לעולם לא עוד - על המתרחש בעזה

פלסטינים בהריסות בחאן יונס, דרום רצועת עזה, 11 ביוני 2024 (צילום: Eyad BABA / AFP)
Eyad BABA / AFP
פלסטינים בהריסות בחאן יונס, דרום רצועת עזה, 11 ביוני 2024

ההיסטוריון פרופ' עמוס גולדברג, חוקר שואה מהאוניברסיטה העברית, פרסם בימים אלה סרטון עם אמירה חד-משמעית: מה שמתחולל בעזה הוא ג'נוסייד. עמוס הוא חוקר שואה מוערך מאוד, לא תועמלן מתלהם, ובכל זאת, יש כאלה שרק הכותרת לא תאפשר להם לפתוח את הסרטון הקצר או להקשיב.

עמוס לא יחיד. חוקר השואה והג'נוסייד דניאל בלטמן קבע כי "ישראל מבצעת בעזה פשע מלחמה נורא, הנע בין טיהור אתני רצחני לג'נוסייד". הקריאה להתבונן ולעצור את מה שמתרחש בעזה כבר אינה נחלתם של ארגונים בינלאומיים או חוקרים בחו"ל בלבד. ובין אם ברור שזה "ג'נוסייד" או שזה רק בגדר אפשרות – לא ניתן להתעלם מכך.

הקריאה להתבונן ולעצור את מה שמתרחש בעזה כבר אינה נחלתם של ארגונים בינלאומיים או חוקרים בחו"ל בלבד. בין אם ברור שזה "ג'נוסייד" או שזה רק בגדר אפשרות – לא ניתן להתעלם מכך

באופן אישי באמת אינני יודע אם המסגור של "ג'נוסייד" מסייע ולמי הוא מסייע. למדתי במהלך השנים כמה מקרי ג'נוסייד (הג'נוסייד הצ'רקסי; הג'נוסייד של הרוהינגיה בבורמה; והטענות על ג'נוסייד בסכסוך בין ארמניה ואזרבייג'ן).

במקרה אחד למדתי שעודף שימוש ב"ג'נוסייד" יכול להיות הרסני: בגלגול הנוכחי של הסכסוך בין ארמנים ואזרים, מאז התפרקות ברית המועצות, לא היה ג'נוסייד (אם כי היו מעשי טבח הדדיים), אבל השימוש ששני הצדדים עשו בטענות על ג'נוסייד תרם לתוצאה קשה: הטיהור האתני של הארמנים מקרבאך/ארצאך. כדאי אם כן להיזהר משימוש סיטוני בהאשמות ב"ג'נוסייד".

לעומת זאת במקרה של הרוהינגיה, ההצהרה של מוסדות בינלאומיים (ובראשם האו"ם) שמתחולל ג'נוסייד סייעה לעצור את הטבח ההמוני והגירוש, אך בשלב מאוחר מאוד, לאחר עשרות אלפי קורבנות ומאות אלפי פליטים. במקרה הצ'רקסי, במאה ה-19, חוסר הידיעה על המתרחש באזור – והפניית הגב של בריטניה וצרפת (שהיו בהן בודדים שניסו להסב תשומת לב למתרחש) תרמו ליכולת של הרוסים להשמיד את הצ'רקסים ולגרשם ממולדתם.

ומה קורה בעזה? מספר הקורבנות לדעת מרבית ההערכות כבר מקביל לרף הגבוה של ההערכות על הקורבנות במקרה של הרוהינגיה, וההרס של כלל סביבת המחייה אדיר וכנראה חסר תקדים. אבל למרבית הישראלים קשה, ממש בלתי אפשרי, לקבל בכלל את הדיון: קודם כל בגלל הטבח והטראומה של ה-7 באוקטובר (כיצד הגנה עצמית יכולה להיות ג'נוסייד?) אבל גם בגלל שאלה בנינו, שכנינו וחברינו בין הלוחמים בעזה, וזה לא מה שהם מספרים, וגם "שומרי הסף" במדינת ישראל (אם יש עוד כאלה) לא עסוקים בשאלה זו.

