מפגינים מניפים את דגלי ישראל ואיראן בצעדה נגד אנטישמיות בפריז, 12 בנובמבר 2023 (צילום: Thomas SAMSON / AFP)
Thomas SAMSON / AFP
מפגינים מניפים את דגלי ישראל ואיראן בצעדה נגד אנטישמיות בפריז, 12 בנובמבר 2023

יש לישראלים עם מי לדבר במזרח התיכון

מאות ישראלים לוקחים חלק בסדרת מפגשים וירטואלית ונחשפים לאישים מהעולם הערבי־מוסלמי הקוראים לשיתוף פעולה והכרה בישראל ● בתוכנית מדברים בין השאר נציגים של מיעוטים מדוכאים מאיראן, מתנגד משטר פלסטיני מירדן, אנשי אופוזיציה סורית ואיראנית, לבנונים, כורדים ואשורים ● יוזם התוכנית: "אי אפשר לנווט למקום הנכון בלי להכיר את המפה במזרח התיכון"

"דעו לכם שכבני האומה היהודית ובני אברהם אתם לא לבד במערכה, יש לכם אחים ובני דודים מאהוואז הערבית הכבושה בידי איראן. אנחנו איתכם בלב ובנפש וצריכים להיות בלב אחד כדי לעמוד בפני הרוע שמנסה בכל דרך להכניע את האומה היהודית כפי שעשה נבוכדנצר.

"כמו הניסיון שאתם עוברים, גם אנחנו תחת כיבוש וצריכים רצון ברזל כדי לנצח את חמאס הדאעשי ואיראן הטרוריסטית. אתם בני האומה הישראלית לא כובשים, אתם האומה ששחררה את אדמותיה. רוצחים בנו והורגים בנו כפי שעושים לכם – ומקווה שיהיה לכם לב חזק להתגבר על זה".

דברי ההזדהות החמים האלה נאמרו לפני כמה ימים על ידי חמיד מוטאשר, נציג המפלגה הליברלית האחוואזית, ששוחח עם מאות ישראלים בזום. הוא סיפר על הניסיון המר של המיעוט האהוואזי תחת שלטון האייתוללות ושותפות הגורל שבני עמו חשים עם ישראל. הוא דיבר בערבית ותורגם סימולטנית על ידי מתרגמת, שחששה שאולי לא תבין את הניב שלו אבל עמדה במשימה בכבוד.

מוטאשר פנה לקהל שמולו כ"בני אברהם" ("אתם בני יצחק ואנחנו בני ישמעאל"), ש"את שניהם מנסה לחסל המשטר באיראן". הוא דיבר על מיליוני הערבים השמים בדרום־מערב איראן של היום, שנכבשו על ידה באפריל 1925, דוכאו בברוטליות, תוך עידוד הפרסים להתיישב באזור.

חמיד מוטאשר (צילום: באדיבות המצולם)
חמיד מוטאשר (צילום: באדיבות המצולם)

"השקר הגדול בעולם הערבי ובעולם כולו נועד לכסות על הכיבוש שלהם באהוואז", אמר והוסיף שהאיראנים משתמשים בנפט שמקורו בחבל הארץ הזה כדי לממן טרור פלסטיני. הוא ייעץ לישראל "להתמקד באהוואז, שהיא המקום היחיד שיכול לשנות את המשוואה ולהוות שסתום ביטחון שינטרל את הטרור האיראני".

שותפות גורל מול איראן

בשלב מסוים של השיחה הוא הבחין באחת המשתתפות בקהל, אורטל בן־דיין, שחבקה תינוק בין זרועותיה: "אני רואה פה אישה שמחזיקה תינוק יהודי. האמינו לי, זה כואב לי, אני מבקש ממכם לשמור על הילדים האלה, שלא יגרשו את העם היהודי מאדמתו […] אנחנו ואתם צריכים לעמוד בפני הטרור האיראני שגייס את חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי להרוג ילדים יהודים וערבים כאחד".

