פוליטיקה היום ייבחר יו"ר חדש למועצת יש"ע

שני ראשי מועצות בגדה מתחרים על הזכות לעמוד בראש המתנחלים, על רקע ההיערכות להקמת ממשלה חדשה ולפרסום תכנית המאה ● ישראל הראל, היו"ר המיתולוגי של מועצת יש"ע, אומר כי המתנחלים עצמם לא רואים חשיבות רבה בתפקיד, וכי כוחה של המועצה נובע מההשפעה המיוחסת לה בציבור הרחב

מנהיגי מועצת יש"ע במפגש עם ראש הממשלה. ספטמבר 2017 (צילום: עמוס בן גרשום\לע"מ)
עמוס בן גרשום\לע"מ
מנהיגי מועצת יש"ע במפגש עם ראש הממשלה. ספטמבר 2017

דוד אלחייני ויגאל להב – שני ראשי מועצות מקומיות בגדה – מתמודדים על ראשות מועצת יש"ע, במירוץ שיוכרע היום. זאת, על רקע ההיערכות של ראשי המתנחלים לעידן פוליטי חדש, שעשוי להוביל להקמת ממשלה פחות אוהדת.

על פי ההערכות בקרב ראשי המתנחלים עמם שוחחנו, להב הוא שיזכה בתפקיד. ההצבעה היום (שני) אמורה להסתיים עד השעה ארבע אחרי הצהריים, וההכרזה על המנצח צפויה בשעות הערב המוקדמות.

יו"ר מועצת יש"ע הנוכחי, חננאל דוראני, החליט שלא לרוץ לקנדצייה נוספת. בשנתיים שלו בתפקיד, הוא זכה לעבוד מול אחת מהממשלות הימניות ביותר שקמו כאן, ועם ממשל אמריקאי שפעל לנרמול הנוכחות הישראלית בשטחים.

שני המתמודדים הנוספים במירוץ – שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, ויוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון – הסירו את מועמדותם ברגע האחרון.

חיבוקים פחות חמים

אלחייני ולהב מתמודדים על ההזדמנות להוביל את תנועת ההתנחלות לעידן שבו החיבוקים מירושלים ומוושינגטון עשויים להיות הרבה פחות חמים.

מדובר בבחירות פנימיות: המנצח יהיה זה שיזכה בתמיכה הגדולה ביותר מבין 24 ראשי המועצות בגדה המערבית, המרכיבים את מועצת יש"ע וזכאים להצביע בהן.

תנועת ההתנחלות נהנתה מתמיכה רחבה בימי ממשלת נתניהו, שמכהנת מאז 2015, ובמיוחד לאחר שהנשיא דונלד טראמפ נכנס לבית הלבן ב-2017. תמיכה שהגיעה לשיא לפני הבחירות, כאשר נתניהו הבטיח לספח את בקעת הירדן.

עם זאת, תוצאות הבחירות הותירו את נתניהו ושותפיו הטבעיים ללא קואליציה. על פי ההערכות, כל ממשלה שתקום בשבועות הקרובים – אם תקום – צפויה לכלול כמעט בוודאות את כחול לבן, שקיבלה את מרב קולות המצביעים.

בני גנץ אמנם הביע תמיכה בשימור גושי התיישבות המרכזים ובסיפוח בקעת הירדן, אך המצע של כחול לבן רומז לוויתורים ופנויים במסגרת משא ומתן לשלום.

הקפאת הבנייה בהתנחלויות המבודדות, למשל, תהיה חידוש לא מרענן עבור מועצת יש"ע, שהתרגלה לעבוד עם בנימין נתניהו – ראש ממשלה שהתגאה בכך שאינו מבדיל בין התנחלויות מבודדות לבין קהילות בתוך ה"גושים".

האתגר הברור ביותר עבור יו"ר מועצת יש"ע הבא יהיה תכנית טראמפ. אבל שגריר ארה"ב הצהיר כי לא ידרוש פינוי אפילו של התנחלות אחת, ושני המתמודדים אמרו כי הם אינם מודאגים ממנה, ואינם בטוחים שהיא תפורסם

כאמור, מועצת יש"ע נהנית גם מהכרה ומשיתוף פעולה של הבית הלבן. השליח של טראמפ לאזור – ג'ייסון גרינבלט, שמסיים כעת את תפקידו – אמר כי הוא מעדיף להתייחס להתנחלויות שהעולם אינו מכיר בחוקיותן כ"שכונות וערים".

אף שלטראמפ הרפובליקני נותרה יותר משנה בתפקיד, ושהוא עשוי להיבחר שוב, ייתכן שהיו"ר הבא של מועצת יש"ע ייאלץ להתמודד עם נשיא דמוקרטי.

כמה מתמודדים על הנשיאות (בהם הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת' וורן) כבר הצהירו כי יעצרו את הסיוע לישראל כדי ללחוץ עליה בנושא ההתנחלויות, וההערכות הן כי גם הדמוקרטים השמרניים יותר יפעלו לריסון הבנייה שם.

תאורטית, האתגר הברור ביותר עבור יו"ר מועצת יש"ע הבא יהיה חשיפת תכנית השלום של טראמפ. אבל שגריר ארצות הברית, דייויד פרידמן, כבר הצהיר כי לא ידרוש פינוי אפילו של התנחלות אחת, ושני המתמודדים אמרו לזמן ישראל כי הם לא מודאגים מהתכנית, וכי הם לא בטוחים שהיא תפורסם אי-פעם.

