יש פיקוד עורף להגנה מתקיפות מבחוץ, לא ממתקפה כימית מבפנים

נתניהו בביקור באסדת לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
נתניהו בביקור באסדת לוויתן

‏יש לנו את פיקוד העורף להגנה מפני התקפות מבחוץ, נראה לי שצריך גם פיקוד עורף להגנה בפני מתקפה כימית מבפנים.

סמוך לשעה 22:00 ב-23 לדצמבר, 4 שעות לפני מועד התחלת שלב ה'נישוב' בהרצת אסדת לוויתן, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי חברת נובל אנרג'י לא עמדה בתנאים עד לשעה זו ומשום כך, פעולת הנישוב תידחה למועד אחר. על חברת נובל להשלים את הדברים החסרים עד למועד הנישוב הבא, ולקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה כי היא עומדת בכל התנאים לתוכנית הנישוב, ולפרסם הודעה באתר האינטרנט שלה על המועד החדש – בהתאם להתחייבות לעדכן את הציבור שני ימי עסקים מראש. זאת, בתנאי שתעמוד בכל התנאים שהמשרד הציב.

‏יש לנו את פיקוד העורף להגנה מפני התקפות מבחוץ, נראה לי שצריך גם פיקוד עורף להגנה בפני מתקפה כימית מבפנים

טוב עשו אנשי משרד להגנת הסביבה שדחו את הנישוב. זה מראה שהלחץ של התושבים אפקטיבי, שאפשר וצריך לפעול אחרת ולא להיכנע ללחצים של תאגידי הגז.

הדחייה מורה גם שהבהילות לקדם את הדיונים הייתה שקרית.

שהטיעונים בדיון של הפרקליטה מטעם המדינה, כוכבית נצח דולב, כי "כל עיכוב עלול להביא אותנו למצב שאנו לא נצליח להזרים את הגז ביום ראשון [22 לדצמבר]. מבחינתנו הגז גורם נזק בשלושה מישורים עיקריים – האחד הוא ביחסינו עם ממשלת ירדן, העיכוב בהזרמה של הגז עלולה לגרום למשבר ביחסים בין ישראל לירדן."  לא היו מדויקים.

מסתבר שלא קרה שום דבר מהותי ביחסים עם ירדן כתוצאה מהדחיה במועד ההרצה, ומכך שהגז לא זרם ביום ראשון ה-22 לדצמבר, וככל הנראה לא יקרה שום דבר מהותי ביחסים עם ירדן אם מועד ההרצה ידחה. ואזכיר שירדן חיה עד היום בלי גז מישראל ועם גז ממצרים, והיא יכולה להמשיך כך בעתיד.  גרוע מזה, נראה שהשיקול של בריאות תושבי מדינת ישראל הוא משני לשיקול של הזרמת גז לירדן, ולרווחיות של תאגידי הגז.

מסתבר שלא קרה שום דבר מהותי ביחסים עם ירדן כתוצאה מהדחיה במועד ההרצה, ומכך שהגז לא זרם ביום ראשון ה-22 לדצמבר, וככל הנראה לא יקרה שום דבר מהותי ביחסים עם ירדן אם מועד ההרצה ידחה

מעניין איך מרגישה עכשיו עו"ד כוכבית נצח דולב כאשר צריך להיות לה ברור שהזינו אותה בטיעונים שקריים בדבר היחסים עם ירדן, והשתמשו בה בצורה מכוערת.

רקע

הגז הגלמי הנמצא בשדות גז ובשדה הגז לוויתן מעורב עם מים ובהם מומסים חומרים רעילים, ועם ערפל של מעין בנזין קל הנקרא קונדנסט. באסדת הטיפול בה מדובר מנקים את הגז מהמים ומהקונדנסט.

שדה הגז לויתן נמצא בים העמוק, כ-120 ק"מ מערבית לחיפה. את אסדת הטיפול בגז הקימו במקום הלא נכון, כ-10 ק"מ מחוף דור נחשולים במקום ליד שדה הגז 120 ק"מ מהחוף, זאת בניגוד למה שנובל תכננה, ובניגוד למה שמקובל בעולם.

שדה הגז לויתן נמצא בים העמוק, כ-120 ק"מ מערבית לחיפה. את אסדת הטיפול בגז הקימו במקום הלא נכון, כ-10 ק"מ מחוף דור נחשולים, במקום ליד שדה הגז, זאת בניגוד למה שנובל תכננה, ובניגוד למקובל בעולם

המיקום של האסדה בקרבת החוף, לעומת האפשרות למקם אותה 120 ק"מ מהחוף מעל שדה הגז, מסכן את תושבי האזור בפרט, ואת תושבי המדינה בכלל.  ועכשיו כולנו צריכים לשאת בתוצאות.

