האופוזיציה ואני, בדרך לניצחון המוחלט

.מרב מיכאלי ויאיר לפיד (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
מרב מיכאלי ויאיר לפיד

לא יפה לשמור שבחים בלב. לכן אשתף בהתפעלותי הרבה מכם, חברי האופוזיציה, שמצליחים מעל לכל המצופה להסתיר ולטשטש את פועלכם בשירות משימתכם האופוזיציונית, החלפת הממשלה, משל הייתם עץ נופל ביער, או כאילו נכתבו מעשיכם בדיו-סתרים.

ואולי אינכם מסווים את פעילותכם האופוזיציונית מטעמי חשאיות, אלא מטעמי צניעות דווקא. אם כך הדבר יתכן שבדיוק לאנשים כמותכם כיוון אביו המנוח של יו"ר האופוזיציה, טומי לפיד, שנהג לומר שהעניין עם אנשים צנועים זה שהוא מאמין שהם צנועים בצדק.

כה חשאית וצנועה התנהלות מרבית הח"כים של יש עתיד, למשל, עד כי לא רק אני אלא אף גוגל עצמו מתקשה לזכור את שמותיהם. טטיאנה מזרסקי? משה טור פז? ירון לוי? רון כץ? יסמין פרידמן? נאור שירי? שלי טל מרון? מטי צרפתי הרכבי? דבורה ביטון? שקיפות נוכחותם מותירה מקום רק לדמיון כיצד הם מותירים את חותמם על משימותיהם בפועל.

כה חשאית וצנועה התנהלות מרבית הח"כים של יש עתיד, למשל, עד כי לא רק אני אלא גוגל עצמו מתקשה לזכור את שמותיהם. טטיאנה מזרסקי? רון כץ? שקיפות נוכחותם מותירה מקום לגבי חותמם

לא אקפח ואוסיף שגם עשייתם האופוזיציונית של ח"כים מוכרים יותר מ"יש עתיד" כמו אלעזר שטרן, מיקי לוי, מירב בן ארי, רם בן ברק, בועז טופורובסקי, מיכל שיר, עידן רול, יוראי להב-הרצנו, סימון דוידסון ועוד, מוסווית ומוצנעת, במיומנות מרשימה.

חשאיות צנועה מפגינה גם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, שנמנעת מלהתרברב בשניים מהישגיה הפרלמנטריים הפנומנליים: האחד, השמדת ערכו האלקטורלי של המחנה הליברלי, העולָה בהיקפיה ויעילותה אפילו על השמדת-הערך שמנחיל מנהיג האומה לפרויקט הציוני. השני פלאי כקודמו: מזה ארבעה חודשים מאז הודיעה על פרישתה, מחליפה יו"ר העבודה את עצמה, וזאת באותם הצלחה, כישרון ואפקטיביות אופוזיציונית שבהם הצטיינה עד לחילופיה.

ברור לכולם שלוּ רק ימשיכו חברי האופוזיציה בדרכם זו, תיפול הממשלה בעתיד הקרוב. זאת אמנם כתוצאה מהתמוטטות המדינה שבראשה היא עומדת, ולא כתוצאה מדרישה אופוזיציונית ברורה ואפקטיבית לצאת מיד לבחירות בעקבות האסון הנורא שהמיטה הממשלה על מדינתה.

עלי לדייק ולומר שלעיתים, חברי האופוזיציה, אתם כן מצליחים להשמיע דברים בציבור. זאת למשל בעצרות שונות שעוד טורחות להזמינכם ולשמוע מה בפיכם. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, למשל, נושא בהן לעיתים דברים. הוא גם מתראיין בהסכתים ידידותיים בהם הוא משתף בחוויות משפחתיות ובפרשנויות פוליטיות. לעיתים הוא אף מוזמן להתראיין בערוצי התקשורת הממלכתיים, אם לא עולה בידם להביא ספק-כותרות עסיסי ממנו.

לוּ רק ימשיכו חברי האופוזיציה בדרכם זו, תיפול הממשלה בעתיד הקרוב. אם כי כתוצאה מהתמוטטות המדינה שבראשה היא עומדת, ולא כתוצאה מדרישה אופוזיציונית ברורה ואפקטיבית לצאת מיד לבחירות

ונכון, גם חברת מפלגתו מירב בן ארי נואמת בעוז כנגד עמיתותיה אורית סטרוק מאי גולן וטלי גוטליב. ופה ושם גם הושמע קולם של ח"כים מהאופוזיציה בוועדות השונות. אך להתרשמותי, אם אכן קיים בנמצא אפקט לאותם מעשים גלויים מועטים של חברי האופוזיציה – לדבריהם במליאה, בסיעה, בוועדות, בתקשורת, בפוסטים ובציוצים – אפקט שעלי להודות כי אני כשלעצמי מתקשה להבחין בו – הרי שבעיניי הוא מהווה הוכחה מדעית לכוחו של אפקט הפלסבו (האֵינְבּוֹ), וליעילותם של דילולים הומיאופטיים.