דוד אלחייני: למען החיים עצמם

ראש המועצה המקומית בקעת הירדן, דוד אלחייני, אמר כי הסיבה המובילה לכך שהוא מתמודד על ראשות יש"ע היא שיפור "איכות החיים" של המתנחלים.

"לתושבים שלנו נמאס מתשתיות גרועות שהובילו להפסקות חשמל, הפסקות מים ולפקקי תנועה. זו האחריות של מנהיגות המתנחלים לספק שירותים ראויים", אמר אלחייני. "אתה לא יכול לשפר את איכות החיים עד שתשפר את התשתית".

דוד אלחייני, ראש המועצה המקומית בקעת הירדן (צילום: אחמד גאראבלי / AFP)
דוד אלחייני, ראש המועצה המקומית בקעת הירדן (צילום: אחמד גאראבלי / AFP)

אלחייני אמר כי אחת הדרכים להתמודד עם בעיות כאלו היא להחיל את הריבונות הישראלית על הגדה, ובכך להסיר הרבה מהמחסומים הביורוקרטיים. עם זאת, הוא מכיר בכך שמהלך מהסוג הזה לא צפוי לקרות בטווח הקרוב.

לדבריו, "אנחנו צריכים להיות אגרסיביים בדרישה שלנו לשיפור תשתיות, בנוסף למניעת השתלטות פלסטינית על שטחי C, כך שיהיה משהו לספח בעתיד".

אלחייני הוסיף כי אחד מהיעדים שלו יהיה לאחד את 24 ראשי המועצות בגדה המערבית, שחלוקים באשר לדרך ההתנהלות הנכונה מול הממשלה.

ביצוע תכנית ההתנתקות מרצועת עזה, ופינוי כל ההתנחלויות שם וכמה התנחלויות בגדה ב-2005, הובילו לפיצול בקרב מנהיגי המתנחלים.

לדברי אלחייני, "יש משבר אמון במועצת יש"ע, מאחר שראשי מועצות רבים לא רואים בה גוף שמסוגל לשרת את הצרכים של התושבים שלהם. "ראשי מועצות רבים לא מגיעים כלל לפגישות של מועצת יש"ע".

אלחייני הוסיף כי עם התנהלות "אגרסיבית" יותר שלו, לחברי מועצת יש"ע יהיה "סוף סוף מישהו שיילחם עבורם".  כאשר הוא נשאל אם הרגיש את הצורך להתאים את האסטרטגיה שלו להרכב הקואליציה הבאה, הדגיש כי הוא "ייצג את האינטרסים של התושבים שלנו ללא קשר לזהות הממשלה".

יגאל להב: למען התחבורה

יגאל להב הוא ראש מועצת קרני שומרון בצפון הגדה המערבית מאז 2013.
בדומה לאלחייני, גם להב מזדהה בתור חילוני, כך שלמעשה שני המתמודדים על התפקיד אינם חובשי כיפה – מחזה נדיר עבור מנהיגי ההתנחלויות.

להב, אחד מראשי המועצות הפחות מוכרים בגדה, לקח חלק בשרטוט תכנית האב של התחבורה שם, וכעת פועל לקידום בנייה של כבישים חדשים מעבר לקו הירוק.

יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון (צילום: (המועצה המקומית קרני שומרון))
יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון (צילום: (המועצה המקומית קרני שומרון))

להב השפיע גם על הקמת "אשכול המועצות יהודה ושומרון" מוקדם יותר השנה. גופים דומים קיימים בתוך הקו הירוק, בהם כמה מועצות מקומיות, שמשתפות פעולה כדי למקסם את התקציבים שהם מקבלים מהממשלה לשיפור השירות. ואולם זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוקם בגדה המערבית אשכול שכזה.

ראש מועצת קרני שומרון אמר כי הוא פועל להבאת כמה שיותר מנהיגים זרים לגדה המערבית "כדי לראות מקרוב את מה שבאמת הולך כאן".

באשר לממשלה בירושלים, אמר להב כי הוא אינו מצפה להקמת קואליציה לפינוי יישובים, אך הדגיש כי יפעל לשכנע את כל מי שיהיה צורך "בצדקת הדרך שלנו".

לא כולם מחכים לתוצאות

אחד מראשי המועצות בגדה, שביקש להישאר בעילום שם, אמר לזמן ישראל כי אלחייני מקורב במיוחד לנתניהו ויהיה מוכן לעשות את מה שמצפים ממנו לעשות, מבלי לגרום לצרות מול הממשלה, גם אם נתניהו יקטין את היקף הבנייה בשטחים.

להב, על אף היותו חבר ליכוד, נהנה מתמיכה מצד ראשי מועצות בולטים, והוא מתכנן לנקוט בקו אגרסיבי.

אבל לא כולם מחכים בכיליון עיניים לתוצאות. ישראל הראל, שהיה יו"ר מועצת יש"ע בין 1980 ל-1996, אמר כי מידת השפעתה נתונה לוויכוח. לדבריו, מתנחלים רבים רואים בה גוף חלש במיוחד, וארגון שכמעט "מעתיק" את מדיניות הממשלה.

עם זאת, לדבריו, "מבחוץ, מועצת יש"ע נתפסת כאחד הגופים החזקים בישראל, עם השפעה גדולה אפילו ממפלגות פוליטיות מסוימות. בין אם הדבר נכון או לא, תדמית שכזו בעצמה הופכת את מועצת יש"ע לבעלת עוצמה גדולה יותר".

אם מאמצים את הגישה של הראל, נראה כי התפקיד של יו"ר מועצת יש"ע יהיה לנצל את תדמיתה העוצמתית כדי לרתום גם את הממשלה הבאה למטרותיה.

עוד 963 מילים
סגירה