8 בנובמבר - זמנים חשוכים

שוטרים עומדים בשורה ושומרים ליד אצטדיון אייאקס באמסטרדם, הולנד, 7 בנובמבר 2024 (צילום: AP Photo InterVision)
AP Photo InterVision
שוטרים עומדים בשורה ושומרים ליד אצטדיון אייאקס באמסטרדם, הולנד, 7 בנובמבר 2024

אנחנו חיים בזמנים חשוכים. מפחידים. אני חיה באמסטרדם. הרבה חברים שלי מישראל ומהעולם יצרו איתי קשר השבוע לשאול מה שלומי. זה היה מעודד ומחמם את הלב. שלומי טוב, תודה. אני חרדה בעיקר לעתיד הדמוקרטיה.

ב-7 בנובמבר השתתפתי בטקס הזיכרון הרשמי לליל הבדולח בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם. סביב בית הכנסת היו מחסומי משטרה והמוני ניידות משטרה מהבהבות. שוטרים במדים היו בכל פינת רחוב.

ב-7 בנובמבר השתתפתי בטקס הזיכרון הרשמי לליל הבדולח בבית כנסת באמסטרדם. סביב בית הכנסת היו מחסומי משטרה והמוני ניידות משטרה מהבהבות. שוטרים במדים היו בכל פינת רחוב

בבית הכנסת הענק והמיוחד הזה שהיה מלא מפה לפה נישאו נאומים קצרים ובין הנאומים התנגנה מוסיקה. המוסיקה נוגנה ובוצעה בצורה עילאית: "שמע ישראל" של שרית חדד, "הליכה לקיסריה" של חנה סנש בעיבוד לטרומבון אינסטרומנטלי מצמרר, ונעימת הסדרה "עמוד האש" סוחטת הרגש.

טרטור סירנות המשטרה ליוו את הטקס בחוץ במן סנכרון מטריד. לעומת המוסיקה שריגשה והפתיעה אותי מאוד, כי היא היתה כל כך מוכרת לי מישראל, הנאומים היו אותן הקלישאות המוכרות על אנטישמיות גואה ואזלת יד הרשויות. נציג הממשלה שוב נשבע כי הממשלה ההולנדית תעשה הכל כדי להילחם באנטישמיות.

משהו לא היה לגמרי נורמלי בטקס השנה, כי בזמן שאנחנו זוכרים בהולנד את השואה, ישראל מבצעת הרג המוני בעזה. משהו לא היה נורמלי כי ישראל והשבעה באוקטובר השתלטו לגמרי על זיכרון השואה של ההולנדים. הטקס הסתיים לאחר שעה והערב רק התחיל והתפתח, כידוע, למהומות.

יום לפני עוד הספקתי לראות שעוברים סרטונים ששותפו בקבוצות וואטסאפ של ישראלים, בהם נראים אוהדי מכבי עושים בושות. הם חיפשו "ערבים", קיללו, ירקו, השתוללו, שרו שירי נאצה.

העובדה שאלפי ישראלים נחתו פה דווקא בשבוע הזה, שהוא אחד מהמועדים הקבועים לזיכרון השואה בהולנד, התבררה כסוג של קונספירציה קוסמית. זה לא אירוע ספורט תמים, משחק של מכבי מול אייאקס באמסטרדם. מפגש כזה, ידוע לכל, הוא מראש אירוע סולידריות עם ישראל, הרבה לפני שכף רגלם של האוהדים דרכה פה.

יום לפני הטקס לזכר ליל הבדולח עוד הספקתי לראות שעוברים סרטונים ששותפו בקבוצות וואטסאפ של ישראלים, בהם נראים אוהדי מכבי עושים בושות. הם חיפשו "ערבים", קיללו, ירקו, השתוללו, שרו שירי נאצה

ואכן, מה שקרה הוא שהייתה פה הפגנת כוח פרו-ישראלית וחגיגת ישראל ההמונית ביותר שידעה העיר אמסטרדם, והכי גדולה שהייתה באירופה מאז השבעה באוקטובר. צעדו ברחובות אמסטרדם אלפי גברים משולהבים, שעצם הנוכחות שלהם בהמוניהם הייתה חסרת תקדים וגם פרובוקטיבית בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. באמסטרדם חגגו האוהדים את חגיגת "הניצחון המוחלט", מה שרוב האזרחים הרגילים פה מבינים כהרג המוני ורצח עם.

