מחאת הפליטות המאבק בזיהום החריג מאסדת לוויתן עולה מדרגה

תושבות חוף הכרמל התקבצו לצילום משותף במחאה על פליטות הזיהום החריגות מאסדת הגז במהלך תקופת ההרצה ● בית המשפט המחוזי בירושלים ידון היום בבקשה להקפיא את תהליך הרצת האסדה ● "זה כבר מעבר לאסדה, זאת התופעה הכללית, שלא סופרים ולא רואים מספר כל כך גדול של אזרחים"

#פליטות, תצלום נערך ביום שישי בבוקר מול חוף דור (צילום: שוהם אפרתי)
שוהם אפרתי
#פליטות, תצלום נערך ביום שישי בבוקר מול חוף דור

פליטי חוף הכרמל נערכים לשני סבבי "נישוב", שבהם תפלוט אסדת הגז הטבעי לווייתן חומרים מזהמים. היום (ד') אחר הצהריים יתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון בהקפאת תהליך "ההרצה" שעליה הוחלט אתמול.

ככל הנראה יאפשר בית המשפט את ההמשך ההרצה, והנישוב המדובר יתקיים באחד הבקרים של הימים הקרובים, בהתראה של יומיים מראש

תחת ההאשטג #פליטות עלו בימים האחרונים פוסטים עם צילום משותף של תושבות פרדס חנה, זיכרון יעקב, עתלית ויישובי חוף הכרמל, כשהן מקובצות יחד בחוף דור. הפליטות שארזו מזוודות והגיעו לצילום, נערכות להתפנות מהבית בימים הקרובים, יחד עם תושבים רבים באזור, כדי לא להיחשף לפליטות שצפויות מאסדת זיקוק הגז של לווייתן, הממוקמת 10 ק"מ מהחוף.

מחר יתקיים בבית המשפט דיון בעתירה נוספת, שביקשה להמשיך את הקפאת הפעילות באסדה, שעליה הוחלט אתמול. ואולם ההערכות הן שבית המשפט ידחה את שתי העתירות, ויאפשר לאסדה להמשיך ולפעול.

הצילום בחוף דור הוא יוזמה פרטית של דינה דיאמנט, מטפלת פיזית ורגשית, והצלמת שהם אפרתי. כתושבת זכרון יעקב, דיאמנט נדרכת בעצמה לקראת ההחלטה. "אני מתכוונת להתפנות מהבית, אם ההרצה תימשך. אני אקח את ילדי עם מזוודה ואנחנו נתפנה".

"התושבים הפכו לשקופים"

מבין שלל ארגוני הסביבה (צלול, אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והחברה להגנת הטבע), שומרי הבית הוא הארגון היחיד שקרא לתושבים לעזוב את הבית, ולהפוך לפליטים בעל כורחם. הקריאה יצאה לקראת שני סבבי ה"נישוב", שבהם האסדה תפלוט חומרים מזהמים בכמות כפולה ממה שנפלט בהם במשך שנה, לפי ההיתרים שבשגרה.

המשרד להגנת הסביבה התחייב להתראה של 48 שעות לפני תחילת הנישוב, כך שכרגע מדובר על יום שישי, לכל המוקדם. הערכות הן שהנישוב יצא לפועל בתחילת השבוע הבא.

משתתפת נוספת בתצלום, ד"ר רונית נשר, פסיכותרפיסטית, אומרת שמבחינתה התחושה היא שהתושבים הפכו שקופים.

"זה כבר מעבר לאסדה, זאת התופעה הכללית, שלא סופרים ולא רואים מספר כל כך גדול של אזרחים. יש כאן משהו מאוד מטריד, ועולות שאלות אם אפשר לקיים מדינה בצורה כזאת. תמיד מסתכלים מתחת לאף, אבל זו רק אסדה אחת, שאם היא הייתה באשקלון יש מצב שלא הייתי יודעת עליה. אבל הרי יהיו עוד אסדות, ובקנה מידה גדול, ואנחנו אלה שעומדים בפתח".

נובל אנרג'י ודלק קידוחים טוענות שהקפאת ההרצה תגרום להן נזק כספי, אך לפי נשר, גם ההרצה כבר גורמת לשיבוש החיים של התושבים, ואף מרתיעה אחרים מלהגיע לאזור, מחשש לזיהום בימים הקרובים.

