גל האנטישמיות ברחבי ארה"ב יוצא משליטה

כשנבחר לנשיא, ביידן חרט על דגלו להילחם באנטישמיות ואף מינה מומחית שואה עולמית לשליחת הבית הלבן למאבק באנטישמיות ● אולם מאז השבעה באוקטובר גילויי השנאה כלפי יהודים וישראל ברחבי ארצות הברית מגיעים לשיאים חדשים ● על רקע התפשטות ההפגנות בקמפוסים בימים האחרונים, רצוי שהממשל האמריקאי ימקד את הפעולות שלו בתגובות ספציפיות יותר, ולא רק בתוכניות כלליות ● פרשנות

סטודנטים פרו־פלסטינים ואנטי־ישראלים מפגינים ליד אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Spencer Platt/Getty Images/AFP)
Spencer Platt/Getty Images/AFP
סטודנטים פרו־פלסטינים ואנטי־ישראלים מפגינים ליד אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 15 בנובמבר 2023

במאי 2023 פרסם ממשל ביידן תוכנית לאומית למאבק באנטישמיות. התוכנית נולדה בין השאר בשל הזעזוע ממצעד הניאו-נאצים בשרלוטסוויל, וירג'יניה, בשנת 2017, שם הסתובבו מפגינים עם לפידים וצעקו "היהודים לא יחליפו אותנו".

מיומו הראשון כנשיא בבית הלבן, ג'ו ביידן שם את נושא המאבק באנטישמיות בראש סדר העדיפויות. הוא כינס את ועידת United We Stand בבית הלבן בספטמבר 2022 ומינה את ההיסטוריונית מומחית השואה דברה ליפשטדט לשליחת הבית הלבן הראשונה למאבק באנטישמיות. ביידן אף הרבה לנאום על הנושא, והבטיח מדיניות קשוחה כלפי מכחישי שואה.

כל המהלכים הללו לא עזרו. החל מ-7 באוקטובר 2023, מתקיימות הפגנות נרחבות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית בהן מושמעות קריאות נגד ישראל ונגד יהודים, תמיכה בארגון הטרור חמאס – ולאחרונה אפילו ניתן לראות דגלים של חזבאללה בהפגנות. המשמעות: בשם חופש הביטוי וזכות הסטודנטים לפעילות פוליטית, התמיכה בארגוני טרור המחויבים להשמדת ישראל רק עולה.

החל מ-7 באוקטובר 2023, מתקיימות הפגנות נרחבות בקמפוסים בהן מושמעות קריאות נגד ישראל ונגד יהודים, תמיכה בארגון הטרור חמאס – ולאחרונה אפילו ניתן לראות דגלים של חזבאללה בהפגנות

הכוונות של ממשל ביידן היו טובות, כמובן. אבל אחרי שישה חודשים של הפגנות בקמפוסים, גם בבית הלבן חייבים להסתכל למציאות בעיניים. השנאה כלפי ישראל והזעם העצום על המלחמה בעזה, שנפתחה בהתקפה רצחנית של ארגון טרור אכזר, הפכו למסע אנטישמיות נרחב.

דגלי פלסטין בקמפוס של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 24 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Stefan Jeremiah)
דגלי פלסטין בקמפוס של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 24 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Stefan Jeremiah)

אתמול (רביעי) התפשטו ההפגנות בקמפוסים לאוניברסיטת דרום קליפורניה, אוניברסיטת טקסס באוסטין וכמובן מחנה האוהלים בלב הקמפוס של קולומביה בניו יורק, אותו מתקשים ראשי האוניברסיטה לפנות.

הסטודנטים והמרצים היהודים והישראלים ברחבי הקמפוסים מדווחים על פחד מלהסתובב בקמפוסים, קושי לשהות בהרצאות ואתגרים שלא היו כדוגמתם בארה"ב אי פעם: הסתרת סממנים יהודיים חיצוניים כמו כיפה או שרשרת מגן דוד.

הסטודנטים והמרצים היהודים והישראלים ברחבי הקמפוסים מדווחים על פחד מלהסתובב בקמפוסים, קושי לשהות בהרצאות ואתגרים שלא היו כדוגמתם בארה"ב אי פעם

בארה"ב מדברים ביממה האחרונה על התפטרותה הצפויה של נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק, גם היא כבר אחרי שימוע בבית הנבחרים באשר ליחס סטודנטים פלסטינים לסטודנטים יהודים בקמפוס של קולומביה.