מה שקרה לאוהדים של מכבי בהמשך היה מביש ומעורר חלחלה. היו התקפות ברוטליות מצד קבוצות רעולות פנים וחמושות בנשקים קרים והיו ניסיונות דריסה, בין השאר של נהגי מוניות.

הבן שלי סיפר לי שראה את הסרטון שבו אוהד מכבי נדחף לתעלה. אחר כך התברר שגם לתקרית הזאת היה רקע של התגרות. אבל בקבוצות הווטסאפ ובישראל כמובן, היה צריך להגביר את העוצמה כדי לתדלק את החרדה וההיסטריה.

רצו "ידיעות" על בני ערובה, על אנשים מבוצרים שכלואים במלונות, על אונס ועוד עלילות כיד הדמיון החופשי. רצו מודעות ופוסטרים עם קריאות לעזרה דחופה באיתור "מנותקי הקשר", כתזכורת לטראומת השבעה באוקטובר והחטופים בעזה.

בסופו של דבר כל ארבעת ה"מנותקים" נמצאו. למרבה המזל, התקריות הסתיימו רק בכמה פצועים קל ששוחררו מטיפול בבתי החולים לאחר כמה שעות. אבל האווירה ברחוב הישראלי והיהודי באמסטרדם הייתה קשה וטעונה כמו פצצה אטומית במוראות השבעה באוקטובר.

צעדו ברחובות אמסטרדם אלפי גברים משולהבים, שעצם נוכחותם ההמונית הייתה חסרת תקדים ופרובוקטיבית. באמסטרדם חגגו האוהדים את "הניצחון המוחלט", מה שרוב האזרחים פה מבינים כהרג המוני

תקריות אלימות – שואה. השבעה באוקטובר – שואה. מלך הולנד קשקש איזה קשקוש על שואה. גם פמקה הלסמה, ראשת העיר אמסטרדם, התנצלה על השואה. לשימוש בשואה כבר מיותר לקרוא זילות שואה. זאת טיפשות שואה קולקטיבית.

אני לא מזלזלת במה שקרה לאוהדי מכבי, ממש לא מקטינה. מזל שלמרות שהייתי ממש שם באזור לא נקלעתי בעצמי למוקדי האלימות. מזל שהמתבגרים שלי לא הסתובבו שם. האירוע באמסטרדם בהחלט היה יכול להסתיים גם בשפיכת דם. אולי אפילו בלינץ', אם המשטרה לא הייתה מצליחה בשלב מסוים להגן על הרוב המוחלט של האוהדים מפני האלימות. יחד עם זה, איך אפשר שלא להיגעל מזה שישראל והגזענים והאסלאמופובים של אירופה שמחו לשמוע על התקריות האלימות אצלנו? וכמה שהם היו חוגגים עוד יותר אם היה נשפך אצלנו דם.

לנו הישראלים שחיים פה ברור שהבחירה לא לחיות בישראל לא משחררת אותנו מהאלימות של מדינת ישראל. לכן אנחנו מוחות מחאה שקטה נגד המלחמה כל שבוע בכיכר הספאו כבר עשרה חודשים. בצל האירועים, אנחנו מרגישות שחייב לצאת מכאן, מכיכר העיר שלנו באמסטרדם, קול שפוי שמוחה גם נגד המלחמה ללא שום סוף שמטילה צל כבד על חיינו, וגם על הפגיעה הקשה שפגעו אוהדי מכבי במרקם החיים הרב תרבותי פה.

מי שדואגים לנו בישראל חייבים להבין שהצורך המיידי שלנו הוא להנמיך את הלהבות, הואיל וההתלהמות וההיסטריה שישראל עצמה מפיצה בקרב הישראלים והקהילה היהודית לא משרתת אותנו – אלא להיפך, מסכנת אותנו.

האירוע באמסטרדם הוא נורת אזהרה מהבהבת לאלימות שמתפרצת כתוצאה ממשבר הדמוקרטיה וגם סימפטום של חדלון השיח על האנטישמיות.