בעזה מספר הקורבנות המוערך כבר מקביל לרף הגבוה של הערכות קורבנות הרוהינגיה, והרס כלל סביבת המחייה אדיר וכנראה חסר תקדים. אבל למרבית הישראלים קשה, ממש בלתי אפשרי, לקבל בכלל את הדיון

מעבר לכך, מרבית הישראלים לא רואים בעצמם כאלה שרוצים להשמיד את כלל הפלסטינים (אם הם מכירים בכלל בזהות כזו) או את הערבים המקומיים. יותר מכך – הם יוצאים לעבודה, לרחוב ולקניות, ופוגשים שם פלסטינים ישראלים ("ערבים מקומיים"). הם אולי לא רוצים להכיר בכך שמדובר בבני אותו עם או קבוצה לאומית, אבל בה בעת – הם מרגישים שמדובר בבני אותה קבוצה.

אם כך, איך אפשר לטעון שיש ג'נוסייד? פרופ' גולדברג אמנם מסביר ש"ג'נוסייד" לא מחייב השמדה של כל בני הקבוצה, אבל עבור מרבית הציבור, אין כוונה להשמדה כוללת של הערבים ואפילו לא של העזתים, ובוודאי אין כאן ג'נוסייד. ואם יש פוליטיקאים קיצוניים שמידי פעם מתבטאים בצורה שניתן להבינה אחרת – לכאורה ברור שאינם מייצגים "אותי"– ו"אותנו".

אז מה בכל זאת מתחולל מולנו, ומה עושים עם התפיסות המנוגדות כל כך הללו? ראשית, אולי יסייע להתמודדות עם הפערים בתפיסות אם נבחן המתרחש בעזה לא כתוצאה של כוונת מכוון, אלא כהתרחשות שבבסיסה השתלשלות עניינים שלא בהכרח תוכננה מראש. ג'נוסייד, בהגדרות המקובלות, הוא עניין מכוון.

האם יכול להיות, אם כן, גם "ג'נוסייד אגבי"? מטרת דברי כאן אינה לפתוח דיון תיאורטי על המונח והבנתו, אלא להדגיש כי גם אם גורמים מרכזיים בישראל בכלל, ובצבא בפרט, לא תכננו "ג'נוסייד" אלא מתקפה לשם הגנה (נתעלם לרגע משאלת הנקמה, אם בכלל ניתן להתעלם), הרי שבפועל התוצאות הן מצב שיותר ויותר חוקרים ומומחים רואים בו ג'נוסייד בפועל.

שנית, וחשוב אף יותר: הדיון כן או לא ג'נוסייד (ולפי איזו הגדרה) הוא משני לעיקר: חובה להפנות תשומת לב למתחולל בעזה ולאחריות הישראלית לכך (בלי להוריד מאחריות חמאס). זאת כאשר בין הקורבנות עשרות אלפי ילדים, נשים וזקנים – ואלה שעדיין חיים נמצאים בסיכון יומיומי (מגפות, רעב, והמשך פעילות צבאית של כל הצדדים המעורבים), וכאשר במקביל הקורבנות הם לא רק הפלסטינים, אלא גם החטופים הישראלים. כל יום שהמערכת הזו ממשיכה משאיר להם פחות ופחות סיכוי.

האם יכול להיות גם "ג'נוסייד אגבי"? גם אם גורמים מרכזיים בישראל בכלל ובצבא בפרט, לא תכננו "ג'נוסייד" אלא מתקפת הגנה (נתעלם לרגע משאלת הנקמה), בפועל עוד ועוד חוקרים ומומחים רואים בה ג'נוסייד

חייבים אם כן לחזור ולהדגיש את קדושת חיי האדם, ולפעול להפסקת האלימות. וכל מי שרואה עצמו מחויב לחינוך, לחברה – ולאנושיות בכלל – אינו יכול להתעלם מהמצב ולבטל את האפשרות שאכן בעזה מתחוללת טרגדיה נוראית שיש לעצרה מייד, בין אם נכנה אותה ג'נוסייד, ולו גם ג'נוסייד "אגבי", או נשתמש במונחים אחרים. ובשלב ראשון, לא לדחות את הקריאה הזו על הסף, אלא להקשיב, ולפעול יחד לשינוי.

