הממשל האמריקאי מחזק את בן גביר וסמוטריץ'

הקמפיין של בן גביר - ובמידה מסוימת גם של בצלאל סמוטריץ' - הוא אנטי אמריקאי, ועל כך הם מבקשים ומצליחים לקבל קולות של אנשי ימין ● כל סבב סנקציות שממשל ביידן מעביר, רק תורם לעלייה נוספת של השניים בסקרים ● בנוסף, הפרסום על כך שארה"ב מתכננת להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה לא בדיוק תורמות למחלוקות עם החרדים סביב חוק הגיוס ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022

כוונת הממשל האמריקאי להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה של צה"ל, מעוררת תזזית וחרדה אצל רוב מקבלי ההחלטות בישראל. קשה לעכל מעורבות חסרת תקדים כזו של מעצמה זרה על אחת היחידות, ולא משנה מה מהותה.

התגובות הקשות נגד ההחלטה הזו הגיעו מכל קצווי הקשת הפוליטית. במצב המלחמה הקשה שבו נתונה ישראל זה נראה כאילו מישהו מטלטל מלמטה את הלגיטימציה של הצבא, גם אם הוא מעניק במקביל עשרות מיליארדי דולרים לישראל, בהחלטה יוצאת דופן משל עצמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, ושורה של שרים אחרים יחד עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פסלו את ההחלטה האמריקאית במלים שונות, וינסו לעשות הכול כדי לבטל אותה.

גנץ שוחח אתמול עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן וטען בצדק כי סנקציות על נצח יהודה יפגעו בישראל. אבל הנזק כבר נעשה.

במקרה של החלטות אולטרה-דרמטיות מהסוג הזה, ברור כי המרוויחים העיקריים הם רק הקיצוניים – אצלנו, וגם אצלם. יום חג לפרוגרסיבים ולכהניסטים.

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ לצד שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. 30 בנובמבר 2023
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ לצד שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. 30 בנובמבר 2023

השר איתמר בן גביר כמעט שבירך על ההחלטה האמריקאית המסתמנת. טל שניידר פירטה אתמול בזמן ישראל את עומק המעורבות של בן גביר ומקורביו בסיוע מכל הסוגים למתנחלים אלימים בשטחים לאורך השנים.

בן גביר התריס אתמול שוב כלפי האמריקאים, התייחס לחיילי נצח יהודה כאל גיבורים, והבטיח לקלוט אותם במג"ב אם הגדוד יתפרק.

הקמפיין של בן גביר – ובמידה מסוימת גם של בצלאל סמוטריץ' – הוא אנטי אמריקאי, ועל כך הם מבקשים ומצליחים לקבל קולות של אנשי ימין. בסקר שפורסם אתמול בערוץ 13 עוצמה יהודית והציונות הדתית גרפו 16 מנדטים – 9 מנדטים לבן גביר ו-7 לסמוטריץ'.

הקמפיין של בן גביר – ובמידה מסוימת גם של סמוטריץ' – הוא אנטי אמריקאי, ועל כך הם מבקשים ומצליחים לקבל קולות של אנשי ימין

מקורביו של בן גביר מתגאים בכל הזדמנות בציוץ הנבזי מפברואר של שובאל בן גביר, בנו של השר לביטחון לאומי, שכינה את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חולה אלצהיימר.

בן גביר בעצמו תקף בראיונות ל"וול סטריט ג'ורנל" את ביידן וביטא אהדה ליריב הפוליטי דונלד טראמפ. "איתו זה היה אחרת", אמר בן גביר, כזכור.

עכשיו בן גביר מקבל עוד בונוס מהאמריקאים, אבל הפעם הוא לא לבד במערכה. מדינה שלמה נזעקת נגד החיתוך האמריקאי לתוך צה"ל, ובן גביר רק מוסיף "אמרתי לכם".

מקורב לשר לביטחון לאומי אמר אתמול כי "בן גביר ענה ראשון לאמריקאים בתחילת המלחמה. לכולם זה נראה מוזר. עכשיו יש לגיטימציה לדברים שלו, לפחות בעיני הימין.

"צריך לזכור שאנחנו זה לא סמוטריץ', שהוא מוגבל בציבור דתי לאומי. אנחנו מאיימים על כל הימין – על הליכוד, על החרדים, על סמוטריץ'. כל הקצנה כזו עוזרת לנו".

"צריך לזכור שאנחנו זה לא סמוטריץ', שהוא מוגבל בציבור דתי לאומי. אנחנו מאיימים על כל הימין – על הליכוד, על החרדים, על סמוטריץ'. כל הקצנה כזו עוזרת לנו"

גם סמוטריץ' מבקש זכות ראשונים. "הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ממשיכות לצה"ל ולכל מדינת ישראל", צייץ סמוטריץ' אתמול.

מי היה מאמין: אמריקה מורידה מאות טילים שאיראן שולחת לישראל שהיו עלולים לעלות בעשרות הרוגים ומעבירה לנו בנוסף 26 מיליארד דולר לטווח הקרוב והרחוק, ובימין הממשלתי מתחרים בהקנטות כלפי ממשל ביידן.