לדואגים לנו בישראל – הצורך המיידי שלנו הוא הנמכת הלהבות, כי ההתלהמות וההיסטריה שישראל עצמה מפיצה בקרב הישראלים והקהילה היהודית לא משרתות אותנו – אלא להיפך, מסכנות אותנו

אנחנו חיים באווירה של פריקת כל עול. אנחנו חיים בעידן של פופוליזם רדיקלי ואלימות גלובלית. מפרי סדר סדרתיים תפסו את השלטון. ועדיין, בדמוקרטיה שבה אנחנו חיים – הולנד – אנחנו חייבות לתת אמון בשלטון החוק, בנציגי החוק, ובמחויבות של העירייה שלנו וביכולת של המדינה שלנו להגנה על הזכויות שלנו, לשמירה על חופש הביטוי וההפגנה, ולשמירה עלינו ועל החוק והסדר.

היו באמסטרדם 3000 הפגנות השנה, רובן על ישראל/פלסטין. זה מספר לא יתואר של הפגנות, וכולן עברו בשלום בלי תקריות אלימות. ראשת העיר הלסמה מותקפת על ידי הפופוליסטים שתובעים להדיח אותה, כי היא אישרה את כל ההפגנות, חלקן בתנאים מגבילים. היא גם לא היססה לאסור על הפגנות פרו-פלסטיניות בערב המשחק, לדעתי בצדק וברוב שיקול דעת. וכשהן קרו בכל זאת, נמנעה המשטרה ממעצרים ודאגה להרחיק את המפגינים מהאוהדים.

אני חרדה מפני ההסתה בקהילה הישראלית והיהודית באמסטרדם נגד הלסמה ונגד המשטרה ההולנדית. קריאות כאלה, כמו השימוש במילה "פוגרום", הם סימפטום של משבר אמון חמור ומסוכן בשלטון החוק. דיבור כזה, שמדמיין שיהודים הולנדים חיים באירופה כמו שיהודים חיו תחת שלטון הצאר הרוסי במאה ה-19 שבה התרחש טיהור אתני, הוא עיוות מוחלט ורחוק מאד מהמציאות.

ההתקפות הפופוליסטיות מעודדות דווקא את מי שמנסים לקחת את החוק לידיים, מי שחושבים שאלימות ובריונות רחוב וגזענות משתלמת. אני חרדה מהפגיעה בדמוקרטיה שלנו, מביטול זכות ההפגנה ומהגבלות דרקוניות על זכות המחאה.

האירוע הזה מוכיח שדרישת הקהילה היהודית לאסור על ההפגנות הפרו-פלסטיניות שאותן דווקא הם תמיד ממסגרים כאנטישמיות ואלימות – שגוי מהיסוד. הדרישה הזאת פועלת נגדנו כבומרנג.

דווקא ההפגנות הללו מהוות במה לציבור שומר החוק והסדר, הציבור שהתכנס להפגין היה רחוק ממוקדי האלימות במרכז העיר. דיכוי של הפגנות מגביר את המשיכה לאלמנטים קרימינלים שמעודדים אלימות.

דווקא ההפגנות הפרו-פלסטיניות מהוות במה לציבור שומר החוק והסדר, הציבור שהתכנס להפגין היה רחוק ממוקדי האלימות במרכז העיר. דיכוי של הפגנות מגביר את המשיכה לאלמנטים קרימינלים שמעודדים אלימות

אני חרדה מהקריאות הבריוניות והחצופות לפמקה הלסמה במסיבת העיתונאים של עיריית אמסטרדם להתפטר כי היא "לא נבחרה" לתפקידה. בהולנד ראשי עיר אינם נבחרים על ידי הציבור הרחב אלא על ידי מועצת העיר. וקריאה כזאת היא ערעור על חוקי המשחק, היא אנטי דמוקרטית.

זאת תזכורת לכך שהאיום שאנו מתמודדים אתו הוא לא "אנטישמיות" אלא איום על יסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק. זאת תזכורת לכך שאסור בשום פנים ואופן לקחת את ההגנה הדמוקרטית ואת הזכויות שלנו פה בהולנד כמובנים מאליהם.

ולבסוף, שיח האנטישמיות והדיאלוג העקר בין הקהילה היהודית והרשויות הוא לא רק עיוות של המציאות אלא גם שיח כושל. מתברר שוב ושוב שתעשיית האנטי-אנטישמיות והרטוריקה של "מאבק באנטישמיות" הם בלון ריק. לא משנה כמה משאבים, תקציבים, בעלי תפקידים, משטרה, אבטחה, חוקים דרקוניים יוקדשו לעניין, זה לא מונע ולא ימנע את מה שמכנים פה "התפרצות אנטישמית".

