מפלגת העבודה – הסוף

יאיר גולן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov
יאיר גולן

מפלגת העבודה הגיעה אל סופה. בחירתו הצפויה של יאיר גולן היא שלב מכריע בדרך לביטולה. המפלגה החליטה מרצונה לסיים את תפקידה ההיסטורי כחולה הבא אל מותו.

יאיר גולן לא התפקד לשורותיה כדי להוכיח שיש חיים אחרי המוות, אלא כדי להשתמש במה שנותר ממנה כדי להקים את השמאל החדש. הוא הצהיר ביושר בפני פעילי המפלגה הוותיקים שנותרו שמטרתו היא להקים את הדמוקרטים. הוא הגיע לא כדי לשקם אלא כדי להרוג את העבודה ולהקים תחתיה יצור חדש. באופן מפתיע הפעילים מסכימים. הם מאמינים כנראה בגלגול נשמות.

יאיר גולן לא התפקד לשורות מפלגת העבודה כדי להוכיח שיש חיים אחרי המוות, אלא כדי להשתמש בנותר ממנה להקמת השמאל החדש. לא כדי לשקם אלא כדי להרוג את העבודה ולהקים תחתיה יצור חדש

הקונגלומרט החדש יהיה בנוי מחברי מרצ, העבודה, אנשי המחאה ואזרחים אחרים. פעילי מרצ רבים דוחפים להקמת מפלגה אחת עם הנהלה מרכזית, ואילו בעבודה יש עוד מי שמאמין, בעיקר בזרם המרכזי, שהחיבור צריך להיות עם מפלגתו של בני גנץ. הסיכויים לכך אפסיים. הקמת "הדמוקרטים" תגרום לחלק מפעילי העבודה ולחלק מאנשי מרצ לחפש בית פוליטי אחר.

מי שרוצה לדעת כיצד כובשים מפלגה צריך לעקוב אחר המתרחש בימים אלה במפלגה שהקימה את המדינה. ועידת המפלגה החליטה ביוזמתה ולפי הצעת היו"ר שלה מרב מיכאלי לפתוח את שורותיה, ולאפשר לכל המעוניין להצטרף אליה ולקבל זכויות הצבעה בתוך ימים.

יאיר גולן וחלק מאנשי המחאה המאורגנת זיהו את ההזדמנות העסקית שנקרתה בדרכם והחליטו לפקוד אלפי חברים חדשים. בתוך זמן קצר שינו את פרצופה של המפלגה ואת הדמוגרפיה ששלטה בה שנים רבות. פעילי המפלגה הוותיקים הפכו למיעוט מבוטל חסר השפעה ובכך נסללה הדרך לביטולה של המפלגה.

מפלגה שבמשך שנים לא השכילה להשתנות מבפנים, ומנהיגיה בעשור האחרון חשבו רק על טובתם האישית במקום לייצר מפלגת המונים הפועלת ברוח הזמן, חיסלו את מפלגתם של ברל כצנלסון, דוד בן גוריון, גולדה מאיר ויצחק רבין.

בחודשים האחרונים נעשו מאמצים גדולים להריץ מישהו שיוכל להצילה ונעשו פניות לאישים רבים, בתוכם גדי איזנקוט, עמוס ידלין, מיכאל ביטון, אופיר פינס, איתן כבל, ציפי לבני, עמר בר לב, נחמן שי, אפרים סנה, יחיאל בר ואחרים. כולם סירבו.

יאיר גולן וחלק מאנשי המחאה זיהו את ההזדמנות העסקית והחליטו לפקוד אלפי חברים חדשים. בתוך זמן קצר שינו את פרצופה של המפלגה. פעילי המפלגה הוותיקים הפכו למיעוט מבוטל וחסר השפעה

ותיקי המפלגה התעייפו. תש כוחם והם השלימו עם גורל המפלגה שהצמיחה אותם למעמדם ובה השקיעו שנים רבות מחייהם. ואולם, כמו בתופעות רבות בהיסטוריה, ההישגים הופכים לבעיה. היסטוריונים שיחקרו את תהליך דעיכתה של העבודה יצביעו ככל הנראה על הפריימריז שהנהיגה לפני 30 שנה כעל אחד הגורמים הראשיים שהובילו לאובדנה.

שיטת בחירות שטיפחה פוליטיקה אגואיסטית הפריטה את המפלגה והצמיחה ידוענים ואנשי ממון לכוכבים זמניים כמו אופנה חולפת. ההפרטה הזאת של המערכת הפוליטית פירקה את הערכים הבסיסים של תנועת העבודה ולא הציגה חזון חדש ומעודכן שהציבור התחבר אליו.

