מרחב התמרון שנפתח לישראל - ייפגע במקרה של תקיפה מיותרת

מטוס קרב ישראלי מעל בסיס צבאי במרכז הארץ, 14 באפריל 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
מטוס קרב ישראלי מעל בסיס צבאי במרכז הארץ, 14 באפריל 2024

ישראל יצרה מרחב תמרון חדש וחשוב – שלא היה לה מעולם מול איראן.  הבלימה המדהימה של מתקפת הטילים והכטב"מים פתחה את המרחב הזה.

כעת האיראנים מכונסים ומצפים לתגובה התקפית ישראלית. אך אם תקיפה מיותר כזו אכן תתרחש – היא תבזבז ותהרוס את מרחב התמרון הזה, ותהפוך את היוצרות שוב. כלומר – לאיראן ייפתח שוב מרחב תמרון גדול, ואילו מרחב התמרון שלנו יצטמצם בחזרה.

כעת האיראנים מכונסים ומצפים לתגובה התקפית ישראלית. אם היא תקרה, היא תבזבז את מרחב התמרון שנוצר לנו ותהפוך חזרה את היוצרות. לאיראן ייפתח שוב מרחב תמרון גדול, ושלנו יצטמצם בחזרה

כדאי לחשוב מה הרווחנו בבלימת המתקפה הזאת. הרווחנו מרחב תמרון ענק שלא היה לנו מעולם – מרחב תמרון שמכיל את העובדה שהאיראנים לא יכולים לעבור את מערך ההגנה של ישראל באופן משמעותי. פירושו של דבר – שלאיום הגרעין של איראן על ישראל יש משמעות זעירה עד כמעט לא קיימת.

בנוסף לעובדה הקשה הנ"ל מבחינתם, האיראנים בסיטואציה של ציפייה למכה ישראלית. לכן – הכי אפקטיבי יהיה שהמכה לא תנחת – אבל שהיד המאיימת תהיה מונפת לזמן רב. כך יוצרים הרתעה. כך יוצרים יתרון במרחב הגרעיני.

בזמן הזה ישראל יכולה לחשוב על הרבה מאוד הישגים שהיא יכולה להשיג בזכות האיום הממשי הזה על איראן: מהסגת חזבאללה לאחור ומימוש ההסכמים איתם ועד עיכוב אפשרי של היכולת הגרעינית של האיראנים.

מרחב תמרון גדול משמעותית ממרחב התמרון של היריב הוא מרכיב דומיננטי בדו-קרב בין מדינות יריבות. מרחב התמרון שיצרה ישראל בשבת האחרונה הוא נדיר ומשמעותי ודומיננטי – ישראל ברמת פגיעות נמוכה ביותר לעומת איראן. איראן הפכה לפגיעה באופן משמעותי יותר – למרות שלא תקפנו אותה.

באיראן יודעים זאת. כולם יודעים זאת. לכן לישראל יש גם יכולת בלימה פנטסטית וגם יכולת תקיפה ידועה – ומקובלת בכל הקשר – גם מבחינת היכולת של חיל האוויר וגם מבחינת היכולת להפיק נזק קטלני.

מלבד איום הגרעין האיראני שאיבד משמעות – האיראנים בסיטואציה של ציפייה למכה ישראלית. לכן הכי אפקטיבי יהיה שהמכה לא תנחת – אבל שהיד המאיימת תונף זמן רב. כך יוצרים הרתעה ויתרון במרחב הגרעיני

אנשי הצבא, המבקשים להוכיח שהשבעה באוקטובר נסלח להם – ומבקשים להרגיע את מצפונם ואת רגשות האשם שלהם – מנועים מלהציע הצעות. גם הפוליטיקאים המנהלים את ישראל – חייבים להרגיע את עצמם ולחקור את עצמם עד כמה מה שהם מציעים (תקיפה של איראן)  נובע מהאסון שהם עצמם היו אחראים לו בשבעה באוקטובר.

