נקודת מפנה בישראל

הפגנה למען הקדמת הבחירות, מאי 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90
הפגנה למען הקדמת הבחירות, מאי 2024

כדי להבין איך מדינה שראתה עצמה כמעצמה הצבאית הגדולה במזה"ת, נקלעה למצבה הנוכחי – ארגון בלי אמצעים צבאיים של ממש הצליח להביאה למשבר כזה – צריך להסתכל אחורה, למה שקרה בישראל עצמה.

ישראל הייתה פעם מדינה מאד רצינית, גם כשהייתה צעירה וחלשה יותר. בנימין נתניהו הצליח להחדיר לפה, בהדרגה אך בעקביות, תרבות שלטונית הרסנית והמדינה הוחלשה קשות מבפנים.

ישראל הייתה פעם מדינה מאד רצינית, גם כשהייתה צעירה וחלשה יותר. בנימין נתניהו הצליח להחדיר לפה, בהדרגה אך בעקביות, תרבות שלטונית הרסנית והמדינה הוחלשה קשות מבפנים

החרדים, שעם הזמן גדלו להיות חלק משמעותי באוכלוסייה, עדיין לא משרתים בצבא והם בקושי חלק ממעגלי העשייה היצרנית במדינה. מערכת החינוך שלהם היא ללא לימודי ליבה, מה שמבטיח שגם בעתיד הם לא יוכלו לקבל על עצמם תפקידים משמעותיים בחברה. ולא עוד אלא שמערכת חינוך זו ממומנת ע"י המדינה.

רבותיי, אומר לנו בעצם נתניהו, אני יודע שהסדרים אלה נראים לכם אבסורדיים  ולא תקינים, אבל הם מאפשרים לי להישאר בשלטון ולכן אעשה אותם בכל זאת.

יריב לוין נכלולי ואפל ולא נתפש כדמות מתאימה לכהונת שר משפטים? דוד אמסלם לא נראה האיש המתאים לכהן כשר הגרעין ולפני כן כשר הדיגיטל? איתמר בן גביר לא נראה דמות מתאימה לאחראי על הביטחון הלאומי? בצלאל סמוטריץ' פועל באופן חובבני ואינטרסנטי כשר אוצר? גם מינויים אחרים בממשלתי נראים ללא הגיון או הצדקה? כל זה לא מפריע לי.

כל זה מאפשר לי להמשיך להיות רה"מ, וזה מבחינתי מה שחשוב וקובע. זה לא מוצא חן בעיניכם? נראה לכם שהמדינה לא ערכית ושהיא מדרדרת? זו הבעיה שלכם. זה אני בשלטון ולא אתם – אל תשכחו זאת אף לרגע.

אתם תקועים עם אידיאלים של ערכיות ומוסריות, תקינות וממלכתיות, אבל אצלי מושגים כאלה הם  לפראיירים. לא לשחקנים פוליטיים מקצועיים. אצל כאלה, בפוליטיקה כמו בספורט, יש רק דבר אחד חשוב: לנצח ולהישאר בשלטון

אני יודע שדברים נראים לכם אבסורדיים ולא תקינים – אומר לנו בעצם נתניהו – אבל הם מאפשרים לי להישאר בשלטון. אתם תקועים עם אידיאלים של ערכיות, תקינות וממלכתיות, אבל אצלי מושגים אלה הם לפראיירים

*  *  *

מיד אחרי שמחת תורה היה אמור להיפתח מושב החורף של הכנסת, והקואליציה התכוונה להמשיך עם חוק (אי-) הגיוס לחרדים; יו"ר הכנסת איים לא לציית לשופטים העליונים אם ידחו את חוק ביטול עילת הסבירות; יריב לוין ושמחה רוטמן הצהירו שימשיכו עם "הרפורמה המשפטית"; בן גביר איים להעיף את המפכ"ל  ולהחליפו במישהו "מתאים" יותר וסמוטריץ' הבטיח להמשיך עם העברת "הכספים הקואליציוניים" .

דיכאון וייאוש השתררו במיינסטרים הישראלי – שלא ראה דרך לבלום את ההידרדרות הצפויה. ואז, בשמחת תורה, נפל דבר. הטבח בדרום ומה שבעקבותיו בצפון. התברר שהיו כאלה, מחוץ לישראל, שהבינו מה קרה פה – ראו בכך הזדמנות לתקיפה. ידידינו במערב איבדו אמון בדרכה של ממשלת ישראל ובה עצמה, בית הדין הפלילי הבינלאומי דן בהוצאת צווי מעצר נגד ראשי המדינה שלנו.

כל זה לא הרתיע את אנשי הקואליציה להמשיך בדרכם: לוין עם "תרגילים" בעניין מינויי שופטים; סמוטריץ' עם "כספים קואליציוניים" מקופת המדינה המידלדלת  ובן גביר בדרמות הרגילות שלו. גם נתניהו ממשיך בתפקידו ובדרכו. במושב הקיץ של הכנסת, שנפתח בימים אלה, עומד לעלות שוב חוק (אי-) הגיוס של החרדים. בממשלה הכל כרגיל.

אבל, כמו במושב הכנסת הקודם, הממשלה צפויה שוב להפתעה גדולה. כל הסימנים מעידים על כך. כל הסקרים מצביעים על כך.

ישראל היא עתה בנקודת שבר אבל גם בנקודת מפנה. שילובים כאלה אינם חריגים. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות למקרים בהם שבר לאומי של אומה הוביל לשינוי מהפכני בדרכה.

ישראל היא עתה בנקודת שבר אבל גם בנקודת מפנה. שילובים כאלה אינם חריגים. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות למקרים בהם שבר לאומי של אומה הוביל לשינוי מהפכני בדרכה

הסיבות לכך הן בדרך כלל התפכחות מפנטזיות וטעויות עמוקות. אצלנו היו כמה כאלה. ראשית הייתה תמונה עצמית מופרכת של "המעצמה האזורית הגדולה". מגבלות כוחנו הובהרו עתה בבירור.

הבנה זו תחייב מדיניות הרבה יותר מתחשבת בשכנינו, ותכלול גם התייחסות רצינית לנעשה בשטחים ולרשות הפלסטינית כמייצגת של הפלסטינים שם (ואולי בעתיד גם בעזה), והתחשבות באינטרסים של אלה שבעצם מחזיקים אותנו: האמריקאים.

ולא פחות חשוב הוא שנוצרו עתה תנאים להחלפת הממשלה הנוכחית, ההרסנית לישראל מאוסף בחינות. כל הסימנים מעידים שממשלה זו לא תוכל לשרוד את הלחצים הרבים עליה, מחוץ ומבפנים.

האמריקאים והעולם מאסו בנתניהו. כך גם רוב רובו של המיינסטרים הישראלי. יואב גלנט חדל להיות יסמן של נתניהו, והוא מאיים על הרוב הקטן של הקואליציה שלו. החרדים לוחצים בעניין חוק הגיוס, אך ביהמ"ש העליון לא יאפשר עוד "תרגילים" – מה שמהווה מצב של מלכוד לממשלה. הכלכלה בהידרדרות עם צניחת דירוג האשראי של ישראל. ובני גנץ בדרך החוצה מהממשלה המורחבת – מה שיותירה בלי גב ציבורי בשעה מורכבת.

הפעם גם רב-אמן פוליטי וחסר כל עכבות ערכיות ומוסריות כמו נתניהו לא יוכל לרבע את העיגול.

נוצרו עתה תנאים להחלפת הממשלה הנוכחית, ההרסנית לישראל משלל בחינות. כל הסימנים מעידים שממשלה זו לא תוכל לשרוד את הלחצים הרבים עליה, מחוץ ומבפנים

וזה לא רק חילופי ממשלות, אלא גם חזרה לדרך של פעם. שיקום ישראל, הן פנימית והן מבחינת מעמדה בעולם. זה לא יהיה קל ופשוט – לישראל נגרם נזק גדול. אך אף פעם לא מאוחר להתחיל את הדרך חזרה.

במושב הקיץ הנוכחי יחול ויחל המפנה. נאחל לכולנו הצלחה בו.

מנחם ברג הוא פרופסור (אמריטוס) באוניברסיטת חיפה בחוג לסטטיסטיקה ושימש בעבר כראש החוג. תחום מחקרו: ניתוח סיכונים. שימש גם בעבר כראש התכנית ללימודי אקטואריה באוניברסיטת חיפה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
יפה כתבת. לא הסברת איך זה יקרה. איך גורמים לכך, מעשית ובאופן פתאומי וחד משמעי שביבים שקרניהו יאבד את רוב 64 המנדטים שיש לו בכנסת? הרוב הזה הוא בטון יצוק, שלא מראה שום סימני שחיקה והתפו... המשך קריאה

יפה כתבת. לא הסברת איך זה יקרה. איך גורמים לכך, מעשית ובאופן פתאומי וחד משמעי שביבים שקרניהו יאבד את רוב 64 המנדטים שיש לו בכנסת? הרוב הזה הוא בטון יצוק, שלא מראה שום סימני שחיקה והתפוררות מאז שואת ה-7 באוקטובר. זה כל מה שביבים שקרניהו צריך כדי להמשיך לשלוט עד למועד הבחירות הבאות הקבוע בחוק – אוקטובר 2026.

עוד 782 מילים ו-3 תגובות
סגירה