קודם משפט - אחר כך הראיות

קשישטוף  וודישצ'קו  ביצירה ההופכת בנינים – בייחוד מבני ציבור – מוזיאונים אנדרטאות – למסך – גוף שעליו מוקרנים  פנים, או ידיים,  צילומים חלקיים של אנשים המעידים על פגיעות שחוו. צילום מסך מתוך הוידאו שלו
קשישטוף וודישצ'קו ביצירה ההופכת בנינים – בייחוד מבני ציבור – מוזיאונים אנדרטאות – למסך – גוף שעליו מוקרנים פנים, או ידיים, צילומים חלקיים של אנשים המעידים על פגיעות שחוו. צילום מסך מתוך הוידאו שלו

אין יום כעת שאין בו חדשות מבתי המשפט, אבל אין גם יום שבו אנחנו לא שומעים על גזרי הדין בלי בית משפט. על המפיק שהטריד, הגננת שהתעללה, הצדיק שרימה ועוד.

תומכי ראש הממשלה שאין בלתו מפגינים כעת למען הדמוקרטיה והצלתה מפני שילטון החוק ומערכת המשפט: הם פסקו שהוא זכאי. העם מתגייס לפדות את נעמה מהגולאגים, חוגג למשבתה של הבריטית בקפריסין, וילדי העם מכים במוטות ברזל רב בן 80. זו היתה רק הקדמה – אחר כך הם תוקפים את החיילים ששומרים עליהם. בפסקי הדין נטולי ראיות – תקיפת חיילים חמושים גרועה בהרבה מתקיפת רב קשיש, אבל בשני המקרים אין משפט ואין עונש.

המוסר של דמוקרטית ויהודית הולך ומתגבש – אנחנו תמיד צודקים. הדמוקרטיה היא רק לנו. לנו מותר להבריח סמים, קצת; להשתמש בנשק קצת, מותר לנו לעצור ללא משפט זרים שבאו לכלותנו.

אמנות אולי לא תציל את העולם – אבל אמנות תמיד הכירה את האמת, ולמרות יכולתה ליצור עולמות בדיוניים, היא חייבת להאיר את הדברים שלא נראים

שום חוק של שום ארץ אחרת לא ממש מעניין אותנו; החברֶה שלנו הם ילדים תמימים וגיבורי חייל. והאנחנו שמרכיב את "שלנו"- הולך ומצטמצם, לא רק אזרחים זרים לא נחשבים – ערבים זה ברור, אבל גם מי שסתם לא מסכים איתנו.

אמנות אולי לא תציל את העולם – אבל אמנות תמיד הכירה את האמת, ולמרות יכולתה ליצור עולמות בדיוניים, היא חייבת להאיר את הדברים שלא נראים.
העדויות, הפרטים, האנשים, הם מה שיכול לשנות את המשפט.

אני הצטרפתי ל"me too" בשלב של 'הגיע הזמן לספר'. הצפת הרשת והתודעה – במידע שהיה ידוע תמיד לנשים, והרבה פחות לגברים – היא המהפכה הגדולה של me too. צמצום הפער הזה בנקודת המבט. דעו לכם שהעולם נראה אחרת מהצד שלנו. הנקמנות, משפטי השדה וציד המכשפות, פחות מדברים אלי, בעייתיים במקרים רבים, וגם הרבה פחות חשובים, כי השינוי המיוחל הוא לא חשבונאי וקטנוני – הוא שינוי העתיד.

הצפת הרשת והתודעה – במידע שהיה ידוע תמיד לנשים, והרבה פחות לגברים – היא המהפכה הגדולה של me too. צמצום הפער הזה בנקודת המבט. דעו לכם שהעולם נראה אחרת מהצד שלנו

העדויות והראיות – פניו החבולות של רב מוכה, כמו פניה הכבויות של אישה מוכה, סיפוריהם של עצורים ללא משפט, מגורשים ללא סיבה, וקורבנות אקראיים – משנה הכל.

גם אני רוצה שיחזירו את נעמה לביתה, כי הראו לי שוב ושוב את פניה ואת פני אמה. אם יראו לי כל יום את פניה של היבא השובתת רעב בבית המעצר הישראלי – לא אוכל לשתות ביום חם בלי לחשוב עליה.