וגם בשנה הבאה יעמדו ראשי הקהילה היהודית על הבמה בטקס ליל הבדולח וייזכרו באירועים סביב המשחק של מכבי, וכנראה רק בזה, וישירו שירים ישראליים נוגים ויקראו להילחם באנטישמיות וימשיכו לסבול מישראל וימשיכו להכחיש את פשעיה.

ושום דבר לא ישתנה וכלום לא יעקור את שורשי השנאה למדינת ישראל בעולם והזעם המופנה נגד כל מי שנתפס כמייצג שלה, בצדק או שלא בצדק‫. שום דבר לא יעזור מלבד לטפל באלימות שמדינת ישראל עצמה מחוללת ומפיצה בעולם ופשוט לעצור אותה.

הדרך היחידה שלנו כאזרחים וכתושבי אמסטרדם להתמודד עם גלישה של שנאה וזעם לאלימות, היא לדרוש יותר דמוקרטיה, לא פחות. אין דרך אחרת להתמודדות עם הצל הכבד שישראל מטילה עלינו בתפוצות, אלא רק דרך מאבק לחיזוק ההגנה הדמוקרטית, תוך שימוש באמצעים של מדינת החוק, כמו כיבוד חופש ההפגנה והגנה בלתי מתפשרת על הזכויות והביטחון של כל האזרחים בעיר שלנו, בלי שום אפליה.

כלום לא יעקור את שורשי השנאה למדינת ישראל בעולם ואת הזעם נגד כל מי שנתפס כמייצגה, בצדק או שלא‫. שום דבר לא יעזור מלבד לטפל באלימות שישראל עצמה מחוללת ומפיצה בעולם

חלומם של המסיתים הדמגוגים הגזעניים באירופה ובאמריקה הוא להעיף את כל "האנטישמים", לזרוק את כולם מכאן. וכן, יחד איתם גם את פמקה הלסמה, כפי שכבר צייץ הדמגוג חירט וילדרס לא מזמן. לא בכדי, הפעם לא היה לו שום צורך לחזור על הציוץ הזה, המסר נקלט.

"תחת שלטון עריץ יותר קל לפעול מאשר לחשוב" (חנה ארנדט).

ד״ר הילה דיין היא מרצה לפוליטיקה וסוציולוגיה באמסטרדם יוניברסיטי קולג׳ וממקימות הפלטפורמה לישראלים ביקורתיים בהולנד gate48.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
כמי שמתגורר בעיר גדולה בחו"ל מזה לא מעט זמן, תמוהות בעיני טענותייך בדבר ההתקרבנות הישראלית ובעקבותיה, זו של הקהילה היהודית. לא נראה לי שיש מחלוקת רבה על כך שרבים מקרב אוהדי מכבי נמנים ע... המשך קריאה

