האמת הנוראה המוצפנת בנאומי התקומה של נתניהו

נאום בנימין נתניהו, 29 בפברואר 2024 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
נאום בנימין נתניהו, 29 בפברואר 2024

"גדולה אמת שאפילו מתוך השקר אמת ניכרת" (ש"י עגנון)

בחודש העשירי לשנת 2023, בשנת 76 לקיומה של מדינת ישראל, ארע בה דבר נורא. בבוקר שבת חג שמחת תורה, פרצו גדודי אויב את גדר גבולה של המדינה, דהרו אל יישוביה, ובמשך כל אותו היום הרגו, רצחו וטבחו בתושבי ישראל – נשים ילדים גברים וטף: בתים על יושביהם הועלו באש, משפחות שלמות- הורים וילדיהם נטבחו למוות. למעלה מ-1,200 איש נספו במהלכו של יום נורא זה, למעלה מ-240 אנשים, ובהם חיילות וחיילים, נערות ונערים, נשים, גברים, ילדים, פעוט ותינוק נחטפו אל מעבר לגבול. שבועיים לאחר מאורע הדמים יצאה מדינת ישראל למלחמה בשטח האויב. בחלוף שנה מהמאורע, מעל מאה איש נותרו עדיין חטופים בידי האויב.

תולדות העם היהודי ידועות פוגרומים וטבח, ושיאם בשואת יהדות אירופה באמצע המאה ה-20. אלא שבקרות מאורע הדמים בשלהי 2023, הייתה ישראל מדינה ריבונית, עצמאית, בעלת צבא חזק, גבולות ברורים, והאירוע אירע בגבולותיה.

תולדות העם היהודי ידועות פוגרומים וטבח, ושיאם בשואת יהדות אירופה. אלא שבעת מאורע הדמים בשלהי 2023, הייתה ישראל מדינה ריבונית, עצמאית, בעלת צבא חזק, גבולות ברורים, והאירוע אירע בגבולותיה

בעת המאורע עמדה בראש מדינת ישראל ממשלת ישראל ה-37 בראשות בנימין נתניהו. זו הייתה ממשלתו הששית של נתניהו, שעובר למאורע עמד בראשות ממשלת ישראל שמונה-עשרה שנים לא רציפות. לאחר הטבח, נותרה ממשלת ישראל לעמוד על כנה, ונתניהו לא התפטר מכיסאו.

במהלך שנות שלטונו הארוכות של נתניהו יצא שמו כמנהיג חזק ועוצמתי. דימויו היה של מנהיג המצעיד את ישראל לביטחון, כיחיד שבכוחו להגן על ישראל מפני אויביה מבחוץ, ומיתוגו היה "מר ביטחון". בנימין נתניהו אף נשמע אומר כי "העם היהודי לא הצטיין בראיית סכנות בזמן. זה לא יקרה תחת ההנהגה שלי".

לאחר מאורע הזוועות, בו נפרצו גבולות מדינת ישראל ונטבחו תושביה, לא הודה נתניהו בכישלונו, ולא במשגי מדיניותו שהובילו לטבח. נתניהו היה נחוש להישאר בתפקידו כראש ממשלת ישראל, ונחוש היה לשקם את תדמיתו הפגועה כמנהיג וכשומר ביטחון ישראל.

הדרך לשיקום תדמית הביטחון עוברת בהשכחה של הטבח. בנאומיו במהלך השנה לאחר הטבח, נקט נתניהו ברטוריקה של התעלמות מן הטבח והצנעתו, לצד הפניית שימת הלב אל העתיד – אל האיום החיצוני ולסכנה העתידית, תוך חידוש ההבטחה לביטחון והבטחה מחודשת לניצחון. לצד נאומי הראווה, היו גם ניסיונות לשנות את כינוייה של המלחמה שנפתחה בעקבות הטבח.

"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". על כן, בראשית הדברים, עוד במהלך שנת הטבח, ביקש נתניהו לכנות את המלחמה שנפתחה בעקבות הטבח "מלחמת בראשית". "בראשית" היא תחילת כל, ראשית כל האירועים, ראשית ההיסטוריה: בכוחה של "בראשית" למחוק את כל שארע לפניה, כלא ארע. ומכאן, שגם הטבח כביכול לא התרחש. ככזו, הייתה "בראשית" פנטזיה שהגה נתניהו, וככזו גם נותרה – כמשאלת לב של יוצרה, ולא נקלטה בציבור.