אם יראו לי אותה שוב ושוב כמו את פני נעמה – היא תראה לי גם כן נערה צעירה ולא מסוכנת, ומה רוצים ממנה, ואיך יתכן בכלל שהיא מסוכנת למדינה החזקה שלנו. המדינה שראש הממשלה, שנפל קרבן לעלילות השווא, הפך למעצמה אדירה.

אבל אותה לא ממש רואים כל היום. רואים טיפה, בזכות שביתת הרעב שלה. האזרח הירדני השני שעצור אפילו לא זכה לאיזכור בשם, ולא ראינו את פניו כלל.

היבא אללבדי ונעמה יששכר
היבא אללבדי ונעמה יששכר

אמנות אולי לא תציל את העולם – אבל אמנות תמיד הכירה את האמת, ולמרות יכולתה ליצור עולמות בדיוניים – חייבת להאיר את הדברים שלא נראים.
אמנות יכולה להראות את הראיות. לתעד את העדויות ולקרב אותן אלינו. אמנות יכולה להביא לפרצוף את האנשים המושתקים, המוססתרים מאחורי חומות וגדרות אמיתיות וווירטואליות.

אמנות יכולה להראות את הראיות. לתעד את העדויות ולקרב אותן אלינו. אמנות יכולה להביא לפרצוף את האנשים המושתקים, המוסתרים מאחורי חומות וגדרות, אמיתיות וווירטואליות

שני אמנים שעוסקים בדיוק בזה: בהנכחת עדויות במרחב הציבורי.

האמנית הקנדית-אמריקאית ג'ני הולצר, אמנית פמיניסטית, קונספטואלית וחכמה. בשבוע שעבר הוקרנה על בנינים במרכז רוקפלר בניו יורק עבודתה "אזכרה" (Vigil). הטקסטים המוקרנים הם ציטוטים של בני אדם ששרדו פשעי ירי בארה"ב. "נקלענו לאש צולבת". "ירו בי בAK-47"

"כמעט כל יום אתה מכיר מישהו, או שהם מכירים מישהו שירו בו, או שכיוונו לו נשק לראש. הירי שלי היה פשע שנאה. של החיים שלי. אני זוכרת שהתחננתי תוך כדי שרצתי וברחתי מכדורים ששרקו סביבי. אני זוכרת שהתחבאתי מתחת למשאית".

"הירי שלי היה פשע שנאה. של החיים שלי. אני זוכרת שהתחננתי תוך כדי שרצתי וברחתי מכדורים ששרקו סביבי. אני זוכרת שהתחבאתי מתחת למשאית"

"קאתי מק'לור: זה הטריף אותי. איך ייתכן שתקנה נשק בשעה 11 בבוקר ותירה בו באשתך אחרי הצהריים?",

"אני 12 שנים חייתי בפחד, פאניקה, חרדה, דיכאון והפרעות פוסט טראומתיות שהלכו ותפחו בתוך הראש שלי והגוף שלי".

ג'ני הולצר הציגה את במשך יותר מארבעה עשורים את העבודות שלה, המבטאות קונספטים, רעיונות, כאב – במקומות ציבוריים. גם במוזיאונים וגלריות אבל היא מעניקה חשיבות מיוחדת למרחב הציבורי – בין שהוא הרחוב – בחריטת טקסטים על ספסלי שיש, הקרנות, פלקטים, שלטי רחוב, ובין שהמרחב מודפס – כשצירפה עבודות שלה לעיתונים יומיים. העמדות, הרעיונות הצער שהיא מבטאת בעבודות – הם פוליטיים, הם נגד בורות ואלימות והם מוזרים, אמיצים, וספוגים בהומור סרקסטי. המדיום שלה הוא טקסטים, כתיבה – אבל ההקשר הופך את הכתיבה שלה לאמנות חזותית, פרפורמנס – משהו שמפקיע את הטקסט מהשיח הכתוב הספרותי ויוצר התייחסות שונה.

ביום חמישי האחרון 28.10.19, נערך לכבודה אירוע גאלה החוגג את יצירתה.

גם האמן הפולני קשישטוף וודישצ'קו עוסק במשך שנים באמנות שהופכת בנינים – בייחוד מבני ציבור – מוזיאונים אנדרטאות – למסך – גוף שעליו מוקרנים פנים, או ידיים, צילומים חלקיים של אנשים המעידים על פגיעות שחוו.

