הברית האזורית נחוצה לישראל כמו אוויר לנשימה

ישראל ובנות בריתה הצליחו ליירט 99% ממתקפת הטילים האיראנית ● הישראלים חייבים להישיר מבט למציאות: לולא הברית האזורית ושיתוף הפעולה עם מדינות כמו ירדן, ישראל הייתה נראית הבוקר אחרת לגמרי ● האפשרות לברית עתידית עם ערב הסעודית – חיונית מאי פעם ● מדינות האזור מבקשות רק דבר אחד בתמורה, שנתניהו ימשיך לשלול ● פרשנות

מטוס קרב שלקח חלק ביירוט המתקפה האווירית של איראן על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
מטוס קרב שלקח חלק ביירוט המתקפה האווירית של איראן על ישראל, 14 באפריל 2024

היום (ראשון), 14 באפריל 2024, הוא יום קריטי בתולדות המלחמות הישראליות: ישראל ובנות בריתה הצליחו ליירט 99% ממתקפת הטילים האיראנית במהלך שעות הלילה.

בפרשת בלק צוין "הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב" (במדבר, כ"ג, ט'), אך המסר לישראלים בבוקר ההיסטורי הזה חייב להיות הפוך – ישראל לא יכולה להסתדר לבדה ועליה להתחשב במדינות אחרות בבואה לקבל החלטות צבאיות, מדיניות ואזוריות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אסטרטג כושל – וזה מובן לכל עמי האזור מאז שזה חזר לשלטון לפני כשנה וחצי. לכן המסר של שר הביטחון יואב גלנט הבוקר היה ברור במיוחד: "יחד עם השותפים האמריקאים והאחרים הצלחנו להביא לפגיעה מועטה ביותר בשטח מדינת ישראל, הישג מרשים ביותר שנעשה בהצטיינות על ידי צה"ל.

המדינה השכנה שלנו ממזרח – ירדן – לא מוזכרת מילולית בהצהרת גלנט אך במהלך הלילה התברר שהטייסים של חיל האוויר הירדני השתתפו במערכה להדיפת הטילים ארוכי הטווח

"העולם כולו ראה הלילה מי זו איראן – מדינת טרור שתוקפת ממרחק של 1,500 קילומטרים את מדינת ישראל ומנסה להפעיל את כל השלוחים שלה. אך העולם ראה גם את כוחה של הקואליציה – וכיצד ישראל יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות נעמדת ובולמת את ההתקפה הזאת בצורה שאין דומה לה".

שר הביטחון יואב גלנט, 14 באפריל 2024 (צילום: אלעד מלכה)

המדינה השכנה שלנו ממזרח – ירדן – לא מוזכרת מילולית בהצהרת גלנט אך במהלך הלילה התברר שהטייסים של חיל האוויר הירדני השתתפו במערכה להדיפת הטילים ארוכי הטווח.

ככל הידוע, מדינות נוספות נטלו חלק, אם באמצעות מערכות גילוי מוקדמות, אם בעזרים מודיעיניים ואם באמצעים אחרים. ירדן אף ספגה חלק משאריות היירוטים שנפלו בשטח הממלכה. בחלק מהדיווחים אף צוין כי יש כמה הרוגים בשטח ירדן.

ברית הגנה אזורית הכוללת כמה מדינות – ובהן ישראל – המשתפות פעולה היא כורח המציאות. לולא הסיוע הזה, ובמיוחד הסיוע האמריקאי, ישראל הייתה נראית אחרת הבוקר

גלנט לא נוקב בהודעתו בירדן או בשמות המדינות האחרות, אבל הישראלים חייבים להישיר מבט למציאות האזורית החדשה והחשובה. ברית הגנה אזורית הכוללת כמה מדינות – ובהן ישראל – המשתפות פעולה היא כורח המציאות. לולא הסיוע הזה, ובמיוחד הסיוע האמריקאי, ישראל הייתה נראית אחרת הבוקר.