תחילה ביקש נתניהו לכנות את המלחמה שנפתחה בעקבות הטבח "מלחמת בראשית". "בראשית" היא תחילת כל האירועים, ראשית ההיסטוריה. בכוחה למחוק את שארע לפניה. מכאן, שגם הטבח כביכול לא התרחש

ניסיונו הבא למיתוג המלחמה נערך במלאת שנה לטבח. את ישיבת הממשלה לרגל יום השנה, פתח נתניהו בהצעה לשנות את שם המלחמה ל"תקומה". נתניהו לא המתין להחלטה, ושבועות מספר לאחר מכן, בטקס הפתיחה של מושב הכנסת, הציגה כעובדה מוגמרת, כשפתח את נאומו במילים:

"אנחנו בעיצומה של מלחמת התקומה".

המשך הנאום הוקדש להרצה של "תקומה", בניסיון להטמיעה  באוזני שומעיו. "תקומה" הושמע בנאום שלש פעמים לפחות. והנה, באותו נאום, שנישא כאמור עם מלאת שנה לטבח, הטבח לא אוזכר אפילו. חלף זאת, נאמר:

"בשבעה באוקטובר לפני שנה, ספגנו מהלומה קשה".

על הטבח לא נאמר דבר. מכאן פנה הנואם נתניהו בתפנית חדה אל פני עתיד, ואל עבר הבטחה לניצחון כולל, אזורי:

"השבנו לתוקפינו מלחמה עוצמתית, מלחמה שמשנה את פני המזרח התיכון".

אמת לא ניתן להסתיר: טיבה של אמת שהיא מוצאת את דרכה אל האור. אמת נוכחת מעצם היותה, ולעומת השקר אין צורך להגותה או להמציאה.

"גדולה אמת שאפילו מתוך השקר האמת ניכרת", כתב ש"י עגנון – והאמת בנאומי נתניהו נחשפת מתוך הכזב שבהם. האמת רודפת את נאומי נתניהו. האמת הנוראה והמזוויעה רודפת ולופתת את נאומי נתניהו: מתוך ההסוואה – "תקומה" – נחשפת האמת הקשה – החורבן, השואה. שכן, אין תקומה אלא מחורבן שקדם לה.

ה"תקומה" במורשת ישראל קשורה קשר בל יינתק עם השואה: צמד המילים "השואה והתקומה" – נועד לבטא את קוממיות העם היהודי לאחר השואה, ולקשור בין השואה לבין הקמת מדינת ישראל. מכאן, משנאם נתניהו "תקומה", הוא אמר "שואה", ומתוך שלא הזכיר את הטבח וביקש להשכיחו – עולה האמת מאחורי ההסוואה, ומצביעה – על הטבח, על השואה.

האמת הנוראה והמזוויעה בנאומי נתניהו נחשפת מהכזב בהם, רודפת ולופתת את נאומיו. מתוך ההסוואה – "תקומה" – נחשפת האמת הקשה – החורבן, השואה. שכן, אין תקומה אלא מחורבן שקדם לה

בעיצומה של המלחמה, בקיץ 2024, יצא נתניהו מישראל, על מנת לנאום בפני הקונגרס האמריקאי. בעוזבו את ישראל, היו למעלה ממאה חטופים עדיין מוחזקים בידי האויב האכזר.

בנאומו לא שח נתניהו על החטופים, שבאותה שעה היו מוחזקים במנהרות מתחת לפני האדמה. נאומו של נתניהו נשא פני עתיד, התמקד בתיאור הסכנה הרוחשת מציר הרשע למערב, ובהצגת הבטחה לעתיד לבוא לניצחון מוחלט. נתניהו הציג את ישראל כמדינת המגן של המערב, ואמר כי הוא נחוש למנוע את הסכנה. את הבטחתו הוא עיגן במילים:

"Never Again is Now"  – "לעולם לא עוד זה עכשיו".

"לעולם לא עוד זה עכשיו" היא אמירה מהתלת, תרמיתית. אמירה זו צופנת בחובה תרגיל רטורי, שנועד לשכתב היסטוריה. האמירה "לעולם לא עוד זה עכשיו" מכוונת למחוק את העבר, לדלג על הטבח ו"להתחיל מבראשית". אך "לעולם לא עוד" היא המימרה ההיסטורית, שמקורה בשואת יהדות אירופה, וקשורה אף היא בקשר בל יינתק עם הקמת הבית היהודי – מדינת ישראל.