תקיפה של איראן תסב לה נזק אבל לא תכריע אותה, ולא תחליש אותה משמעותית, כלום. המחיר שישראל תשלם יהיה אובדן מרחב התמרון שיצרה במו ידיה.

למה? משום שאיראן תשיב למתקפה הישראלית. וישראל תשיב בחזרה וכן הלאה, וההישג שהשגנו יוטל בסימן שאלה. כמו מישהו שזכה בפיס ועכשיו אומרים לו – קח עוד כרטיס, ואם תזכה גם בו תקבל פי חמישה מהכסף שהרווחת עכשיו – אבל אם לא תזכה – תפסיד הכל ותישאר בלי שקל.

די ברור מה תהיה ההחלטה שלו, אם יפעל רציונלית.

לישראל לא היה עד היום שום מרחב תמרון מול איראן. עכשיו היא הרוויחה אותו בגלל כישרון הנדסי של תעשיותיה ובשל יכולת ניהול הקרב הפנטסטית של חיל האוויר.

אם נתקוף – איראן תשיב, וישראל תשיב בחזרה וכן הלאה, וההישג יוטל בסימן שאלה. זה משול לזוכה בפיס שאומרים לו – קח עוד כרטיס. אם תזכה שוב – תקבל פי 5 מהכסף שהרווחת. אם לא תזכה – תישאר בלי שקל

חבל לבזבז אותו בגלל אגו או סיסמאות שווא. לתקוף את איראן יסובב שוב את גלגל המזל – ואין מי שיכול להבטיח לנו היכן הגלגל ייעצר.

זו תהיה טעות אסטרטגית קשה.

חבל.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
בס"ד. חגים לששון, זמנים ומועדים לשמחה, מסכימה כמעט עם כל מילה, המיחים הכי חשובות ומשמעותיות הן: המלחמה וכל ניהול העולם זה, בורא עולם, אין עוד מלבדו. ההגנה היא מאיתו יתברך. נתן יכולות פי... המשך קריאה

בס"ד.
חגים לששון, זמנים ומועדים לשמחה, מסכימה כמעט עם כל מילה, המיחים הכי חשובות ומשמעותיות הן: המלחמה וכל ניהול העולם זה, בורא עולם, אין עוד מלבדו. ההגנה היא מאיתו יתברך. נתן יכולות פיתוח נשק וכולי ואם רוצה שנפגע כמו ה- 7.10 קורה, בל נשכח שהנס שהיה ביום שמחת תורה, שבת קודש היה הרבה יותר גדול והצרה שקרתה, אם היה רוצה כל ישראל הייתה נכבשת! אם רוצה שנהיה מוגנים , כמו ההתקפה מאירן, קורה כל ישראל הייתה מוגנת! אם ה' לא יגן אז כלום לא יגן. מעניין שתמיד שוכחים את המובן מאליו והאמת המוחלטת, ה' הוא המגן שלנו. כל צמרת-

אסא ידידי... שמח לקרוא ניתוח נכון של המצב! הייתי מוסיף שיש לנו קואליציה תומכת של ארה"ב, אנגליה, צרפת, גרמניה ועוד כמה מדינות באזור. כול החברות יישארו כאלה, אם ישראל תשמור את התגובה בחשב... המשך קריאה

אסא ידידי… שמח לקרוא ניתוח נכון של המצב! הייתי מוסיף שיש לנו קואליציה תומכת של ארה"ב, אנגליה, צרפת, גרמניה ועוד כמה מדינות באזור. כול החברות יישארו כאלה, אם ישראל תשמור את התגובה בחשבון החיסכון שלה. ויש אפשרות לגייס את הקואליציה הבינ"ל לחסימת רשת העברות הכספים הבינ"ל של אירן. תודה לך אסא

עוד 534 מילים ו-4 תגובות
סגירה