פרשנות בסיום 48 שעות לחימה, שלוש תובנות על המצב

עם כינון הפסקת האש הבוקר, ואחרי שתי יממות של מטחי רקטות ופעילות צבאית בעזה, אפשר להתמקד בשלושה נושאים מהותיים שעלו ביומיים האלו ● האם השבתת המשק ביום הראשון הייתה מוצדקת? ● איך זה שארגון קטן מצליח לפגוע במדינה עם הצבא הכי חזק במזרח התיכון? ● ומה המשמעות של התנהלות חמאס במערכה הזו?

אם ובנה בשדרות, בין אזעקות צבע אדום. 13 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
אם ובנה בשדרות, בין אזעקות צבע אדום. 13 בנובמבר 2019

השבתת המשק

החלטת פיקוד העורף לבטל את יום הלימודים והעבודה שלשום בגוש דן ודרומה גררה אחריה גל ביקורת של בכירים לשעבר בצה"ל ומערכת הביטחון. כולם, כך או אחרת, אמרו את אותו הדבר: ההחלטה הייתה נמהרת, לא נחוצה לנוכח האיום ושידרה פניקה וחולשה. אלא שזו חוכמה בדיעבד שאולי מושפעת ממבחן התוצאה של  יום שקט יחסית בגוש דן.

שלט בדיזנגוף סנטר המודיע על סגירתו, ב-12 בנובמבר 2019 (צילום: גלעד שפירו/Twitter)
שלט בדיזנגוף סנטר המודיע על סגירתו, ב-12 בנובמבר 2019 (צילום: גלעד שפירו/Twitter)

הוויכוח הזה מזכיר את הוויכוח הנוקב שהתנהל במערכת הביטחון על פיתוח כיפת ברזל. הנושאים שונים, ההיגיון דומה. "טיל של עשרות אלפי דולרים יירט תמרור ממולא בחומר נפץ שעלותו עשרות דולרים", היה המשפט השכיח של המקטרגים. אלא שזוהי ראייה צרה שעובדתית הוכחה כלא נכונה מכמה טעמים.

ראשית, פגיעה של טיל בבית מגורים גוררת – מעבר למחיר ברכוש וחלילה בנפש – גם פגיעה מורלית לאורך זמן שמתורגמת לאובדן ימי עבודה, יכולת השתכרות ותמיכה סוציאלית אינטנסיבית. כשזה מתורגם למחיר, לא בטוח שמיירט של כיפת ברזל לא יותר זול.

הוויכוח הזה מזכיר את הוויכוח הנוקב שהתנהל במערכת הביטחון על פיתוח כיפת ברזל. הנושאים שונים, ההיגיון דומה. "טיל של עשרות אלפי דולרים יירט תמרור ממולא בחומר נפץ שעלותו עשרות דולרים", היה המשפט השכיח של המקטרגים.

שנית, יכולת כיפת ברזל ליירט טילים שעומדים לפגוע בלב אוכלוסייה מאפשרת אורך נשימה לדרג המדיני. הוא יכול  לכלכל את הצעדים הצבאיים מבלי להיגרר למעגל הסלמה בשל נפגעים בנפש. מכאן, דין רקטה שמיורטת ולא גורמת נזק איננו דין של רקטה שפוגעת בבית והורגת משפחה.

וזה בדיוק החשבון של השבתת משק. עדיפה זהירות  במחיר של מיליארד שקל (הסכום המוערך להפסד יום עבודה במשק הישראלי) על אפשרות למדרון חלקלק, צבאי וכלכלי. עובדה שאחרי שעות ספורות, ההחלטה באשר לגוש דן בוטלה.

ארגון קטן השבית מדינה עם הצבא החזק במזרח התיכון

אירועי ה-11/9 הוכיחו כי ארגון ללא טריטוריה, אבל עם מנהיג כריזמטי, הצליח לפגוע בלב ליבה של המעצמה החזקה בעולם ולצלק את הגלובוס עד כדי מציאות של לפני ואחרי.