"לעולם לא עוד" היא הבטחה של העם היהודי, שמאורע השואה לא ישוב, הבטחה הקיימת לא מ"עכשיו", אלא מיום הקמת מדינת ישראל. הבטחה ששררה גם בעת מאורע הדמים, בו נטבחו יהודים בתוך גבולות ישראל, ובו היא הופרה. הבטחה זו הופרה הפרה יסודית, שכן מדינת ישראל הייתה אמורה להבטיח את "לעולם לא עוד" ולערוב לקיומה.

כחודש לאחר שובו של נתניהו מביקורו בקונגרס, חולצו מעזה שש גופות של חטופים תושבי הקיבוצים ניר עוז ונירים. עשרה ימים לאחר מכן נמצאו גופותיהם של ששה חטופים נוספים, שנרצחו בדם קר ימים ספורים קודם לכן. העובדות מראות, כי החטופים הוחזקו עשרות מטרים תחת פני האדמה, בכלובים, במנהרות תת קרקעיות צרות, בתנאי הרעבה, התעללות ותת תזונה. החטופה עדן ירושלמי, בת 24, שקלה 36 קילו בהירצחה.

אמת מארץ ומנאום תזעק!

בתים מפויחים, משפחות עולות באש, גופות מוטלות, אחיות ואחים פצועות ומורעבים תחת מנהרות. אין מצב דברים זה דומה אלא לשואה, שואה בה מופקרים אנשים להרעבה, לגסיסה ולמוות.

"לעולם לא עוד" היא הבטחת העם היהודי  מיום הקמת המדינה, לא מ"עכשיו", שהשואה לא תשוב. זו הבטחה ששררה גם בעת מאורע הדמים, בו נטבחו יהודים בתוך גבולות ישראל, ובו היא הופרה הפרה יסודית

דווקא במילים בהן ביקש בנימין נתניהו להסיח את קהלו מהזוועה, דווקא באמירות בהן ביקש להשכיח את הטבח, כך קשר קשר סמנטי ותוכני ישיר אל השואה ההיסטורית, נחלת עם ישראל.

השואה היא האמת המוצפנת בנאומי נתניהו.

לא תקומה – כי אם שואה.

איריס שמואלי היא משפטנית ועורכת דין ישראלית, העוסקת בנושאים כלכליים, חוקתיים ומנהליים. היא שירתה משך שנים כפרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), והועסקה כתובעת בעבירות צווארון לבן. היא מכהנת כיום כחברת הועד המנהל של התנועה לאיכות השלטון, ומתנדבת במערך עוטף עצורים לעצורי המחאה. המציאות החברתית והפוליטית ושינוי האווירה ברחוב הישראלי בשנים האחרונות, הוציאו אותה ואת כתיבתה אל הרחוב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
ישנה מערכת אחת שמתחפשת ל-2 צדדים. כך הציבור מתחלק ל-2 מחנות ניצים, על-פי נטיותיו, השתיכותו החברתית וכו', כשכל צד חושב שמיגור הצד השני יציל את המצב, כאשר למעשה, בצמרת - 2 הצדדים פועלים נ... המשך קריאה

ישנה מערכת אחת שמתחפשת ל-2 צדדים.
כך הציבור מתחלק ל-2 מחנות ניצים, על-פי נטיותיו, השתיכותו החברתית וכו', כשכל צד חושב שמיגור הצד השני יציל את המצב, כאשר למעשה, בצמרת – 2 הצדדים פועלים נגדו.
"ימין וסמול – הפרד ומשול"

תלמידיו הנאמנים של סול אולינסקי מציבים ביבי-בוגימן שעליו אפשר להשליך הכל, כאילו מערכות המשפט והביטחון, התקשורת והאקדמיה אינן שותפות מלאות למה שקורה כאן.

"…מְק֤וֹם הַמִּשְׁפָּט֙ שָׁ֣מָּה הָרֶ֔שַׁע וּמְק֥וֹם הַצֶּ֖דֶק שָׁ֥מָּה הָרָֽשַׁע׃"

נ.ב. ובפרפראזה על דבריו של רוס בסדרה "חברים": גם ניסוי ותקלה, גם "איכות השלטון" וגם תמיכה ב"מחאה"?
"!Guys, Give someone else a chance"

עוד 1,059 מילים ו-3 תגובות
סגירה