שקיעתה של מפלגת העבודה מסמלת את שקיעת המפלגות הדמוקרטיות שנעלמו. במקומם קיבלנו מפלגות של איש אחד שהצמיחו פופוליזם והרחיקו טובים מן הפוליטיקה.

אירועי השנה האחרונה – ניסיון ההפיכה המשטרית והמלחמה שנכפתה עלינו מבליטים עד כמה חיונית איכות המנהיגות וקריטית בחייה של אומה.

יאיר גולן הגיח בסערה. הוא מציג רעיונות חדשים, מנהיגות ורעב להוביל. האחרים אדישים ומבקשים שהמפלגה תיפול לידם כפרי בשל. בפוליטיקה של היום לא מקבלים שום דבר במתנה. פעם שאלתי את טדי קולק ראש העיר האגדי של ירושלים מי צריך לדעתו להחליף אותו, הוא השיב לי – רק מי שמאוד רוצה.

יאיר גולן הגיח בסערה. הוא מציג רעיונות חדשים, מנהיגות ורעב להוביל. האחרים אדישים ומבקשים שהמפלגה תיפול לידם כפרי בשל. בפוליטיקה של היום לא מקבלים שום דבר במתנה

יאיר גולן הוא למעשה מועמד יחיד ואין כבר דמות שיכולה לערער את בחירתו. המשימה של גולן תהיה בגיבוש המפלגה החדשה בדרך להסתער על הבוחרים. הניסיון מלמד שהשמאל מתיש את עצמו לפני שהוא מתיש את יריביו. כדי להקים חזית שמאל רחבה דרושה אחדות פנימית וזהו האתגר הגדול של גולן.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
תתמקדו: 1. מצע: שלום כולל/עכשיו לא ימכור. דמוקרטיה? כלומר חוקה? זה יביא מספיק בוחרים? 2. הנהגה: נחוץ צוות מגוון וצעיר. יאיר גולן גנרל מבוגר. מי עוד? 3. שותפויות: להישאר בחוץ ייבש עד מו... המשך קריאה

תתמקדו:
1. מצע:
שלום כולל/עכשיו לא ימכור.
דמוקרטיה? כלומר חוקה? זה יביא מספיק בוחרים?
2. הנהגה:
נחוץ צוות מגוון וצעיר. יאיר גולן גנרל מבוגר. מי עוד?
3. שותפויות:
להישאר בחוץ ייבש עד מוות. איזו קואליציה תקימו?
4. פעילות:
מילים זה חלש מול אגרסיביות. איזה יוזמות הנעתם?
5. מחאה:
שחיקה וקבוצה צרה לא מספיק. איך תוציאו מיליון?
6. כלכלה:
סוציאליזם זה לא זה. איך תורדו יוקר מחיה ופערים?
7. חידוש:
מה אתם מביאים נחוש, רענן, רלוונטי של שינוי לעם?
8. פריפריה:
איך תוכיחו שאתם לא שוב שבט תל אביב ומתנשאים?
9. שחיתות:
צריך לעצור את החטאים. איך תכלס ומה אתם שונים?
10. ביטחון:
אין. יש לכם אסטרטגיה ומי שיביא שינוי גדול מבודל?
אתם יודעים לשנות אצל החרדים? מתנחלים? מושחתים? פשע מאורגן? ממסד מנוון? תוכיחו איך?
להמשיך?

כמה חבל, מפלגת העבודה היתה מרכז שמאל אמיתי שדאג לזכויות העובדים, שדאג לחינוך ולבריאות לכל, לא הזניח את דרישות הבטחון והעיקר - לא היה סקטוריאלי, מרץ לעומת זאת היא כן סוג של מפלגה סקטוריא... המשך קריאה

כמה חבל, מפלגת העבודה היתה מרכז שמאל אמיתי שדאג לזכויות העובדים, שדאג לחינוך ולבריאות לכל, לא הזניח את דרישות הבטחון והעיקר – לא היה סקטוריאלי, מרץ לעומת זאת היא כן סוג של מפלגה סקטוריאלית, מקווה שאתבדה ויאיר גולן יהיה גם מדינאי ולא רק מר בטחון וידאג לכל שכבות הציבור בכל התחומים, מצער מאד שמפלגת העבודה יורדת מהמפה, אבל זה לא רק בגלל השתלטות מרץ עליה, הפרוק הגדול היה מפלגתו של גנץ שרוב הותיקים של העבודה הצתרפו אליה רק בגלל שהם לא קיבלו את מנהיגותה של מירב מיכאלי

עוד 595 מילים ו-3 תגובות
סגירה