בני גנץ נושא דברים בכפר המכבייה, 18 במאי 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

הצהרתו של גנץ נראתה בדיוק כמו שנראה ניהול המלחמה בהשתתפותו

הנאום שנשא גנץ אמש היה ללא יעדים ברי השגה, עם הרבה מלל ומעט תכלית, וללא גיבוי בינלאומי ● ממש כמו המלחמה בעזה, שגנץ שותף מלא לניהולה ● הלוא ברור שדיון אסטרטגי בכל הנושאים שגנץ העלה - כולם הרי גורל - לא יתקיים בשלושה השבועות הקרובים, אז למה למרוח את הזמן עד 8 ביוני? ● פרשנות

ההצהרה הפוליטית של השר בני גנץ אמש (מוצאי שבת) נראתה כפי שנראה ניהול המלחמה בעזה: ללא יעדים ברורים וברי השגה, הרבה מלל ומעט תכלית, וללא גיבוי בינלאומי. ואין להתפלא על כך: גנץ הרי שותף מלא לניהול הלא-מוצלח של מלחמה ארוכה מדי.

גנץ נקב בתאריך אקראי כדדליין לאולטימטום שהציב – יום שבת 8 ביוני. לדבריו, אם לא דרישותיו לא יענו עד אז, הוא ושותפו גדי איזנקוט יפרשו מן הממשלה. דרישותיו צנועות: דיון אסטרטגי על השבת החטופים, מיטוט שלטון חמאס, פירוז רצועת עזה, שליטה ביטחונית ישראלית לצד הקמת מנהלת אמריקאית־אירופאית־ערבית־פלסטינית לניהול האזרחי של הרצועה.

דרישותיו צנועות: דיון אסטרטגי על השבת החטופים, מיטוט שלטון חמאס, פירוז רצועת עזה, שליטה ביטחונית לצד הקמת מנהלת אמריקאית־אירופאית־ערבית־פלסטינית לניהול האזרחי של הרצועה

עוד במסגרת האסטרטגי: החזרת תושבי צפון לבתיהם עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה עם ערב הסעודית ותיקון חוקי ההשתמטות מגיוס. למעשה, מלבד מתיקון האקלים ושלום גלובלי גנץ העמיס לתוך הדדליין הכול מהכול.

ברור שדיון אסטרטגי בכל הנושאים הללו לא יתקיים עד אותו המועד ולפיכך גנץ למעשה הכריז אתמול: במועד הזה בכוונתי להתפטר.

ומכיוון שברור כשמש כי דבר מדרישותיו של גנץ לא ימולא, הרי שמדובר במריחת זמן מטעמו של גנץ. במקום לשים את המפתחות ולנטוש ממשלה אשר, כדבריו, "האישים בה שלחו חיילים לקרב ומתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות", גנץ מוכן להמשיך להיות חלק מאותה הממשלה. אם "לקודש הקודשים של ביטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים" אז למה הוא מחכה?

הנאום של גנץ אתמול היה ארוך, אך כלל מעט תכל'ס. למעשה, הוא חזר על מסרים ששילח לאוויר העולם כבר ב-3 באפריל. באותו נאום, אמר ציין שיש ללכת לבחירות בחודש ספטמבר (כלומר לפזר את הכנסת ביוני) והבטיח כי "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל באמת להשיב את החטופים".

למעשה, גנץ חזר על מסרים ששילח לאוויר העולם כבר ב-3 באפריל, אז אמר כי יש ללכת לבחירות בחודש ספטמבר (כלומר לפזר את הכנסת ביוני) והבטיח כי "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל להשיב את החטופים"

מה קרה מאז 3 באפריל? שמענו על כך שהממשלה בה גנץ חבר פועלת באיטיות, אדישות ואף התנגדות (של חלק מן השרים) להשבת החטופים. גנץ המשיך לשבת שם, כולל בעשרה הימים האחרונים מאז התפוצצו סופית שיחות המו"מ על השבת החטופים.

גנץ שילב שורה אחת מעניינת בכל דבריו והיא "הקמת מנהלת אמריקאית־אירופאית־ערבית־פלסטינית לניהול האזרחי של הרצועה [ש]תניח בסיס לחלופה עתידית שאינה חמאס ואינה עבאס".

גדי איזנקוט ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 16 באפריל 2023 (צילום: פלאש90)
גדי איזנקוט ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 16 באפריל 2023 (צילום: פלאש90)

האם יש מדינה אירופית אחת או ערבית אחת שמוכנה לחתום על פנטזיית שליטה אזרחית בעזה ללא הרשות הפלסטינית? האמירות הללו של גנץ הן רדודות. הן אינן תוכנית פעולה, אלא מחשבות על מציאות מזרח תיכונית שאינה קיימת.

האם יש מדינה אירופית אחת או ערבית אחת שמוכנה לחתום על פנטזיית שליטה אזרחית בעזה ללא הרשות הפלסטינית? האמירות של גנץ רדודות. הן אינן תוכנית פעולה, אלא מחשבות על מציאות שאינה קיימת

לא סתם ענה לו ראש הממשלה נתניהו באופן מיידי: "האם אתה מוכן לקבל מדינה פלסטינית בעזה וביו"ש כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה? האם אתה מתנגד לשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית בעזה, גם בלי עבאס?"

