צחי הנגבי עיוות את ההיסטוריה כדי להתחמק משאלת היום שאחרי

ראש המל"ל התפאר כי צה"ל היה קרוב מאוד מלשים יד על סנוואר, אך סילף את ההיסטוריה בדרכו של נתניהו כשטען שגם במלחמה העולם השנייה לא עסקו ביום שאחרי לפני הניצחון על הנאצים ● הטיעון המעגלי מתווסף להודעות התמוהות של נתניהו בשבת, שכבר הכריז על כניסה לרפיח בלי קשר לעסקה ● אולם, רוב הציבור בעד עסקה גם על חשבון רפיח ● פרשנות

ראש המל"ל צחי הנגבי מגיע לדיון במשפט נתניהו, 5 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש המל"ל צחי הנגבי מגיע לדיון במשפט נתניהו, 5 במרץ 2024

ראש המל"ל צחי הנגבי סיפק כמה כותרות אתמול (שבת) בריאיון בתוכנית "פגוש את העיתונות". אחת מהן הייתה כי צה"ל היה קרוב מאוד – מרחק של כמה שעות כנראה – מלשים יד על יחיא סנוואר, אך רב המרצחים הצליח לברוח.

האמירה של הנגבי יכולה להסביר את ההצהרות של שר הביטחון יואב גלנט אי שם בסוף דצמבר בסגנון "סנוואר שומע טרקטורים של צה"ל מעליו. בקרוב הוא יפגוש את הרובים שלנו". החודשים שחלפו מאז הבהירו שצה"ל לא הצליח לתפוס את האיש.

כשבעה חודשים מפרוץ המלחמה הקשה ביותר בתולדות המדינה, מטרותיה לא קרובות להגשמה: מיטוט שלטון חמאס, השמדת יכולתו הצבאית והסרת איום הטרור מהרצועה. חיסול סנוואר אומנם לא יפרק את חמאס, אבל זה יהיה שלב משמעותי בדרך לשם.

בחלק אחר בריאיון הנגבי התייחס לסוגיית היום שאחרי המלחמה. לדבריו, במלחמת העולם השנייה לא ציפו מהאמריקאים לבוא עם תוכנית ליום שאחרי הנאצים

בחלק אחר בריאיון הנגבי התייחס לסוגיית היום שאחרי המלחמה, שלא מטופלת על ידי לשכת ראש הממשלה ועל ידי הנגבי עצמו. לדבריו, גם במלחמת העולם השנייה לא ציפו מהאמריקאים לבוא עם תוכנית ליום שאחרי הנאצים, עד לשלב שהנאצים חוסלו לחלוטין.

הדברים של הנגבי לא נכונים מבחינה היסטורית, שכן ראשי מדינות בעלות הברית נפגשו פיזית שבע פעמים בין השנים 1941–1945 כדי לתכנן את המהלכים נגד גרמניה של לאחר המלחמה. הם נועדו, בין השאר, בקזבלנקה, קהיר, טהרן וביאלטה כדי לדון בעתידה של אירופה של אחרי המלחמה.

אבל ככה זה כשהנגבי יושב באולפן ומדקלם מדפי המסרים הלקוחים מהרדידות הרעיונית וההיסטורית של בנימין נתניהו, שלא מתבייש לעוות את העבר. הטקסט של הנגבי נשמע בדיוק כפי שנשמעים הטיעונים המנוסחים על ידי נתניהו.

היום שאחרי לעולם לא יגיע כי ישראל לא מצליחה לחסל את חמאס – ובמקומות שבהם כבר כביכול ישראל "חיסלה" את חמאס, הוא שב וצץ ונכנס לתוך הוואקום השלטוני

ההסבר שסיפק הנגבי הוא שאף כוח ואף מדינה לא תסכים להתמודד עם עזה כל עוד יש שאריות של חמאס בשליטה שם. והינה, כך חזרנו למעגל הקסמים שלעולם לא יהיה לו סוף. כל עוד אין אלטרנטיבה שלטונית בעזה, חמאס נכנס לוואקום וחוזר לפעילות בצפון הרצועה, במרכזה ובדרום ולכן חייבים קודם כל לחסל אותו כדי שיהיה מי שיסכים ליטול שם את המושכות.

אולם, היום הזה לעולם לא יגיע כי ישראל לא מצליחה לחסל את חמאס – ובמקומות שבהם כבר כביכול ישראל "חיסלה" את חמאס, הוא שב וצץ ונכנס לתוך הוואקום השלטוני. המראיינים – עמית סגל ובן כספית – לא ממש הקשו על הנגבי בסוגיה הזו, למרבה הצער.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 28 במרץ 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 28 במרץ 2024 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

השניים נתנו לו לזרום עם ההשוואה המופרכת למלחמת העולם השנייה ולא עימתו אותו עם מה שאמור היה להיות האיום המרכזי על שלטון חמאס – גופים אלטרנטיביים שיתחילו לשלוט בחלוקת המזון, בשיפוץ, בשיקום, ובהפעלת מערכות החינוך והבריאות.