מה זה נישוב?

תאגידי הגז ומשרדי הממשלה משתמשים במילה נישוב, כמו הרוח נושבת קלילה, אבל המילה הנכונה לתיאור המצב היא Exhaust הוצאת גזים מסוכנים ומסרטנים לאוויר.

תאגידי הגז ומשרדי הממשלה משתמשים במילה נישוב, כמו הרוח נושבת קלילה, אבל המילה הנכונה לתיאור המצב היא Exhaust הוצאת גזים מסוכנים ומסרטנים לאוויר

הרצת האסדה החלה לפני כחודש. השלב המשמעותי ביותר בהרצה הוא השלב המכונה 'נישוב', ובו תתחיל הזרמת הגז מהמאגר.

מבארות הגז בשדה לוויתן הונחו שני צינורות תת ימיים באורך 130 ק"מ לאסדת הטיפול בגז, בהם יוזרם הגז משדה הגז לוויתן. כיום הצינורות מלאים בחנקן למניעת תופעה של פיצוץ גז. בשלב הנישוב, פותחים את שסתומי הגז בעומק הים מעל ארבע בארות הגז שנקדחו בשדה לוויתן, וזרימת הגז דוחפת את החנקן הנמצא בצינורות למתקן מפלט. בתחילה יפלט מהצינורות החנקן, ואח"כ תערובת של חנקן וגז, עד שריכוז החנקן ירד ל-5%.  ברמה זו של 95% גז ו-5% חנקן ניתן יהיה לשרוף את הגזים הנפלטים בלפיד במתקן המפלט. יהיו שני נישובים, אחד לכל צינור גז ושתי בארות גז בהפרש של 3-4 ימים.

פליטת תערובת הגז והחנקן לאוויר במשך כ-3 שעות, לפני הדלקת הלפיד, תיצור פיזור חומרים מזהמים ורעילים בהיקף גדול וחריג, הדומה לזו המותרת בהפעלה שגרתית של האסדה במשך שנה ורבע עד שנתיים וחצי.

פליטת תערובת הגז והחנקן לאוויר במשך כ-3 שעות, לפני הדלקת הלפיד, תיצור פיזור חומרים מזהמים ורעילים בהיקף גדול וחריג, הדומה לזו המותרת בהפעלה שגרתית של האסדה במשך שנה ורבע עד שנתיים וחצי

נציגי המדינה ונובל אנרגי אומרים לנו שאין כל סכנה, שהסכנה אפסית, שאין צורף להתפנות. יתכן שהם צודקים, אז הייתי רוצה לראות את בכירי דלק ונובל ורציו באים לגור באזור, אפשר בבתי התושבים שעזבו, למשך לשבוע בתקופת ההרצה.

הייתי רוצה לראות את המומחים שאומרים שאין כל בעיה, באים לגור באזור למשך לשבוע בתקופת ההרצה.

הייתי רוצה לראות את בכירי ובעלי התפקידים הרלבנטיים במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות ובמשרד האנרגיה, משטייניץ ומטה שאומרים לנו שהסכנה אפסית, באים לגור באזור בתקופת ההרצה.

נציגי המדינה ונובל אנרג'י אומרים לנו שהסכנה אפסית, שאין צורף להתפנות. יתכן שהם צודקים. אז הייתי רוצה לראות את בכירי דלק ונובל ורציו באים לגור באזור שבוע, בתקופת ההרצה, אפשר בבתי התושבים שעזבו

משרדי הממשלה והמומחים נסמכים בסופו של דבר על הנתונים של נובל. ולנובל יש אינטרסים אחרים. ואני לא רוצה להרחיב דברים על המצב הקשה בו נמצאים מומחים אלו, שיש להם 'חמישה ילדים לפרנס', שצריכים להתיישר לפי 'רוח המפקד'.

יתרה מזאת, יש לנו נסיון רע מאוד עם האמינות של גופים אלו כאשר המדובר בגז, וביחסים בין תאגידי הגז, משרדי הממשלה והנהגת המדינה. ויש לנו נסיון רע מאוד עם הגשת מידע לא אמין ע"י נובל, וצריך להתייחס בספקנות הראויה לנתונים שנובל מספקת ולדוחות המומחים שהיא מביאה.

בדצמבר 2018 החליט המשרד להגנת הסביבה על סרוב למתן היתר פליטה לאסדת לוויתן, בשל נתונים לא אמינים שהגישה נובל.

בהודעת הסרוב נכתב: "השתלשלות העניינים מעלה תהיות קשות לגבי אמינות כלל הנתונים בבקשה להיתר הפליטה….בהעדר ודאות לגבי מהימנות הנתונים לא ניתן לתת היתר פליטה."