בעקבות עבודה של שנתיים בסדנה עם 8 נשים, שבסופן העידו על מקרים של הטרדה מינית וצורות נוספות של סבל ודיכוי במקומות עבודה, הוקרנו חלקי הפנים שלהן על מבנה כדורי במשך יומיים

העבודה – שהוקרנה בטיחואנה, בעקבות עבודה של שנתיים בסדנה עם 8 נשים שבסופן העידו על מקרים של הטרדה מינית ועוד צורות של סבל ודיכוי במקומות עבודה. חלקי הפנים שלהן הוקרנו על מבנה כדורי במשך יומיים.

ווידישצ'קו עשה הרבה מאוד עבודות כאלה בהרבה מקומות בעולם – כשהוא נותן במה לקולות המושתקים ביותר במקומות שבהן עבד. בהרבה מהעבודות יחד עם הבמה הפומבית והגדולה, נשמר חיסיון על דמויותיהם של האנשים והוקרנו רק ידיים, או רק חלק מהפנים.

KRZYSZTOF WODICZKO: THE TIJUANA PROJECTION Progressive technology gave voice and visibility to the women who work in the "maquiladora" industry in Tijuana. The artist had worked with a group of Mexican women who now spoke about their often traumatic experiences, sexual harassment at the workplace, domestic violence, family disintegration, police brutality. In Tijuana the participants took part in the live projection for the first time, thanks to a special head-mounted device comprising a camera, a microphone, and a portable transmitter. Blown-up to huge dimensions, the “live” faces of six women and their amplified voices, speaking of issues that had until now been mostly taboo, meant the projection spectacularly claimed the city’s public space. Join us for an artist talk by internationally renowned artist Krzysztof Wodiczko on Friday, June 1 from 2-4 pm at Ateneo Art Gallery in Areté!It is free, open to the public, and participation is encouraged!Registration Link: http://bit.ly/KrzysztofWodiczkoEvents page: https://www.facebook.com/events/201505113970372/#BellasArtesProjects

פורסם על ידי ‏‎Bellas Artes Projects‎‏ ב- יום ראשון, 20 במאי 2018

 

לא רק בהקשר של העבודה הזו – המבנה של מרכז התרבות בטיחואנה מעורר סקרנות, אבל זה לפעם אחרת.

הוא יוצר רחפנים עם עיניים על שני מסכי לד ופה מגפון, שעפים נמוך מעל פארק במילאנו ומדברים את השיחות שהקליט עם אנשים "שקופים", מהגרים ופליטים, שקולם ועיניהם הוקלטו והפכו למין יתוש מדבר, שעיניו נוקבות

בעבודה מיוני השנה, במילנו, שנקראת "הם" "LORO", הוא משתמש בטכנולוגיה חדשה הרבה יותר (גם הקרנות הענק היו טכנולוגיה מפתיעה ומרשימה בזמן שהוצגו): הוא יוצר רחפנים עם עיניים על שני מסכי לד, ופה מגפון, הרחפנים עפים נמוך מעל פארק במילאנו ומדברים את השיחות שהקליט עם "אנשים שקופים", מהגרים ופליטים. גם כאן העבודה מבוססת על ראיונות עם אנשים אמיתיים שהקול והעיניים שלהם הוקלטו, והפכו למין יתוש מדבר, שעיניו נוקבות.

אילו פסטיבלים בישראל היו יכולים להכיל עבודה שהיא גם פרפורמנס וגם פוליטית וגם חזותית – אולי היינו זוכים גם כן לעבודה שלו. כאן בוידיאו:

מה שאנחנו יכולים לעשות מול התעשיה העצומה של מציאות שקרית ואינטרסנטית – האא לדבוק בסיפורים שלנו ולדחות את סיפוריהם של העריצים . (זו פרפרזה מסוימת על דבריה של הסופרת ארונדהטי רוי).
שבת שלום.