"אני לא חלק משומרי הבית. אני אזרחית שמנסה לעבוד ולהתפרנס, לחיות טוב. אתמול ושלשום ביטלתי טיפולים כי מטופלים לא רצו להגיע, בגלל שאולי יהיה נישוב. מגיעים אלי מכל הארץ, אז העברתי אותם להיום ומחר, אבל יש מצב שמחר יהיה הנישוב.

"זה כמו לחיות ב'הולד', משהו סוראליסטי והזוי לחלוטין. החשש הוא שמוכרים אותנו. תמיד ידענו שההון-שלטון קיים, אבל עכשיו אני מבינה את ההשלכות שלו על היום-יום".

בשורה התחתונה, טוענת נשר כי האירוע הזה לוקח משהו מתחושת השליטה של התושבים על חייהם, מה גם שמדובר ביישובים מבוססים באופן יחסי. חלקם שוקלים, לדבריה, לא רק להתפנות באופן זמני, אלא להתפנות מכאן בכלל.

"אני שומעת פה מחברות וחברים את האמירה שטוב, צריך להתחיל לחשוב על פורטוגל, יוון, או קוסטה ריקה, ולבדוק עוד יעדים. שמעתי עשרות שמדברים על זה פה במושב (דור)".

.אסדת הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
.אסדת הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

"נזק בלתי הפיך לבריאות הציבור"

השופט אלי אברבנאל ידון היום בבית המשפט המחוזי בירושלים (15:00) בעתירה שהוגשה נגד נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, והמשרד להגנת הסביבה, בבקשה להמשיך את הקפאת ההרצה, בהמשך לצו מניעה שהשופט הוציא אתמול.

את העתירה הגישו המועצות המקומיות זיכרון יעקב, ג'יסר אל זרקא, מגידו, פרדס חנה כרכור ועמק חפר, יחד עם עמותת צלול. השופט החליט אתמול על ההקפאה, "מאחר שלא הופרכה טענת העותרות כי השהיית ההחלטה בבקשה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לבריאות הציבור… עד החלטה אחרת יימנעו המשיבים מלקיים באסדה פעילות הכרוכה בפליטת גזים".

החשש של העותרות הוא מתחילת השלב השלישי של ההרצה, שבו "אמורות להיפלט כמויות עצומות של גזים רעילים… השלב הקריטי, שאם יבוצע טרם ההכרעה בעתירה, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך", לשון העתירה.

נובל אנרג'י טענה בתגובה, כי ייגרם לה נזק כספי של 5 מיליון שקל בכל יום שבו תימשך ההקפאה, ואף הביעה חשש כי לא תצליח לעמוד בהסכמים בינלאומיים.

הטענה העיקרית של העותרות נוגעת להיתר הפליטה, שהוצא בדרך "פזיזה ורשלנית", בלי שיתוף ציבור, כאשר המשרד להגנת הסביבה, "בחר לדרוס את הבלמים והאיזונים שנקבעו בחוק, ושנועדו למתן, ולו במעט את פערי הכוחות האדירים בין בעלי ההון, שנובל אנרג'י מצויה בבעלותם".

עוד הם טענו, כי היתר הפליטה פורסם רק שעות ספורות לפני תחילת ההרצה, ב-18 לחודש שעבר. בשורה התחתונה, מבלי להיכנס לפירוט, הטענה היא שתנאי היתר הפליטה שגויים "ואין בהם כדי להגן על הציבור מחשיפה לגזים רעילים, שפגיעתם בבריאות קשה".

ד"ר יובל ארבל מעמותת צלול, מעריך שהנישוב יתקיים בתחילת שבוע הבא. "הנישובים האלה הם מחוץ למסגרת להיתר הפליטה. שמו אותם בתנאים מוחרגים, והפרטים התגלו רק מאוחר יותר. אנחנו חושבים שלא זו הדרך לעשות את זה. יש לנו חששות ממה שהולך לקרות, ולכן עתרנו.

"כרגע, אין נישובים ולדעתי זה לא יקרה השבוע, כי הם חייבים להודיע 48 שעות מראש. הם לא יתחילו בלילה, אלא בבוקר. זה מה שנאמר לנו בפורום לווייתן שהוקם לדרישתנו, וכולל תושבים וארגונים סביבתיים, נציגים ממשרדי ממשלה שמעורבים בזה, לצד נציגי נובל אנרג'י. הפורום נפגש עד היום שלוש פעמים, כולל בתחילת השבוע. קיבלנו פרטים מסודרים לגבי הנישוב, והעברנו את עמדתנו שעדיף לבצע אותו כשיהיו רוחות מזרחיות, ובסך הכל קיבלנו היענות לעניין".