משרדי הממשלה והמומחים נסמכים בסופו של דבר על הנתונים של נובל. ולנובל יש אינטרסים אחרים. יתרה מזאת, יש לנו נסיון רע עם אמינות גופים אלו כאשר מדובר בגז, וביחסים בין תאגידי הגז, משרדי הממשלה והנהגת המדינה

אזכיר גם את אסדת תמר שם התברר שהיקף הפליטות גבוה פי 30 מהתחזיות שנובל מסרה לפני הפעלת האסדה.

עכשיו מבקשים מאתנו לסמוך על נובל שגם תבצע את הניטור של החומרים המזהמים, המסרטנים. נתנו לחתול לשמור על השמנת.

עמדתם של אנשי המקצוע מטעם המדינה, המומחים של נובל, ומודל פיזור המזהמים שהם השתמשו בו, מתבססים על נתונים שסיפקה ומספקת נובל אנרג'י. לנתונים האלו יש תכונה שהם משתנים עם הזמן.

גרוע מזה, עד היום גם במקומות שיש ניטור, המשרד להגנת הסביבה לא עשה ולא עושה דבר כאשר יש חריגה. וכמויות החומרים המסרטנים, הרעילים עולה על המותר.  צריך רק להסתכל על מפרץ חיפה.

גרוע מזה, עד היום גם במקומות שיש ניטור, המשרד להגנת הסביבה לא עשה ולא עושה דבר כאשר יש חריגה. וכמויות החומרים המסרטנים, הרעילים עולה על המותר.  צריך רק להסתכל על מפרץ חיפה.

בנושא זה כדאי לקרוא את דברי פרופ' עדי וולפסון

 

חיפה-חיפה-חיפהבהמשך לפוסט שלי מסוף השבוע על ניטור הבנזן מבז"ן במפרץ חיפה (תחנה ניידת מס' 6-קישור לפוסט בתגובה…

פורסם על ידי ‏‎Adi Wolfson‎‏ ב- יום שני, 23 בדצמבר 2019

לפי מאמר מדעי בלתי תלוי שנכתב בידי מומחים ועבר ביקורת עמיתים בכתב העת  Environmental Impact Assessment Review הערכת ההשפעה הסביבתית שסיפקה נובל אנרג'י בנוגע לאסדת הגז לווייתן היא הערכת חסר גסה של כמות פליטת החומרים המזהמים לאוויר של ישראל, מכילה שורה של פגמים, מתבססת על מודלים פשטניים מדי וצריכה להתבצע בצורה מקצועית יותר.

עיקרי הדברים במאמר:

"אנו מספקים הוכחות לשורה של ליקויים בהערכת ההשפעות על הסביבה של אסדת הטיפול בגז בים התיכון.

"מודל הפליטות בו נעשה שימוש לא היה שמרני, והניח רק פליטות רציפות בלבד.

"מודל פיזור הפליטות הוא פשטני מדי וחסרה בו אינטראקציה בין שכבות גבול ימיות-יבשתיות.

"הערכת השפעות על הסביבה מלמטה למעלה, לעתים קרובות מעריכה בחסר את הפליטות האמיתיות.

"פליטות לסירוגין מאסדות עיבוד נפט וגז הן חוזרות על עצמן ונפוצות."

חוות דעת מומחים חדשה של כותבי המאמר, פרופ' דוד ברודאי (הטכניון) ופרופ' אורי דיין (האונ' העברית) מונה ארבעה ליקויים עיקריים בדו"ח אבי מושל ("דו"ח מושל") של נובל, בו השתמש המשרד להגנת הסביבה בקבעו כי אין סיכון לתושבים כתוצאה מהנישוב הצפוי באסדת לוויתן, ליקויים המוכיחים כי הדו"ח איננו יכול להוות בסיס איתן לקביעה מעין זו.

עקרון הזהירות המונעת בפרויקט חדש שכזה, דורש כי ההנחות השמרניות חייבות להיות המכריעות בביצועו של מודל פיזור המזהמים, עליו צריך להיות מושתת דו"ח זה , דבר אשר לא בוצע במקרה דנן.

עקרון הזהירות המונעת בפרויקט חדש שכזה, דורש כי ההנחות השמרניות חייבות להיות המכריעות בביצועו של מודל פיזור המזהמים, עליו צריך להיות מושתת דו"ח זה , דבר אשר לא בוצע במקרה דנן

בהודעת המשרד להגנת הסביבה על הדחיה בנישוב, נאמר ש"ריכוזי המזהמים בחוף ינוטרו באופן רציף ובמקרה הבלתי סביר שתתגלה בזמן אמת עלייה בזיהום האוויר העלולה לסכן את האוכלוסייה – הפעילות באסדה תופסק."