טל יצחקי היא מנהלת תיאטרון אלפא וביתא-ספר לאמנויות המופע, ת"א. לימדה באוניברסיטת ת"א, מכללת ספיר, ייסדה את המגמה לעיצוב בחוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה ועמדה בראשה. בין 2003 ל-2005 הייתה מרצה ואמנית אורחת באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק. עיצבה תפאורות, תלבושות, בובות ומסכות למעלה מ-250 הצגות ומופעים בתיאטרונים ולהקות מחול בארץ ובחו"ל; תרגמה מחזות וקובץ נאומי צ'רצ'יל; הייתה מיוזמי מרכז הפרינג' בת"א; שימשה מזכ"ל איגוד מעצבי הבמה בישראל; אצרה תערוכות עיצוב במה, הרצתה והנחתה סדנאות בארץ ובעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,069 מילים
כל הזמן // שבת, 17 בנובמבר 2019
מה שחשוב ומעניין עכשיו

גנץ נפגש עם ריבלין: "אעשה הכל כדי למנוע עוד בחירות"

נתניהו: ממשלה שתלויה במפלגות הערביות היא סכנה קיומית ומיידית לביטחון ישראל ● איילת שקד: מינוי בנט לשר הביטחון הוא היסטרי. לצערי, אנחנו שועטים לבחירות ● ליברמן: כל בר דעת מבין שבין הליכוד לכחול לבן אין פערים אידיאולוגיים אלא חשבונות אישיים

עוד 36 עדכונים

למה אני מגיש מועמדות למשרת הרב הראשי לישראל

אני שוקל להתמודד למשרתו של הרב הראשי לישראל. אני מאמין שרוב אזרחי ישראל היו מאושרים מכל הלב במועמדותי. כמובן שאצטרך להסביר להם מדוע זה לטובתם, ולטובת מדינת ישראל, שאני אהיה הרב הראשי.

לחיות במדינת ישראל עבור יהודי זו בבירור זכות ושמחה. מצד שני, ישנן בעיות קיומיות קשות ומורכבות ביותר בחברה הישראלית. בעיות אלה, ברמה מסוימת, מהוות איום על עצם קיומה של המדינה. ככאלה הן מהוות מקור למחלוקת, תוקפנות וחרדה לכל אזרחיה.

עבור הדת העיקרית של המדינה, היהדות, ראש הכמורה הוא משרד הרבנות הראשית. למרות שהיהדות כוללת מגוון רחב של פרשנויות להלכה היהודית, הרבנות הראשית אינה משקפת את הטווח הזה

לאלה שעוקבים אחר התרחשויות בחברה הישראלית, בעיות אלה ידועות היטב: מערכת היחסים עם הפלסטינים, איומי ביטחון מצד שכנים ואיראן, אחת הרמות הגבוהות ביותר של אי שוויון בהכנסה במדינות מפותחות, כישלון גובר של מערכת החינוך, והבעיה שבה אתמקד: הקשר בין דת למדינה.

למדינת ישראל אין הפרדה חוקית של דת ומדינה. משרד הדתות הוא משרד ממשלתי עם שר משלו בקבינט. לכל דת המוכרת על ידי המדינה יש מחלקה משלה במשרד, עם אנשי דת ועובדי ממשלה משלה. עבור הדת העיקרית של המדינה, היהדות, ראש הכמורה הוא משרד הרבנות הראשית.

למרות שהיהדות כפי שהיא קיימת כיום כוללת מגוון רחב של פרשנויות להלכה היהודית, הרבנות הראשית אינה משקפת את הטווח הזה. הסיבה היא שגישות שונות בדת מיוצגות על ידי מפלגות פוליטיות שונות. ולכן פרשנויות מסוימות של הרבנים במפלגות השלטון הפכו להיות הפרשנות ההגמונית של הרבנות הראשית.

גישות שונות בדת מיוצגות על ידי מפלגות פוליטיות שונות. לכן פרשנויות מסוימות של הרבנים ממפלגות השלטון הפכו להיות הפרשנות ההגמונית והבלעדית של הרבנות הראשית

בנוסף לכוח הממשלתי ולמימון הרשמי, קבוצות לא ממשלתיות רבות התגבשו במטרה ליישם רעיונות ומנהגים דתיים יהודיים שונים מן הרבנות בחברה הישראלית. אלה קבוצות מכל הקשת של הגישות השונות ביהדות בזמן המודרני, אבל כיוון שאין לאוכלוסיות אלו ייצוג מפלגתי, אין גישתם מופיעה בין זרמי ה"יהדות של המדינה".  

בצד שני קיימות קבוצות קיצוניות שמרניות שכן מופיעות בייצוג המפלגתי של הדת היהודית המבקשות לבנות מחדש את המקדש בירושלים ולהשיב את הקורבנות שנקבעו בתנ"ך, יחד עם השליטה הכהנית; קבוצות המבקשות להקים את ההלכה כחוק ארץ ישראל, וקבוצות המבקשות להחזיר את הסנהדרין שתהיה מערכת המשפט הראשית של ישראל.

