בני כשריאל, פברואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

רומא פסלה את כשריאל ותקבל בתגובה מפלגה רפובליקאית חדשה

הממשלה החליטה למנות את בני כשריאל, מוותיקי הליכוד וראש עיריית מעלה אדומים מזה שלושה עשורים, לשגריר ישראל ברומא ● האיטלקים הטילו וטו על המינוי וכינו את כשריאל "מתנחל קיצוני" ● הקהילה היהודית באיטליה זועמת והחליטה בתגובה להקים מפלגת ימין חדשה ● נציגי הליכוד והקואליציה ישתתפו בכנס היסוד בחודש הבא במילאנו ● וכשריאל? הוא בינתיים מונה לשגריר ישראל בהונגריה

קרוב ל-30 שנה היה בני כשריאל, מוותיקי הליכוד, ראש העיר מעלה אדומים. בבחירות האחרונות הוא ויתר על ההתמודדות לטובת ג'וב אחר.

שר החוץ לשעבר אלי כהן החליט לשלוח את כשריאל לתפקיד דיפלומטי מבוקש, שגריר ישראל ברומא. הממשלה אישרה את המינוי ביוני 2023. כל ההכנות כבר נעשו, עד שאיטליה החליטה להוציא לכשריאל כרטיס אדום: הכהונה הארוכה של כשריאל במעלה אדומים, עיר מעבר לקו הירוק, הפכה אותו לפרסונה נון גרטה ברומא.

ההחלטה האיטלקית הפתיעה את הממשלה ואת משרד החוץ בארץ. ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, שעומדת גם בראש המפלגה הימנית "האחים של איטליה", נחשבת לידידה טובה של ישראל.

ההחלטה האיטלקית הפתיעה את הממשלה ואת משרד החוץ בארץ. ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, שעומדת גם בראש המפלגה הימנית "האחים של איטליה", נחשבת לידידה טובה של ישראל

מלוני הזמינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור באיטליה במרץ שנה שעברה כאשר ראשי מדינות באירופה התנערו ממנו בגלל המהפכה המשפטית. מלוני גם הגיעה לארץ לביקור הזדהות זמן קצר אחרי הטבח ב-7 באוקטובר ונפגשה עם נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ברומא. 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשם / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ברומא. 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשם / לע"מ)

בנוסף, מעלה אדומים אמנם הוקמה מעבר לגבולות 1967, אבל העיר – הסמוכה לירושלים – נמצאת בלב הקונצנזוס. בתוכניות הפשרה המדיניות השונות שהוצגו לאורך השנים לא דובר מעולם על החזרת גוש מעלה אדומים לפלסטינים. אפילו ביוזמת ג'נבה המפורסמת, מעלה אדומים הוסכמה כעיר שתישאר בריבונות ישראל ולא תהיה חלק מהמדינה הפלסטינית, שתקבל שטח חלופי.

מי שסירב לקבל את כשריאל לפי ההערכה הוא נשיא איטליה סרג'ו מטרלה, איש המפלגה הדמוקרטית שמתנגד לימין, ביחד עם גורמים מקצועיים במשרד החוץ של איטליה ותחת לחץ של ארגונים פרו-פלסטינים שפעלו נגד המינוי וכינו את כשריאל "מתנחל קיצוני".

מי שסירב לקבל את כשריאל לפי ההערכה הוא נשיא איטליה סרג'ו מטרלה, איש המפלגה הדמוקרטית שמתנגד לימין, ביחד עם גורמים מקצועיים במשרד החוץ של איטליה ותחת לחץ של ארגונים פרו-פלסטינים

אירועי שבעה באוקטובר לא שינו את ההחלטה האיטלקית והיום, על רקע העוינות התקשורתית ברחבי אירופה נגד ישראל, אין סיכוי שכשריאל יגיע לרומא.

ישראל הרימה ידיים, מה שמרתיח את הקהילה היהודית באיטליה – בעיקר את פעילי הימין בה. כשריאל עצמו הולך להיות שגריר ישראל בהונגריה. לזמן ישראל נודע כי הוא יחליף את השגריר הנוכחי בבודפשט, יעקב הדס-הנדלסמן, שיעבור בעצמו לשמש שגריר ברומא. האיטלקים לא יטילו וטו על הדס-הנדלסמן, דיפלומט מקצועי ולא מתנחל, שעומד לצאת לפנסיה ממשרד החוץ.

שגריר ישראל בהונגריה יעקב הדס-הנדלסמן משוחח עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במהלך משחק הכדורגל בין ישראל ושווייץ בבודפשט, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Attila KISBENEDEK / AFP)
שגריר ישראל בהונגריה יעקב הדס-הנדלסמן משוחח עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במהלך משחק הכדורגל בין ישראל ושווייץ בבודפשט, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Attila KISBENEDEK / AFP)

הצעדים של ממשלת איטליה נגד כשריאל והיחס הנוכחי של גורמים בממשלה לישראל זירזו את ראשי הקהילה הימניים להכריז על הקמתה של מפלגה חדשה שתיקרא "מתנדבים למען איטליה". אחד היוזמים הוא פרופ' אהרן מאירוב, דמות ידועה בקהילה, תושב מילאנו ורופא במערך החירום של לומברדיה.

"הווטו על כשריאל כשגריר הוא הקו האדום", אומר מאירוב. "ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לבחור את הגבולות שלה. מה פתאום שיקבעו לה איזה שגריר לשלוח? זה כמו שאיטליה תשלח לישראל שגריר מסיציליה וישראל תפסול אותו בגלל שסיציליה היא מרכז של המאפיה. זה נשמע הגיוני?

"ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לבחור את הגבולות שלה. מה פתאום שיקבעו לה איזה שגריר לשלוח? זה כמו שאיטליה תשלח לישראל שגריר מסיציליה וישראל תפסול אותו בגלל שסיציליה היא מרכז של המאפיה"

"החלטנו לסמוך רק על עצמנו. אנחנו נקים מפלגה בסגנון רפובליקאי איטלקי ובינלאומי, שתעניק קול למיליונים שלא רוצים להיכנע למראות של הברבריות האסלאמית הקיצונית של חמאס. אנחנו לא נהיה אויבים של ידידי המחנה הסוציאליסטי; נהיה יריבים פוליטיים כמו בכל הדמוקרטיות, כדי לשנות ולהילחם על רעיונות החירות, הדמוקרטיה הזכויות והחובות".

"ראש הממשלה מלוני אכזבה אותנו עמוקות", ממשיך מאירוב, "היא מזויפת. מלוני הייתה יכולה להילחם על כשריאל, אבל לא עשתה כלום. אנחנו מאמינים שרוב אנשי הימין באיטליה אוהבים את היהודים ואת ישראל ויתמכו בנו.

ההזמנה לכנס הייסוד של המפלגה היהודית-ימנית החדשה באיטליה, שיתקיים ב-20 במאי 2024 במילאנו
ההזמנה לכנס הייסוד של המפלגה היהודית-ימנית החדשה באיטליה, שיתקיים ב-20 במאי 2024 במילאנו

"אנחנו הולכים בעצם בעקבותיו של ידידנו אריק זמור, הפוליטיקאי היהודי-צרפתי שהקים את מפלגת "הימין החדש", התמודד בבחירות האחרונות לנשיאות בצרפת ומחזיק היום כוח משמעותי של 15% בפרלמנט הצרפתי. אנחנו שונים ממנו מבחינה אחת: המפלגה שלנו היא מפלגה ציונית בהגדרה, המפלגה הציונית הראשונה באיטליה".

כנס היסוד של "מתנדבים מען איטליה" יתקיים ב-20 במאי במלון מליה במילאנו, בהשתתפות שורה של פעילים פוליטיים, אנשים מתחום התעשייה, העסקים והבידור באיטליה. באירוע ישתתפו גם אנשי ליכוד, ביניהם ח"כ אריאל קלנר ואב בית הדין של המפלגה, מיכאל קליינר.

מאירוב אומר כי הוא עדיין נלחם עם חבריו כדי למנוע את הווטו על כשריאל, אבל קשה להניח שיצליח באווירה האנטי-ישראלית הקיימת היום.

כשריאל עצמו משלים בימים אלה את ההכשרה שלו במשרד החוץ לקראת הכהונה בבודפשט. הונגריה תקבל אותו בזרועות פתוחות, למרות שגם שם נשמעים קולות חריפים נגד ישראל.

כשריאל עצמו משלים בימים אלה את ההכשרה שלו במשרד החוץ לקראת הכהונה בבודפשט. הונגריה תקבל אותו בזרועות פתוחות, למרות שגם שם נשמעים קולות חריפים נגד ישראל

ראש הממשלה ויקטור אורבן הוא מאחרוני הידידים שנותרו לישראל באירופה – מי שהתחייב להעביר את שגרירות ארצו לירושלים והיום מצביע נגד כל החלטת גינוי לישראל בפרלמנט האירופי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בנאדם הזוי מטורלל החליט להקים מפלגה באיטליה כי לא אוהבים יודו נאצים אם מישהו היה צריך עוד הוכחה עד כמה הימין היודו נאצי ירד מהפסים עד כמה הפאשיסטים הישראלים מגלומנים ועד כמה צריך להפ... המשך קריאה

בנאדם הזוי מטורלל החליט להקים מפלגה באיטליה כי לא אוהבים יודו נאצים

אם מישהו היה צריך עוד הוכחה עד כמה הימין היודו נאצי ירד מהפסים

עד כמה הפאשיסטים הישראלים מגלומנים

ועד כמה צריך להפרד מהם. מממלכת יהודה המטורללת

חשוב מאוד להקים מפלגות ימין שפויות פרו-ישראליות בבכל מדינה בה ההליך מתאפשר. חייבבים להילחם נגד המשקעים שהותירו הסוציאליסטים במשרדים הממשלתיים, בעיקר במשרדי החוץ. מעבר לכך הביטוי ש"הונ... המשך קריאה

חשוב מאוד להקים מפלגות ימין שפויות פרו-ישראליות בבכל מדינה בה ההליך מתאפשר. חייבבים להילחם נגד המשקעים שהותירו הסוציאליסטים במשרדים הממשלתיים, בעיקר במשרדי החוץ.

מעבר לכך הביטוי ש"הונגריה היא אחת המדינות שנשארו נאמנו לישראל … למרות שגם שם הביקורת נגד ישראל התחזקה", הולמת אג'נדה שמאלנית שמודדת תמיכה במספר ובגודל כותרות העיתונים.

התמיכה בישראל במדינות כמו איטליה והונגריה רחבה בציבור, אבל בעייתית בתקשורת. ולכן התחושה שנוצרת כאילו מצבה של ישראל נפגע אינה משקפת מציאות כלשהי. הבעיה היא במדיניות המוצהרת של דוברים רישמיים שצריכים לספק עמדות רופסות כלפי העולם הערבי, משיקולים שלהם.

בכל מקרה הקשרים הבילטרליים בין ישראל ובין מדינות אירופה חזקים ומתחזקים במנותק הממרפתקאות המדיניות.

עוד 720 מילים ו-3 תגובות
סגירה