נתניהו לא יכול לדחות יותר את ההכרעות המונחות לפניו

סנוואר, כמו הציבור הישראלי, מבין שנתניהו מתמרן כרגע בין עסקה לבין הישרדות פוליטית ● ראש הממשלה נמצא בשדה מוקשים פוליטי ומדיני - ומרחב הפעולה שלו בכל אחד מהם הולך ומצטצמם ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בקריה בתל אביב, 24 בדצמבר 2023 (צילום: Ohad Zwigenberg / POOL / AFP)
Ohad Zwigenberg / POOL / AFP
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בקריה בתל אביב, 24 בדצמבר 2023

עוצמת החלש: כך אולי ניתן לתאר את המצב שבו נמצא כרגע יחיא סנוואר. הסרטונים שהוא משחרר בשבוע האחרון בהם נראים חטופים הקוראים לעסקה, הם לוחמה פסיכולוגית צפויה וידועה. ועדיין, נשאלת השאלה: מדוע עכשיו, מדוע בקצב הזה?

סנוואר, כמו הציבור הישראלי, מבין שראש הממשלה בנימין נתניהו מתמרן בין עסקה לממשלה. נתניהו, במובן מסויים, נמצא בשדה מוקשים פוליטי ומדיני – ומרחב הפעולה שלו בכל אחד מהם הולך ומצטצמם.

מוקש 1: עסקת חטופים

באכזריות רבה חמאס מדבר אל הציבור הישראלי מעל ראש ההנהגה שלו. הדגש הוא מעל ראשו של נתניהו, משום שכל הסובבים את נתניהו לוחצים עליו להגיע לעסקה עכשיו. כולם, מלבד דופן ימין בממשלה, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שגם בסוף השבוע טרחו להזכיר לנתניהו: או עסקה או ממשלה.

כל הסובבים את נתניהו לוחצים עליו להגיע לעסקה עכשיו. כולם, מלבד דופן ימין בממשלה, סמוטריץ' ובן גביר, שגם בסוף השבוע טרחו להזכיר לנתניהו: או עסקה או ממשלה

סנוואר משתמש בכלי שהוא מכיר היטב. קודמו בתפקיד ברצועת עזה, אסמאעיל הנייה עשה את אותו הדבר בעסקת שליט. גם אז הסרטונים של שליט יצרו את הלחץ הציבורי לשחרור, למרות רתיעה של חלקים גדולים בדרג המדיני. סנוואר חייב את החופש שלו לאמצעי הזה, בזכותו הוא שוחרר מהכלא הישראלי ב-2011.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

נכון לעכשיו הכדור נמצא אצל חמאס. ישראל העבירה למתווכות את התנאים שלה, כאשר היא מקפידה על העיקרון של אי-סיום לחימה. הדרך להתגבר על כך היא בעזרת שלבים – הראשון, שמוגדר הומניטרי, יכלול הפסקת לחימה מוסכמת ומוגבלת.

בסבב הקודם דובר על שישה שבועות, כרגע לא ברור האם זה יהיה משך הזמן גם הפעם, בשל העובדה שלטענת חמאס אינו יכול לעמוד בשחרור 40 חטופים. בישראל מציעים יום שקט על כל חטוף נוסף מעבר למה שיוסכם.

בסבב הקודם דובר על שישה שבועות, כרגע לא ברור האם זה יהיה משך הזמן גם הפעם. לטענת חמאס, הוא אינו יכול לעמוד בשחרור 40 חטופים. בישראל מציעים יום שקט על כל חטוף נוסף מעבר למה שיוסכם

מוקש 2: הפעולה ברפיח

קו ההפרדה בממשלה נמתח שוב בין סמוטריץ' ובן גביר לשאר השרים והדרג הביטחוני. צה"ל, שב"כ והמוסד לוחצים להגיע לעסקה גם במחיר של עיכוב הפעולה ברפיח.

בדיונים האחרונים, הרמטכ"ל הרצי הלוי חזר והדגיש כי צה"ל ידע להתמודד מבצעית עם כל החלטה של הדרג המדיני. בקבינט המלחמה, המסר לראש הממשלה היה ברור: עסקה עכשיו והשאר יכול להמתין לאחר כך. ככל הידוע, גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, אולי הקול הכי חשוב בקבינט, תומך בעמדה הזו.

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם האמריקנים העלו הילוך בלחץ למנוע את הפעולה ברפיח. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חזר בעניין הזה להעביר מסרים דרך הפובליציסט הראשי של "הניו יורק טיימס" תום פרידמן. בטור שפורסם אתמול,  האזהרה של ביידן ברורה מאוד: רפיח או ריאד. זה נראה כמו מהלך פוקר של "אול אין" מבחינת הנשיא האמריקאי.

ככל הידוע, וושינגטון רואה שרשרת הצלחות שתלויות האחת בשנייה: עסקת חטופים שתביא להפסקת אש בעזה, מה שיאפשר לחזבאללה לחתום על פריסה מחדש בדרום לבנון (האמריקאים חוזרים וטוענים שהם יכולים להביא את ההישג הזה בשוך הקרבות ברצועה), ולבסוף הנורמליזציה עם ריאד. הא בהא בהא תליא.

וושינגטון רואה שרשרת הצלחות שתלויות האחת בשנייה: עסקת חטופים שתביא להפסקת אש בעזה, מה שיאפשר לחזבאללה לחתום על פריסה מחדש בדרום לבנון, ולבסוף הנורמליזציה עם ריאד

האמריקנים שואבים עידוד רב מסיכול המתקפה האיראנית על ישראל. הדי פיצוץ המל"טים והטילים נשמעו ונקלטו היטב בריאד. מה גם שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הבין שאיראן לאו דווקא מורתעת, ובמצב הדברים הזה כדאי לא להתכנס לבריתות ברורות.

מוקש 3: היום שאחרי

למרות שוך הקרבות ולמרות העובדה שצפון הרצועה הפך קרקע נוחה לפעולות ישראליות צבאיות ומדיניות, בכל דיוני הקבינט האחרונים לא עלה עניין היום שאחרי. במערכת הביטחון דנים עליו כל העת, מנסים להבין כיצד הם אמורים להמשיך מכאן, וראש הממשלה עדיין לא מקיים את הדיון.

פלסטינים מעבירים את גל החום בחוף הים בדיר אל בלח, רצועת עזה, 25 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)
פלסטינים מעבירים את גל החום בחוף הים בדיר אל בלח, רצועת עזה, 25 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)

אחרי יותר מחצי שנה, ממשלת ישראל עדיין לא קבעה מהי התכלית המדינית של המלחמה.

באופן מוזר, דווקא כאן אנחנו לא רואים לחץ אמריקאי. בניית המזח הולכת ומתקדמת, והאמריקאים מסתמכים בעניין הזה על הבטחה ישראלית לאבטחה פיזית של פריקת המשלוחים. מי יחלק אותם, איך ואיפה? זה עדיין לא ברור.

בקצב הזה, הדרך לממשל צבאי זמני לא ארוכה. גם במלחמת לבנון הראשונה התוכנית ב-1985 הייתה להישאר זמן קצר מדרום לליטני כדי לחזק את צד"ל. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

עוד 639 מילים
סגירה