לכל הקבוצות הללו יש ייצוג נרחב בחלקים מסוימים של החברה היהודית הישראלית, והם, במידה רבה, ממומנים היטב. נראה שיש גם תיאום בין הקבוצות הללו לרבנות הראשית הרשמית של המדינה.

בצד שני קיימות קבוצות קיצוניות שמרניות שכן מופיעות בייצוג המפלגתי של הדת היהודית המבקשות לבנות מחדש את המקדש בירושלים ולהשיב את הקורבנות שנקבעו בתנ"ך, יחד עם השליטה הכהנית

אין ספק שאם קבוצות אלה ישיגו את מטרותיהן, תסתיים ישראל כמדינה דמוקרטית עם מערכת משפט, המבוססת על מודלים של מדינות דמוקרטיות מודרניות בעולם המערבי. ישראל תהפוך לתיאוקרטיה, וכל האזרחים ישפטו על פי מידת ההקפדה על ההלכה בפירושו המחמיר ביותר שלה, השולל את חופש הפרט כזכות בסיסית של אזרח על פי המודל הידוע בעולם היום.

תחזית קשה זו מבוססת על ההנחה כי הקבוצות הנוכחיות בשלטון ברבנות הראשית, יחד עם הקבוצות הלא ממשלתיות שהוזכרו לעיל, ישיגו את יעדיהם.

הנקודה העיקרית שיש לזכור היא שההלכה, ההלכה היהודית, היא רחבה ורב-קולית. לכן הדבר היחיד שקובע הוא כיצד תתפרש ההלכה. ליתר דיוק, מיהם מפרשי ההלכה, ומהם הסטנדרטים והערכים שבאמצעותם הם מפרשים את ההלכה.

אין ספק שאם קבוצות אלה ישיגו את מטרותיהן, תסתיים ישראל כמדינה דמוקרטית עם מערכת משפט, המבוססת על מודלים של מדינות דמוקרטיות מודרניות בעולם המערבי

אם הרבנים ושופטי בתי דין רבניים שנמצאים בשלטון כרגע ימשיכו להחזיק באותן עמדות כוח לאחר שהמדינה תוכרז כמדינת הלכה – הרי שעל פי פרשנותם, יתכן שיהודי שמחלל שבת בפרהסיה יעמוד לדיני נפשות על ידי יהודים הרואים אותו במעשה חילול השבת.

דוגמא נוספת: על פי פרשנותם, יהודים, כולל רופאים, אינם צריכים לחלל את השבת כדי להציל את חייו של לא יהודי. אכן, רופאים ואחיות יהודים עשויים לא לקבל אישור לסייע לגויים בלידה.

דינים אלה נמצאים בהלכה. לכן יתכן שמי שמפרש אותם כפשוטם, ורואה בהם קדושים, רק מכיוון שהם נמצאים בהלכה, עלול בהחלט לנסות לחוקק אותם כחוקי המדינה.

על פי פרשנותם, יהודים, כולל רופאים, אינם צריכים לחלל את השבת כדי להציל את חייו של לא יהודי. אכן, רופאים ואחיות יהודים עשויים לא לקבל אישור לסייע לגויים בלידה

אני ורבנים אחרים הכרזנו על חוקים אלה כבטלים בפועל בתקופתנו. זה בעקבות הדוגמא במשנה סוטה ט"ז, ט כי חוקי טקס סוטה וטקס עגלה ערופה הוכרזו בטלים ומבוטלים ולא אמורים ליישם אותם על ידי רבני המשנה.

בהיעדר מודעות ציבורית, שיח צבורי, או פעולה רצינית בנושא המחלוקת האפשרית בעם על  מקומה של ההלכה כמשפט הדתי היהודי במדינה, נראה לי מובן מאליו כי כל אזרח שאינו מעוניין שההלכות האלו יוחקקו לחוק, יבחר בי, או ברבנים דומים אחרים, לעמוד בראש הרבנות הראשית, ואז כל זה לא יוכל להתרחש.

