מכתב לשר החינוך לרגל חצי יובל להסכם השלום בין ישראל לירדן

שלום ישראל וירדן (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
נתי שוחט/פלאש 90
שלום ישראל וירדן

26.10.2019

לכבוד שר החינוך, תא"ל במיל', הרב רפי פרץ
משרד החינוך – ירושלים

הנדון: חצי יובל להסכם השלום בין ישראל לירדן

מכובדי,

שבת פרשת בראשית מציין את יום השנה ה-25 לחתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. למרות חשיבות האירוע, עד כה, אף נציג ממשלתי לא התייחס להסכם שנחתם לפני חצי יובל. משרד החוץ לא ערך אירועים לציון יום חתימת ההסכם וליחסים עם המדינה השכנה. כפי שאתה ודאי יודע, גם במערכת החינוך לא יציינו השבוע את האירוע. לא יועברו שיעורים בנושא, לא יתקיימו דיונים ושיחות שיעסקו בחשיבות השלום וביחסי ישראל עם שכנתה ממזרח – ירדן.

שבת פרשת בראשית מתחילה מחדש את המחזור השנתי של הקריאה השבועית של חמשת חומשי התורה. התבוננות בפרשה זו, בה מתוארת בריאת העולם, יכולה לשמש כאבן יסוד בהתבוננות על תפקידנו המוסרי בעולם. שבת בראשית מצטרפת השנה ליום השנה לחתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן.

היום, לפי חצי יובל, חתמו יצחק רבין ז"ל, ראש ממשלת ישראל, וחוסיין (המנוח) מלך ירדן, על הסכם השלום בין ישראל לירדן. ההסכם קבע את גבולות הקבע של מדינת ישראל עם הממלכה הירדנית. זהו ההסכם המדיני היחיד שנחתם כאן בשטחה של מדינת ישראל – לא בבית הלבן (הסכם השלום עם מצרים, הסכם העקרונות עם אש"ף – הסכם אוסלו) ולא בקהיר (הסכם אוסלו ב'). הסכם השלום מעניק את המסגרת הפורמלית, המאפשרת שיתוף פעולה העונה על האינטרסים החיוניים גם לישראל וגם לירדן.

ההסכם מדגיש את שאיפת שתי המדינות – מדינת ישראל והממלכה הירדנית: "לשלום צודק, בר קיימא וכולל במזרח התיכון… המבוסס על חירות, שוויון, צדק וכבוד לזכויות אנוש בסיסיות", שלום המבטיח את זכותן וחובתן של שתי המדינות : "לחיות בשלום זו עם זו… בתוך גבולות בטוחים ומוכרים", לפתח "יחסים ידידותיים ושיתוף פעולה" ולהבטיח "ביטחון בר קיימא" לשתי המדינות.

לצערי, משרד החינוך בחר שלא לציין אירוע היסטורי זה. בכל פעם בו לוח השנה פוגש אירוע היסטורי, יום זיכרון וכדומה – אשר השפיעו על החברה בה אנו חיים, שולח משרד החינוך למנהלי בתי הספר אסופת מערכי הוראה/זיכרון שתפקידם לסייע בהצגת הנרטיב, חשיבותו והשפעתו בפני התלמידים. למערכי הוראה אלו בראש ובראשונה תפקיד פדגוגי, ומטרתם העיקרית הנה הצגת האירוע בפני תלמידי ישראל כחלק מעיצוב וגיבוש הזיכרון הלאומי המשותף ופיתוח יכולת החשיבה והניתוח הפוליטיים.

להבנתי, בבחירה להתעלם מיום השנה להסכם השלום עם ירדן ניצבת אמירה ברורה! מעבר לכך, יש בבחירה זו הפסד של ממש עבור כולנו. יכולתם של תלמידנו להבין את המציאות הגיאופוליטית המורכבת של ה"שכונה" בה הם חיים הכרחית בתהליך עיצוב תפיסותיהם/זהותם כאזרחים פעילים המסוגלים להשפיע ולעצב את החברה.

הבוקר, בישיבת פתיחת השבוע, אבקש ממחנכי/ות הכיתות בבית הספר אותו אני מנהל, להקדיש זמן ולהעלות לסדר היום, לנהל שיח ולדון בהסכם השלום בין ישראל לירדן. לעסוק בתקווה, בחזון ובשלום. בעידן בו תוכל בלחיצת כפתור (בציוץ או בפוסט) לתת רוח גבית מחזקת מצד מי שעומד בראש הפירמידה החינוכית לכל אותם/ן מחנכים/ות שיבחרו לעסוק בשלום – חשוב וראוי שתעשה כך.

