אזור סחר הוגן ים-תיכוני

צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia’ Smith, 16th Combat Aviation Brigade)
U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia’ Smith, 16th Combat Aviation Brigade
צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה

99 חברי כנסת תמכו בהחלטה להתנגד להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית ובחרו להתרפק על השלילה המשכרת, והכחשת המציאות המחייבת להגיד "דווקא כן".

ישראל זקוקה לסיוע מבחוץ מפני שהיא אינה יכולה עוד לשלוט ב"שטחים" ואינה יכולה עוד לסגת מהם בכוחות עצמה. דווקא כן להתערבות בינלאומית, שתחלץ את ישראל ממלחמת אזרחים ומשלטון עריץ בין הנהר לים.

ד"ר אמיר יובל הוא מרצה לשעבר בחוג למדע-המדינה באוניברסיטת חיפה וב"מכללת כנרת". מאמרי דעה שלו התפרסמו באתר "עבודה שחורה" ובעיתון הארץ. מנתח את הפוליטיקה באמצעות המושג: "גלוקליזציה", המתייחס לשינויים בתפקידי מוסדות המדינה והמוסדות המוניציפאליים בעידן הגלובלי (בשלב ה"פופוליזם"). הניתוח הוביל אותו למסקנה ש"פוליטיזציה" של המוסדות הציבוריים אינה הבעיה אלא חלק מהפתרון ולכן הוא תומך במודל האירופי של שירותים ציבוריים וסוציאל-דמוקרטיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,210 מילים
כל הזמן // שבת, 15 ביוני 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־253 ללחימה ● 120 חטופים עדיין בעזה

מת מפצעיו סמל יאיר רויטמן שנפגע בפיצוץ המבנה בשבוע שעבר ברפיח

ווסים מחמוד מבית ג׳ן נהרג באסון הנמר״ה ברפיח, שמות שבעה הרוגים נוספים טרם הותרו לפרסום; נתניהו: מחיר קורע לב במלחמתנו הצודקת ● לפיד נאם בהפגנה בקפלן בת״א: החיוך של נתניהו במליאה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו ● ההסלמה בצפון: יואב גלנט ייצא בקרוב לדיונים בפנטגון ● דובר צה״ל הגרי: צריך לומר ביושר – לא נוכל להשיב את כל החטופים באמצעות מבצעים

עוד 24 עדכונים

מלחמות מגבירות את תמיכת הציבור במנהיג. למה זה לא קורה לנתניהו?

למלחמות יש תוצאות פוליטיות. אחת התופעות המוכרות בספרות המדעית ידועה כ"אפקט ההתכנסות סביב הדגל" (rally 'round the flag): עלייה בתמיכה הציבורית במנהיג עם פרוץ מלחמה או משבר ביטחוני.

כך, למשל, מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 הביאה לנסיקה דרמטית בתמיכת הציבור האמריקאי בנשיא ג'ורג' בוש. בוש, שנכנס לבית הלבן לאחר בחירות שנויות במחלוקת, נהנה מתמיכת 51% מהאמריקאים ערב המתקפה; שבוע וחצי אחריה, 90% מהאמריקאים הביעו את תמיכתם בבוש. גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נהנה מאפקט ההתכנסות: שיעור התמיכה של הציבור הרוסי בפוטין עלה מ-63% ל-83% בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022.

אסיף אפרת הוא פרופסור חבר בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ומ״מ ראש המכון לחירות ואחריות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 657 מילים
אמיר בן-דוד
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

צומת סילמן

עזיבתו של מנ"כל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט מחייבת את סילמן להחליט האם במה שנותר מהקדנציה שלה היא תשתמש במשרד להגנת הסביבה כמטה הכנות לפריימריז או תנסה להציל את הסביבה ● יש מקומות שבהם שינוי האקלים מורגש אפילו יותר מאשר בישראל - באי קארטי סוגטופו שבפנמה, למשל ● ספסל קסום בוואדי שיח, לזכרה של זוהר בן אלי ז"ל ● והקסמים ששלומי ישראל מחולל במרחב העירוני

עוד 1,196 מילים

אגדה ישראלית ושמה אחדות לאומית

את זה לא צריך לחקור כי כל הפרטים מוכרים: מדוע איבד המושג "אחדות" ממשמעותו המובנית, דווקא בשעות הקשות והקריטיות שמדינת ישראל חווה בשנה האחרונה?

כיצד מלחמה שאיחדה את העם הפכה אותו בתוך חודשים ספורים למפורד ומפולג לגבי המדיניות, המהלכים והיעדים שלה, והחזירה אותנו להכפשות הדדיות כפי שהורגלנו קודם לכן?

