מועד הגשת ההצעות למכרז של מנהל הרכש במשרד הביטחון לאספקת שירותי בקרת חשבונות רפואיים לאגף השיקום נדחה מספר פעמים ואז בוטל לאחרונה. זאת לאחר שורה של טענות שצפו במהלך ההליך, לפיהן חלק מהתנאים במכרז מיטיבים לכאורה עם הספק הנוכחי, פמי פרימיום.
משמעות ביטול המכרז היא שלעת עתה "פמי שירותי בריאות" – המספקת את השירות שבמכרז עבור אגף השיקום בשנים האחרונות ונחשבת ל"תמנון הפרטה" אדיר הזוכה במאות מכרזים ממשלתיים בסך של יותר מ־700 מיליון שקל, בעיקר בתחומי הבריאות, אבל גם בנושאים הנושקים בביטחון, רווחה, חינוך, תחבורה ואפילו תרבות – תמשיך לספק את השירות עד עריכת מכרז חדש.
במשרד הביטחון אישרו בתגובה לזמן ישראל כי המכרז בוטל: "ועדת המכרזים החליטה על ביטול המכרז ובכוונת משרד הביטחון לצאת למכרז חדש במקומו בהקדם האפשרי, עם דרישות עדכניות לרבות בקשר למנגנוני בקרה".
משמעות ביטול המכרז היא ש"פמי" – המספקת את השירות שבמכרז עבור אגף השיקום בשנים האחרונות ונחשבת ל"תמנון הפרטה" אדיר – תמשיך לספק את השירות עד עריכת מכרז חדש
"פמי" עורכת את בקרת החשבונות לאגף השיקום מ־2007, אז יצא המכרז הראשון לאספקת השירות. המכרז האחרון, שיצא לדרך באוקטובר 2023, מצטרף לשורה ארוכה של מכרזים בשירות הציבורי בהם זכתה פמי פרימיום תחת עננת טענות על התנהלות לא סבירה או בלתי תקינה, אותן חשפנו בסרט "המכרז של המדינה" בכאן 11 וכן בשורה של תחקירים בזמן ישראל.
התחקירים חשפו, בין היתר, חקירה פלילית ומחירים לא סבירים סביב מכרזי האד הוק לבדיקות קורונה (שהביאו לקריסה של מערך הבדיקות לגיל המבוגר ולנוסעים בנתב"ג); פריצת מסגרת המחירים והעמסת חיובים מיותרים על משרד החינוך, שהביאה לתביעה בגובה של 47 מיליון שקל (שנסגרה לאחרונה בפשרה, במסגרתה השיבה החברה כספים למשרד החינוך).
כמו כן התחקירים חשפו דרישה בלתי תקינה להכפלת המסגרת התקציבית של השירותים הניתנים בביטוח לאומי, שאושרה ללא סמכות וללא אישור ועדת המכרזים. הפרשה הסתיימה בהחזר כספים לביטוח הלאומי. נוסף על כך נחשפה הדרישה לשינויים בלתי סבירים בתמחור, לצד טענות קשות על שירות פגום והעדר מענה ועוד.
הסיפור של המכרז הנוכחי מעורר מספר תמיהות, שכן במשרד הביטחון נתנו תשובות מתעתעות לשאלות של זמן ישראל בשבועות האחרונים.
תחילה במשרד סירבו להשיב על השאלות הנוגעות לכשלים במכרז בטענה ש"איננו מתייחסים למכרז שעודנו מתנהל". בהמשך אישרו כי מועד ההכרזה על הזוכה במכרז נדחה, אך סירבו להשיב על השאלה אם בוטל ומדוע. אחר כך נעלם המכרז מאתר מנהל הרכש, ללא הסבר. רק לאחרונה נודע לנו כי אכן בוטל.
רשימת שאלות ההבהרה, ההשגות השונות וניסוחי תנאי המכרז יכולים להתפרש כמיטיבים עם המפעילה הנוכחית בשירות, חברת פמי פרימיום
התחשבות במדד כלכלי בלבד והסתרת מידע חיוני
מתוך סבב השאלות והתשובות של מנהל הרכש הביטחוני מסתמן כי במכרז תיכננו להתמודד שתי חברות או יותר, אחת מהן היא פמי פרימיום. רשימת שאלות ההבהרה, ההשגות השונות וניסוחי תנאי המכרז יכולים להתפרש כמיטיבים עם המפעילה הנוכחית בשירות, חברת פמי פרימיום.