נכון, ההרתעה מול הג'יהאד האיסלאמי נשחקה בשבועות האחרונים עד כדי לא הייתה קיימת – ותעיד על כך שאננותו של בהאא אבו אל עטא. נכון, ישראל חששה בשנה האחרונה מלהיגרר לסבב לחימה בדרום מטעמים ביטחוניים (מנהרות חיזבאללה, איראן בסוריה, איראן בתימן) ופוליטיים (מערכות בחירות, תקציב המדינה, וכו'). אבל מכאן ועד ההלקאה העצמית הנוכחית, המרחק גדול.

אנשי ביטחון בכביש שנפגע מרי רקטות מעזה, סמוך לאשדוד. 12 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
אנשי ביטחון בכביש שנפגע מרי רקטות מעזה, סמוך לאשדוד. 12 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

באלף הנוכחי מדברים רבות על השתנות אופי המערכה ובמיוחד זו במזרח התיכון. בלשון האקדמית זה נקרא המימד הא-סימטרי. מדינה עם עוצמה צבאית אדירה נתקלה לא אחת בטרור וגרילה שערערו משטרים והביסו צבאות. עיינו ערך ארצות הברית בעיראק, או רוסיה (בעבר) וארצות הברית (בהווה) באפגניסטן או טורקיה במובלעת הכורדית. התופעה הזו יצרה מושג חדש: "עוצמת החלש".

באלף הנוכחי מדברים רבות על השתנות אופי המערכה. בלשון האקדמית זה נקרא המימד הא-סימטרי. מדינה עם עוצמה צבאית אדירה נתקלה לא אחת בטרור וגרילה שערערו משטרים והביסו צבאות. התופעה הזו יצרה מושג חדש: "עוצמת החלש"

הג'יהאד האיסלאמי חלש מישראל, מחמאס וממצרים. מכאן שאין לו מה להפסיד בטריטוריה או נכסים – ולכן יש לו את היכולת לפגוע קשה. ישראל יכולה הייתה לנקוט יד קשה, דוגמת "השטחת" העיר חאלב על ידי חיל האוויר הרוסי. שתי שאלות בהקשר הזה:

  1. האם אנחנו רוצים להיות שם? אין ספק שהדרג המדיני וכל שכן הרמטכ"ל הנוכחי מעדיפים להיות בצד שנוקט בפעולה כירורגית ומתיר כמה שיותר חפים מפשע מחוץ לטווח האש.
  2. האם זה משרת את האינטרס הישראלי לאורך זמן ויוצר כתובת להמשך תהליך מדיני בשותפות עם מצרים, מדינות המפרץ, ארצות הברית והאיחוד האירופי?

חמאס נושך שפתיים

ללא ספק אחת התופעות המרנינות (בעיניים ישראליות) היא האש הנצורה של חמאס.

הארגון נמצא במצב מורכב אל מול האוכלוסייה בעזה. הוא הריבון, הוא המגן שלהם והוא שותק. תנועת חמאס, שחרתה על דגלה מאבק מזויין והשמדת ישראל, עומדת מנגד לנוכח חיסול ציוני של מנהיג מקומי. האמירה "חמאס הוא הריבון"  והוא אחראי למה שקורה ויקרה, לא קיבלה מעולם משמעות כל כך גדולה. בישראל מזהים זאת היטב, ומכאן מדיניות הפעולה האולטרה-כירורגית של צה"ל, ולו רק שלא לפגוע באנשי חמאס.