חיילי נצח יהודה בגבול עזה, 20 באוקטובר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חיילי נצח יהודה בגבול עזה, 20 באוקטובר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

קשה להניח שהאמריקאים עצמם מצפים לתוצאה כזו של הסנקציות על נצח יהודה, ולעלייה נוספת של בן גביר וסמוטריץ' בסקרים.

ברור גם שהאמריקאים גרמו נזק נוסף. גיוס החרדים לצה"ל עלול לחטוף מכה נוספת ברגע קריטי. חוק הגיוס עומד ברגע זה על המדוכה, הלחץ על החרדים עצום ובג"ץ אמור להכריע בקרוב על צעדים אפקטיביים.

האמריקאים גרמו נזק נוסף: גיוס החרדים לצה"ל עלול לחטוף מכה נוספת ברגע קריטי. חוק הגיוס עומד ברגע זה על המדוכה, הלחץ על החרדים עצום ובג"ץ אמור להכריע בקרוב על צעדים אפקטיביים.

ימים הוכיחו כי שום דבר לא ממש עזר לגיוס חרדים, ואם היה שמץ של סיכוי כי ההתרחשויות האחרונות יביאו חרדים ללשכת הגיוס, בא הפרסום על הסנקציות על נצח יהודה וקטע גם את האפשרות הזו.

אף תלמיד ישיבה מהסס לא ילך היום לבקו"ם אם הגדוד החרדי היחידי, שגם הוא לא ממש חרדי, עומד בפני עיצומים מפחידים מצד ארצות הברית ועל לוחמיו מוטל אות קין.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כשמערכת המשפט הצבאית "עושה הנחות" מפליגות לקומץ פורעי חוק (פורעי החוק הצבאי) שאיכשהו מרוכזים בגדוד מאד ספציפי, ובואו נודה - ברובם אינם "חרדים ליטאים או חסידיים" אלא חרדל"ים , שמבחינת או... המשך קריאה

כשמערכת המשפט הצבאית "עושה הנחות" מפליגות לקומץ פורעי חוק (פורעי החוק הצבאי) שאיכשהו מרוכזים בגדוד מאד ספציפי, ובואו נודה – ברובם אינם "חרדים ליטאים או חסידיים" אלא חרדל"ים , שמבחינת אומץ ויכולת צבאית הם מצויינים, אבל מבחינת עמדות פוליטיות (מי אמר שבצה"ל אין לחיילים עמדות) הם בשפיץ של הימין הימני ביותר, וידם על הדק הרובה או המקל או התגובה – היא קלה מאד,
אז כל עוד הנהלת המדינה (קרי הממשלה) מתנהלת בצורה סבירה מול ארה"ב, אז לאמריקאים אין ממש מוטיבציה לרדת לרזולוציה של סנקציות אישיות או קבוצתיות מצומצמות (בגודל של גדוד).
אולם, כאשר למרות כל הסיוע שארה"ב העניקה לנו בכל השנים, ובמיוחד מאוקטובר 2023, ראש הממשלה לא מונע מבן גביר וסמוטריץ לתקוע לאמריקאים את כל היד בעין (ולא רק אצבע בעין) וגם הוא בעצמו בין לועג להם ובין עושה להם "דובי לא לא", מה אנחנו מתפלאים שהאדונים הנכבדים מארה"ב, שכבר מזמן נמאס להם, אבל המשיכו להתאפק ולהתאפק, הגיעו סוף סוף למקום בו כבר אי אפשר להבליג.

אז לתשומת לב הגביר והסמוטריץ' – את ביבי אתם יכולים להמשיך לסמרטט עד אין סוף אבל בארה"ב כבר נמאס מהתעלולים שלכם, ואת ביבי הם לא מעריכים, לא מכבדים, לא מאמינים לו, והמילה שלו בעיניהם שווה אף פחות מאילו נכתבה על הקרח.

התעצמות בן גביר וסמוטריץ היא על חשבון מרכיבים אחרים במחנה הימין. כל ההזויים המשיחיים מתקבצים למקום אחד. בבחירות הבאות הם יעברו אחר כבוד לאופוזיציה. לא היה ולא יהיה לקיצונים האלה מקום בש... המשך קריאה

התעצמות בן גביר וסמוטריץ היא על חשבון מרכיבים אחרים במחנה הימין. כל ההזויים המשיחיים מתקבצים למקום אחד. בבחירות הבאות הם יעברו אחר כבוד לאופוזיציה. לא היה ולא יהיה לקיצונים האלה מקום בשום ממשלה נורמלית בישראל. הממשלה הזו לא נורמלית והיא בגלל נאשם בפלילים שמוכר את המדינה בתמורה לניסיון בריחה ממשפט.
נוציא את נתניהו (בדרך דמוקרטית) מהמשוואה וכל התמונה תשתנה לטובה.

עוד 604 מילים ו-3 תגובות
סגירה