ד"ר חן ברם הוא אנתרופולוג, איש חינוך ומנחה קבוצות. עמית מחקר במכון טרומן באונ' העברית ובפורום לחשיבה אזורית וחבר סגל במכללה האקדמית הדסה. ערך עבודות שדה בקווקז, בישראל, במרכז אסיה ובקרב מהגרים מאזורים אלה בצפון אמריקה. פעל ועבד במשך שנים כאנתרופולוג מעורב (engaged anthropologist) בזירות חברתיות שונות, וגם נווד ומדריך בדרכי המשי ומעבר להן.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
24
מאמר המשקף דיעה של שינאה עצמית אוטואנטישמית באצטלה של מחקר היסטוריוני מעמיק ואינטלגנטי בטבע ישנו חוק השרדות קיומי חרבות ברזל זו מלחמת השרדות ומלחמה על קיומנו מול שבע חזיתות ואיסלם ק... המשך קריאה

מאמר המשקף דיעה של שינאה עצמית אוטואנטישמית באצטלה של מחקר היסטוריוני מעמיק ואינטלגנטי
בטבע ישנו חוק השרדות קיומי
חרבות ברזל זו מלחמת השרדות ומלחמה על קיומנו
מול שבע חזיתות ואיסלם קיצוני באירופה ובארה"ב
שחלומם המוצהר הוא למחוק את מדינת ישראל ולההכחיד את העם היהודי
לא מתקבל על הדעת להאשים את המדינה וחייליה
ב"ג'נוסייד"
חיילנו נלחמים על זכותנו לחיות כעם בארצו ומוסרים את את נפשם בשעה שאתה בנחת ובשלווה ובטחון וכותב מאמר היסטורי משולל כל יסוד

אשמח לקבל עוד דוגמא לגנוסייד שבו הקורבן קיבל התראות מקדימות, אזור הומניטרי,סיוע הומניטרי או שה"קורבן" לכאורה פתח בנסיון ראשוני לגנוסייד ( זה מה שהיה ב7.10 בפועל). לפי ההגדרה שלך כל מלח... המשך קריאה

אשמח לקבל עוד דוגמא לגנוסייד שבו הקורבן קיבל התראות מקדימות, אזור הומניטרי,סיוע הומניטרי או שה"קורבן" לכאורה פתח בנסיון ראשוני לגנוסייד ( זה מה שהיה ב7.10 בפועל).

לפי ההגדרה שלך כל מלחמה היא גנוסייד

לא הבנתי מה הבעיה בנקמה. כן, לנקום בהם מנה אחת אפיים, שהם ואחרים אף לא יחזרו אפילו לדמיין את שעוללו לנו. אין מחילה, אין כפרה ואין אמפתיה מול תרבות שכל כולה רואה בנו, ובכותב מאמר זה, מקק... המשך קריאה

לא הבנתי מה הבעיה בנקמה.
כן, לנקום בהם מנה אחת אפיים, שהם ואחרים אף לא יחזרו אפילו לדמיין את שעוללו לנו.
אין מחילה, אין כפרה ואין אמפתיה מול תרבות שכל כולה רואה בנו, ובכותב מאמר זה, מקקים שדינם מעיכה.

כתבה מעניינת, אולם ההשוואות הזויות. ישראל היתה מעדיפה שכל הערבים יחיו באושר ועושר, אולם הם רוצים לעשות לנו ג'נוסייד ואם היתה להם יכולת הם היו עושים זאת מיד. ההרג האגבי של אזרחים שם הינו... המשך קריאה

כתבה מעניינת, אולם ההשוואות הזויות.
ישראל היתה מעדיפה שכל הערבים יחיו באושר ועושר, אולם הם רוצים לעשות לנו ג'נוסייד ואם היתה להם יכולת הם היו עושים זאת מיד.
ההרג האגבי של אזרחים שם הינו רק בגלל שמשתמשים בהם כמגן או שהם לא נשמעים להוראות הפינוי.
לא יכול להיות לנו צער עליהם כי ראינו את ההשתתפות והשמחה של כולם על הטבח וכן את עומק השינאה שלהם מהחינוך ששטף את מוחם. לעולם לא יהיה שלום עימם, אולם הם יוכלו לחיות בשקט ושלווה אם לא יתקפו אותנו.