ארה"ב עמדה במחויבות ארוכת שנים שלה, לא לאפשר לאיום האיראני לפגוע בישראל. הנשיא ג'ו ביידן נקט בצעדים דרמטיים – הוא יצא מבית חופשתו בדלאוור וטס במיוחד לבית הלבן, כינס את הצוותים הביטחוניים הבכירים שלו, קירב את הכוחות הצבאיים האמריקאיים לעמדות התקפה, שלח את כל המיירטים לאזור ופרסם הצהרות תמיכה נחרצות במשך כל הלילה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 14 באפריל 2024 (צילום: דוברות ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 14 באפריל 2024 (צילום: דוברות ראש הממשלה)

מנהיגים מרחבי העולם הלכו בדרכו, הן ברמת ההצהרות וחלקם אף בסיוע פיזי. מעטים סומכים על שיקול דעתו של נתניהו בעת הזו. על כן ביידן לא בזבז זמן רב ומייד עם תום המתקפה פורסם כי נשיא ארה"ב הודיע לישראל שוושינגטון לא תתמוך במתקפת נגד ישראלית.

המתקפה האיראנית חסרת התקדים קמה כתגובה לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חסן מהדווי, ב־1 באפריל. ארה"ב מצפה כי למרות המתקפה החריפה – ובזכות העובדה שלא היו כמעט פגיעות בנפש – יעצרו עתה מהלכי העין תחת עין. מספיק. או "Don't" כפי שביידן נוהג לומר.

הברית האזורית האסטרטגית נחוצה לישראל כמו אוויר לנשימה; היחסים עם ירדן הם קריטיים; האפשרות לברית עתידית עם ערב הסעודית היא חיונית מאין כמוה

בצד הימני של המפה יזעקו  כי נוצרה כאן הזדמנות להשיב מנה אחת אפיים, שעתה הגיע הרגע ללמד את האיראנים לקח על כל מה שהם עושים לנו בחצי השנה האחרונה. אבל בוושינגטון למדו לנהל את ראש הממשלה הישראלי ולהכתיב לו מה מותר ומה אסור – ולא לחכות אפילו דקה עם המסרים החדים.

מה המסקנה העולה מהלילה הזה? הברית האזורית האסטרטגית נחוצה לישראל כמו אוויר לנשימה; היחסים עם ירדן הם קריטיים; האפשרות לברית עתידית עם ערב הסעודית, שבמסגרתה ארה"ב תכונן באופן רשמי את ההגנה האזורית, היא חיונית מאין כמוה.

קבינט המלחמה מתכנס בקריה בתל אביב, 13 באפריל 2024 (צילום: לשכת ראש הממשלה)
קבינט המלחמה מתכנס בקריה בתל אביב, 13 באפריל 2024 (צילום: לשכת ראש הממשלה)

מדינות האזור מבקשות מישראל רק דבר אחד בתמורה: תתקדמו עם המשא והמתן לפתרון המשבר עם הפלסטינים באזור הגדה המערבית למען העתיד של עמי האזור. מה תשיב למדינות הללו ישראל בראשות נתניהו? אפשר כבר לדעת מראש – לא ולא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הפרשנות לא לוקחת בחשבון את השקפת הצד השני. שוב מתבוננים דרך פריזמה מערבית על מנטאליות מזרח תיכונית ושוב שוגים בהבנת הצד השני שמבין רק כוח ואין בכוונתו להגיע להסכם ולהשכין שלום. שוב יוצר... המשך קריאה

הפרשנות לא לוקחת בחשבון את השקפת הצד השני. שוב מתבוננים דרך פריזמה מערבית על מנטאליות מזרח תיכונית ושוב שוגים בהבנת הצד השני שמבין רק כוח ואין בכוונתו להגיע להסכם ולהשכין שלום. שוב יוצרים במה לנגח את ראש הממשלה שאינו מישר קו עם ההשקפה המערבית המנסה לגרור את ישראל לויתורים ולהקל על תוכנית ההשמדה של גורמים עויינים. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה התקשורת נוקטת בתחבולות של לוחמה פסיכולוגית כנגד בני עמה.

עוד 607 מילים ו-3 תגובות
סגירה