כל אזרח שאינו מעוניין שההלכות האלו יוחקקו לחוק, יבחר בי, או ברבנים דומים אחרים, לעמוד בראש הרבנות הראשית, ואז כל זה לא יוכל להתרחש

אני מאמין שהגישה הטובה ביותר היא לפזר את משרד הדתות כמשרד ממשלתי, תוך שמירה רק על הבירוקרטיה לצורך ניהול מימון מוסדות דת ופעילויות. אולי במסגרת משרד האוצר. אני מקבל לחלוטין את ההצעה המוצעת לחקיקה של  ארגון "נאמני תורה ועבודה" למסגרת החוקית לדת במדינה בישראל.

ההצעה כאן היא המצע שלי, ואם אבחר לרב הראשי אני מבטיח להמשיך בזה.

הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 806 מילים

מפוצלים התהום שפעורה ביננו

הקרע בין יהדות ישראל וארה״ב מתבטא בשיח על הכיבוש, על הכותל ועל פוליטיקה ● אבל ספר חדש משרטט הבדלים דרמטיים בין הקהילות, הרואות את היהדות ואת הציונות באופן שונה לחלוטין ● "לכל אחד מהצדדים יש בורות - בנוגע להיסטוריה של עצמו, של הצד השני ושל היחסים הטעונים" ● "ההתחלה של הפתרון נמצאת בכך שיהודים ילמדו על עצמם ואחד על השני"

עוד 2,738 מילים

עדות אישית 85% מתלמידי בית הספר היהודי של בני הם מוסלמים. וזה דבר מצוין

בבריטניה, בתי ספר יהודים מצליחים לשרוד בזכות ריבוי תלמידים מוסלמים ● קרן סקינזי, שבנה למד במוסד כזה, כותבת על היתרונות

עוד 824 מילים

לאהוב את ג'ני חיה 10 שנים עם ALS - מעל כל התחזיות

ג'ני קליינמן ברביצקי חיה עשר שנים עם מחלת ה-ALS, אחרי שהרופאים העריכו כי נותרו לה 18 חודשים לחיות ● היא עשתה זאת בעזרת נטורופתיה, סביבה תומכת והרבה אופטימיות, ואף הצטלמה לסרט תיעודי מעורר השראה ● רגע לפני הקרנה חגיגית של הסרט היא נפטרה

עוד 1,028 מילים

למקרה שפיספסת

המעגל נסגר ניצול השואה חזר למשפחה השוודית שהצילה אותו

הרברט (הרבּ) גילדין היה נער יהודי-גרמני צעיר שהוברח לשוודיה מיד לאחר ליל הבדולח ● בתום המלחמה הוא הצליח להתאחד עם הוריו ואחיו בארצות הברית, אבל לא הפסיק לחשוב על הזוג השוודי הנוצרי שנתן לו בית חם ● במסע קולנועי מרגש הוא איתר את צאצאיהם

עוד 1,031 מילים
גיא זהר גיא זהר
עודכן אתמול

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

טיול לשבת מסעות הצלב

ללכת בעקבות נזירים-לוחמים ועולי רגל: סיור בין הריסות הצליינים בישראל ● שרידי ממלכת ירושלים בימי הביניים, הכוללת מבצרים, טירות ואתרי קרב, עדיין פרוסים ברחבי המדינה ופתוחים למבקרים

עוד 897 מילים

כשהדרום מופגז, לנכים נותר רק להסתכל לשמיים ולהתפלל

לפחות בעימותים מול עזה, מדינת ישראל עושה בסך הכול עבודה לא רעה בהגנה על העורף, ובסבב הנוכחי הצליחה להשאיר את מספר ההרוגים בצד הישראלי על אפס ● אלא שתחושת הביטחון היחסי והפתרונות שהמערכת מספקת מסתיימים כשמדובר באוכלוסייה אחת: חולים ואנשים עם צרכים מיוחדים

עוד 719 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
עוֹרֶף

מאז ומתמיד היווה העורף עדות לחוסן של החברה הישראלית ונקודת התורפה של השלטון והצבא ● לפני 50 שנה זה היה בבית שאן, לפני 40 - קריית שמונה, ולא בפעם האחרונה ● לפני 30 שנה - תל אביב במלחמת המפרץ ● וכמעט שני עשורים שהנטל נופל על הדרום ● בין לבין, הטיפול בעורף עבר מפנסיונרים בהג״א ותלמידים שצבעו פנסי מכוניות בכחול, למערכות טכנולוגיה וקבלת החלטות שלפעמים גם מגזימות קצת ● אמיר בן-דוד במחווה לחזית הכי חשובה