המסר ברור: נתניהו הטיח בחזרה את הדיון האסטרטגי לפתחו של גנץ, כשהוא ממצב עצמו כמושיע ישראל מידיה של הרשות הפלסטינית. אפילו לנורמליזציה עם סעודיה נתניהו יסרב, לפי דבריו, רק כדי למנוע את התחזקותה של הרשות הפלסטינית.

האם כל הצהרתו של גנץ אתמול נועדה לכך שנתניהו יפטר אותו ויחסוך לו את מריחת הזמן וההתלבטויות?

בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יתכן שזו המטרה ושלושת השבועות הקרובים יהיו סיוט פוליטי, עם אגרופים ותדרוכים מצד לצד. עד אז, התגובות של נתניהו – הן לגנץ והן לשר הביטחון יואב גלנט – מעידות פעם נוספת עד כמה הוא ראש ממשלה חלש וסחיט.

בעבר, לא היה עובר בשתיקה על שר שסוחט אותו בסרטון וידאו מתוך לשכת ראש הממשלה או על שר ביטחון שמפרסם הצהרות חמורות ביותר נגד ראש הממשלה, ועוד מתוך מפלגתו.

בעבר, נתניהו לא היה עובר בשתיקה על שר שסוחט אותו בסרטון וידאו מתוך לשכת רה"מ או על שר ביטחון שמפרסם הצהרות חמורות ביותר נגד ראש הממשלה, ועוד מתוך מפלגתו

ובטח לא שר המאיים להתפטר אם דרישותיו לא ייענו. כמאמר הסרט, אם אתה רוצה להתפטר – תתפטר. אל תברבר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
איני חסיד של גנץ והסיכוי שאצביע בעדו הוא אפסי, אבל צריך לומר את האמת. עם כל הכבוד לגנץ הוא לא יקבע והוא אינו משפיע באם הממשלה הנוכחית תסיים את ימיה. על רקע זה צריך לבחון את פעולותיו. אי... המשך קריאה

איני חסיד של גנץ והסיכוי שאצביע בעדו הוא אפסי, אבל צריך לומר את האמת. עם כל הכבוד לגנץ הוא לא יקבע והוא אינו משפיע באם הממשלה הנוכחית תסיים את ימיה. על רקע זה צריך לבחון את פעולותיו.
אין חולקים שגנץ ביחד עם אייזנקוט וגלנט הכניסו איזשהו גורם שפוי לניהול המלחמה. בצומת הנוכחית ביבי החליט ללכת עם שני הפרחחים המשיחיים ולכן לגנץ אין מה לחפש בממשלה. אך שלא תהיינה אשליות. אם עד עכשיו אף ח"כ לא עזב את הקואליציה, לא נראה שמישהו עומד לעזוב עכשיו. ביבי יאלץ להישאר בעזה במסגרת ממשל צבאי הוא לא יוכל להיכנס ללבנון והצפון ימשיך להיות נטוש. השאלה אם עד שנת 2027 הממשלה תצליח לחרב כאן את הכל, או שעד אז יבוא המשיח.

בני גנץ יישאר לעד חסיד שוטה של צורר היהודים ביבים שקרניהו וזאת מסיבה אחת בלבד - שקרניהו הוא שמינה אותו לרמטכ״ל והקפיץ אותו לדרגה של דמות לאומית. היזכרו בשמות הבאים - יאיר נווה, יאיר גול... המשך קריאה

בני גנץ יישאר לעד חסיד שוטה של צורר היהודים ביבים שקרניהו וזאת מסיבה אחת בלבד – שקרניהו הוא שמינה אותו לרמטכ"ל והקפיץ אותו לדרגה של דמות לאומית. היזכרו בשמות הבאים – יאיר נווה, יאיר גולן, דן הראל, עוזי דיין. ארבעתם היו סגני הרמטכ"ל ב-25 השנים האחרונות ולא נבחרו לתפקיד הרמטכ"ל לאחר ששימשו כסגן.
נווה הוא יועץ של אלביט מערכות, גולן הוא פוליטיקאי כרגע בעמדת המתנה, עד לשביעי באוקטובר פוליטיקאי כושל שאפילו נכשל בבחירות האחרונות לכנסת. דן הראל היה מנכ"ל משרד הבטחון ומשרד התחבורה, עוזי דיין היה יו"ר מפעל הפיס (במינוי של שקרניהו) פוליטיקאי כושל וחבר כנסת במשך תקופת שיא של שנה וחצי. גנץ בזכות התואר רמטכ"ל לשעבר ורק בזכות התואר מצליח לשרוד כבכיר בפוליטיקה כבר שש שנים, הוא לא שוכח לשקרניהו את המתנה שהעניק לו.

גנץ הוכיח שאין לו את הכישורים ואין לו את הביצים להיות ראש ממשלה. כוונות טובות ופייסנות זה לא מספיק. לך! לך כבר אידיוט שימושי שכמוך, כדי שנוכל להוריד את הגורם המדיני הבכיר ו-63 חדלי האיש... המשך קריאה

גנץ הוכיח שאין לו את הכישורים ואין לו את הביצים להיות ראש ממשלה. כוונות טובות ופייסנות זה לא מספיק.
לך! לך כבר אידיוט שימושי שכמוך, כדי שנוכל להוריד את הגורם המדיני הבכיר ו-63 חדלי האישים שסביבו מהשלטון, ואז פרוש מהפוליטיקה כי אתה לא בנוי לזה. לא יהיה "נצחון" בצפון או בדרום לפני שהשלטון בישראל יוחלף – וכל דקה של דחיה מחריפה את מצבנו.

עוד 620 מילים ו-3 תגובות
סגירה