בצלאל לביא הוא בעל תואר שני ביחסים בינ"ל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. בכתיבה פובליציסטית עושה שימוש גם באירועים היסטוריים כדי לדון ולנתח אירועי דיומא שוטפים בארץ ובעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחדות כפי שנדרשת היום מעולם לא הייתה - ה״אחדות״ שדובר בה בעבר הייתה בתוך המחנה החילוני בין מחנה בן-גוריון ויורשיו, לבין מחנה בגין ויורשיו. ההבדלים האידיאולוגיים ביניהם כללו דברים כמו פי... המשך קריאה

אחדות כפי שנדרשת היום מעולם לא הייתה – ה"אחדות" שדובר בה בעבר הייתה בתוך המחנה החילוני בין מחנה בן-גוריון ויורשיו, לבין מחנה בגין ויורשיו. ההבדלים האידיאולוגיים ביניהם כללו דברים כמו פילוסופיה כלכלית ואירגוני עובדים, שהיום הם כבר אפילו לא על סדר היום. הדתיים הלאומיים (מפד"ל לצורך העניין) היו ניטרליים, והחרדים היו מחוץ לדיון וכמו מעולם התעסקו רק בעצמם.

המפד"ל מאז נעלם ובמקומו נולד מחנה של משיחיסטים שחושבים שתפקידם להביא את המשיח, החרדים עדיין מתעניינים רק בעצמם – רק שעכשיו יש הרבה יותר מהם, וחצי מהליכוד הפכו ביביסטים שהדבר היחיד החשוב בעיניהם הוא שביבי יהיה ראש הממשלה.

אחדות בימינו דורשת מהמגזר החילוני לשתף פעולה עם מגזרים שחושבים שפייה בשמיים מנחה את עתידנו, מלחמת גוג ומגוג היא תוצאה רצויה, אוננות רוחנית בישיבות תגן על המדינה, ודברים כמו דמוקרטיה או שלטון החוק הם רעיונות יפים רק בתנאי שביבי ראש הממשלה.

ועם העם הזה לך תבנה מדינה.

עוד 1,162 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

עקורים

"החיים עדיין בסימן שאלה גדול ולאט לאט מחלחלת ההבנה שהם לא יחזרו לקדמותם וצריך להצמיח משהו חדש שלא ברור מה הוא, אבל אין טעם להיתקע"

ליאת קמחי בראודה

בת 51 מקיבוץ מפלסים. נשואה לניר ואם לשישה. מאז תחילת המלחמה, חיה במלון בהרצליה

עוד 2,396 מילים ו-2 תגובות

מסירים את המסכה – הכשל המוסרי של מוזאון ישראל והחברה הישראלית

ידיעה שפורסמה לאחרונה ב"ישראל היום" על מסכת אבן המתוארכת לתקופה הניאוליתית (כ-9,000 שנה לפני זמננו) באזור הר חברון, מסבה את תשומת הלב למספר נושאים.

המסכה יכולה ללמד אותנו על עולמן הרוחני של חברות אנושיות בתקופה קריטית, בה עברו ממערכת כלכלית של ציידים לקטים הנודדים ממקום למקום – למערכת חברתית של יושבי קבע העוסקים בחקלאות. אבל לא פחות חשוב מכך, הידיעה עצמה יכולה ללמד אותנו על כשל מוסרי עמוק בחברה הישראלית של ימינו, שייתכן כי במידה רבה הוביל אותנו למקום בו אנו נמצאים כיום.

ד"ר חמי שיף כתב את הדוקטורט שלו על השימוש בארכיאולוגיה ככלי לעיצוב זהות בחברה הישראלית. הוא ראש תחום מחקר בארגון עמק שווה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
גושפנקא מדעית לממצא שדוד (שלא נחשף בחפירות מסודרת) מעלה את הערך הכספי של הממצא ובכך מעודדת שוד עתיקות. אוספים פרטיים עיקר מקורם בשוד עתיקות כזה או אחר. אגודת הארכיאולוגים קמה בעת שהיו ד... המשך קריאה

גושפנקא מדעית לממצא שדוד (שלא נחשף בחפירות מסודרת) מעלה את הערך הכספי של הממצא ובכך מעודדת שוד עתיקות. אוספים פרטיים עיקר מקורם בשוד עתיקות כזה או אחר.
אגודת הארכיאולוגים קמה בעת שהיו דיונים על האוסף של השודד הגדול, משה דיין. בין היתר היא קבעה שאין לכתוב מאמר על ממצא שמקורו לא ידוע (שדוד).

עוד 1,062 מילים ו-1 תגובות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

עקורים

האם ישראל מסוגלת לשנות את כללי המשחק בצפון? ● המלחמה בעזה מעיבה גם על החאג' במכה ● אלג'יריה מתקוממת בגלל שיבושים באספקת המים ● שיר אהבה מצרי ישן הפך ללהיט של המחנה הפרו-פלסטיני ● והשבוע ב-1980: חיסול מדען גרעין שעבד בעיראק ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,102 מילים

הכדור מת משעמום

הארכיון של רוןזמן ישראל נובר בארכיון של העיתונאי הוותיק רון מיברג ומפרסם מחדש מבחר מכתבותיו, שקריאה בהן היום מספקת פרספקטיבה איך הגענו עד הלום ● והשבוע: בחזרה לווימבלדון 1990 שהיה מסורס ואנמי, משעמם ומתוכנת, לא מסעיר, לא סוחף, לא מבריק - כל שחקן והתוכנה שלו, כל תוכנה והווירוס שלה

עוד 2,052 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
תְּנוּ לְצַהַ"ל לְנַצֵּחַ 219

גם אנחנו נותנים לצה"ל לנצח. גם אנחנו רוצים שצה"ל ינצח. גם אנחנו נשמח אם צה"ל ינצח. אבל השאלה המפחידה היא: האם יכול להיות שצה"ל לא מסוגל לנצח?

