סיכומו של יום חסר תקדים במשכן הכנסת

יום האתמול ייכנס להיסטוריה של מדינת ישראל ● מהתבטאויותיו של ליברמן נגד החרדים והערבים, דרך ההנחיות שהוציא היועץ המשפטי של הכנסת לתקופת 21 הימים, עבור בנאומו של גנץ, שאף האשים את נתניהו בהסתה לרצח רבין, ועד לרעיון חסר התוחלת של בנט לקדם בחירה ישירה בין נתניהו וגנץ ● ובתוך כל הכאוס, דווקא כחול-לבן רשמה רגעים של אחדות נכספת ● פרשנות

מארועי ה-20 בנובמבר: מסיבות העיתונאים של בנימין נתניהו, כחול-לבן עם בני גנץ ויאיר לפיד, משה גפני מיהדות התורה, ואביגדור ליברמן (צילום: פלאש90)
פלאש90
מארועי ה-20 בנובמבר: מסיבות העיתונאים של בנימין נתניהו, כחול-לבן עם בני גנץ ויאיר לפיד, משה גפני מיהדות התורה, ואביגדור ליברמן

נאומו המשתלח של אביגדור ליברמן בחרדים ה"אנטי ציוניים" ובערבים, אותם כינה "גיס חמישי", איחד אתמול לרגעים ספורים בין המפלגות החרדיות לרשימה המשותפת.

סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס כינה את ליברמן מעל בימת הכנסת "אפס", ומיהר להתנצל בפני יו"ר הישיבה אחמד טיבי. הוא הסביר את ההתבטאות החריגה בסערת נפש, וזכה להבנה ואף לסיוע. "התכוונת לומר שהנאום שלו היה גזעני ואנטישמי", אמר טיבי וזכה להנהון של הזדהות.

לצד הנפגעים היו מי שאבן כבדה הוסרה מעל לבם. בחודשיים שחלפו מאז הבחירות, נזהרו בכחול-לבן מלהציב את פסילת נתניהו כראש ממשלה נאשם כתנאי הראשון והבלעדי, והסתתרו מאחורי הדרישה לממשלה ליברלית. החשש היה שהודאה בכך תדחק את ליברמן, התומך במתווה הנשיא, לכיוון ממשלת הימין הצרה. אך מרגע שהתברר אתמול שאין חשש כזה, הרשה לעצמו בני גנץ לומר את מה שהוא באמת חושב.

בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי שהודיע לנשיא כי נכשל בהרכבת ממשלה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי שהודיע לנשיא כי נכשל בהרכבת ממשלה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

נאומו של יו"ר כחול-לבן אמש היה חריף גם בתור נאום בחירות, וכלל האשמה מרומזת של נתניהו בהסתה לרצח רבין. "קמפיין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לאסון כבד בעבר, והניסיון לשסות איש באחיו לא יצליח לך. לא נאפשר לך להצית מלחמת אחים. נתניהו, גם לסבלנות שלנו מול זריעת השנאה יש גבול… עם ישראל זקוק למנהיגות עם חזון ולא למנהיגות עם חסינות. מנהיגות שסוללת כבישים לטובת העם, ולא מסלול עוקף חקירות לטובת עצמה".

הסיכוי שתוקם ממשלה ב-21 הימים הקרובים נמוך מאוד. ליברמן עשה אתמול צעד שאין ממנו חזרה, וגם כחול-לבן לא תסכים לפתע למתווה הנבצרות, המנוגד ניגוד חריף לרצון מצביעיה. שלושת השבועות הקרובים יהיו יותר בסימן כתב האישום של נתניהו, הצפוי בימים הקרובים, ובוויכוח על המשמעויות הפוליטיות והמשפטיות שלו, מאשר בסימן ניסיונות נוספים להרכבת ממשלה, למרות שבכחול-לבן אומרים שהניסיונות יימשכו.

בחירה ישירה: משימה בלתי אפשרית

בשיחה עם כתבים אתמול בכנסת אמר שר הביטחון נפתלי בנט, כי אם יתקיימו בחירות כלליות, הימין החדש תשאף לרוץ במשותף עם רשימה אחרת, כדי להינצל מירידה אל מתחת לאחוז החסימה. לדבריו, אף שבבחירות האלה הציבור כבר מבין טוב מבעבר שרק הגוש חשוב, המפלגות הקטנות מימין ומשמאל יהיו בסכנה חמורה, מכיוון שהמירוץ עדיין יסתמן כמאבק אישי בין נתניהו וגנץ.

בימין החדש מקווים לקדם בשבועות הקרובים תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיביא לכך שהכנסת לא תפוזר, ובמקום בחירות כלליות יתקיימו בחירות ישירות בין נתניהו וגנץ. בנט סבור שהחל מהיום יתחיל להיווצר לחץ בכיוון הזה מצד חברי כנסת משני צדי המתרס, שאינם רוצים לקחת סיכון באיבוד מקומם. "חברי הכנסת מבינים שיכולות להיות להם כאן ארבע שנים מובטחות", הסביר.

