זעם במשפחת שוקן על פלישת מעון רה"מ לווילה: "ונדליזם מסמר שיער"

בעקבות תחקיר זמן ישראל אתמול נחשף בזמן ישראל כי מעון ראש הממשלה השתלט על "וילה שוקן" הסמוכה, ששימשה כאקדמיה למוזיקה ● נכדו של מייסד המבנה, האדריכל הלל שוקן, רותח: "השתלטות בית רה"מ על המרחב סביבו חסרת הצדקה, זה צלם בהיכל"

  • וילה שוקן המקורית, בעיצוב האדריכל אריך מנדלסון
  • מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)
    תני גולדשטיין
  • מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
    הדס פרוש/פלאש90
  • ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
    זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית

האדריכל הלל שוקן, נכדו של מו"ל "הארץ" המיתולוגי זלמן שוקן, רותח מזעם.

אתמול נחשף בזמן ישראל כי מעון ראש הממשלה השתלט בפועל על מתחם "וילה שוקן", שהוקם בידי זלמן שוקן ושימש כבית המשפחה בשנות ה-40, בהמשך נמכר למדינה ושימש לאקדמיה למוזיקה, וכיום שייך לרוכשים פרטיים. מעון רה"מ חסם את הכניסה למתחם, וככל הידוע הוא משתמש בו ללא אישורים תכנוניים.

"עבורי, העובדה שנתניהו השתלט על הבית של סבא שלי היא ממש צלם בהיכל", אמר הלל שוקן לזמן ישראל. "זאת בריונות ודורסנות, אופיינית ולא מפתיעה, אך עדיין מדהימה. אם הם אכן לא קיבלו שום אישור, זאת שערורייה והתנהלות של שלטון במדינה טוטליטרית, לא במדינה המכנה את עצמה דמוקרטיה".

הלל שוקן: "הפלישה למרחב התחילה עוד בכהונתו הקודמת של נתניהו בשנות ה-90, כשבנו את גדר האבן סביבו, ומאז זה הלך והקצין בשיטת הסלאמי, עם מבני הבטון שצצו מכל עבר, וכיסויים שחורים שנתלו בכל פינה"

האדריכל הלל שוקן (צילום: אפרת ברדז'יק)
האדריכל הלל שוקן (צילום: אפרת ברדז'יק)

שוקן הוסיף כי "ההשתלטות של בית ראש הממשלה על המרחב שסביבו והפיכתו לשטח כבוש מסמרת שיער ולא הייתה יכולה להתרחש בדמוקרטיה. הפלישה למרחב התחילה עוד בכהונתו הקודמת של נתניהו בשנות ה-90, כשבנו את גדר האבן סביבו, ומאז זה הלך והקצין בשיטת הסלאמי, עם מבני הבטון שצצו מכל עבר, וכיסויים שחורים שנתלו בכל פינה.

"ברחוב בלפור יש בניין נוסף שסבי הקים, בית מכון שוקן, שגם הוא נכנס לתוך השטח המאובטח ונחסם מהציבור. מדובר בספרייה ציבורית שמארחת גם הרצאות ואירועים, אבל הנכנסים אליו צריכים להזדהות ולעבור בדיקה ביטחונית. אין לזה שום הצדקה".

יש מי שיאמר שיש הצדקה ביטחונית למגבלות תנועה ברחוב כזה, במצב הביטחוני הרגיש שבו כבר נרצח ראש ממשלה.

"שירותי הביטחון צריכים לבצע את עבודתם במסגרת המגבלות הקיימות, שכוללות קניין פרטי, חופש תנועה וזכויות של התושבים במרחב.

"העובדה המצערת שהם כשלו בהגנה על ראש ממשלה אחד, לא אמורה להתיר להם לעשות כל מה שעולה על דעתם כדי להגן על ראש ממשלה אחר. זה לא באמת צורך ביטחוני אלא פשוט ונדליזם מסמר שיער".

רוכשי הקרקע רצו לבנות במקום בנייה פרטית ונאבקו ברשויות שרואות במקום מבנה שמיועד לשימור. האם ההשתלטות של מעון רה"מ לא שומרת על המקום מהריסה?

"הוויכוח בין התושבים לרשויות הוא פתיר. יש פתרונות שיאפשרו להם לבנות בלי להרוס את מה שסבא שלי בנה. מלבד זאת, מה הטעם בשימור מבנה אם חוסמים את הגישה אליו והציבור לא יכול להגיע אליו, או אפילו לראות אותו מאחורי כל חומות האבטחה הללו?"

ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

תכנית לבנייה פרטית הוגשה אחרי ההשתלטות

מבדיקת זמן ישראל עולה כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים, הגישה להפקדה ב-2013 את אחת התכניות של בעלי הקרקע, מקבוצת איגדה, לבנייה פרטית במתחם "וילה שוקן".

פלישת מעון רה"מ למתחם החלה לכל המאוחר בזמן ביקורו של ולדימיר פוטין בישראל ב-2013. נראה, אפוא, כי ועדות התכנון כלל לא היו מודעות לפלישה.

מעון רה"מ משתמש ב"וילה שוקן" לשימושים שונים. הוא שיפץ וחסם אותו למעבר ולכניסה, אף שככל הידוע לא הוגשו בקשות לגופי התכנון והבנייה של עיריית ירושלים לשיפוץ המבנה והסבתו לשימוש כחלק ממעון רה"מ.

בעיריית ירושלים ובמשרד ראש הממשלה לא השיבו עד כה לשאלת זמן ישראל, האם הוגשו בקשות לאישור השיפוץ.

בשנים האחרונות הוכנס המתחם של וילה שוקן לחלק הסגור ביותר במעגל האבטחה של מעון רה"מ, וגם דיירים ועובדים שגרים בחלקו המאובטח של רחוב בלפור אינם מורשים להיכנס אליו

ההשתלטות, שהחלה ככל הנראה לפני כשבע שנים, נדונה בבית המשפט המחוזי בהרצליה בשבוע שעבר, במהלך דיון בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד הליכוד ומקורביו של נתניהו. יועץ ראש הממשלה לשעבר, ניר חפץ, הציג בדיון תמונות של רה"מ ומקורביו מכונסים במה שכינה "החמ"ל נגד מני נפתלי", ומני נפתלי זיהה את המקום כחלק מווילה שוקן.

לטענת נפתלי, בזמן ביקורו של פוטין, שופץ המתחם בעלות של כ-70 אלף שקל מתקציב מעון ראש הממשלה ושימש כמקום לינה לעובדי הפמליה של נשיא רוסיה. בחודש מרץ השנה שימש המקום את נתניהו במסיבת עיתונאים שכינס לקראת הבחירות.

בשנים האחרונות הוכנס המתחם לחלק הסגור ביותר במעגל האבטחה של מעון רה"מ, וגם דיירים ועובדים שגרים בחלקו המאובטח של רחוב בלפור אינם מורשים להיכנס אליו.

בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)

פרויקט של אריך מנדלסון

"וילה שוקן" נבנתה בשנות השלושים, בעיצובו של האדריכל המפורסם אריך מנדלסון. לאחר קום המדינה, מכרה אותו משפחת שוקן לממשלת ישראל ב-200 אלף דולר. המדינה התכוונה להקים בווילה משכן לנשיאי ישראל, אבל הנשיא יצחק בן-צבי סירב להתגורר במבנה כה מפואר.

ב-1957 נמכר המתחם לאקדמיה הישראלית למוזיקה, שהרחיבה ושיפצה את הווילה, והקימה במקום את משכנה הראשון. האקדמיה עברה לגבעת רם ב-1985 וב-2003 עבר גם בית הספר התיכון שליד האקדמיה לגבעת רם.

לאחר פינוי האקדמיה, נמכר המבנה לקבוצת רוכשים בשם איגדה בע"מ, הכוללת יהודים מאוסטריה, שווייץ ובלגיה, יחד עם היזם הלל לייבוביץ'.

הקבוצה ביקשה להרוס את הווילה ולהקים במקומה מגדל מגורים רב-קומות. אולם ב-2003 בוטלה התכנית עקב התנגדותם של תושבים במקום.

ב-2006 אושרה תכנית לשימור המבנה עם תוספת בנייה, במקום התכנית לבנות בו מגדל מגורים. בשנת 2008 אושרה תכנית נוספת לבנייה, שהוגשה על ידי היזמים לוועדה המחוזית לבנייה והוועדה לשימור אתרים. ואולם, בעקבות ערעורים, התכנית הוחזרה לוועדות.

עוד פורסם בעבר כי בעלי המתחם הציעו אותו למכירה ב-12 מיליון דולר בעקבות עיכובים באישור תכניות הבנייה שלהם למקום.

כן פורסם כי בעלי המתחם, או חלקם, היו בין מגישי ההתנגדויות להקמת מתקני האבטחה הרבים שנוספו למעון ראש הממשלה ברחובות הסמוכים.

עוד 777 מילים
סגירה