הבוקר, בישיבת פתיחת השבוע, אבקש ממחנכי/ות הכיתות בבית הספר אותו אני מנהל, להקדיש זמן ולהעלות לסדר היום, לנהל שיח ולדון בהסכם השלום בין ישראל לירדן. לעסוק בתקווה, בחזון ובשלום

פעולה חינוכית זו חשובה לחיזוק השליחות המרכזית שלנו כמחנכים – כמאמר חז"ל: גדול השלום, שהקב"ה שינה בדבר מפני השלום, שנאמר (בראשית יח): "האף אמנם אלד ואני זקנתי" – משימת החינוך לתקווה ולשלום. עיסוק בנושאים אקטואליים, בעלי חשיבות ערכית, המתכתבים עם תכנים ותפיסות עולם פוליטיות הכרחית ליצירת בסיס חינוכי המאשר פיתוח חברת מופת, כזאת המסוגלת לשאוף בעשייתה להביא ל"תיקון עולם" ולשלום בין ישראל לעמים.

מי ייתן ויקויים בנו הכתוב:

"עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְעַל כָּל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:"

בברכה,

אחד שזוכר…

נשוי ואב לחמישה. איש חינוך – מורה להיסטוריה ואזרחות. מנחה קבוצות, מנהל קמפוס בקבוצת החינוך אנקורי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
תודה שאתה מעלה את הנושא לסדר היום. אני מסכים שהמצב טעון שיפור, אבל צריך לזכור שיש גם יוזמות מהשטח, ולא הכל מוכתב מלמעלה. יצרנו, קבוצה של מורים, אתר עם משאבים חינוכיים למורים בנושא השלום... המשך קריאה

תודה שאתה מעלה את הנושא לסדר היום. אני מסכים שהמצב טעון שיפור, אבל צריך לזכור שיש גם יוזמות מהשטח, ולא הכל מוכתב מלמעלה. יצרנו, קבוצה של מורים, אתר עם משאבים חינוכיים למורים בנושא השלום, ובפרט בנושא הסכם השלום עם ירדן. נשמח לתוספות והמלצות.
https://www.peacelessons.org/
השימוש חופשי ופתוח.
שבוע נפלא, איתמר.

קטע ממאמר שחיברתי בנושא, מקווה שייתן מענה להתייחסותך: "...יכולתם של תלמידנו המתבגרים להבין את המנעד הפוליטי הרגיש של החברה בה אנו חיים הכרחית להבנתי בעיצוב תפיסתם כאזרחים פעילים המסוגלי... המשך קריאה

קטע ממאמר שחיברתי בנושא, מקווה שייתן מענה להתייחסותך: "…יכולתם של תלמידנו המתבגרים להבין את המנעד הפוליטי הרגיש של החברה בה אנו חיים הכרחית להבנתי בעיצוב תפיסתם כאזרחים פעילים המסוגלים להשפיע ולעצב את החברה בה הם חיים. הבחירה להעלות על סדר היום בכיתות בהן אנו מלמדים נושאים אקטואליים המתכתבים עם תכנים ותפיסות עולם פוליטיות, מהווה אתגר חינוכי-הוראתי ראשון במעלה. מורים רבים נמנעים מעיסוק בנושאים אקטואליים ובסוגיות המתקשרות בעמדות פוליטיות מחשש אמיתי מפני "אזור הדמדומים" הלא נודע, ממנו עדיף להימנע ונמנעים מעיסוק מעמיק בכל מה שנגוע בפוליטי. אך בכך הם מצמצמים את התהליך החינוכי-ערכי לו זוכים תלמידיהם. חוקר החינוך החשוב, צבי לם ז"ל, הגדיר היטב במאמרו "חינוך פוליטי וחינוך אידאולוגי – הבחנות" את ההבחנות בין חינוך אידיאולוגי לחינוך פוליטי. עיקרו של החינוך האידאולוגי על-פי לם מתממש כאשר בוחר המחנך לעשות שימוש בתוכני החיים הפוליטיים האקטואליים ובתכנים של תכניות הלימודים לצורך גיוס תמיכתו של התלמיד בעמדה פוליטית מסוימת, אשר נתפסת בעיניו כעדיפה. מטבע הדברים, פעולה מסוג זה נאסרה על-ידי חוזר מנכ"ל ויש להימנע ממנה: "על עובד ההוראה, כמי שאמון ומופקד על תלמידים, להיראות בציבור נטול פניות, לרבות פניות פרטיות, ניטרלי ואובייקטיבי ככל האפשר. עליו לנהוג איפוק וסובלנות, ולא לבכר ולעודד עמדה פוליטית כזו או אחרת על רעותה." מערכת החינוך מבקשת לחנך את תלמידיה להיות אזרחים מעורבים ופעילים, שומרי חוק, בעלי מוסר ומידות, בעלי חוש ביקורתי, המשרתים את המדינה נאמנה. המחנכים אמונים על ההכשרה החינוכית והלימודים של התלמידים, ולאמירותיהם ולהתנהגותם של עובדי ההוראה תיתכן השפעה רבה על תחושותיהם ועל דעותיהם של התלמידים. ולאור זאת ככל הנראה, עולה הצורך החינוכי העמוק לעסוק גם בתחום הפוליטי. יחד עם זאת, המציאות המורכבת, יכולת ההשפעה הגדולה של המורה והרגישות של התחומים הפוליטיים, הם שמעלים את חששם של מורים רבים לעסוק בתחום זה בשיעוריהם. אולם חשוב לזכור כי לצד החינוך האידיאולוגי ממנו עלינו להימנע עת אנו באים לחנך את תלמידנו, חשוב שנמצא את התנאים לעסוק דווקא בחינוך הפוליטי. החינוך הפוליטי, כפי שהגדיר היטב צבי לם, הוא הפעילות המתבצעת בבית הספר באמצעות התכנים של תכניות הלימודים המקובלות או באמצעות תכנים אקטואליים של הפוליטיקה הלאומית והבינלאומית, שמטרתה פיתוח כישוריו האינטלקטואליים ורגישותו המוסרית של התלמיד לצורך הפעלתם במצבים המזמינים נקיטת עמדות בעניינים פוליטיים. לפי פירוש זה, אין מטרות החינוך הפוליטי שונות מכל עיסוקיו האחרים של בית הספר או של כל המסגרות האחרות של החינוך הפורמלי, כשאת אלה מנחה תפיסת חינוך המכוונת לטיפוח האוטונומיה האינטלקטואלית והמוסרית של התלמיד. נראה כי רבים מאנשי החינוך נמנעים מכניסה לאזור השיח הפוליטי שעשוי לגלוש למקומות העלולים להיתפס כניסיון לייצר העדפה אידאולוגיית. אולם, אנו חיים ומחנכים במציאות המזמנת לנו באופן יום-יומי תנאים אופטימליים לניצול האקטואלי והקונקרטי מחיינו ומחיי התלמידים לפיתוח החשיבה האוטונומית וניתוח התפיסות המוסריות של תלמידינו."
https://www.edunow.org.il/edunow-media-story-146648