"כל מה שהטרור האיראני עושה זה בעצם הרצון להחזיר את האימפריה השיעית לשלטון. הטבח והאסונות שאתם עוברים זה כי הם רוצים לשלוט באזור הזה דרך חמאס הדאעשי"

בן־דיין שאלה האם הפנייה שלו לישראלים נובעת מחיבור טקטי, בבחינת "האויב שלך הוא האויב שלי – ושנינו יכולים להיות ידידים", או שיש כאן כוונה לחיבור עמוק יותר עם יהודים בישראל?

מוטאשר ענה באופן עקיף שמבחינתו "הטעות הגדולה (של המערב) הייתה הפלת המשטר הסוני בעיראק. המשטר הזה יכול היה לעמוד בפני האיראנים". בתשובה לשאלת המשך, האם יש לו בעיה עם עלייה של יהודים להר הבית, מוטאשר ענה תשובה מפתיעה:

"עד החליפות האומאית הר הבית היה בית המקדש, היכל שלמה. אין הצדקה לכך שזה יהיה שטח מוסלמי בלבד […] כל מה שהטרור האיראני עושה זה בעצם הרצון להחזיר את האימפריה השיעית לשלטון. הטבח והאסונות שאתם עוברים זה כי הם רוצים לשלוט באזור הזה דרך חמאס הדאעשי".

רחוב באהוואז בדרום מערב איראן. 11 באפריל 2019 (צילום: Photo by ATTA KENARE / AFP)
רחוב באהוואז בדרום מערב איראן. 11 באפריל 2019 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

טיול מודרך במזרח התיכון

הדובר יכול לשמש מסביר מצוין לישראל בחו"ל, באופן הנחרץ שבו הוא תוקף את הטרור במימון איראן, החזרה שלו על הצימוד חמאס־דאעש וההדגשה של המוסר הכפול של האיראנים כמתיימרים להגן על "הפלסטינים הכבושים" בזמן שהם כובשים ומדכאים מיעוטים בעצמם.

ישראלים מכל הקשת הפוליטית ומהימין בפרט ישמחו להקשיב למי שפונה אליהם בנימה דואגת ואוהדת כל כך. ספק רב אם רוב הישראלים שמעו על המיעוט האחוואזי, אף שהמפגש המדובר לא היה הפעם הראשונה שמוטאשר פונה לדו שיח מהסוג הזה.

בסדרת המפגשים הווירטואליים, כמה מאות ישראלים שנרשמו מוזמנים להתוודע לתנועות מתחזקות בעולם המוסלמי הקוראות לשיתוף פעולה ולהכרה בישראל

לפני כמה שנים הוא פרסם טור מיוחד במקור ראשון, התראיין לערוץ 14 ומוכר בקהילת הערביסטים בישראל. לפני כשנה הוא פרסם מסמך שלפיו המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה להעביר ארבעה מיליארד דולר לחשבון של בנו בוונצואלה. ככל הנראה הוא דיבר במפגש ממקום מושבו באחת ממדינות המערב, שכן הוא מבוקש באיראן אחרי שגלה ממנה בסתר בהמשך למאסר פוליטי.

השיחה של הנציג האחוואזי עם הישראלים נערכה במסגרת "הטיול המודרך במזרח התיכון שלא הכרתם". בסדרת המפגשים הזו הנרשמים (260 נכון לכתיבת שורות אלה) מוזמנים להתוודע לתנועות מתחזקות בעולם המוסלמי הקוראות לשיתוף פעולה ולהכרה בישראל.