בבקשה לא לשקר. א. תושבי עזה באלפיהם נכנסו וטבחו ואנסו ובזזו וחטפו. לא היה שם אחד(!!!!) שהיה באותו יום צדיק ולא צהל ורקד תומך בטבח. וחלילה להשוות לשואה ב. התחילה מלחמה וכבר יותר משנה... המשך קריאה

בבקשה לא לשקר.
א. תושבי עזה באלפיהם נכנסו וטבחו ואנסו ובזזו וחטפו. לא היה שם אחד(!!!!) שהיה באותו יום צדיק ולא צהל ורקד תומך בטבח. וחלילה להשוות לשואה
ב. התחילה מלחמה וכבר יותר משנה צה"ל מפציר מבקש ומתחנן מהתושבים ה(בכלל לא) תמימים להתפנות מאזורי הקרבות והם בוחרים להישאר ולמות כשהידים.

ג. לגבי ההרס – החמאס הפך את כל עזה לבסיס טרור אחד גדול, כל הרצועה מנהרות טרור ומרושתת במטעני נפץ ופצצות. וזה המחיר – תושבי עזה אפשרו לחמאס לעשות זאת במשך שנים – עכשיו התוצאה.

גינוסייד ,נראה שאתה צריך להצדיק את התואר שהדגשת במבוא . גינוסייד הוא מהלך מכוון להשמדת עם . זה בערך למה שהחמאס החיזבאללה איראן וחבריהם כוונו ב7 לאוקטובר .ישראל הגיבה כמו שמעט מדינות בעו... המשך קריאה

גינוסייד ,נראה שאתה צריך להצדיק את התואר שהדגשת במבוא . גינוסייד הוא מהלך מכוון להשמדת עם . זה בערך למה שהחמאס החיזבאללה איראן וחבריהם כוונו ב7 לאוקטובר .ישראל הגיבה כמו שמעט מדינות בעולם היו מגיבות .הגבנו בלחימה מסוכנת באיזור בנוי ,איזור שבמודע החמאס גרר אותנו אליו .שבמודע גרם להרג אזרחיו ,שבמודע גורם לאנשים כמו הכותב לקחת הצד של החלש ,מעניין באמת האם כתב משהו ולו תגובה רפה על כוונות החמאס לגנוסייד של ישראלים ויהודים כאחד
ב7 ל10 .אז מציע לכותב הנכבד לפקוח את עיניו ולראות כמה מניפולציות הופעלו כאן. מספר ההרוגים האזרחים פחות מחצי מהקיקושים של משרד הבריאות של חמאס . מחבלים צעירים שנהרגו נרשמו כילדים ,מחבלים שנהרגו בלחימה נרשמו כנשים , אזרחים שניפטרו בצורה טבעית נרשמו כהרוגי מלחמה (רק הם יותר מ20000 בשנה .אחוז מהאוכלוסיה) .אז מציע לכותב המכובד להתמקד בעובדות ולחסוך מאתנו הלקאה עצמית .הם פתחו במלחמה נגדנו ,הם מחזיקים 100 חטופים ,לפני הכל שישחררו את החטופים ואז נדבר על תנאי הכניעה שלהם.