עוד 1,898 מילים

גנץ בפנייה לבלוק הימין: שחררו את נתניהו מהמחויבות אליכם

שקד ובנט בתגובה לגנץ: לא נפרק את הבלוק ● מחר ייפגש גנץ עם הנשיא ריבלין ● בכירי כחול לבן נפגשו עם המשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט שהסביר להם לגבי תהליכי אישום ונבצרות ● דיווח: בליכוד נערכים להגשת כתב אישום נגד נתניהו כבר ביום שלישי הקרוב

עוד 22 עדכונים

אחרי חצי שנה שבה, כך נדמה, הכתיב ליברמן את סדר היום הפוליטי, הכניע יריבים משני הצדדים והתקבע כלשון המאזניים, יו״ר ישראל ביתנו הלך צעד רחוק מדי ● השבוע התהפכו היוצרות, ולראשונה מאז התפזרה הכנסת הקודמת בסוף מאי, ליברמן חשוף ופגיע ● ומי כמו נתניהו יודע לנצל את המצב ● פרשנות

עוד 638 מילים

אופה בירוק היהודי שמאחורי לחם הקנאביס הראשון באירופה

שארלי לווי, שיתחיל לשווק בקרוב לחם קנאביס ייחודי ברחבי אירופה, מבטיח שהצרכנים שלו לא יתמסטלו ● אבל הרשויות כבר פשטו על המאפייה שלו בגלל הריח ● "בסוף הצלחתי לשכנע אותם שהכל חוקי"

מוצרי מזון מלאים בקנאביס מציצים מכל מדף בחנויות בהולנד, המדינה שבה החומר חוקי בפועל כבר שנים ארוכות. משלגונים וסוכריות על מקל, ועד שוקולד המכיל קנאביס, הכול זמין וקל להשגה באמסטרדם.

אבל אל תצפו למצוא שם איזו פרוסה נחמדה כדי להכין כריך לארוחת צהריים. לשם כך תצטרכו לקפוץ לבלגיה השכנה, שם אופה יהודי ותיק עומד להשיק את קו הייצור המסחרי הראשון באירופה של לחם קנאביס.

לחם הקנאביס, המכונה קַנַאבּרֶד, יימכר בשלב הראשון בסופרמרקטים של רשת קרפור בבריסל ובשתי ערים בלגיות נוספות לקראת סוף נובמבר, כך דיווח האתר Vice Belgium. מי שלא יכול להמתין עד אז יוכל למצוא את הלחם העגול, שעליו מוטבע עלה קנאביס גדול, ברשת מאפיות לווי (Lowy) בבריסל.

שארלי לווי, הבעלים של הרשת והיזם שעומד מאחורי לחם הקנאביס, אמר כי למרות שכ-15% מן הבצק בקנאברד עשוי מזרעי קנאביס, אכילת הלחם אינה גורמת לתופעות המוכרות משימוש במריחואנה.

הלחם אינו מערפל את החושים, אך טעמו וריחו הם כשל קנאביס. אולי זה מה שהוביל את פקחי הסוכנות הפדרלית הבלגית לבטיחות המזון לפשוט בשנה שעברה על המאפייה של לווי ולהשמיד את כל מלאי הקנאברד

רמת ה-THC, החומר הפסיכואקטיבי שבקנאביס, בלחם היא נמוכה ולכן גם מותר למכור אותו בלי הגבלות בבלגיה, שם חוקי המריחואנה מחמירים יותר.

לווי מתפאר בכך שהקנאברד שלו כולל לא רק קנאביס אלא גם מינרלים רבים, ויטמין E, אומגה 3 ו-6, סיבים תזונתיים, קרוטן ומגנזיום.

"הלחם מיועד בראש ובראשונה לבני אדם שפשוט אוהבים לחם, לחם מסוגים שונים", אמר לווי. "אבל נכון שמוצרי קנאביס מאוד באופנה עכשיו".

מאפיות בוטיק בהולנד ומחוצה לה הציעו בעבר לחם קנאביס באופן מזדמן, אבל לווי הוא הראשון המייצר אותו בייצור המוני.

קנאברד עשוי מ-15% קנאביס (צילום: באדיבות שארלי לווי)
קנאברד עשוי מ-15% קנאביס (צילום: באדיבות שארלי לווי)

הלחם אמנם אינו מערפל את החושים, אך טעמו וריחו הם כשל קנאביס. אולי זה מה שהוביל את פקחי הסוכנות הפדרלית הבלגית לבטיחות המזון לפשוט בשנה שעברה על המאפייה של לווי ולהשמיד את כל מלאי הקנאברד.