נפתלי בנט, אריה דרעי ויולי אדלשטיין בפגישת בלוק הימין-חרדים בכנסת. 20 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
נפתלי בנט, אריה דרעי ויולי אדלשטיין בפגישת בלוק הימין-חרדים אתמול (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

יש בדברים שאומר בנט היגיון רב, וגם בקרב הציבור עשויה להיות תמיכה רחבה בבחירות ישירות, אך כרגע הרעיון רחוק מלהיות בשל פוליטית ומשפטית. בימין החדש מקווים שעצם הדיון ייצר לחץ על גנץ להתפשר ב-21 הימים הנותרים ולהסכים למתווה הנשיא, אך בכחול-לבן אומרים שמדובר ב"קשקוש", גם אם בחירה ישירה עשויה להיות רעיון טוב.

הסיבה לפסילת הרעיון היא המשפטית. ספק רב אם בג"ץ לא יפסול תיקון כזה, הנעשה במהירות, כפי שנפסל חוק מיסוי דירה שלישית בגלל הליך חקיקה חפוז וחסר. בעיה משפטית נוספת היא שמדובר בחקיקה רטרואקטיבית, לשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק – כפי שאמר אתמול ליברמן, כשהסביר את התנגדותו כעת לבחירה ישירה, אף שעקרונית הוא תומך נלהב של הרעיון.

בנוסף, בימין החדש לא הכינו עדיין הצעת חוק מפורטת לבחירה ישירה, המסבירה את המנגנונים המורכבים הנדרשים ליישום הרעיון. למשל, איך מונעים את פיזור הכנסת בעוד שלושה שבועות, או איך מוודאים שמי שייבחר יוכל להקים קואליציה.

בימין החדש מקווים שעצם הדיון ייצר לחץ על גנץ להתפשר ב-21 הימים הנותרים ולהסכים למתווה הנשיא, אך בכחול-לבן אומרים שמדובר ב"קשקוש", גם אם בחירה ישירה עשויה להיות רעיון טוב

גם מבחינה פוליטית לא מדובר במשימה פשוטה, ונתניהו וגנץ עשויים להתנגד לרעיון. מבחינת נתניהו, הרבה יותר בטוח לבנות על פלונטר נוסף אחרי הבחירות הבאות, שישאיר אותו ראש ממשלת מעבר לכמה חודשים נוספים, מאשר לקחת את הסיכון שבהפסד.

מבחינת גנץ, הבחירה הישירה בעייתית בגלל בעיית מוטיבציה של המצביעים הערבים, שלא צפויים לנהור בהמוניהם לקלפי כדי לבחור במנהיג ציוני, ועוד גנרל שהתפאר בחיסול מאות פלסטינים.

הולכים אל הלא נודע

אתמול פירסם היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, מסמך הנחיות להתנהלות ב-21 הימים הקרובים, לאור זאת שנוסח החוק בנושא עמום ושהכנסת מעולם לא עמדה מול מצב דומה. ינון קבע במסמך כי אף שלצורך הטלת המנדט על חבר כנסת נדרשות 61 חתימות, אישור הממשלה שיקים אותו חבר כנסת דורש רוב רגיל בלבד.

הבהרה נוספת של ינון היא שחברי הכנסת יוכלו להמליץ לנשיא על יותר ממועמד אחד, והוא זה שיחליט למי להעניק את המנדט. במקרה שהמנדט יוטל, יוכל חבר הכנסת הנבחר לנסות לאשר ממשלה במהלך 14 ימים נוספים מתום 21 הימים הראשונים. כך, היום האחרון לקבלת מנדט הוא ה-11 בדצמבר, והיום האחרון להרכבת ממשלה הוא ה-25 בדצמבר.

בכל זאת אחדות

בכחול-לבן הודו אתמול שאווירת הבחירות כבר החלה לחלחל למפלגה. לדברי אחד מחברי הכנסת, הנחמה לאחר החזרת המנדט של גנץ היא "אחדות שורות מרשימה" לקראת הבחירות הבאות.

"מה שראיתי בשעות האחרונות זה את הדבר האמיתי שניסו לעשות חברי הליכוד, בהצהרות הנאמנות הצפון קוריאניות שלהם. גנץ, בלי להחתים אותנו, מקבל הודעות מרגשות, ונקווה שזה יימשך ככה"

"מה שראיתי בשעות האחרונות זה את הדבר האמיתי שניסו לעשות חברי הליכוד, בהצהרות הנאמנות הצפון קוריאניות שלהם", אמר. "גנץ, בלי להחתים אותנו, מקבל הודעות מרגשות, ונקווה שזה יימשך ככה".

עוד 785 מילים
סגירה