אים זכות חיים לעם שכול רצונו הוא לרצוח אותנו. האם לעם היהודי באירופה הייתה זכות להרוג את כול הגרמנים הנאצים על מנת למנוע את השואה? גם אז המטומטם השמאלני התורן, היה מניף את הדגל שהיהודים... המשך קריאה

אים זכות חיים לעם שכול רצונו הוא לרצוח אותנו.
האם לעם היהודי באירופה הייתה זכות להרוג את כול הגרמנים הנאצים על מנת למנוע את השואה?
גם אז המטומטם השמאלני התורן, היה מניף את הדגל שהיהודים עושים רצח עם בגרמנים הנאצים.
כול הזמן השמאל טועה בגדול, רק שבימינו לפעמים איזה שמאלן עלוב מודה בכך. ראה ישראל זיו העלוב במיל'

בחברה משכילה וליברלית, הכל פתוח לדיון. אסור שתהיה מילה שסוגרת את הדיון. אסור לקבל מונח שהוא טאבו. ולכן אסור לסגור את הדיון עם המילה ג'נוסייד. נפתח את הדיון בהגדרה כללית: כל האנשים שווים... המשך קריאה

בחברה משכילה וליברלית, הכל פתוח לדיון. אסור שתהיה מילה שסוגרת את הדיון. אסור לקבל מונח שהוא טאבו. ולכן אסור לסגור את הדיון עם המילה ג'נוסייד.
נפתח את הדיון בהגדרה כללית:
כל האנשים שווים, אבל לא כל התרבויות שוות. ישנן תרבויות טובות ותרבויות רעות. ישנן תרבויות נוראיות ואיומות, שאין להן זכות מוסרית להתקיים על הפלנטה. כיצד נמדוד זאת? באמצעות הסבל שהתרבות ממיטה על אנשים אחרים. אולי נצרף גם פרמטרים של שיוויון או השכלה. מי שטוען שכל התרבויות שוות ואין טובה יותר מאחרת, ימצא עצמו מצדיק, למשל, שריפת מכשפות על המוקד. בנוסף, הוא מוחק את הפקולטאות לסוציולוגיה, לפילוסופיה, למשפטים, וגם את הרוח האנושית. הרי אם כל התרבויות שוות, אין לאן להתקדם. אז חבל שלא נשארנו בימי הביניים.
כעת נעבור להגדרת הבעיה:
בעזה קיימת תרבות פלסטינית ערבית מסוג מסויים. תרבות זו היא ברברית, פרימיטיבית, חולנית ואלימה. תרבות שמקדשת שהידים ומעודדת אונס. תרבות שבה יהודים נחשבים בני חסות, ונשים הן שלל מלחמה. תרבות שבה נורמלי לחלוטין לערוף ראשים, לאנוס, להתעלל. ילדים גדלים לתוך זה. אנשים באמת ובתמים מאמינים בכך. חמאס הוא לא הבעיה. חמאס הוא הסימפטום לבעיה. ואכן, את המעשים הבאמת נוראיים בשביעי באוקטובר, לא עשו הרוצחים המקצועיים של חמאס – אלא אזרחים עזתים ומחבלים מאומנים למחצה.
לא זו אף זו: תרבות זאת שוללת את התרבות שלנו מכל וכל. בעיני התרבות הזו, לך ולי אין זכויות אנוש בסיסיות. אין לנו זכות למדינה, מעצם היותנו לא מוסלמים. לטעמם, אנחנו חיים כאן בחטא.
מה המענה לתרבות כזאת?
איזה תשובות מוסריות קיימות כנגד מצב כזה, שבו תרבות שלמה מבקשת להשמיד אותך ואותי?
אני רואה שלוש אפשרויות בלבד:
1. השתלטות על האוכלוסייה, וכפייה דורסנית ואלימה של התרבות שלך. מצב זה התקיים במשך כל ההיסטוריה המתועדת.
2. השמדה שיטתית של האוכלוסייה, וממילא של התרבות הרלוונטית.
3. גירוש המוני של האוכלוסייה למקום אחר. אני לא יכול לשנות אתכם, אז לפחות אל תהיו אצלי מעבר לדלת.
מבין שלושת האפשרויות, הפרקטית ביותר היא האחרונה. האם היא יכולה להתבצע מחר בבוקר? כנראה שלא. האם היא מוסרית? כמובן. היא הכי מוסרית שיש. להיפך: הימנעות ממנה איננה מוסרית, משום שהיא תוביל לכך שהתרבות שלך תיעלם, וממילא סכום הסבל יהיה גדול הרבה יותר.
כיצד מבצעים זאת? אני לא יודע. אבל התחלה טובה תהיה להציג את הבעיה כפי שהיא, ולא להתעלם מהמובן מאליו.