אנקורי הוא בית ספר פרטי שיכול לעשות מה שעולה על רוחו. חינוך ביתי אינו קשור למערכת החינוןך הבית ספרית וההורה יכול ללמד כל מה שעולה על רוחו. מאחר ואינך שותף כלל למערכת החינוך הישראלית, ... המשך קריאה

אנקורי הוא בית ספר פרטי שיכול לעשות מה שעולה על רוחו.
חינוך ביתי אינו קשור למערכת החינוןך הבית ספרית וההורה יכול ללמד כל מה שעולה על רוחו.

מאחר ואינך שותף כלל למערכת החינוך הישראלית, אלא מחנך למה שלבך חפץ מי אתהה שתכתיב לשר החינוך מה עליו לעשות.

מעבר לכך, מדוע לא הזכרת לציין את חתימת השלום עם מצרים בעת שהיה יום השנה לכך? נאם רק בגלל שנחתמה בארה"ב? הלא אין משפט יותר טיפשי מכל במכתבך. (לא רציתי להשתמש המילה המתאימה יותר לדבריך אלו.)

בהחלט הסכמי שלום בינינו לבין המדינות השכנות חשוב, אך ירדן חתמה על הסכם שלום בגללה ובגלל הצרכים שלה לא לאבד את המלוכה של חוסין ולא בגלל שום סיבה אחרת ולמעשה אין בכך כל חשיבות רבה לחיינו משום שירדן הייתה רגועה גם לפני כן.

מכתבך זה, כמו אחרים בא רק לנגח את שר החינוך ואת ראש הממשלה מאחר והם בימין, אך למעשה את כל הנזקים הקשים במדינה עשה השמאל ויצחק רבין זכור לרע באוסלו ולדראון עולם ולכן כל שאר פעולותיו גם אם היו טובות אינן עולות בקנה אחד עם מעשיו השליליים למדינה. שוב סיבה חשובה לא להתייחס למה שהעלית.

בתור מורה ומחנך וותיק אנו מאמין שהמורים צריכים ללמד את תלמידיהם את חומר הלימוד ולהימנע ככול שניתן מעיסוק בסוגיות פוליטיות. גם כך מתבזבז הרבה זמן במערכת החינוך על בעיות משמעת, איחורים, ש... המשך קריאה

בתור מורה ומחנך וותיק אנו מאמין שהמורים צריכים ללמד את תלמידיהם את חומר הלימוד ולהימנע ככול שניתן מעיסוק בסוגיות פוליטיות. גם כך מתבזבז הרבה זמן במערכת החינוך על בעיות משמעת, איחורים, שביתות וכיו"ב

עוד 546 מילים ו-6 תגובות
סגירה