מודר עדנאן זהראן (צילום: באדיבות המצולם)
מודר עדנאן זהראן (צילום: באדיבות המצולם)

"מדינה פלסטינית ממזרח לנהר"

כך, למשל, במפגש הראשון דיבר מודר עדנאן זהראן, יו"ר קואליציית האופוזיציה של ירדן, שכיום ממוקם בבריטניה. באנגלית רהוטה הוא שטח את פעילותו למען הדמוקרטיה בירדן, את התנגדותו למה שהוא מכנה משטר האפרטהייד המפלה כלפי הפלסטינים בממלכה והאשים את בית המלוכה ההאשמי בשיתוף פעולה עם האחים המוסלמים:

"מה רוצים הפלסטינים? להרוג את כל היהודים ולשחרר את פלסטין? ובכן, הם לא מאוחדים ברצונות שלהם. אנשי עזה שונאים את חמאס אחרי שלמדו על בשרם שלבחור בטרוריסטים זה כמו לדחוף את התנין לאכול אותך קודם. בגדה המערבית – ולי עצמי יש קרובים בבית לחם ובירושלים – מעריצים את חמאס וחושבים שהוא הדבר הטוב ביותר שקרה מאז הנביא מוחמד.

"יש ישראלים שיאמרו שאין עם פלסטיני, ובכן, לפני עשרות שנים לא היו אמירויות, כווית, קטאר, לוב, צ'אד, ג'יבוטי – ועם המדינות האלה יש לכם היום קשרים"

"אם חמאס ירוץ בבחירות בגדה הוא ייקח בהליכה. יש ישראלים שיאמרו שאין עם פלסטיני, ובכן, לפני כמה עשרות שנים לא היו האמירויות, כווית, קטאר, לוב, צ'אד, ג'יבוטי, ועם המדינות האלה – שלא היו קיימות בעבר – יש לכם היום קשרים.

"הזהות הפלסטינית התפתחה אחרי הקולוניאליזם וצריך לקבל את זה כדי להתמודד עם זה. מדינה פלסטינית ממערב לירדן תגרום להריסת המדינה היהודית ותהיה עליה לנטל, גם אם תישאר כבושה".

פלסטינים וירדנים בהפגנה לציון 64 שנים לתוכנית החלוקה. 25 בנובמבר 2011 (צילום: Photo by KHALIL MAZRAAWI / AFP)
פלסטינים וירדנים בהפגנה לציון 64 שנים לתוכנית החלוקה. 25 בנובמבר 2011 (צילום: KHALIL MAZRAAWI / AFP)

הוא חושב שהמדינה הפלסטינית צריכה לקום ממזרח לנהר, טוען שהיציבות בבממלכה נשענת על התמיכה האמריקאית ולא חסך ביקורת גם מהתקשורת הישראלית: "חלק מהעיתונאים הישראלים מקורבים למלך שמקבל עיתונות אוהדת. כמו, למשל, השקר שפורסם בישראל על כך שמטוסים ירדנים יירטו טילים איראנים. אין לזה תימוכין.

"זה חלק ממערכת תעמולה אדירה. אני לא פה לומר כמה המלך רע, אלא לנפץ את הבורות שגורסת שהוא טוב". אפשר וצריך לקחת את הדברים של זהראן בערבון מוגבל. ירדן הצהירה שכן יירטה כלי טיס איראניים בליל המתקפה. אין כרגע סקרי דעת קהל בעזה וקשה להגיד עד כמה גורפת התמיכה בחמאס בגדה.

במפגש שנערך אמש דיברו נציגי אופוזיציה איראנית, ובמפגשים הבאים ידברו אנשי אופוזיציה סורית, נציגי מיעוטים במזה"ת ואזרחי ישראל הערבים המקדמים דו־קיום

בכלל, לא בטוח שמה שהעולם זקוק לו בעת הנוכחית הוא הפלת המשטר ההאשמי. כך או כך, הביקורת החריפה של הירדני־פלסטיני הגולה הביאה לצו מעצר כלפיו בירדן ולמעשה גם לישראל סורבה כניסתו לפני כמה שנים.

עבדול עזיז עג'יני, ברקע דגל סוריה החופשית (צילום: באדיבות המצולם)
עבדול עזיז עג'יני, ברקע דגל סוריה החופשית (צילום: באדיבות המצולם)

יש עם מי לדבר

עם זאת, נראה שבימין השורשי בישראל יוכלו למצוא שפה משותפת עם מי שרואה את פלסטין שממזרח לגדות הנהר. אולי גם בשמאל. בהמשך המפגש הווירטואלי בזום, עלה לדבר עבדול עזיז אל ע'ג'ימי, מזכ"ל החזית הלאומית של סוריה, שלמעשה הקריא מהכתב נאום של פאהד אל מסרי, נשיא החזית הזו, שנבצר ממנו להגיע.