אנשי הסוכנות טענו אז שאין למאפיה אישורים המוכיחים שהלחם לא ממסטל. מאז, הוא הצליח לשכנע את השלטונות שהכול חוקי.

אוהב להתנסות עם לחמים

לווי אוהב להתנסות עם לחמים ובעבר הכניס למאפיות שלו גם לחם עם בירה ולחם סגול המכיל אורז בר. סיפורו המשפחתי דומה לזה של יהודים רבים באירופה, אשר שרדו את השואה והחלו חיים חדשים אחרי המלחמה.

אביו המנוח, אוטו, נמלט לבלגיה ממולדתו אוסטריה כשזו סופחה על-ידי גרמניה הנאצית ב-1938. אחרי שהנאצים פלשו לבלגיה ב-1940, ירד אוטו למחתרת. שם, בתקופה הקשה ביותר בחייו, פגש את אשתו, האניה, יהודייה שנמלטה מפולין. הם נישאו ב-1942, פתחו מאפייה והולידו שלושה ילדים. שארלי הוא הצעיר מביניהם.

קופי שופ באמסטרדם השכנה. לחם אין להם (צילום: AP Photo/Peter Dejong, File)
קופי שופ באמסטרדם השכנה. לחם אין להם (צילום: AP Photo/Peter Dejong, File)

כאשר נפטר אוטו ב-1980, נטל שארלי, שלמד באותה עת מדעי המדינה, את המאפייה לידיו. הוא הפך את העסק המשפחתי שייסד אביו ב-1947 לרשת שכוללת כיום חמש מאפיות ברחבי בריסל.

כשאוטו פתח את המאפייה, ססמתה הייתה: "לחם, זה הכל". היום, היא כבר מציעה הרבה יותר.

עוד 421 מילים

יד ושם הבהיר לזילברשלג כי לא ראוי שימשיך לכהן בהנהלת המוסד

פרסום ראשון דודי זילברשלג, חבר הנהלת יד ושם שנקלע לסכסוך משפטי לאחר שביקש למכור מכתב של הילדה רחל מינץ שנרצחה בשואה, הודיע לבית המשפט כי החליט להשאיר את המכתב ברשותו ● זאת, בניגוד להצהרותיו הקודמות כי יעביר את המכתב ליד ושם ● יד ושם על התנהלות זילברשלג: "לא ראוי" ● המשפחה תגיש תביעה להעברת המכתב

עוד 619 מילים

יוזמה מקומית של כנסייה בגרמניה הפכה למפעל חרטה חובק עולם ● גרמנים, רבים מהם צאצאים של נאצים, מביעים תמיכה פומבית ביהודים, נלחמים באנטישמיות, ובעיקר מבקשים סליחה באופן אישי מניצולי שואה ● "איננו יכולים לצפות מהם לסלוח, זו לחלוטין הבחירה שלהם"

עוד 1,005 מילים

מלכוד הביטקוין אסור להפקיד את הרווח בבנק - חובה לשלם עליו מסים

ישראלים שהשקיעו בביטקיון נקלעו למלכודת כלכלית ומשפטית ● מצד אחד, הבנקים מסרבים לקבל את הכספים שהרוויחו, מחשש להלבנת הון ● מצד שני, רשות המסים דורשת תשלום על כל הרווחים ● כך הסתבכו המיליונרים על הנייר בחובות עתק למס הכנסה ● וכך ממשלת המעבר תוקעת את הטיפול בנושא

עוד 1,171 מילים

למרות הפסקת האש נמשך הירי לדרום; כיפת ברזל הופעלה

הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי נכנסה לתוקף, אך "גורמים סוררים" בארגון מוסיפים לשגר רקטות לישראל ● בעזה נהרגו במבצע 34 פלסטינים, מהם 25 מחבלים ● 450 רקטות נורו מהרצועה ● בישראל מביעים סיפוק מכך שחמאס לא הצטרף למערכה ● נתניהו תובע מליברמן לומר אם יאפשר הקמת ממשלה שתישען על הרשימה המשותפת, ליברמן דורש מרה"מ שיתחייב למנוע בחירות

עוד 59 עדכונים
סגירה
בחזרה לכתבה