנכפה על ישראל ולהמשיך לפעול בלבנון. לא בטוח שהעמדה הזו תהיה מקובלת בקבינט המלחמה ובעיקר על וושינגטון.

בשיחה שקיים שר הביטחון עם השליח האמריקאי ללבנון עמוס הוכשטיין אמר לו האחרון, כי לדעתו תחת הפסקת אש יגדל משמעותית הסיכוי להגיע להסכם מדיני מחייב עם לבנון.

בשיחה שקיים שר הביטחון עם השליח האמריקאי ללבנון עמוס הוכשטיין אמר האחרון, כי הפסקת אש תגדיל משמעותית את הסיכוי להגיע להסכם מחייב עם לבנון

במצב הדברים הזה ישראל תצטרך להחליט מה חשוב יותר מבחינתה – החזרת התושבים וקיבוע איחוד הזירות (שקט בעזה = שקט בלבנון), או המשך לחימה במטרה לשדר מסר נחוש, ברוח "אנחנו קובעים את הכללים מתי, איך, ואיפה להילחם".

עוד 870 מילים
סגירה