אז אתה בעצם טוען שכל מלחמה בין שתי קבוצות או יותר היא ביצוע של טיהור אתני, שזה לא רחוק מהמציאות. אז על "ניסיון" הטיהור האתני שהם ביצעו בנו, ההשלכות ברורות - מכות חזקות שירעידו את המזרח ... המשך קריאה

אז אתה בעצם טוען שכל מלחמה בין שתי קבוצות או יותר היא ביצוע של טיהור אתני, שזה לא רחוק מהמציאות. אז על "ניסיון" הטיהור האתני שהם ביצעו בנו, ההשלכות ברורות – מכות חזקות שירעידו את המזרח התיכון. זה ה"לעולם לא עוד". מסר חד וברור.
מזכיר לך שהתכנון הרצחני של חמאס להשתמש במרכזים אזרחיים לתקוף אותנו, באופן שיטתי, כפי שעשו בלבנון וכפי שעושים רוב העריצים הפחדנים.
אנחנו חייבים להתאחד. זה צו השעה.

עד שלא נראה ילדים עזתים עם בטן נפוחה שלדים מהלכים . כל הטענות האלו הם אוטואנטישמיות .הרמת דגל לבן תעצור את המלחמה . אבל כניעה זה לא בלקסיקון החמאסי . ולכן כמו עם הנאצים נפגשים בברלין ... המשך קריאה

עד שלא נראה ילדים עזתים עם בטן נפוחה שלדים מהלכים . כל הטענות האלו הם אוטואנטישמיות .הרמת דגל לבן תעצור את המלחמה . אבל כניעה זה לא בלקסיקון החמאסי . ולכן כמו עם הנאצים נפגשים בברלין .

די כבר עם השימוש הסיטוני במילה ג'נוסייד, או שואה! זה גורם לזילות המקרים שכן היה ג'נוסייד וגורם לזילות השואה! מספיק! הגזמת! אתה טוען שישראל מבצעת רצח עם בעזה .. ובכן, נתבונן מה עשו הנאצי... המשך קריאה

די כבר עם השימוש הסיטוני במילה ג'נוסייד, או שואה! זה גורם לזילות המקרים שכן היה ג'נוסייד וגורם לזילות השואה!
מספיק! הגזמת!
אתה טוען שישראל מבצעת רצח עם בעזה ..
ובכן, נתבונן מה עשו הנאצים בשואה:
הם ריכזו את כל היהודים במחנות ריכוז, ביצעו סלקציה, את החזקים שלחו למחנות עבודת כפייה מזעזעים ביותר!!! ואת החלשים הכניס לתאי גאזים, הכריחו אותם להתפשט, המיתו אותם בגאז, ואז שרפו את הגופות ומהאפר עשו סבון…

אתה רוצה לומר שאת זה אנחנו עושים בעזה????
אם אתה חושב שלא – אז בבקשה פשוט תפסיק לפרסם שקרים!!!
אתה יודע, לא חייבים לפרסם כל דבר בשביל תאוות הפירסום!!!
מציע שלפני שתפסיק עם הפירסומים הבאים שלך, תפרסם עוד פירסום אחד אחרון שבו אתה מבקש סליחה מקורבנות השואה החיים והמתים ומשפחותיהם, ואז תוכל לשתוק.