כך, למשל, נטען לאורך כל הדרך כי ציון החברות יינתן אך ורק על פי פרמטר כלכלי, קרי מחיר השירות, ללא התחשבות במדדים איכותניים. זאת על אף שבספר המכרז יש דרישות רבות ומגוונות מהחברות המתמודדות לפרט את פונקציונליות תוכנת המציע, תהליכי העבודה בה ועוד.
התופעה הרווחת לפיה דורשים איכות הפעלה, ניסיון וידע בשירות בו עוסק המכרז, אך לא מתחשבים בכך כלל בתוצאות הסופיות, זכתה לאורך השנים לביקורת עזה גם מצד גורמים באוצר. החשב הכללי באוצר לשעבר פרופסור ירון זליכה, למשל, הבהיר כי השיטה הזאת עצלנית, גורמת לבזבוז כספי ציבור ופוגעת בסופו של יום בצרכן.
"פמי" נהנתה לאורך השנים מזכייה במכרזים שונים שלא בחנו כלל את איכות המוצר והשירות המוצע והתמקדו אך ורק בשורה התחתונה של הכסף. לעיתים "פמי" תמחרה את השירותים שהוצעו במכרז באופן נמוך מדי, ובהמשך – לאחר שזכתה במכרז – התקשתה לעמוד במחיר שנקבה ודרשה תוספות או שינויים בתנאי המכרז בדיעבד.
"פמי" נהנתה לאורך השנים מזכייה במכרזים שונים שלא בחנו כלל את איכות המוצר והשירות המוצע והתמקדו אך ורק בשורה התחתונה של הכסף
כך פרצה כאמור שערורייה סביב בדיקות הקורונה, אז נלקח השירות ממגן דוד אדום שסיפקה אותו במחיר גבוה מדי לטענת משרד הבריאות והוענק לפמי פרימיום במחיר רצפה של 19 שקלים, כרבע מהמחיר של מד"א. התוצאה: קריסה של מערך הדיגום, שהובילה לכאוס דווקא בתקופה שתבעה שליטה ויעילות לשם הצלת חיים.
כמו כן, כפי שחשפנו כבר לפני שנתיים הסתבכה פמי פרימיום בשערורייה פנימית בביטוח הלאומי כאשר חייבה במחיר כפול עבור שירותים של בקרת חשבונות בגין טיפולים רפואיים – בניגוד לתנאי המכרז שזכתה בו ב־2021 בתור ספק יחיד.
החיובים המוגדלים ש"פמי" דרשה הדליקו לאחר הפרסום נורה אדומה במשרדי החשב הכללי באוצר – והחשב של הביטוח הלאומי עצר את העברת התשלומים ל"פמי" ופתח בבדיקה כיצד אושרו התשלומים החורגים מתנאי המכרז במיליוני שקלים בתוך פחות משנתיים. בהמשך נאלצה החברה להשיב לביטוח לאומי 2.5 מיליון שקלים שניגבו שלא כדין ושולמו ללא אישור ועדת המכרזים.
בחזרה למכרז של אגף השיקום במשרד הביטחון. טענה אחרת שעלתה במהלך תהליך התשאול והמענה של החברות נגעה לעלויות התאמת המערכת הממוחשבת לבקרת החשבונות. המציעים נדרשו להטמיע את עלויות התאמת המערכת הבוחנת את החשבוניות בתוך התמחור הכללי.
בעיה נוספת שהתגלתה במסגרת תהליך ההתמחרות הפגום הייתה פערי הנתונים הדרושים לצורך תמחור בין הנתונים שמחזיקה חברת פמי פרימיום כספקית השירות כיום אל מול המתחרות החדשות
היות שהמערכת כבר מותאמת אצל "פמי", המשמשת כאמור כספקית השירות כבר למעלה מ־10 שנים, הדבר עלול להיחשב לחסרון עבור המציעות החדשות, שצריכות להעמיס את העלות הנוספת של מאות אלפי שקלים על גבי העלויות של עריכת בקרת החשבונות עצמה.