עוד 1,357 מילים ו-1 תגובות

אין שום דבר תמים או מבדח בהצעה שהעלה שר המשפטים למנות את השופט אלרון לנשיא העליון למשך שנה ● המטרה היא לוודא שאלרון יהיה זה שיקבע את הרכב ועדת החקירה הממלכתית שעשויה לקום לחקר מחדלי השבעה באוקטובר ● וממילא אלרון יוצא לפנסיה בספטמבר 2025 ● ההצעה נדחתה על הסף בוועדה לבחירת שופטים ורק מעידה על חולשתו של לוין, שאין בידיו שום מנופי כוח אמיתיים - וכל הצדדים יודעים זאת ● פרשנות

עוד 917 מילים ו-1 תגובות
היום ה־252 ללחימה ● 120 חטופים עדיין בעזה

מנהיגי מדינות ה-G7: מודאגים וקוראים לאיפוק בגבול הצפון

דיווח: ביום שני יגיע לישראל המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין בניסיון להביא להסדרה בצפון ● הפרקליטות ביקשה לצרף את מכתב המפכ"ל לעתירה נגד "חוק בן גביר": "הפרה בוטה של הדין והתערבות פסולה בעבודת המשטרה" ● ארה"ב תטיל סנקציות על חוסמי משאיות הסיוע לעזה ● החטוף שחולץ אנדריי קוזלוב קורא לציבור להגיע לכיכר החטופים: "ראיתי את העצרות וזה נתן לי תקווה"

עוד 36 עדכונים

בנט רוצה ברשימה שלו את יובל שטייניץ, מתן כהנא ועליזה בלוך

בפוסט שפרסם אתמול הודיע למעשה בנט על חזרתו לפוליטיקה - מה שלא הפתיע איש ● שותפו משכבר הימים לפיד שיתף את הפוסט של בנט במה שנראה כמהלך מתואם מראש, וצפוי שהשניים ישתפו שוב פעולה אחרי הבחירות הבאות ● אבל בנט מתרכז כרגע באיסוף אנשים שאינם שנויים במחלוקת ושלא דבק בהם רבב: "בנט היה רוצה לראות אצלו גם את משה ארבל מש"ס. זה לא ריאלי, אבל זה מלמד על הכיוון" ● פרשנות

עוד 830 מילים ו-4 תגובות

אם יש לך שמש, אתה לא צריך להיות תלוי באף גורם עוין

ההחלטה של קולומביה להפסיק למכור לנו פחם היא תזכורת: אם ישראל רוצה לספק לעצמה חשמל בכל מצב – ולא להיות תלויה בקולומביה או בנסראללה – היא צריכה לייצר חשמל מהשמש ● בשנות ה־70 החרם הערבי הפך את ישראל למעצמה של דודי שמש – וגם היום אפשר להפוך את המשבר להזדמנות ● פרשנות

עוד 746 מילים

החקלאים עדיין מחכים למלוא כספי הסיוע

החקלאות הישראלית ברוב הארץ, כולל בעוטף עזה, שרדה בינתיים את המלחמה ● רוב המשקים חזרו לתפקד ואין מחסור במוצרים ● אבל בצפון משקים ננטשו ונהרסו בשל הלחימה והשרפות, מה שעלול לפגוע במלאי פירות הקיץ והביצים ● בשאר הארץ, המחסור בכוח אדם פוגע בזריעה ובשתילה וצפוי להשפיע על צמיחת החקלאות בעתיד

עוד 1,825 מילים

גוף של האו"ם דורש מישראל לראשונה תשובות בנושא משפטי אזרחי

פרסום ראשון באופן חריג, מועצת זכויות האדם של האו"ם פנתה לרשויות הישראליות בדרישה לתשובות הנוגעות להתעללות לכאורה באישה בעלת אזרחות ישראלית וזרה במסגרת הליך גירושים ● ככל הידוע זו פעם ראשונה שנפתח הליך הנוגע ליחס של בתי המשפט בישראל לאזרחי ישראל

עוד 1,107 מילים

מדינת ישראל דוהרת לצומת החלטה חשוב בעניין המלחמה הדו-חזיתית ● הקו הברור שמחבר בין לבנון לעזה מתחיל ברצועה: הסכם עם חמאס יסיים גם את הלחימה בצפון ויאפשר חתימת הסכם מול לבנון על הסדרי הגבול ● השאלה היא אם נתניהו לבדו מול דופן ימין בקואליציה יצליח לפרוץ לחתימה על ההסכם ולעמוד בלחצים לפתוח במערכה קרקעית גם בצפון, בזמן שהלחימה בעזה גוועת ממילא ● פרשנות

עוד 932 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה