"המגזר העסקי היה מגזר השתקנים - התעוררנו"

ראיון אנשי עסקים מובילים התכנסו השבוע כדי להביע תמיכה בשלטון החוק, והתנגדות למתן חסינות לנתניהו ● צבי סטפק, מייסד מיטב-דש ומראשי היוזמה, מספר לזמן ישראל מה מניע אותו ואת שותפיו ● "לחברות עסקיות יש לפעמים יותר כוח מאשר למדינות, והכוח הזה מטיל עליהן אחריות"

צבי סטפק (צילום: יעל צור)
יעל צור
יעל צור

"אם ראש הממשלה חושב שהוא חף מפשע, ואני מאמין שהוא מאמין שהוא חף מפשע, שיתמודד על חפותו בבית המשפט, ולא יתגולל על הפרקליטות עם כל מני סיפורים על פרקליטים שתופרים תיקים", כך אומר צבי סטפק לזמן ישראל.

לדבריו, אין מקום לתת חסינות לבנימין נתניהו, שנגדו הוגש בימים האחרונים כתב אישום בשוחד, מרמה והפרת אמונים. "אני נגד חסינות כי אני לא רואה קשר בין הדרישה לקבל מתנות או האישומים האחרים, לבין הפעילות של נתניהו. הרי בשביל מה יש חסינות? כדי לתת לחברי הכנסת הגנה, כך שיהיה להם חופש ביטוי וחופש פעולה במסגרת תפקידם. זה לא המקרה עכשיו".

סטפק הוא מייסד ומבעלי השליטה במיטב-דש, אחד משני בתי ההשקעות הגדולים בישראל, עם היקף נכסים מנוהל של יותר 130 מיליארד שקל.

היו"ר והשותף בגרעין השליטה הוא אלי ברקת, אחיו של ח"כ ניר ברקת מהליכוד.

סטפק מתח השבוע ביקורת חריפה על התנהלותו של ראש הממשלה, כחלק מקריאה משותפת של 100 אנשי עסקים, המתריעים נגד הסכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה. עם אנשי העסקים שהצטרפו ליוזמה נמנים בכירים נוספים במשק, בהם דב מורן, דיתה ברוניצקי מיכאל שטראוס ודן פרופר.

כנס
כנס "עסקים למען שלטון החוק" באוניברסיטת תל אביב. מימין: גיורא ענבר, צבי סטפק ודיתה ברוניצקי (צילום: יעל צור)

"המגזר העסקי היה מגזר השתקנים, ובשנים האחרונות יש התעוררות. כך למשל במקרה שבאל על ביקשו מאישה לזוז מקומה, כדי שלא תשב ליד חרדי, ובתגובה איים מנכ"ל נייס להחרים את החברה בנסיעות עסקיות"

סטפק גם יוצא נגד ההסתה כלפי מערכת אכיפת החוק. "ההסתה הזו היא מפלט של אלה שמואשמים ומנסים להאשים אחרים במקום את עצמם. הדבר הזה מאוד מסוכן לדמוקרטיה ולא צריך להכביר מלים על כך. השימוש בנשק ההסתה נגד המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, הוא מאוד בעייתי.

"זה לא אומר שאין ביקורת על הפרקליטות, גם לי יש, על המשפטיזציה, חוסר הפתיחות לביקורת והימשכות ההליכים המשפטיים. אבל צריך להפריד בין ביקורת להסתה, כי העליהום עליהם הוא מופרך.

"להגיד שהפרקליטות תופרת תיקים זה מרחיק לכת. אני לא מאמין בזה, ולא מקבל את התזה של הפיכה שלטונית. אין כאן שום הפיכה שלטונית, אם כן אז היא באה מלמעלה. מנדלבליט ואלשייך מונו על ידי נתניהו והם לא בדיוק אנשי שמאל, בלשון המעטה. לבוא ולהגיד שהם בובות על חוט של שי ניצן או של מישהו אחר זה הזוי".

סטפק ואנשי עסקים נוספים דיברו אתמול (ד') בכנס מיוחד שכותרתו "עסקים למען שלטון החוק", שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפותם של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, דיקאן הפקולטה למשפטים פרופ' שרון חנס, ומשפטנים נוספים. הכנס אורגן על ידי "נבחרת המנהלים לאחריות חברתית", והשותפים בו שלחו לאחרונה לח"כים גילוי דעת הקורא לשלטון נקי משחיתות.

דניאל פרידמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דניאל פרידמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הקריאה של אנשי העסקים נגד השחיקה במעמד של שלטון החוק היא נקודת מפנה, לאחר שנים שבהן המגזר העסקי שמר על מרחק ונמנע מלהתערב בענייני ממשל ופוליטיקה.

סטפק, סבור כי מדובר בתפנית חיובית של אנשי העסקים, שיוצאים עתה מגדרם כדי לסמן את הקווים האדומים לשלטון. "המגזר העסקי היה מגזר השתקנים, ובשנים האחרונות יש התעוררות. כך למשל במקרה שבו ביקשו בטיסה של אל על מאישה לזוז מקום, כדי שלא תשב ליד חרדי, ושבתגובה איים מנכ"ל נייס להחרים את חברת התעופה בנסיעות עסקיות.

"גם לנושא האלימות נגד נשים, מחאת הלהט"בים, וההתעמרות במהגרים, נרתמו אנשי עסקים והביעו דעה, וזו תופעה מבורכת. בעידן של היום הממשלות פחות חזקות, כך שלחברות עסקיות יש לפעמים יותר כוח מאשר למדינות, והכוח הזה מטיל עליהן אחריות.

"אם אני מתבטא כך כיו"ר בית השקעות, זה לא מחייב את העובדים שלי. לכל אחד יש את הדעה שלו. אבל הניסיון הוא להשפיע מנקודת מבט ערכית".

בשורה התחתונה יוצא סטפק נגד השחיתות השלטונית. "מה שקורה עכשיו, וזה לא התחיל היום, הוא שגם ראשי רשויות מעורבים בשחיתות, והציבור ממשיך לתמוך ולבחור בהם שוב, כי מתרגלים. ברגע שמקבלים את זה כמובן מאליו, ובוחרים את אותם אנשים עוד פעם, זו בעיה.

"כשראש הממשלה מקבל מתנות ואומר שמותר לו לקבל מתנות מחברים, מה רוצים מפקחים במשרד הבריאות שמקבלים ויסקי לחג או משהו כזה? זה מתחיל מלמעלה והקטנים אומרים גם לי מותר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לקח קצת זמן אבל ישראלים שקמים מול הטירוף של אדם אחד שזמנו עבר - צריך אומץ! טוב שיש אמיצים: צבי סטפק, דב מורן, פרופ' יורם יובל, מני נפתלי, רפי רותם, גדעון סער - שומרי ישראל נגד מנהיג בסח... המשך קריאה

לקח קצת זמן אבל ישראלים שקמים מול הטירוף של אדם אחד שזמנו עבר – צריך אומץ! טוב שיש אמיצים: צבי סטפק, דב מורן, פרופ' יורם יובל, מני נפתלי, רפי רותם, גדעון סער – שומרי ישראל נגד מנהיג בסחרור.

עוד 585 מילים ו-1 תגובות
סגירה