למה הכותב לא מבליט את העובדה שחמאס לו היה נכנע ומחזיר את החטופים היה מונע לפחות 20000 עזתים מתים. רצח עם לא יסתיים בכניעת החמאס, ולפיכך אם החמאס יכנע וכול הממשלה אומרת זאת המלחמה תסתיים... המשך קריאה

למה הכותב לא מבליט את העובדה שחמאס לו היה נכנע ומחזיר את החטופים היה מונע לפחות 20000 עזתים מתים.
רצח עם לא יסתיים בכניעת החמאס, ולפיכך אם החמאס יכנע וכול הממשלה אומרת זאת המלחמה תסתיים.
לפיכך זה לא רצח עם.
זו מלחמה מגעילה עם הרבה נזק אגבי שנובע מהתמחות חמאס בתוך האוכלוסייה שרובה בעצמה חמאס.

המאמר מציע רעיון פשוט גאוני - נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שי... המשך קריאה

המאמר מציע רעיון פשוט גאוני – נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שיש הרבה "מומחים" שגם הם רואים בפלסטינים כל כך נחותים שמעשיהם לא חשובים, לא הופך את זה לפחות מביש.

אני יודע שזה קדה לעיכול, אולם רוב הישראלים לא מסכימים אתך, דווקא מכיוון שלטעמם הפלסטינים הם בני אדם, עניין די נדיר בעולמנו למרבה הצער.

ואגב, אתה באמת מאמין שישראל מסוגלת למנוע מפלסטינים למות מהתקפי לב? ואם לא, למה אתה משתמש בנתונים המסתמכים בדיוק על הפנטזיה האנטישמית הזאת? ולא, זה שהפנטזיה נשמעת לאמנסטי הגיוני, לא מהווה לא תירוץ קביל בשום צורה

המאמר מציע רעיון פשוט גאוני - נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שי... המשך קריאה

המאמר מציע רעיון פשוט גאוני – נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שיש הרבה "מומחים" שגם הם רואים בפלסטינים כל כך נחותים שמעשיהם לא חשובים, לא הופך את זה לפחות מביש.

אני יודע שזה קדה לעיכול, אולם רוב הישראלים לא מסכימים אתך, דווקא מכיוון שלטעמם הפלסטינים הם בני אדם, עניין די נדיר בעולמנו למרבה הצער.

ואגב, אתה באמת מאמין שישראל מסוגלת למנוע מפלסטינים למות מהתקפי לב? ואם לא, למה אתה משתמש בנתונים המסתמכים בדיוק על הפנטזיה האנטישמית הזאת? ולא, זה שהפנטזיה נשמעת לאמנסטי הגיוני, לא מהווה לא תירוץ קביל בשום צורה

סיפר פרופסור מהשמאל הישראלי המלמד באוניברסיטת קולומביה: ילד עזתי חלה בלוקמיה לפני המלחמה ואחיו נמצא מתאים(כלומר בישראל כמובן...) לתרום לו מח עצם.אבל,במלחמה נהרג האח הזה,אז נשמות טובות ב... המשך קריאה

סיפר פרופסור מהשמאל הישראלי המלמד באוניברסיטת קולומביה:
ילד עזתי חלה בלוקמיה לפני המלחמה ואחיו נמצא מתאים(כלומר בישראל כמובן…) לתרום לו מח עצם.אבל,במלחמה נהרג האח הזה,אז נשמות טובות בארץ הביאו אותו ואת אימו לכאן תוך כדי המלחמה,מצאו תורם מתאים והוא הושתל,הוא מרגיש טוב כעת,אז אימו,אמרה,"תודה.אינשאללה שיגדל ויהיה שהיד"
זו תמצית התשובה לכתבה המטורללת הזו.
עם ישראל עשה במקום כלשהו בגלובוס מעשי זוועה המוניים כמו בשמחת תורה תשפ"ד?
עם ישראל השמיע צהלולים אחרי טבח משוגע כזה באנשים הכי אמפטיים ליצורים המפלצתיים האלו?
איך אפשר להשוות אפילו ברמז דק לשואה?
כמותכם היו עוד יהודונים לאורך הדורות
הם פשוט נעלמו,או שראשי הקהל "טיפלו בהם" או שהם התבוללו וילדיהם הפכו לשונאי ישראל הכי גדולים….בהצלחה לכם
עם ישראל חי

עוד 764 מילים ו-24 תגובות
סגירה