סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד, 15 במרץ 2024 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90

החלטת המפכ"ל אלשיך מ־2015 תסייע לבן גביר להשתלט על המשטרה

בשנת 2015 נחקר אבשלום פלד במח"ש בחשד לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה ● המפכ"ל דאז רוני אלשיך דחה את המלצות מח"ש לנקוט צעדים משמעתיים ולהימנע מקידומו לדרגת ניצב ● גם אם ועדת המינויים תפסול אותו, הממשלה עלולה להתעלם, כך שהנושא צפוי להסתיים בבג"ץ ● אבל מינוי מנדלבליט מוכיח שלא מבג"ץ תבוא הישועה בעניין ● פרשנות

באוקטובר 2003 פרסם היועץ המשפטי לממשלה בזמנו אליקים רובינשטיין דוח לסיכום החקירה שנערכה במח"ש בעניינו של ראש אגף החקירות במשטרה דאז ניצב משה מזרחי.

החקירה עסקה בנוהג שפיתח מזרחי בתקופה שכיהן כראש יאחב"ל, לתמלל שיחות רגישות ופוליטיות שנקלטו במסגרת האזנות סתר חוקיות שביצעה היחידה, בין היתר במסגרת חקירתו של אביגדור ליברמן. "להיטות יתר", כינו זאת בג"ץ והיועץ רובינשטיין.

מח"ש המליצה להעמיד את מזרחי לדין משמעתי בגין שימוש לרעה בסמכות ובהתרשלות במילוי תפקידו, ובמקביל לסגור את התיק הפלילי. רובינשטיין אימץ את ההמלצה במישור הפלילי, אך במישור המשמעתי, על אף שקבע ששיקול דעתו של מזרחי היה "לקוי משמעותית", אין מקום להעמיד את מזרחי גם לדין משמעתי. עם זאת המליץ כי יינקטו נגד מזרחי צעדים במישור הפיקודי "עד כדי סיום התפקיד".

החלטת היועמ"ש לנקוט נגד מזרחי צעדים במישור הפיקודי הובילה את השר לביטחון פנים דאז להדיח את מזרחי ולשלוח אותו לפקד על אגף הקהילה והמשמר האזרחי במשטרה

ח"כ צעיר וחרוץ מהליכוד – גלעד ארדן – עתר לבג"ץ בדרישה שמזרחי יועמד לדין פלילי או משמעתי, אך עתירתו נדחתה. החלטת היועץ המשפטי לממשלה לנקוט נגד מזרחי צעדים במישור הפיקודי הובילה את השר לביטחון פנים באותה עת גדעון עזרא להדיח את מזרחי מתפקיד ראש אגף החקירות, ולשלוח אותו לפקד על אגף הקהילה והמשמר האזרחי במשטרה.

מזרחי סיים כהונה מפוארת במשטרת ישראל בקול ענות חלושה.

ניצב בגימלאות משה מזרחי ז"ל (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב משה מזרחי בתחילת שנות ה־2000 (צילום: דוברות המשטרה)

החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למנות את סגן המפכ"ל הנוכחי, ניצב אבשלום (אבשי) פלד, לתפקיד המפכ"ל הבא עוררה סערה.

חלקה מתמקד במה שמסתמן כסימביוזה מוחלטת בין השר והמפכ"ל המיועד, וכוונתו המוצהרת של פלד לממש כל גחמה של בן גביר בנושאים שעליה מופקדת המשטרה, תוך מתן גישה ושליטה חסרת תקדים לדרג הפוליטי בתוככי עבודת המשטרה.

התברר שבין דדון לבין פלד, שהיה אז סגן מפקד מחוז ירושלים, תועדה שיחה שבמסגרתה ביקש פלד מדדון להכשיר בנייה לא חוקית בתחומי המועצה, ודדון ביקש מפלד סיוע בשיבוץ אחד ממכריו בשורות המשטרה

חלקה מתמקד בנוהג שאימץ פלד להחניף באופן פומבי ומביך הן לבן גביר והן לראש לשכתו חנמאל דורפמן. חלקה במסלול הפיקודי שעשה פלד, שאינו הולם מי שמיועד לפקד על הארגון כולו. וחלקה מתמקד בחקירת מח"ש שנוהלה בעבר בעניינו של פלד, ובהשלכותיה על מינויו המיועד.

בשנת 2015 נחקר פלד במח"ש בחשד לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. החקירה עסקה בהתנהלות מפוקפקת של פלד מול ראש המועצה האזורית מטה יהודה דאז משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נרחבת שנוהלה נגד דדון והובילה להרשעתו ולהטלת ארבע שנות מאסר עליו.

סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד, 13 בספטמבר 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד, 13 בספטמבר 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

התברר שבין דדון לבין פלד, שהיה אז סגן מפקד מחוז ירושלים, תועדה שיחה שבמסגרתה ביקש פלד מדדון להכשיר בנייה לא חוקית בתחומי המועצה, ודדון ביקש מפלד סיוע בשיבוץ אחד ממכריו בשורות המשטרה.

