כ"ץ מציג כך לא הקמתי אי מלאכותי מול חופי עזה

השבוע פורסם כי במערכת הביטחון שוקלים להקים אי מלאכותי מול חופי עזה, ובכך לסייע לכלכלה ולתחבורה הפלסטינית, והכל בהשראת חזונו של שר החוץ ישראל כ"ץ ● נשמע מוכר? לא במקרה ● אמיר בן-דוד צלל לארכיונים, וגילה כי כ"ץ "מקדם" את הפרויקט כבר קרוב לעשור ● אבל הקידום הזה מתבטא בהמון כותרות וכתבות בישראל ובעולם, ובאפס תוצאות ● פייק ניוז לחופי עזה

ישראל כ"ץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
ישראל כ"ץ

במבט ראשון הידיעה כי בכירי מערכת הביטחון שוקלים תכנית להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה נראתה מעודדת מאוד. סוף-סוף הצעה פרודוקטיבית, מקורית, יצירתית, מבריקה, כמו שאנחנו אוהבים.

באתר החדשות החרדי "כל הזמן" אף הגדילו לעשות והגדירו את עזה, ממש כמנהג השמאלנים,"בית הכלא הגדול בעולם", והסבירו ש"ישראל חוסמת יציאה וכניסה של התושבים לצורכי פרנסה, וזה בשל שיקולים ביטחוניים".

אך הנה נמצא פתרון מבריק, ולפתרון הזה יש אבא גאה, שר החוץ של מדינת ישראל: "שר אחד חשב מחוץ לקופסה. ישראל כ"ץ מנסה לקדם הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה… השבוע דווח כי שר הביטחון נפתלי בנט הנחה את הרמטכ"ל ומערכת הביטחון לבצע בדיקת היתכנות ביטחונית לפרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה. בדיווח נאמר כי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי נפגשו בשבוע שעבר וסיכמו לקדם את הקמת האי".

נו, פנטסטי. חשבו מחוץ לקופסה, הנחו, ביצעו בדיקת היתכנות, נפגשו ובסוף גם סיכמו. דברים זזים, ובכיוון חיובי. אבל למה זה נשמע מוכר?

נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אולי כי בשישה בפברואר 2018, לפני כמעט שנתיים, דיווח אטילה שומפלבי ב-ynet תחת הכותרת "בניית אי מלאכותי בעזה אינטרס משותף לישראל ולפלסטינים" שחברי הממשלה חלוקים בדעותיהם על התכנית של ישראל כ"ץ שהיה אז שר התחבורה, להקים אי מלאכותי מול חופי עזה. התכנית, כך דווח, "התקבלה בברכה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהורה לבחון אותה לפני דיון בקבינט".

נו, מעולה. ראש הממשלה הורה לבחון אותה לפני שנתיים, לוקח זמן לבחון תכנית שאפתנית ורצינית כזאת, והנה הגענו לרגע שהרמטכ"ל ושר הביטחון נפגשו וסיכמו. מה הבעיה?

אין בעיה – חוץ מזה ששנה קודם, במאי 2017, דיווחו בחדשות 12 כי לקראת ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל "האמריקנים בוחנים רעיונות יצירתיים – ובהם תכנית אי מלאכותי מול עזה, שגיבש שר המודיעין והתחבורה ישראל כ"ץ".

בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בעת ביקורו בארץ (צילום: Gili Yaari/Flash90)
בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בעת ביקורו בארץ (צילום: Gili Yaari/Flash90)

לוקח זמן לגבש תכנית כזו וצריך לגבש סביבה הסכמה רחבה. ובאמת שנה קודם לכן, ב-21 ביוני 2016, דיווח איתמר אייכנר בווינט תחת הכותרת "אי מלאכותי בעזה: כ"ץ דוחף להכרעה בקבינט" על כך ש"תכניתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ להקים אי מלאכותי מול חופי עזה קיבלה באחרונה תהודה תקשורתית בינלאומית עם עשרות פרסומים בעיתונים ורשתות טלוויזיה באירופה ובארה"ב.