"רוב הסורים תומכים בשלום עם ישראל וחושבים שעליה לעשות צעדים מהותיים לשם כך", אמר אל ע'ג'מי, לשעבר מרצה לספרות אנגלית מחלבּ וכיום ממוקם בגרמניה. הוא סיפר על חזון הפרויקט של הרפובליקה הסורית החדשה שבמסגרתה יהיה שלום עם ישראל, על בסיס הסכם הוגן, מה שכמובן הופך את אנשי האופוזיציה הזו לאויבים מרים של משטר אסד ואיראן, או "ציר ההתנגדות".

לדבריו, את "הבעיה" של רמת הגולן אפשר לפתור "בדרך הוגנת שתיקח בחשבון את האינטרסים של שני הצדדים". זה נראה כמו מדע בדיוני, אבל בקצה של החזון הזה יש חלומות על שיתוף פעולה אזרחי

הוא מבין שכיום בשני הצדדים אין הנהגות המוכנות או רוצות לשלם את מחירי השלום הזה, אך מבחינתו היחסים עם ישראל הם חלק מהדרך להכרה בינלאומית ברפובליקה העתידית שתוקם בסוריה.

לדבריו, את "הבעיה" של רמת הגולן אפשר לפתור "בדרך הוגנת שתיקח בחשבון את האינטרסים של שני הצדדים". זה נראה כמו מדע בדיוני, אבל בקצה של החזון הזה יש חלומות על שיתוף פעולה אזרחי, שאולי יביא ישראלים לדמשק ברכבת, וההיפך.

תום וגנר (צילום: תום קפוצ'ינסקי)
תום וגנר (צילום: תום קפוצ'ינסקי)

להכיר את המפה

במפגש שנערך אמש דיברו נציגי האופוזיציה האיראנית, ובמפגשים הבאים ידברו עוד אנשי אופוזיציה סורית, נציגי מיעוטים במזרח התיכון וישראלים שמקדמים דו־קיום, ערבים ויהודים כאחד. קשה לקבוע מה גודל התמיכה או איזה כמות פוטנציאלית של אנשים מייצגים הדוברים האלה בעולם הערבי והמוסלמי ו/או אפילו בקרב הקבוצה האתנית שממנה הם באים.

יש אחוואזים המזדהים עם הפלסטינים, כך גם אנשי אופוזיציה סורית ומן הסתם רוב הפלסטינים בירדן לא ממש אוהבים אותנו, גם אם הם ביקורתיים כלפי המשטר ההאשמי. בטח לא עכשיו.

הם לא בהכרח יריעו לנו על מה שקורה בעזה אבל לכל הפחות מכירים בישראל ולא מבקשים למחוק אותה מהמפה. בעת הנוכחית, זאת התחלה טובה

אבל בזמן שישראל לא סובלת מאהדה יתרה בעולם ולא במזרח התיכון, אי אפשר להתעלם מהרצון של הדוברים האלה לדו שיח. הם לא בהכרח יריעו לנו על מה שקורה בעזה אבל לכל הפחות מכירים בישראל ולא מבקשים למחוק אותה מהמפה. בעת הנוכחית, זאת התחלה טובה.

"אתה לא יכול לא להכיר את המפה ולנווט למקום הנכון. ישראלים הם 'קלולסים' במפה המזרח תיכונית", אומר תום וגנר, יועץ תקשורת שיזם את המפגשים האלה ומנחה אותם.