באשר לאבסורד שבהודעות "הגורם המדיני" – הלא הוא נתניהו – במהלך יום שבת, עיקר הביקורת המופנית כיום כלפי נתניהו מתמקדת בכך שבעת הרגישה ביותר של המשא והמתן הוא מפרסם הודעות מוכוונות בייס, לפיהן הוא יכנס לרפיח גם אם תהיה עסקה.

גם אם נתניהו מתכוון לבצע פעולה ברפיח, למה הוא חייב להצהיר על כך ברגע זה? לא עדיף לשתוק עד שהחטופים יחזרו הביתה?

נתניהו במו ידיו עשוי להרוס את ההזדמנות שכן הוא מעביר מסר ישיר לסנוואר שאין לו טעם להתקדם עם מדינת ישראל. גם אם נתניהו מתכוון לבצע פעולה ברפיח, למה הוא חייב להצהיר על כך ברגע זה? לא עדיף לשתוק עד שהחטופים יחזרו הביתה?

ולמה נתניהו מתחבא מאחורי "גורם מדיני" במהלך השבת? הרי לפני יומיים הוא פרסם הודעה זהה בשמו המלא בציוץ ב־X (טוויטר לשעבר). הנגבי ניסה להסביר במילותיו שלו: "אנחנו לא מתעסקים במילים, אלא במעשים. המעשה של רפיח נועד לחזק את הסיכוי לעסקה. זה המנוף היחיד המרכזי שיש לנו להפעלת לחץ כי מדובר בטריטוריה שעדיין מוחזקת על ידי חמאס".

כלומר, לפי הנגבי, נתניהו חוזר ומצהיר על פעולה ברפיח כדי לגרום לחמאס לחשוש מכניסת ישראל לשם ובכך לדחוק את הארגון לפינה. לפי גישה זו, חמאס הלחוץ יהיה חייב לחתום על עסקה כדי למנוע מצה"ל כניסה לרפיח. יש כאן כל כך הרבה טיעונים מעגליים עד שמקבלים סחרחורת. הרי נתניהו הכריז שיכנס לרפיח גם אם תהיה עסקה, אחרי ההפוגה לכאורה.

כך או כך, בלשכת ראש הממשלה בוודאי עוקבים אחר השיח הציבורי והסקרים האחרונים שמראים שהציבור הפסיק להאמין לנתניהו בנושא "הניצחון המוחלט", ששיעור הולך וגדל בציבור הישראלי – כולל תומכי ליכוד – רוצים בחירות מידיות ושרבים מוכנים ללכת על סיום המלחמה באופן מוחלט (ללא רפיח) בתמורה לשחרור כל החטופים.

ביום שישי האחרון, בסקר שהתפרסם בעיתון מעריב, 54% מהישראלים השיבו שחשוב יותר בעת הזו לבצע עסקה להשבת החטופים מאשר להיכנס לפעולה צבאית משמעותית ברפיח

בהתאמה, סקר שהתפרסם על ידי נדב פרי במסגרת הפודקאסט שלו ונערך על ידי מכון "מדגם", גילה ש־60% מהציבור היהודי לא מאמין שניתן להגיע ל"ניצחון מוחלט". בפברואר 2024, כאשר נשאלה אותה השאלה, 52% האמינו שניצחון מוחלט אפשרי.

בסקר נוסף של ערוץ 12 שהתפרסם ב־30 באפריל, 54% מהמשיבים היו מעוניינים בבחירות מידיות. ביום שישי האחרון, בסקר שהתפרסם בעיתון מעריב, 54% מהישראלים השיבו שחשוב יותר בעת הזו לבצע עסקה להשבת החטופים מאשר להיכנס לפעולה צבאית משמעותית ברפיח.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
היגיע הזמן שמראיינים בתקשורת ישאלו שאלות רלוואנטיות. אין דיון על "היום שאחרי" מכיוון שהשאלה כבר הוכרעה. ביום שאחרי ישראל תשלוט/ תכבוש את רצועת עזה ויוקמו התנחלויות. חמאס עדיין נכס ולכן ... המשך קריאה

היגיע הזמן שמראיינים בתקשורת ישאלו שאלות רלוואנטיות. אין דיון על "היום שאחרי" מכיוון שהשאלה כבר הוכרעה. ביום שאחרי ישראל תשלוט/ תכבוש את רצועת עזה ויוקמו התנחלויות. חמאס עדיין נכס ולכן אין כוונה לחסל אותו אלא להחזיק תחת שליטה. גם אם מאורעות ה- 7 לאוקטובר יחזרו זה בסך הכל חבלי משיח אותם מקבלים באהבה. הבונוס הוא שמי שמשלם את המחיר לא מבין את גודל השעה – ביאת המשיח.

עוד 766 מילים ו-1 תגובות
סגירה