מח"ש המליצה לסגור את התיק הפלילי, אך להעמידו לדין משמעתי. המפכ"ל באותה עת רוני אלשיך דחה את ההמלצה לנקוט צעדים משמעתיים, וכן את ההמלצה להימנע מקידומו של פלד לדרגת ניצב. ה"צעד הפיקודי" שננקט כלפיו התבטא בהערה משמעתית שתויקה בתיקו האישי. ב־2017 העלה אלשיך את פלד לדרגת ניצב.

מזרחי נזרק לכלבים והקריירה המשטרתית שלו נגדעה. פלד, שנשלף לפני שנה על ידי בן גביר עצמו מפיקוד על אגף ההדרכה היישר לתפקיד הסמפכ"ל, מוצא את עצמו במסלול ישיר למפכ"לות

על פני הדברים, החשדות שנחקרו בעניינו של פלד חמורים בכמה דרגות מאלה שהיו בעניינו של מזרחי. מזרחי פעל במה שהוגדר "להיטות יתר" כדי למקסם את יכולותיה של המשטרה בחקירות של שחיתות שלטונית, לא מתוך אינטרס אישי.

פלד, לעומת זאת, תועד מבקש דבר לעצמו, ורוקח עם פוליטיקאי החשוד בשחיתות עסקה של דבר תמורת דבר. ועם זאת, מזרחי נזרק לכלבים והקריירה המשטרתית שלו נגדעה. פלד, שנשלף לפני שנה על ידי בן גביר עצמו מפיקוד על אגף ההדרכה היישר לתפקיד הסמפכ"ל, מוצא את עצמו במסלול ישיר למפכ"לות.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מאי 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מאי 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

אם יש גורם כלשהו המצופה לטפל במינוי באופן ענייני, זוהי כנראה לא ממשלת ישראל הנוכחית, שאליה יביא בסופו של דבר בן גביר את הצעת המינוי. הוועדה המייעצת למינוי בכירים היא זו שאמורה לדון בהיבטים של טוהר המידות וניגודי עניינים אצל המועמד לתפקיד.

לוועדה אין כיום יו"ר – האחרון שכיהן בתפקיד היה אליקים רובינשטיין עצמו, שמונה בספטמבר 2022 על ידי ממשלת יאיר לפיד אד הוק לעניין דיון במועמדותו של הרמטכ"ל הרצי הלוי בלבד, לאחר שהיו"ר הקודם שמונה לוועדת המינויים, השופט בדימוס מני מזוז, סירב לקבל על עצמו את התפקיד באופן זמני ולא לתקופת כהונה מלאה של שמונה שנים.

החשדות שהובילו לחקירת מח"ש בעניינו וההתעלמות של צמרת פיקוד המשטרה דאז מהצורך לנקוט נגדו צעדים פיקודיים ממשיים, הם בהחלט עניינה של ועדת המינויים – ואמורים להביא לפסילתו

ועדת המינויים לא מוסמכת לדון בכשירות המקצועית של המועמד לתפקידו, אלא בהיבטים הערכיים בלבד. נכונותו המוצהרת של פלד לשרת כל דרישה פוליטית של בן גביר, נראית כמהלכת על התפר שבין המקצועי לערכי.

אולם, גם בהתעלם ממה שנראה כהטיה פוליטית ברורה של המועמד – החשדות שהובילו לחקירת מח"ש בעניינו, וההתעלמות של צמרת פיקוד המשטרה באותה עת מהצורך לנקוט נגדו צעדים פיקודיים ממשיים, הם בהחלט עניינה של ועדת המינויים – ואמורים להביא לפסילתו מהתפקיד.

רוני אלשיך בעת כהונתו כמפכ"ל המשטרה בירושלים, 30 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רוני אלשיך בעת כהונתו כמפכ"ל המשטרה בירושלים, 30 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם הוועדה תימנע מלהעביר חוות דעת שלילית, או אם הממשלה תבחר להתעלם מהמלצה לפסול את המועמד ותמנה את פלד למפכ"ל בכל זאת – יגיע העניין בוודאי לשולחנו של בג"ץ. אין לדעת כיצד יפעל בג"ץ בנסיבות אלה. תקדים עגום להתנהלות בית המשפט בנסיבות דומות, אפשר למצוא בפרשת מינויו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה בשנת 2016.

עתירות לבג"ץ שהוגשו נגד המינוי (גילוי נאות: הכותב היה מעורב בעתירות אלה כבא כוח העותרים) נדחו פה אחד על ידי הרכב של חמישה שופטים. באותו פסק דין כתב השופט נעם סולברג כי אין לקבל גישה שלפיה למינוי לתפקיד במערכת שלטון החוק אסור למנות אדם שדבק בו רבב:

"בעניין שעל הפרק עסקינן בחקירה שהסתיימה בהחלטה שלא להעמיד לדין. משקלה של חקירה כזו הוא מוגבל. ככלל, כשבתיק חקירה שנסגר עסקינן, רק במצבים נדירים וקיצוניים ניתן יהיה לקבוע כי אותה חקירה מחייבת מסקנה לפיה ההחלטה היחידה במתחם הסבירות תהיה להימנע מעשיית המינוי (…) קשה עד מאוד לאדם להילחם על חפותו, להסיר עננה שאופפת אותו, כשתיק החקירה נגדו נסגר; ולעיתים יעמוד בפני שוקת שבורה".

לא מבג"ץ תבוא הישועה בעניין זה, אלא רק מוועדת המינויים.

עוד 922 מילים
סגירה