האמירה "חמאס הוא הריבון"  ואחראי למה שקורה ויקרה, לא קיבלה מעולם משמעות כל כך גדולה. בישראל מזהים זאת היטב, ומכאן מדיניות הפעולה האולטרה-כירורגית של צה"ל, ולו רק שלא לפגוע באנשי חמאס

המצב הזה מזכיר שינוי דומה שעבר על יהודה ושומרון. הציבור הישראלי לא שכח את מראות הזוועה של הלינץ' הברברי בשני חיילי צה"ל ברמאללה בראשית האינתיפאדה השנייה. השניים, יוסי אברהמי וואדים נורזיץ' ז"ל, נעצרו על ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים, הובלו לתחנת המשטרה ברמאללה ונרצחו על ידי אספסוף, חלקו אנשי מנגנונים בעצמם שפירשו אמירות של יאסר ערפאת כהוראה להצטרף למאבק המזויין.

מאז אירעו עשרות מקרים שבהם חיילי צה"ל או אזרחים תמימים נקלעו בטעות לשטחי A. בכל פעם הם נעצרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים והועברו תחת אבטחה, בשלום, לישראל. כך גם המצב עם חמאס עתה. דין הצטרפות ללחימה עכשיו כמוהו כהצטרפות ללינץ' אז. דין השתיקה והאיפוק הוא מסר לישראל ומצרים כי פני חמאס למסלול אחר: הבנות ורגיעה.

כמובן שהטיעון הזה פריך ושביר. די בפגז טועה או יוזמה מקומית של פעיל חמאס, כדי להחזיר את המצב לקדמותו המדממת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מנהיגי כחול לבן, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה גשר וישראל דמוקרטית. אני חוזר פונה אליכם בבקשה גדולה - הביאו להקמת ממשלה בהקדם. לעניות דעתי זו ממש תמימות לסמוך על הבטחות ועל סי... המשך קריאה

מנהיגי כחול לבן, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה גשר וישראל דמוקרטית.
אני חוזר פונה אליכם בבקשה גדולה – הביאו להקמת ממשלה בהקדם.
לעניות דעתי זו ממש תמימות לסמוך על הבטחות ועל סיכומים עם ביבי .
האפשרות הצפויה לדעתי היא שביבי יביא לפיזור הכנסת רגע לפני שיצטרך להיפרד מראשות הממשלה.
מהלך כזה ייתן לו עוד כמה חודשים בממשלת מעבר.
האלטרנטיבה היחידה לבחירות היא ממשלת מיעוט המתבססת על כחול לבן, ישראל ביתנו,
מפלגות מרכז נוספות ובתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת.
ישראל ביתנו, על פי תפיסתם והתחייבותם לבוחריהם, לא מוכנים להיות בממשלה עם המשותפת.
המשותפת, על פי תפיסתם והתחייבותם לבוחריהם, לא רוצים להיות חלק מהממשלה.
שתי העמדות האלו יכולות להתיישב עם ממשלת מיעוט לתקופת ביניים שבהמשכה יצורפו הליכוד (או חלקו) ומפלגות אחרות לממשלה שתהפוך לממשלת אחדות ליברלית והמשותפת תישאר מפלגת אופוזיציה ראשית.

ראשות האופוזיציה תהווה הישג אופטימלי לציבור הערבי הן במעמד הסמלי והן במעורבות הממשית.
זו הדרך היחידה להקמת ממשלה בלי ביבי תוך הצמדות לעמדות העקרוניות של שלושת המפלגות.
מתווה הנשיא בא מרצון טוב אבל להערכתי הוא לא מתאים ליישום מול ביבי שברגע האמת – יבריז.
זו אשליה מסוכנת. אנו נגרר לחוסר יציבות שלטונית שתוצאותיה עלולות להיות הרסניות.
חלון הזמן לעשיית הפתרון היחיד הזה – הולך וניסגר. זו תהיה טעות טראגית אם לא תנצלו אותו.
בבקשה –
תוציאו אותנו מהמצב הנוכחי ע"י הקמת ממשלת מיעוט שתהווה מסדרון לממשלה רחבה יותר.

עוד 750 מילים ו-1 תגובות
סגירה