להגנתכם אומר, שראוי לכבד את המרץ והמשאבים שוודאי השקעתם כדי להגיע לעמדתכם הפרלמנטרית. הכנסת היא גם, ואולי קודם-כל, מקום עבודה, שחשוב להתערות בו ולהרגיש נעים. ובכך הצלחתם, כפי שהעידו החיבוקים החמים שלכם עם חברי הקואליציה בערב שובו למליאה אשתקד של הח"כ טופורובסקי מחופשת החלמה מתאונה, בשלב מקצי הספרינט של ההפיכה המשטרית.

עוד אציין להגנתכם, שאתם טוענים כי לנוכח הרוב המכריע עליו מתבססת הממשלה אין בידכם כלים אופוזיציוניים של ממש, כמו סיכוי לרוב בהצבעות או משְֹרות שלטוניות אפקטיביות. לכן, בדיוק, התעוררה המחאה כנגד הממשלה, שפועלת במרחב הציבורי ולא בסד הפרלמנטרי שבו נחיתותכם מובהקת; מחאה שממש כעת נעורה מהכישוף המאלחש שהטיל בה מפרק ההתנגדויות המיומן, בנימין נתניהו.

אם קיים אפקט למעשים הגלויים המועטים של חברי האופוזיציה – אפקט שאני כשלעצמי מתקשה להבחין בו – הרי שהוא מהווה הוכחה מדעית לכוחו של אפקט הפלסבו וליעילותם של דילולים הומיאופטיים

אודה על האמת, בתור אדם קונקרטי, ישנם שני חברי כנסת מהאופוזיציה שאת פעילותם אני דווקא כן מצליחה להבין, משום שהיא ברורה, גלויה ואפקטיבית: הח"כים נעמה לזימי וגלעד קריב, שהבינו כנראה כי ההתנגדות הנחושה והיעילה היחידה לממשלה מצויה כיום מחוץ למשכן הכנסת, ולא בתוכו.

לכן הם ניצבים במסירות לצד המוחים, ודואגים להשתמש בחסינותם הפרלמנטרית כדי לפקח על כך שהמשטרה – שכפופה לשר שהודיע בשידור חי שיקדם שוטרים שייכתב עליהם ב"הארץ" כי פגעו במוחים – משתמשת רק בכלים חוקיים במהלך הפגנות ומעצרים. זאת כדי לאפשר ככל שניתן קיום מחאה דמוקרטית חוקית ונטולת-מורא כנגד הממשלה.

כשח"כ קריב נשא דברים מגֶשר בגין בשבוע שעבר בדרישה מהמשטרה לכבד את החוק באירועי אותו ערב, הרגשתי שקטה יותר. כשהח"כ לזימי נוכחת בהפגנה ובודקת שלא ננקטים צעדים לא-חוקיים כנגד המוחים, אני מרגישה שקטה יותר. וכשאתם נואמים בכנסת, אני לא מרגישה כלום.

מזמן ידוע שהממשלה והקואליציה כלל אינן טורחות להפנות קשב ואנרגיה נגד ח"כים מהאופוזיציה. זאת מאחר שזה מכבר ביצעו בהם וידוא הכחדה פוליטי אפקטיבי, כפי שהצליחו לרושש, להעלים, לרדד, לעקר, לסרס ולחסל שורת מוסדות וגופים אחרים שאיימו על כוחם האבסולוטי ושלטונם.

ידוע שהממשלה והקואליציה אינן טורחות להפנות קשב ואנרגיה נגד ח"כים מהאופוזיציה, משום שזה מכבר ביצעו בהם וידוא הכחדה פוליטי אפקטיבי, כפי שהצליחו לסרס ולחסל שורת מוסדות וגופים אחרים

הפניית תשומת-לבן ומרצן של הממשלה והקואליציה נגד ציבור המוחים בשנה וחצי האחרונות, ובפרט בשבועות האחרונים, מעידה שהן מעריכות כי רק המחאה עלולה לכרסם בכוחן. לכן הן מפנות נגדה את "המכונה" שלהם, מכוּוונֶת לעוצמת טורבו עד דלא ידע, עד שקהל היעד שלה אינו יודע את נפשו ולעיתים אף מקדים קנה לוושט, או גז לברקס.