כאן טמון הכלב, זו הבעיה, מדוע צריך מישהו שיקבע כי העלייה בזיהום האוויר עלולה לסכן את האוכלוסייה?  בשביל זה נקבעו תקנים ברורים לרמות הזיהום, ואם הניטור יראה עלייה בזיהום האוויר מעבר לתקן – יש להפסיק מיידית את הפעילות באסדה.  

את הרצת מתקני האסדה צריך לעשות כאשר תנאי מזג האויר מתאימים, כאשר יש רוח מזרחית.

הקביעה של משרדי הממשלה שאין כל סכנה או סיכון אפסי בתהליך ההרצה, נשענת על בסיס רעוע, ובעיקר על הנתונים שמספקת נובל. את הבדיקות והניטורים צריכים לבצע המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה בשיתוף משרד הבריאות, ולא להטיל זאת ולסמוך, כפי שקורה עכשיו, על נובל אנרג'י.

מדוע צריך מישהו שיקבע כי העלייה בזיהום האוויר עלולה לסכן את האוכלוסייה?  בשביל זה נקבעו תקנים ברורים לרמות הזיהום, ואם הניטור יראה עלייה בזיהום האוויר מעבר לתקן – יש להפסיק מיידית את הפעילות באסדה 

תחנות הניטור ושיטות הניטור צריכות להיות אמינות ומתאימות לניטור כל המזהמים הנפלטים מהאסדה בעת  ההרצה והפעילות השואפת של האסדה. לא יתכן שמתקני הניטור יכוילו במשך זמן ארוך כאשר המערכת פועלת. במידה ויש מכשירי מדידה המחייבים כיול כזה, יש להתקין מכשיר נוסף, כך שלא תהייה הפסקה בניטור.

גם אם יהיה ניטור מלא של המערכת, הוא לא יהיה שווה כלום, אם התוצאות לא יגיעו בזמן למקום או לאנשים המתאימים שיבינו את משמעות הנתונים ויוכלו לפעול בהתאם לכך. לכן חייבים לוודא שיש אחראי לקריאה שוטפת של תוצאות הניטור, עם אחריות וסמכות לפעול מיידית לפי תוצאות הניטור, או לדווח על תקלות ומקרים בהם ריכוז המזהמים עולה באופן חשוד גם אם לא עבר עדיין את הריכוז המותר לפי התקן, ולבטח כאשר הריכוז עבר את התקן.

ובעיקר צריך לחזור ולבדוק היטב את הסיכונים בהפעלה השוטפת של האסדה.

חברת Ramboll הדנית, נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום הייעוץ ההנדסי לאיכות אוויר בתעשיות הגז והנפט,  הכינה עבור עמותת "שומרי הבית" דוח ובו נבחנה הבקשה החוזרת להיתר פליטה של אסדת הגז לוויתן שהגישה נובל אנרג'י למשרד להגנת הסביבה ביום 20.1.2019.

הדו"ח מפרט חוסרים, טעויות, כשלים וחריגות מנהלים וסטנדרטים הנהוגים בעולם, ומטיל ספק באמינות ובסבירות של ההערכות המוצהרות בבקשה להיתר הפליטה של זיהום האוויר הצפוי מאסדת לוויתן.

הדו"ח מפרט חוסרים, טעויות, כשלים וחריגות מנהלים וסטנדרטים הנהוגים בעולם, ומטיל ספק באמינות ובסבירות של ההערכות המוצהרות בבקשה להיתר הפליטה של זיהום האוויר הצפוי מאסדת לוויתן

לפי הדוח, בין השאר:

ניתן להעריך כי אסדת לוויתן תפלוט מזהמים בכמות גבוהה מהמוצהר, בעוד יעילות המערכות למניעת זיהום תהיה נמוכה מהמוצהר.

ה'מערכת הסגורה' שמתוכננת להיות מותקנת באסדת לוויתן לא נמצאת בשימוש בעולם עבור אף אסדת גז, ובוודאי שלא באסדות בעלות תפוקה גבוהה כמו זו המתוכננת לאסדת לווייתן. שימוש במערכת דומה קיים באופן מועט מאוד בעולם ורק באסדות להפקת נפט.

המומחים של רמבול מטילים ספק רב באמינות ההערכות שצוינו בבקשה להיתר לגבי יכולת המערכת הזו למנוע זיהום האוויר במידה עליה הצהירה נובל אנרג'י. וקובעים שחובה לבצע מעקב קפדני הכולל ניטור רציף על מנת לבחון את עמידת המערכת הניסיונית הזו בהצהרות החברה.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,787 מילים ו-1 תגובות
סגירה