בעיה נוספת שהתגלתה במסגרת תהליך ההתמחרות הפגום הייתה פערי הנתונים הדרושים לצורך תמחור בין הנתונים שמחזיקה חברת פמי פרימיום כספקית השירות כיום אל מול המתחרות החדשות שאינן מקבלות גישה למידע זה.
מידע זה, אותו כאמור מחזיקה פמי פרימיום כספקית השירות (אך שייך למשרד הביטחון כמממן השירות ואינו אמור להיות סוד מסחרי או מידע רפואי חסוי) דרוש למתמודד כדי לתמחר את העלויות הצפויות ולכאורה עלול להוות יתרון מהותי עבור החברה המחזיקה במידע, ולפיכך עלול לפגוע בעקרון השוויון בין המציעות. ייתכן כי טיעונים אלה אילצו בסופו של יום את מנהל הרכש הביטחוני לבטל את המכרז.
"פמי" הייתה נשארת המתמודדת היחידה
לאורך שלבי השאלות והתשובות עלתה טענה כי השיטה בה נוקט מנהל הרכש הביטחוני עלולה ליצור תמריץ שלילי של מצוינות ובקרה איכותית בתהליך בדיקת החשבונות, ובסופו של יום מהווה בזבוז מיותר של כספי ציבור בהיקף של מיליוני שקלים, יהא הזוכה אשר יהא.
פנינו לחברת "מדינטק", אחת החברות המספקות את השירות של בקרת חשבונות רפואיים, בשורה של שאלות. בחברה אישרו לנו כי החליטו שלא להתמודד במכרז. לגבי הטענות לאי שוויון סירבה "מדינטק" להתייחס
לא הצלחנו לאתר תשובה מספקת לתהייה הזאת ולסתירה בין הדרישות המכרזיות לבין שיטות הניקוד – לא בתשובות של משרד הביטחון לשאלות ההבהרה וכמובן גם לא בתשובות לזמן ישראל.
פנינו לחברת "מדינטק", אחת החברות המספקות את השירות של בקרת חשבונות רפואיים, בשורה של שאלות. בחברה אישרו לנו כי החליטו שלא להתמודד במכרז. לשאלות הנוגעות למהות הטענות לאי שוויון סירבה "מדינטק" להתייחס בטענה ש"איננו נוהגים להתייחס בתקשורת לסוגיות הנוגעות למכרזים שבהם מדינטק לוקחת חלק".
"אין לנו עניין להתייחס לרכילויות"
"פמי" סירבה בתחילה לענות על שורה של שאלות ואמרה: "אין לנו עניין להתייחס לרכילויות והכפשות מומצאות ומקושקשות. השאלות ששאלת מחדדות עד כמה 'הטענות' לא הגיוניות בלשון המעטה. אין טענות כאלה ולא הועלו מעולם טענות כאלה. כאמור, לא נתייחס לאף אחת מהשאלות ששלחת".
בתגובה הובהר ל"פמי" שמדובר בטענות שהועלו במהלך הליך התשאול הנוגע למכרז שבוטל בסופו של יום. בתגובה ענתה דוברת החברה: "אין קשר בין ביטול המכרז לבין הטענות בשאלות".
"אנחנו יודעים שלא הופנו כלפינו שום טענות מצד עורך המכרז ובהכרח לא יכולות להיות טענות על עצם קיומנו – הוותיקים והמובילים בתחום בישראל"
בתשובה לשאלה האם ל"פמי" ידוע מדוע המכרז בוטל בשלב כה מאוחר, השיבה הדוברת: "איננו יודעים, אבל אנחנו יודעים שלא הופנו כלפינו שום טענות מצד עורך המכרז ובהכרח לא יכולות להיות טענות על עצם קיומנו – הוותיקים והמובילים בתחום בישראל.
"ותק, ניסיון ויכולות טכנולוגיות שנבנו במשך שנים מעולם לא היוו חיסרון אלא יתרון בלבד, בדיוק כמו שניסיון מקצועי או תואר אקדמי שנצברו בעמל רב לא יכולים להוות חיסרון למתמודד למקום עבודה".
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם