התפטרות חליוה עוזרת לנתניהו להתחמק מאחריות

בעיני נתניהו, הודעת ראש אמ"ן בערב החג מרחיקה אותו עוד צעד מקבלת האחריות לאסון השבעה באוקטובר ● נוצר כאן מצב אבסורדי: כל האחראים למחדל חייבים לשלם מחיר ולפנות את מקומם, אבל מהלך כזה רק מאפשר לראש הממשלה לגלגל עליהם את האחריות שהוא עצמו מסרב לקחת ● האחראי העיקרי לאסון גם ימנה להם מחליפים, מצב בלתי נסבל במדינות מתוקנות ● פרשנות

ראש אגף המודיעין, אלוף אהרן חליוה, מקבל את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בבסיס של חיל המודיעין, 23 במאי 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ
ראש אגף המודיעין, אלוף אהרן חליוה, מקבל את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בבסיס של חיל המודיעין, 23 במאי 2023

הודעתו של ראש אמ"ן אהרן חליוה בערב החג כי הוא פורש מצה"ל בעקבות מחדל השבעה באוקטובר בוודאי העלתה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו חיוך רחב. אולי היא אפילו עשתה לראש הממשלה את החג.

בעיני נתניהו, ההתפטרות הזו מרחיקה אותו עוד צעד מקבלת האחריות לאסון השבעה באוקטובר. חליוה מקבל את האחריות על הפשלה של המודיעין, מודה כי הכישלון וכאב המלחמה הזו ילוו אותו כל חייו. מקורביו של נתניהו יוכלו להמשיך ולטעון כי חליוה אשם גם בכך שלא העריך נכונה ולא דיווח על הסכנה לראש הממשלה, שלא אשם בכלום.

חליוה מקבל את האחריות, מודה כי הכישלון וכאב המלחמה הזו ילוו אותו כל חייו. מקורביו של נתניהו יוכלו להמשיך ולטעון כי חליוה אשם גם בכך שלא העריך נכונה ולא דיווח על הסכנה לראש הממשלה

מבחינת נתניהו לא דבק בו רבב. נתניהו היה מנותק מכל מה שקרה בשעות שקדמו לטבח ה-7 באוקטובר. חליוה הוא הראשון, ונתניהו היה רוצה לראות גם את הבכירים האחרים לוקחים על עצמם אחריות ולכאורה מנקים אותו מאשמה.

כל התפטרות של הרמטכ"ל, ראש שב"כ וכל בכיר אחר במערכת הביטחונית שהיה קשור למחדל ה-7 באוקטובר היא עוד סימן דרך במסלול ההתחמקות של נתניהו. הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר קיבלו עליהם כבר את האחריות והודיעו שבבוא העת ילכו הביתה. נתניהו רק מחכה לזה.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר בישיבת אישור תוכניות. 9 במרץ 2024 (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר בישיבת אישור תוכניות. 9 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)

ברגע שיחלו ההתפטרויות הללו, נתניהו ידע כמובן להסביר כי עכשיו הגיע זמן התיקון, ולא צריך להפריע בתהליך החשוב שכבר החל. ראש הממשלה יוכל גם למנות לתפקידי הרמטכ"ל וראש שב"כ מחליפים כלבבו, ולקדם לתפקידים בכירים שיתפנו גם מקורבים אחרים.

המועמד לראשות שב"כ ששמו עלה כמה פעמים הוא מאיר בן-שבת, שהיה בכיר בשב"כ וראש המל"ל. בן-שבת, אגב, כבר הבהיר שאינו מעוניין בתפקיד. מעניין לראות את מי נתניהו ירצה לראות בימים הקרובים במקום חליוה, ואיזה מנופים הוא יפעיל על שר הביטחון יואב גלנט.

המועמד לראשות שב"כ ששמו עלה כמה פעמים הוא מאיר בן-שבת, שהיה ראש המל"ל. מעניין לראות את מי נתניהו ירצה לראות בימים הקרובים במקום חליוה, ואיזה מנופים הוא יפעיל על שר הביטחון יואב גלנט

נוצר כאן מצב אבסורדי. כל האחראים למחדל חייבים לשלם מחיר ולפנות את מקומם, אבל מהלך כזה רק מאפשר לראש הממשלה לגלגל עליהם את האחריות שהוא עצמו מסרב לקחת. האחראי העיקרי לאסון גם ימנה להם מחליפים, מצב בלתי נסבל במדינות מתוקנות.

על הרקע הזה, גם הלוי וגם בר חייבים לבחור את העיתוי המתאים בו יגישו את מכתבי ההתפטרות שלהם לראש הממשלה.

חליוה הצהיר במכתבו שלשום כי הוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את כל ההיבטים של ה-7 באוקטובר. ועדה שתוכל "לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהביאו לאירועים הקשים".

מפקד אגף המודיעין אהרון חליוה (מימין), מפקד אגף המבצעים עודד בסיוק, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל וראש הסגל של ראש הממשלה צחי ברוורמן בהערכת מצב במחנה דיין בגלילות, 2 במאי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
מפקד אגף המודיעין אהרון חליוה (מימין), מפקד אגף המבצעים עודד בסיוק, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל וראש הסגל של ראש הממשלה צחי ברוורמן בהערכת מצב במחנה דיין בגלילות, 2 במאי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)

נתניהו לא רוצה ועדה כזו. בשום מקום הוא לא דיבר על ועדת חקירה מ-מ-ל-כ-ת-י-ת שעלולה למצוא אותו אשם. מעולם הוא לא הקים ועדת חקירה ממלכתית – את הוועדה לחקר אסון הר מירון, למשל, הוא סרב להקים, ורק ממשלת השינוי שבאה אחריו עשתה זאת.

ועדת חקירה ממלכתית עשויה לקום בסוף, מכיוון שיש לכך תמיכה רחבה בציבור – וגם בקואליציה. אבל נתניהו יטען כי אין צורך בה מכיוון שהאחראים למחדל כבר הודו במעשיהם ושילמו מחיר.

ועדת חקירה ממלכתית עשויה לקום בסוף, מכיוון שיש לכך תמיכה רחבה בציבור – וגם בקואליציה. אבל נתניהו יטען כי אין צורך בה מכיוון שהאחראים למחדל כבר הודו במעשיהם

אחד ממקורביו של נתניהו הזכיר לא מזמן כי גם ועדת אגרנט המפורסמת שחקרה את מחדלי יום כיפור ב-1973 לא הגיעה לדרג המדיני, ואילצה רק את בכירי הצבא להתפטר מתפקידם. ראש הממשלה גולדה מאיר ושר הביטחון משה דיין התפטרו רק בגלל הלחץ הציבורי בעקבות דוח הוועדה.

נתניהו הוא לא גולדה. בתודעה המשיחית שלו, התפטרותו תביא כליה על המדינה, ולכן אסור לו לזוז מתפקידו גם אם כולם הולכים הביתה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 563 מילים ו-2 תגובות
סגירה