שפיק ניסתה ללמוד את הלקח מהשימועים הקודמים בבית הנבחרים – אותם השימועים שהביאו להתפטרות נשיאות הרווארד ואוניברסיטת פנסילבניה (UPenn).

נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק בשימוע בבית הנבחרים על אנטישמיות בקמפוסים, 17 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק בשימוע בבית הנבחרים על אנטישמיות בקמפוסים, 17 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

היא חזרה מהשימוע והזמינה את המשטרה לפנות את המפגינים שהתנחלו על מדשאת הקמפוס בעיר אוהלים. ההחלטה הזו התקבלה בביקורת גדולה בקרב סטודנטים ומרצים תומכי המפגינים, ואלו החלו לקרוא להתפטרותה.

אולם לאור התפשטות ההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי ארה"ב, והקריאות האנטישמיות בקמפוסים, עושה רושם שהתפטרות ראשי האוניברסיטאות אינה המהלך שעשוי להביא לשינוי בקמפוסים. גם העובדה שתורמים יהודים (ויש רבים מהם) משכו וימשכו את התרומות שלהם מאוניברסיטאות ברחבי ארה"ב לא תסייע לפתור את המצב.

לאור התפשטות ההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי ארה"ב, והקריאות האנטישמיות בקמפוסים, עושה רושם שהתפטרות ראשי האוניברסיטאות אינה המהלך שעשוי להביא לשינוי בקמפוסים

בישראל מתבוננים בתדהמה על הנעשה בארה"ב וברור שהסוסים כבר ברחו מהאורווה. תוכניות מיוחדות של הבית הלבן, מינוי שליחה מיוחדת למאבק באנטישמיות, התפטרות ראשי האקדמיה – שום דבר מהמהלכים הללו אינם מפחיתים את המהומות בקולג'ים או את השנאה הלוהטת ליהודים ולישראל.

האם הקהיליות היהודיות ברחבי ארה"ב אמורות להרים ידיים ולהודות שהמאבק הזה אבוד? התשובה היא לא. הפתרון – לעת הקרובה – נעוץ בכך שעד כה גל האנטישמיות מוגבל לקמפוסים ואינו זולג לחברה האמריקאית כולה.

קיימת זליגה מסוימת לחברות הייטק בחוף המערבי – חברות בהן שיעור הצעירים המגיעים מרקעים מגוונים גדול במיוחד. אולם מעבר לכך, עושה רושם שהאנטישמיות של 2024 שייכת לחיי הקמפוסים ולא לוול סטריט, או לבתי החולים או לחברות בתחום התשתיות, מכוני מחקר או ענף הפרסום.

הנזק הוא עצום ויחד עם זאת הוא ספציפי. לפיכך, רצוי שהממשל האמריקאי ימקד את הפעולות שלו בתגובות ספציפיות יותר, ולא רק בתוכניות כלליות למאבק באנטישמיות.

הנזק הוא עצום ויחד עם זאת הוא ספציפי. לפיכך, רצוי שהממשל האמריקאי ימקד את הפעולות שלו בתגובות ספציפיות יותר, ולא רק בתוכניות כלליות למאבק באנטישמיות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
המקור של ההתפרעויות בקמפוסים היא אנטישמיות איסלמית אלימה ומסוכנת. מסוכנת לא רק ליהודים אלא לכלל אמריקה שעוברת איסלמיזציה רדיקלית מואצת שמטרתה השתלטות בדיוק כפי שקורה היום באירופה, לרבות... המשך קריאה

המקור של ההתפרעויות בקמפוסים היא אנטישמיות איסלמית אלימה ומסוכנת. מסוכנת לא רק ליהודים אלא לכלל אמריקה שעוברת איסלמיזציה רדיקלית מואצת שמטרתה השתלטות בדיוק כפי שקורה היום באירופה, לרבות אנגליה, צרפת וגרמניה. אם זה לא ייעצר ביד חזקה ובזרוע נטוייה, אמריקה תשנה את פנייה. זאת הסיבה המרכזית שטראמפ הולך לנצח.

עוד 566 מילים ו-2 תגובות
סגירה