"בין היתר פורסמה התכנית בוושינגטון פוסט, ניו יורק טיימס, פוקס ניוז ובדיילי מייל. כ"ץ ערך אתמול תדרוך לכתבים הזרים ואף העניק ראיון לוושינגטון פוסט, שבו הציג את התכנית השאפתנית. השר ציין כי התכנית תקל משמעותית על המצב הקשה בעזה, ותחבר אותה לשאר העולם בלי לפגוע בביטחון ישראל".

זה לא מקרי שכלי התקשורת המרכזיים בעולם התלהבו מתכניתו החדשנית של השר כ"ץ. הוא עבד עליה ביסודיות רבה. שנתיים קודם לכן, ביולי 2014, בימים הקשים של "צוק איתן", דווח בערוץ 7 תחת הכותרת "השר כ"ץ מציג: המענה המדיני לעזה – אי מלאכותי" את "תכניתו להיפרדות אזרחית כוללת מרצועת עזה תוך הקמתו של אי מלאכותי מול חופי הרצועה".

כבר לפני 5 שנים, כשהשר כ"ץ הציג את תכניתו השאפתנית, היא לא הייתה לגמרי חדשה. כי עוד ב-2011 דווח על ייבוש שטח מול חופי הרצועה שבו יוקמו נמלי ים ותעופה

עוד הוסבר כי "השר כ"ץ רואה בהקמתו של האי פתרון מדיני כולל עבור ישראל מול המתרחש ברצועה. לדבריו בהקמת האי תוסר האחריות מעל ישראל, יתאפשר לפלסטינים חופש אזרחי מלא וישראל תשמור על בטחונה, ללא חשש מהברחת נשק דרך הים וסיכון שמיה. שמירת הפירוז בעזה היא תנאי להפעלת האי".

אבל גם אז, לפני יותר מחמש שנים, כשהשר כ"ץ הציג את תכניתו השאפתנית, היא לא הייתה לגמרי חדשה. כי עוד ב-29 במרץ 2011 דיווח אודי סגל במה שהיו אז חדשות ערוץ 2 תחת הכותרת "פרסום ראשון: אי מלאכותי להתנתקות סופית מעזה" כי "בחודשים האחרונים מגבשת הממשלה רעיון שמקודם על ידי בכירים במערכת וזוכה לתמיכה נרחבת.

לפי התכנית, ייובש שטח מול חופי הרצועה שבו יוקמו נמלי ים ותעופה – בתקווה להיפרד מהאזור לגמרי. המהלך יוצא הדופן מתואם מול הרשות הפלסטינית. חמאס מחוץ לתמונה".

מאיר דגן (צילום: Kobi Gideon/Flash90.)
מאיר דגן (צילום: Kobi Gideon/Flash90.)

ומי הגה את הרעיון המקורי? נכון "את הרעיון הגה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בידיעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובתמיכה נלהבת של הנשיא, שמעון פרס. ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, הוזכר כאחד המעורבים בו… על תכנון הפרויקט אמון צוות מומחים שעוסק במלאכה כבר שלושה חודשים, וממתין לאור ירוק מצד ראש הממשלה".

תשע שנים חלפו. שמעון פרס ומאיר דגן כבר מתו. נתניהו עדיין ראש ממשלה והוא כבר נתן אור ירוק. הרעיון ממשיך להתגלגל וגורר אחריו שובל מפואר של כותרות, בישראל ובעולם.

וגם אם אנחנו לא יודעים עדיין מתי ולמה יפרוץ הסבב האלים הבא עם עזה, אפשר להעריך כבר עכשיו, במידה רבה של ביטחון, שמיד לאחריו ייכנס השר ישראל כ"ץ מסיבת עיתונאים ויציג את תכניתו המהפכנית להקים אי מלאכותי מול עזה.

עוד 690 מילים
סגירה