כמי שמתגורר בעיר גדולה בחו"ל מזה לא מעט זמן, תמוהות בעיני טענותייך בדבר ההתקרבנות הישראלית ובעקבותיה, זו של הקהילה היהודית.
לא נראה לי שיש מחלוקת רבה על כך שרבים מקרב אוהדי מכבי נמנים על החוליגן המצוי במגרשי הכדורגל, ולא מעטים מסכימים, גם אם באי רצון בולט, שהתנהגותם ביום יומיים לפני המשחק היתה בגדר הסתה והצתה של רגשות לאומניים, טפשות ואווילות לשמן, במקרה הטוב, בעיר שמחצית מאוכלוסייתה מוסלמית וזאת בתוך תקופה מהמתוחות בתולדות העולם בכלל.
אבל כל מי שמתגורר בחו"ל וטוען להפגנות שלוות של תומכי הפלסטינים כנראה שחי בעולם שונה ומרוחק כלשהוא, אולי כזה שטלסקופ החלל ע"ש ג'יימס ווב יכול לאתר היכןשהוא בעמקי החלל החיצון המרוחק מאתנו שנות אור רבות.
אין פגנה, בפירוש אין הפגנה פרו-פלסטינית, בה לא נשעות הקריאות
Free Free Palestine
Viva Viva Intifada
From the river to the sea, Palestine will be free
(הקריאה האחרונה כבר צונזרה ע"י מחוקקים במספר מדינות כך שאינה נשמעת בקביעות או בכל מקום)
Zionism is racism
ועוד קריאות מסוג זה שלא מצביעות בדיוק על כוונה לעשות שיעורי יוגה וזאזן בחברותא על חוף הים ואף אינן בגדר הזמנה לשבת על כוס בירה בפאב.
אגב הקריאות האלה מושמעות בדרך כלל אם בהמון עם, אם באמצעות אמצעי כריזה אימתניים.
בנוסף לקריאות הללו, נעלמו מעינייך המחנות בקמפוסים? הפחדת והדרת, שלא לומר תקיפת, סטודנטים, חברי סגל ועובדים יהודים? השחתת רכוש אינטנסיבית ומסיבית כולל עשיית צרכים בשטחי המאהל, השתלטות אלימה על שטחים ועל מבנים, חסימת מעברים, כניסות ויציאות?
מה לגבי כיבוש, לכל דבר ועניין, של שטחי ציבור והפקעתם מרשות הציבור למטרת הקמת מאהלים והיאחזויות של תומכי פלסטין, למשך שבועות וחודשים, בלי שום תגובה מהשלטונות (ככל הנראה, מפחד מהמפגינים שוחרי השלום והשלווה) אף לא להשחתת רכוש ציבורי, מונומנטים ציבוריים והסטוריים?
בעיר מגורי, חוץ משלשה מאהלים שהוקמו בשטחי קמפוסים אקדמיים, שניים מהם במרכז העיר ואחד באיזוזר קצת יותר פרברי, באוניברסיטה נוספת התקיימו הפגנות אלימות בתוך בנייני האוניברסיטה מהיעדר מדשאות בקמפוס העירוני, הפגנות במהלכן הותקפו פיזית סטודנטים יהודים ונדרשה התערבות אנשי בטחון של המוסד ושוטרים כדי לבלום את המתפרעים (הפרו-פלסטינים) וזאת בלי נוכחות של אוהד יחיד של מכבי או בית"ר לרפואה, שאמורים היו להצית את האלימות.
במקרה אחד לפחות שתועד היטב, שני פעילים יהודים הגיעו למאהל שכזה שהוקם על מדשאת הקמפוס באוניברסיטה מפורסמת במרכז העיר, במגמה לדבר פוליטיקה עם אנשי המאהל. הם נדחפו בברוטליות ונדרשה התערבות מהירה של כוחות משטרה לדיכוי הפגנות שנכחו במקום דרך קבע שבמקום להגן על שני היהודים, בחור ובחורה, ליוו אותם אחר כבוד ובהחלטיות אל מחוץ לשערי הקמפוס, ששמר בדבקות על חופש הביטוי של המפגינים האלימים.
באירועים נוספים, קוראים שלווים שהגיעו לבניין הספריה הציבורית הממוקמת בבניין הקהילה היהודית בעיר נשארו כלואים בבניין במשך שעות בגלל מפגינים פרו-פלסטינים שצרו על דלתות הבניין ומנעו כניסה לתוכו ויציאה ממנו במשך קרוב לארבע שעות, עד שאלו הכלואים בבניין, ביניהם זקנים וטף, חולצו מתוכו ביציאה אחורית.
כיכר מרכזית בלב הרובע הפיננסי בעיר נכבשה, פשוטו כמשמעו, בידי עשרות מפגינים פרו-פלסטינים שהקימו שם מאהל בן-לילה, טוב מאהל זה ביטוי עדין, מחראה יהיה ביטוי יותר מדוייק, השחיתו רכוש ציבורי וצמחיה, והתנחלו שם תוך קריאות בלתי פוסקות יומם וליל של קריאות מהסוג שפירטתי לעיל באמצעות רמקולים והנפת דגלי ענק של פלסטין.
מחנות האוהלים שתיארתי התמשכו חודשים כל אחד ולוו ברעש בלתי פוסק, הפרעה ללימודים באופן כללי והשחתה רחבת היקף של רכוש ציבורי.
הפגנות "לא אלימות" בהן נשמעות תדיר קריאות להשמדת מדינת ישראל ולמהומות דמים (אלא אם כן פלסטין מהנהר לים אמורה איכשהוא להתקיים בקומת מרתף במנהרות מתחת לשטח מדינת ישראל, ואלא אם כן האינתיפאדה שתחייה VIVA משמעה תחרות מסג' תאילנדי) הן עניין שבועי ולעיתים מזומנות כמעט יום יומי, ולישראלים וליהודים השלטונות מציעים בפירוש להתרחק מאיזורי ההפגנות מחשש לבטחונם. אגב גם המשטרה כבר ספגה בקבוקי תבערה בכינון ישיר, בהפגנה מאד שקטה כזו לפני פחות מחודשיים בה גם נותצו חלונות ראווה של חנויות יוקרה לאורך רחוב שלם. הכל למען שחרור פלסטין בדרכי נועם.

