המדינה מחפשת מועמדים לתפקיד רשם התאבדויות

רשם לאובדנות יסייע לרשויות להיות מודעות למצבי סיכון ולפעולות שעשויות למנוע התאבדויות ● לתפקיד החדש נמצא תקן ב-2022, אך רק ב-2023 יצא מכרז פנימי של משרד הבריאות - ורק כעת התפרסם מכרז פומבי ● מאז השבעה באוקטובר מופץ מידע מנופח ושגוי של מספר המתאבדים בקרב ניצולי הטבח במסיבה ברעים

תמונותיהם של המשתתפים והעובדים במסיבת הטבע, שנרצחו או נחטפו, כפי שהוצבו באתר הטבח, ליד קיבוץ רעים, 29 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
תמונותיהם של המשתתפים והעובדים במסיבת הטבע, שנרצחו או נחטפו, כפי שהוצבו באתר הטבח, ליד קיבוץ רעים, 29 בנובמבר 2023

נציבות שירות המדינה פרסמה בשבוע שעבר מכרז פומבי לתפקיד רשמ/ת לניהול והובלת שיפור הרישום של מקרי האובדנות בישראל במשרד הבריאות.

זו הפעם הראשונה שהתפקיד יהיה קיים במשרד הבריאות, ולפי המכרז, הרשם יהיה רופא/ה, או אח/ות עם תואר שני, או מועמד/ת בעל/ת תואר שלישי בבריאות הציבור.

הרשם יהיה אחראי לאיתור הודעות פטירה שבהן לא מצויינת סיבת המוות ומקרי מוות שנסיבותיהם לא ברורות; תחקור מקרים המעלים חשד לאבדנות; שיתוף גורמי המקצוע, לשכות הבריאות והמרכזים הרפואיים בבדיקת המקרים; עדכון הלמ"ס בנתונים; פיתוח מתודולוגיה לשיפור המעקב אחרי סיבות מוות ואבדנות.

לרשויות בישראל אין כיום נתונים מלאים על מספר מקרי האבדנות. "כדי לדעת למה אנשים מתאבדים ולטפל בכך, צריך לדעת כמה מתאבדים יש", אומר הפסיכיאטר פרופ' חגי חרמש, חבר בוועד המנהל של עמותת "בשביל החיים" לסיוע למשפחות מתאבדים ובעצמו אב שכול לבן שהתאבד.

פרופ' חגי חרמש, פסיכיאטר (צילום: עופר חג'יוב)
פרופ' חגי חרמש, פסיכיאטר (צילום: עופר חג'יוב)

לדברי חרמש, "המידע על התאבדויות יוצא שנתיים-שלוש אחרי שהתרחשו וגם אז הוא חסר והמספרים בפועל גבוהים יותר. אנחנו נכשלים בנושא הזה".

במועצה הלאומית למניעת אבדנות מנסים כבר שנים להביא למינוי רשם לאבדנות, בדומה לרשמים לתחלואה בסרטן ובמחלות אחרות ולרשמים לאבדנות שקיימים במדינות אחרות. ב-2022 אושר תקן לרשם, אך לא פורסם מכרז והתפקיד לא אויש.

במאי אשתקד הצהירו במשרד הבריאות כי "התפקיד נמצא בהליך תקינה, ולאחר מכן יפורסם מכרז". בקיץ שעבר פרסם משרד הבריאות מכרז פנימי למינוי רופא לתפקיד.

לאחר שלא נמצא רופא, הורחב המכרז הפנימי בינואר השנה גם לאחים ולבעלי תואר בבריאות הציבור. גם אחרי הרחבת המכרז הפנימי לא נמצא רשם, ולכן  פורסם כעת המכרז הנוכחי. הוא יהיה פתוח להצעות עד 17 במאי.

הצורך במעקב ממשלתי אחרי התאבדויות עלה ביתר שאת מאז השבעה באוקטובר, והזינוק העצום בהיקף הפגיעות הנפשיות בצל הטבח והמלחמה ובמספר הפניות לקבלת סיוע נפשי.

הצורך במעקב ממשלתי אחרי התאבדויות עלה ביתר שאת מאז השבעה באוקטובר, והזינוק העצום בהיקף הפגיעות הנפשיות בצל הטבח והמלחמה ובמספר הפניות לקבלת סיוע נפשי

בשבוע שעבר התקיים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון במצוקה הנפשית הקשה שממנה סובלים חלק מהמשתתפים בפסטיבל נובה שהתקיימה ליד קיבוץ רעים, שבו מחבלי חמאס רצחו 364 אזרחים ושוטרים וחטפו 44. בדיון השתתפו ניצולים מהמסיבה, ואחד מהם אמר כי "יש קרוב ל-50 מתאבדים מהנובה".

הנתון הזה אינו נכון, והוכחש בזמן הדיון בכנסת בידי ד"ר גלעד בודנהיימר, ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות.

מקור במשרד הבריאות אמר לזמן ישראל כי ככל הידוע לרשויות, עד כה התאבדו שישה ממשתתפי המסיבה וקרובי משפחותיהם. ממשרד הבריאות נמסר בתשובה לשאלתנו בנושא כי "קיימים מספר מקרים בודדים של התאבדויות ואשפוזים בקרב שורדי מסיבת הנובה".

ככל הידוע לרשויות, עד כה התאבדו שישה ממשתתפי המסיבה וקרובי משפחותיהם. ממשרד הבריאות נמסר כי "קיימים מספר מקרים בודדים של התאבדויות ואשפוזים בקרב שורדי מסיבת הנובה"

אבל ברשתות החברתיות כבר מופצים סרטונים שהמידע השגוי נמצא בכותרת שלהם. העובדה שהרשויות בישראל אינן יודעות במדויק כמה מהאנשים שעברו אירוע כה נורא שלחו יד בנפשם, מבהירה כמה חשוב לבצע רישום מסודר של המקרים האובדניים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חובה לקרוא את המסמך שהוציא משרד הבריאות ב 18.10 חתום על ידי פרופ' בודנההימר. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/canabis-516946423/he/subjects_cannabis_docs_canabis-516946423.pdf הגבת... המשך קריאה

חובה לקרוא את המסמך שהוציא משרד הבריאות ב 18.10 חתום על ידי פרופ' בודנההימר. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/canabis-516946423/he/subjects_cannabis_docs_canabis-516946423.pdf
הגבתי בבלוג https://blogs.timesofisrael.com/health-ministry-vs-traumatized-population/
יש סיבה לחשוש שמשרד הבריאות חושבת על טובת מישהו, לאו דוקא הציבור או הניצולים

עוד 432 מילים ו-1 תגובות
סגירה