ההפגנות מבטאות רחשי-לב עמוקים ומורכבים של ציבורים נרחבים כלפי ההשתלטות העוינת שמבצעת הממשלה על הפרויקט הציוני, על המדינה, על המשטר, על שרידי הרשות המבצעת והשופטת, על משאבי המדינה, על ההיגיון וההגינות עצמם ועל הזכות הבסיסית לחיים של אזרחיה, ובפרט זכות החטופים שעדיין נותרו בחיים, להישאר בהם.

בהפגנות אנו מנסים למצות את זכותנו הדמוקרטית כמו גם את כוחנו, תקוותנו, יכולותינו ותקיפותנו להשפיע בצורה חוקית ולא-אלימה על כללי-המשחק ועל עתידנו, שנחמסו. בהפגנות אנו מנסים להתריע ולעצור את האסון המתגלגל.

היכן אתם חברי האופוזיציה בהפגנות? מדוע מלבד קריב ולזימי לא זיהיתי בהן – וגם לא שמעתי ממפגינים אחרים שזיהו – ח"כים אחרים משורות האופוזיציה, כמו למשל יאיר לפיד, מירב מיכאלי, מיקי לוי, רם בן ברק ועוד, מתרוצצים, פועלים וטורחים בשטח?

הממשלה והקואליציה מעריכות כי רק המחאה עלולה לכרסם בכוחן. לכן הן מפנות נגדה את "המכונה" שלהם, מכוּוונֶת לעוצמת טורבו, עד שקהל היעד שלה אינו יודע את נפשו ולעיתים אף מקדים קנה לוושט או גז לברקס

יתכן שאינכם עשויים מהחומר שנשכב מתחת למכת"זית הבואש. "נשארנו עם כל הלא-מתכוונים, הנזהרים, המדובררים, הזהירים והחושבים פעמיים", כתב לפני יותר מעשור יו"ר האופוזיציה בהספד לאביו, ובכך כנראה צדק. ואולי הגיע הזמן שתפַנו את מקומכם לנחושים, נמרצים ואמיצים מכם, לנבחרים שכֵּן יטרחו להשתמש בסמכויות פרלמנטריות בשירות הציבור שנתן להם את קולו וכעת יוצא בהמוניו לרחובות?

מדוע מלבד קריב ולזימי אין נוכחות של ח"כים נוספים מהאופוזיציה בזירה היחידה שעוד נותרה לדרוש בפועל את החלפת הממשלה? מדוע אינכם מפקחים ומשגיחים בהפגנות, מכוח חסינותכם הפרלמנטרית, באותן מסירות ואחריות שמראים שני עמיתיכם – אשר לא מסוגלים לנכוח פיזית בכל האירועים – על שמירת-החוק? זאת כדי שנוכל להתריע בשער מבלי שיהלכו עלינו אימים באמצעות הפעלתו של כוח אסור או מעצם החשש מפניו?

בואו לעבוד אתנו, המוחים בשטח. טוב מאוחר מלעולם לא. אני סמוכה ובטוחה שאם תנקטו בפעילות אופוזיציונית גלויה ושקופה, אם תגיעו להפגנות ותפַקחו לעיני-כל על הנעשה בהן מכוח חסינותכם הפרלמנטרית, לא ינטרו לכם טינה על שחדלתם לשמור את פעילותכם יפה ושתוקה, צנועה וחשאית. הרי גם אתם רק בני אדם.

ומי יודע, אם לא יצא להיפגש "על האספלט" תמיד נוכל להתראות באיזו שבת תרבות חווייתית, באיזו בר-מצווה שווה, אולי אפילו באיזה אירוע סנטימנטלי של "זיכרון בסלון" לאחת משואות העם היהודי, זו המועדפת עליכם, כמובן.

יתכן שאינכם עשויים מהחומר שנשכב מתחת למכת"זית. "נשארנו עם כל הלא-מתכוונים, הנזהרים, המדובררים, הזהירים והחושבים פעמיים", כתב לפני יותר מעשור יו"ר האופוזיציה בהספד לאביו, וכנראה צדק

ואולי יחליט ציבור המוחים שלא להמתין ליד המקרה והמזל ויגיע להפגין ליד בתיכם שלכם, בדרישה שתתנערו ותתחילו לתת עבודה. כי תפקיד המחאה הוא לפעול להחלפת כל מוסדות השלטון שאינם מתפקדים, והאופוזיציה בכללם.

יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
אני חושבת שאת לפיד שומעים קצת יותר ממה שכתבת ומירב מיכאלי עשתה איזה פגישה עם אשת ראש הממשלה שלא ברור מה יצא ממנה, אבל זה באמת לא מספיק ושני ח"כים לא יכולים לסחוב על גבם את כל האופוזיציה... המשך קריאה

אני חושבת שאת לפיד שומעים קצת יותר ממה שכתבת ומירב מיכאלי עשתה איזה פגישה עם אשת ראש הממשלה שלא ברור מה יצא ממנה, אבל זה באמת לא מספיק ושני ח"כים לא יכולים לסחוב על גבם את כל האופוזיציה, לא ברור על מה הם מקבלים משכורת

זו הטרגדיה הגדולה- לא רק שנפלנו על ראש הממשלה הגרוע בתולדותינו, נפלנו גם על הכנסת הגרועה בתולדותינו - 63 אפסים + האסון, ומולם אפוזיציה חלבית עם גנץ הפתי ששוב (שוב!) תוקע אותנו עם ביבי, ... המשך קריאה

זו הטרגדיה הגדולה- לא רק שנפלנו על ראש הממשלה הגרוע בתולדותינו, נפלנו גם על הכנסת הגרועה בתולדותינו – 63 אפסים + האסון, ומולם אפוזיציה חלבית עם גנץ הפתי ששוב (שוב!) תוקע אותנו עם ביבי, לפיד שחוץ מנאום בכנסת פה ושם לא שומעים עליו, וכל השאר אף אחד לא זוכר מי הם. כפי שציינה הכותבת, קריב ולזימי הם היחידים שנותנים עבודה. 2 מול 64 זה לא מספיק.
והבדיחה היא עלינו.

"יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה." חוץ מלרוץ בנופי ארץישראל וליטוות מחשבות הזויות, במה... המשך קריאה

"יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה."

חוץ מלרוץ בנופי ארץישראל וליטוות מחשבות הזויות, במה עוד היא מבינה?
הרמטכ"לים האחרונים, ראשי אמ"ן, המוסד והשב"כ לא עשו שום דבר חוץ מלהרגיע ולהרדים את כולנו, כדי שחס וחלילה לא יצטרכו להזיז את הת…ת ולהגן על המדינה מאויביה שמעבר לגבול.
במקום להילחם או לפחות להיות מוכנים למלחמה, הם הקטינו את הצבא (ברק התחיל עם זה), וישבו וחיכו לפנסיה השמנה שחיכתה להם בחוץ (גנץ גם דאג להגדיל אותה!).
בנט, לפיד, אולמרט ואחרים, בהסתמכם על כל גופי המודיעין הרדומים, נישבו באותה הקונספציה האיומה שאין מה לחשוש מהחמאס.
כולנו (כן. כולל אני) נהנינו לחשוב שאין מי שיכול לנו. "אני ואפסי עוד".
כולנו (כן. כולל אני) חשבנו שאנחנו מעצמה עולמית, בשעה שהרוצחים הכינו את עצמם להשמדתנו.
לא רק נתניהו!

הכול כתוב ומנומק בצורה יסודית אבל ההפגנות לא באמת באו להזיז את ראש הממשלה מכיסאו הם נועדו להחליף את השלטון בצורה לא דמוקרטית כמו שאמר הלפיד העם טעה אז דמוקרטיה זה לא דבר שהשמאל מקבל צי... המשך קריאה

הכול כתוב ומנומק בצורה יסודית אבל ההפגנות לא באמת באו להזיז את ראש הממשלה מכיסאו הם נועדו להחליף את השלטון בצורה לא דמוקרטית כמו שאמר הלפיד העם טעה
אז דמוקרטיה זה לא דבר שהשמאל מקבל ציון גבוה
נשאלת השאלה במידה ויהיו בחירות והימין יקבל מנדט להרכיב ממשלה מה אז ?
לפי דעתי התשובה ברורה כול ההפגנות מקורם באי קבלת השלטון נקודה

האויב הגדול ביותר של ישראל זה נתניהו. נתניהו החריב את כלכלת ישראל. הוא ניסה להפוך את ישראל לדיקטטורה. נתניהו בנה את החאמס והעביר לחאמס מאות מליוני דולרים, נתניהו החריב את יחסי ישראל עם... המשך קריאה

האויב הגדול ביותר של ישראל זה נתניהו. נתניהו החריב את כלכלת ישראל. הוא ניסה להפוך את ישראל לדיקטטורה. נתניהו בנה את החאמס והעביר לחאמס מאות מליוני דולרים, נתניהו החריב את יחסי ישראל עם ארה"ב ואירופה . נתניהו אחראי לטבח של ה7 באוקטובר, אחראי להפסד במערכה ואחראי וגם להפקרת החטופים.

עוד 1,228 מילים ו-6 תגובות
סגירה