הפגנת תמיכה בפלסטינים עם שלטים של האופוזיציה הסורית באידליב. 18 באוקטובר 2023 (צילום: Photo by OMAR HAJ KADOUR / AFP)
הפגנת תמיכה בפלסטינים עם שלטים של האופוזיציה הסורית באידליב. 18 באוקטובר 2023 (צילום:  OMAR HAJ KADOUR / AFP)

ההיכרות שלו עם תחום הקשרים האזוריים החלה בשירות הצבאי ביחידת התיאום והקישור לפלסטינים. לאחר מכן הוא היה מעורב בפרויקטים הקשורים לישראלים ופלסטינים והיה דובר מרכז פרס לשלום. בתשובה לשאלה מאיפה נבטה אצלו היוזמה הנוכחית, השיב כך:

"אני איש מדיה, זה המקצוע שלי ואחרי 7 באוקטובר גיליתי את הנחיתות הישראלית הגדולה עם טביעות האצבע האיראניות שמרוחות בכל פינה בעולם. בדרך גיליתי את העולם המסתורי והמפתיע של תומכי ישראל או מכירי ישראל בעולם המוסלמי, כמו האופוזיציות האיראניות והסוריות, כל מני זרמים שמשותפת להם הקבלה של ישראל.

"זה עולם שישראלים לא חשופים לו, לא מכירים אותו, לא מתקשרים איתו ובהרבה מקרים נוצר מצב מסוכן שבמסגרתו יש יד מושטת בצד השני ואף אחד לא לוחץ אותה כאן בישראל"

"הם רואים בה תקווה וכתובת, או דברים שלפעמים כבר לא נעים לנו להגיד על עצמנו, כמו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ומדינה שמקיימת שוויון זכויות לנשים והרבה דברים טובים. אלה אנשים ליברלים במובן האזרחי, ורואים נזקים גדולים באסלאמיזם של האיראנים והאחים המוסלמים ומבינים שהם מסכנים את הקהילות שלהם.

"זה עולם שישראלים לא חשופים לו, לא מכירים אותו, לא מתקשרים איתו ובהרבה מקרים נוצר מצב מסוכן שיש יד מושטת בצד השני ואף אחד לא לוחץ אותה כאן. אגודת ידידות ישראל–איראן זה גוף שהוקם באיראן לפני כמה שנים ופעל סולו, בלי שותף ישראלי או צד מקביל.

איש הנושא את סמל האופוזיציה הסורית על צווארו, מחלק ממתקים לאחר מות הנשיא האיראני בתהרסקות מסוק. אידליב, 20 במאי 2024 (צילום: (Photo by Aaref WATAD / AFP))
איש הנושא את סמל האופוזיציה הסורית על צווארו, מחלק ממתקים לאחר מות הנשיא האיראני בהתרסקות מסוק, 20 במאי 2024 (צילום: Aaref WATAD / AFP)

"הבנתי שצריך לעשות את החיבורים, כשלא מדובר במשהו שישראלים לא רוצים לשמוע. בתוכנית הספציפית שיצרתי אין תכנים שבמחלוקת פנים ישראלית, בכוונה. יש פה משהו שפוליטיקאים בצד השני יכולים להתחבר אליו. אני מזמין אותם לדבר עם ישראלים שרוצים לשמוע ולהקשיב.

"זה אטרקטיבי לשני הצדדים ומייצר דיפלומטיה של עמים, אנשים מהשורה נמצאים בקבוצות ווטסאפ עם אופוזיציה איראנית ומגיבים בטוויטר לפוליטיקאי ירדני. זה חלק מהדבר שזה צריך לקרות – נרמול של ישראל במרחב לא יקרה בוואקום ובאופן חד צדדי.

"לא יכול להיות שנמשיך להתנהל בחיבור מוחלט לאירופוצנטריות ולארה"ב, כשכל אחד פה מכיר סמטאות בפריז אבל אף אחד לא מכיר את העם הבלוצ'י שמונה 5 מיליון איש"

"לא יכול להיות שנמשיך להתנהל בחיבור מוחלט לאירופוצנטריות ולארה"ב, כשכל אחד פה מכיר סמטאות בפריז אבל אף אחד לא מכיר את העם הבלוצ'י שמונה חמישה מיליון איש. יש למפגשים האלה אפקט גדול וערך טיפולי בשני הצדדים. בצד הערבי מתרגשים מאוד ולא מסתירים את זה.