יכולתי להמשיך בדוגמאות רבות כגון אלו, וזה רק בעיר מגורי, כאשר סיפורים זהים או דומים בכל הפרטים הופיעו דרך קבע בתקשורת הרשית והלא רשמית.
למותר לומר שחופש התנועה של יהודים וישראלים נפגע קשות עקב ההפגנות שוחרות השלום הללו. אם לא היה אינטרנט והיינו חיים בעולם של לפני היות האינטרנט, הטלפון והטלוויזיה, כנראה שהייתי מאמין לתיאורייך הפסטורליים.

גילוי נאות: אני מחשיב את עצמי כ0מולן מובהק, רל"ב, חילוני, ומאמין מהרגע הראשון שמדינת ישראל היתה צריכה בראש ובראשונה לדאוג לשחרור החטופים בכל מחיר, כולל שחרור כל האסירים הפלסטינים וחתימת הסכם הפסקת אש – למעשה ההסכם כניעה – עם חמאס לתקופה ממושכת בעקבות השביעי באוקטבר. כמובן לצורך הכנת צה"ל והמדינה כמו שצריך למלחמת הכרעת חמאס וחיזבאללה ושלוחי איראן בכלל בדרום ובצפון ובמזרח, בשלב מאוחר יותר, אפילו שנתיים מאוחר יותר. אז אני לא בדיוק משיחיסט, מתנחל או מתלהם.
אבל אני גם לא חירש, שוטה וקטן. את הכבוד הזה אני שומר למי שכותב(ת) שטויות.

תודה על הפוסט. כל כך חשוב להפריד בין ארועים אנטישמיים לבין ארועים כנגד פעולות מדינת ישראל. וכל כך חשוב להכיר בגזענות ובאלימות של אוהדי מכבי כחלק אינטגרלי מהאירוע ומפרשנותו. חשובה גם מא... המשך קריאה

תודה על הפוסט. כל כך חשוב להפריד בין ארועים אנטישמיים לבין ארועים כנגד פעולות מדינת ישראל. וכל כך חשוב להכיר בגזענות ובאלימות של אוהדי מכבי כחלק אינטגרלי מהאירוע ומפרשנותו. חשובה גם מאד הקביעה שלך על הנזק שנעשה בתגובה ההיסטרית של מדינת ישראל והקהילה היהודית. תודה!.

ד"ר דיין שלום, את מעלה בפוסט הזה נקודות חשובות מאוד שאני בטוחה שכואבות לך מאוד ובוודאי שוות דיון ושיח. עם זאת, לקוראת ישראלית מתונה זה יכול גם להישמע כתלונה על כך שהמלחמה בישראל פשוט מפ... המשך קריאה

ד"ר דיין שלום, את מעלה בפוסט הזה נקודות חשובות מאוד שאני בטוחה שכואבות לך מאוד ובוודאי שוות דיון ושיח. עם זאת, לקוראת ישראלית מתונה זה יכול גם להישמע כתלונה על כך שהמלחמה בישראל פשוט מפריעה לחייך הרגועים שם באמסטרדם.
אם הפוסט הזה אמור לעורר דיון על הנושא החשוב שאת מעלה, הייתי מציעה קצת יותר חמלה לאילו החיים כאן בתוך סיוט וכבר שנתיים מנסים בכל כוחם לשנות את המציאות בהפגנות בלתי פוסקות ובניסיון נואש לא להתייאש. פוסט כמו שלך רק עוד יותר מייאש.
בברכה, מאיה

עוד 1,423 מילים ו-4 תגובות
סגירה