לגבי פינוי מהבית, ארבל סבור כי אין זה הכרחי, אבל כל אחד אמור להפעיל שיקול דעת למרווח בטחון כראות עיניו. "אני לא חושב שזה הכרחי, למרות שאני לא מומחה לבריאות".

המשרד להגנת הסביבה טען בתגובה לעתירה, שההיתר ניתן על בסיס מומחיות מקצועית ואחרי שהתקיים הליך של שיתוף ציבור, עם פרק זמן של 45 יום מפרסום הטיוטה, קבלת התייחסויות הציבור ודיון פומבי, כך שרק לאחר מכן הוחלט להכניס שינויים בהיתר.

במשרד הסבירו עוד, כי ההיתר להרצה ניתן למשך 45 יום, וכי הוא חורג מההיתר הרגיל שניתן לשבע שנים. הסיבה לחריגה היא שבהרצה תצטרך האסדה לשאוב גז מהבארות לעבר האסדה עצמה, ובמהלך הפעילות הזו יינשבו גזים מהמתקנים לסביבה, כך שעד להתייצבות ההפקה, לא ניתן להפעיל מתקני טיפול בגזי הפליטה כמו בהפעלה שגרתית.

צו ביניים לעיכוב הרצת האסדה

מחר, כאמור, יתקיים דיון בעתירה נוספת, שהגיש ארגון שומרי הבית נגד המשרד להגנת הסביבה וחברת נובל אנרג'י, בבקשה להתלות את היתר הפליטה ולהוציא צו ביניים שיעכב את הרצת האסדה "לאור הסיכון לבריאות הציבור".

לטענתם, המשרד הפר את חובתו, נוכח מה שהם מגדירים כהפרת תכנית הוראות ההרצה על ידי נובל אנרג'י.

גם בעתירה זו יש דגש על הפסקת פעילות ובפרט, הנישוב. "פליטת מזהמים בהיקפים אדירים… עד לעמידה בתנאי ההיתר, לרבות ניטור רציף ואחיד של המזהמים הנפלטים מהאסדה".

אסדת לווייתן אמורה לזקק גז שמגיע מבאר הקידוח, הממוקמת 120 ק"מ מול חיפה. המאגר שהתגלה בתחילת העשור הוא הגדול בישראל, ונמצא בבעלות דלק קידוחים (45%), ורציו (15%), ששתיהן נסחרות בבורסה בת"א, וכן בבעלות נובל אנרג'י (40%), הנסחרת בוול סטריט.

המאגר אמור למכור גז לחברת חשמל, מפעלי תעשייה מקומיים, ובהמשך הדרך לייצא אותו גם למצרים וירדן. לווייתן מצטרף למאגר תמר, שכיום מספק את צורכי הגז של המשק.

תגובה

משותפות לוויתן נמסר בתגובה כי, "לא צפוי כל זיהום בחוף הכרמל כתוצאה מהפקת הגז. הדיון בבית המשפט יתקיים היום ואנו מוכנים להתחיל את הפקת הגז הטבעי לטובת הורדת זיהום האוויר, הוזלת מחירי החשמל והגדלת הכנסות המדינה. צר לנו על קמפיין הפניקה המופקר וחסר האחראיות שמתנהל בימים אלה ואשר העומדים מאחוריו מונעים בין היתר על ידי גורמים כלכלים, שמבקשים להחריב את תעשיית הגז הטבעי כולה מתוך אינטרסים עסקיים.

"ישראל הופכת למעצמת אנרגיה, וכל הגורמים המוסמכים ובהם הרשויות באזור ואיגוד הערים שמייצג את תושבי חוף הכרמל קבעו שלא נשקפת סכנה מפעילות ההרצה של אסדת לוויתן. כך גם קבעו משרדי הבריאות והגנת הסביבה.

"אנו מבינים שיש תושבים מבוהלים ואנו מפצירים בהם: להימנע מליפול שולל לידיהם של מפיצי שקרים ומידע מופרך. אנו מבקשים מהם: הקשיבו לרשויות המוסמכות ולא לשרלטנים אינטרסנטים".

עוד 1,179 מילים
סגירה