"ב־7 באוקטובר היה שינוי שאולי פספסנו את חלקו. יש אנטישמיות והפגנות אבל מצד שני אנשים בעולם הערבי, שאולי יותר שקטים, קיבלו שוק לכיוון ההפוך אחרי שראו איך שוחטים נשים וילדים – ולא רוצים את זה. אם התוכנית היא לקחת עם שלם ולזרוק לים – הם נגד. הם לא שם".

אנשי האופוזיציה הסורית באפרין. 18 בדצמבר 2024 (צילום: Photo by Rami al SAYED / AFP)
אנשי האופוזיציה הסורית באפרין. 18 בדצמבר 2024 (צילום: Photo by Rami al SAYED / AFP)

"מי אמר שהפלסטינים במרכז?"

וגנר טוען שעם התנעת המהלך היו לו הרבה יותר פניות מאנשים שרצו לדבר עם הישראלים ממה שהתוכנית יכלה להכיל. הפוסטים על המפגשים קיבלו תהודה רבה ברשתות החברתיות הערביות, עם מאות שיתופים בקבוצות סוריות ("רוב התגובות אוהדות ומנומסות").

בניגוד לנטייה הישראלית להשטיח את המרחב המזרח תיכוני כעוין, אי אפשר להתכחש לעבודה המפתיעה כי יש גם זרמים אחרים ביחס לישראל עם יריבויות בינן לבין עצמן, כמו האופוזיציות הסוריות השונות, ששתיהן דמוקרטיות ומעוניינות בשיתוף פעולה עם ישראל.

"זה שמדברים עם אחד לא אומר שלא ידברו עם האחר. אין עכשיו שיח עם הפלסטינים. המחשבה שעוקפים את הפלסטינים הביאה למצב שהושטו אלינו ידיים ולא ענו להן"

במפגשים הבאים של הסיור המזרח תיכוני ידברו בין השאר גם נציג שבט בני חסן הבדואי מירדן, נוצרי־סורי ונציג של המיעוט הבלוצ'י מאיראן. בסופו של דבר, מתגנב החשש שהדוברים האלה אולי מחליקים טוב בגרון לישראלים, אבל הם רק כביש עוקף למבוי הסתום האקוטי מול הפלסטינים.

בתשובה לשאלה האם השיחות האלה לא עוקפות את הפלסטינים, בדומה לטענה כנגד "הסכמי אברהם", וגנר משיב כך: "אני עוקף אותם? מי אמר שהם באמצע? אנחנו עם אותה מחשבה כאילו הפלסטינים זה משהו מיוחס.

אקטיביסטים באלוצ'ים שורפים דגל איראני בפקיסטן. 7 במרץ 2010. (צילום: Photo by ASIF HASSAN / AFP)
אקטיביסטים בלוצ'ים שורפים דגל איראני בפקיסטן. 7 במרץ 2010 (צילום: ASIF HASSAN / AFP)

"יש פה מזרח תיכון שבו הרוב לא שולטים בגורלם, אין פה אחד במדינות השכנות שלא כבוש או תחת מלך או דיקטטור ומצבם של הפלסטינים בירדן ובסוריה גרוע יותר מיהודה ושומרון, עם דור שלישי שנאסר עליו להיות נהגי אוטובוס כדי לשמר פליטות. הפלסטינים לא מרכז היקום, הם עַם עם בעיות וכך גם הסורים.

"זה שמדברים עם אחד לא אומר שלא אדבר עם אחר. אין עכשיו שיח עם הפלסטינים. פותרים את הבעיות שאפשר לפתור. המחשבה שעוקפים את הפלסטינים הביאה למצב שבו הושטו אלינו ידיים ולא ענו להן כי הממשלה היא כמו שהיא וארגוני השלום מנויים על שלום עם הפלסטינים".

עוד 1,991 מילים
סגירה