קק"ל תשקיע 1.2 מיליון שקל בכנס ידיעות אחרונות

החגיגה נמשכת יו"ר קרן קיימת, דני עטר, יתארח בוועידת ידיעות אחרונות כחלק מעסקת חסות ענקית ● בכיר בקק"ל: "ראש הממשלה עומד לדין על עסקות הקשורות בציפייה לסיקור אוהד. היה ראוי שבארגון שלנו יקלטו שיכולה להיות בעייתיות בעסקאות מסוג זה" ● קק"ל בתגובה: "החסות נועדה לחשוף בפני משתתפי הוועידה את תכנית הדגל שלנו"

דני עטר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
דני עטר, יו״ר קק״ל

קרן קיימת לישראל תעניק חסות של 1.2 מיליון שקל ל"ועידת האנשים של המדינה" של ידיעות אחרונות ו-ynet שתתקיים ב-6 בינואר בבנייני האומה.

הוועידה צפויה לארח  את "האנשים המרגשים בישראל", בהם הכדורסלן עומרי כספי, מייסד צ'ק פוינט גיל שוויד, והמסעדנית רותי ברודו. על פניו, אף אחד מהנושאים שבהם תעסוק הוועידה לא חופף למטרות הליבה של קק"ל.

בכירים בארגון מביעים בשנים האחרונות ביקורת עזה על מדיניות מתן החסויות של קק"ל לכלי תקשורת, ויש גם מי שמצביע על כך שמאחורי המדיניות הזאת, שהתגברה בקדנציה של יו"ר קק"ל, דני עטר, עומדת ציפייה ל"סיקור אוהד" מצד כלי תקשורת מרכזיים, או לכל הפחות מיתון ביקורת וריסון תחקירים נגד קק"ל.

בשנים האחרונות חילק הארגון מיליוני שקלים לשורה של אירועי יחצנות ומיתוג של כלי תקשורת מרכזיים, ובתמורה התנוסס הלוגו של קק"ל בצמרת הוועידות של ynet, חדשות 12 וישראל היום.

בתגובה של קרן קיימת נאמר כי מטרת מתן "חסות ראשית" לוועידת ידיעות אחרונות נועדה "לחשוף בצורה בולטת בפני משתתפי הוועידה את תכנית הדגל של קק"ל – רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר".

"בעידן שבו קק"ל מתמודדת עם אתגרי תקציב וירידה בהיקף התרומות מחד גיסא, ובביקורת של גורמים שלטוניים מאידך גיסא, מושלכים מיליוני שקלים על אירועי יחצנות מובהקים, שהקשר בינם לבין מטרות קק"ל, מוטל בספק"

בתגובה לא פורט כיצד מתקשרת התכנית של קק"ל (העוסקת ב"פיתוח תחומי החינוך, התעסוקה וההתיישבות בנגד ובגליל") עם חגיגות ה-80 של העיתון.

כחלק מעסקת החסות יתארח בוועידה גם יו"ר קק"ל לשיחה "אחד על אחד". הקדנציה של עטר מסתיימת בנובמבר 2020, ועטר הביע עניין בקדנציה נוספת.

בכיר בקק"ל טוען כי יש טעם לפגם במדיניות התמיכה הזאת באירועים של כלי תקשורת, ולדבריו הם נראים לעתים כמו מסע יחצנות של היו"ר.

"בעידן שבו קק"ל מתמודדת עם אתגרי תקציב וירידה בהיקף התרומות מחד גיסא, ובביקורת של גורמים שלטוניים מאידך גיסא, מושלכים מיליוני שקלים על אירועי יחצנות מובהקים, שהקשר בינם לבין מטרות קק"ל, מוטל בספק", אמר.

"כיום ראש ממשלה עומד לדין על עסקות הקשורות בציפייה לסיקור אוהד. הנסיבות והמקרים שונים כמובן, אבל היה ראוי שבארגון שלנו יקלטו את המסר שיכולה להיות בעייתיות בעסקאות מן הסוג הזה".

כספים ל-ynet, חדשות 2 וישראל היום

כפי שחשפנו בזמן ישראל לפני חצי שנה, קק"ל כבר תמכה בוועידה של ynet בעלות של 1.17 מיליון שקל. סביב הליך ה"חסות" ההוא התקיים דיון נוקב ב-2017 ב"ועדה להתקשרויות מיוחדות" בארגון, הפועלת במקביל לוועדת המכרזים, וזכתה זה מכבר לכינוי "הוועדה לשחיתויות מיוחדות" במסדרונות הארגון.

מהדיון באישור ההתקשרות עלה כי קק"ל התחייבה מראש לתמוך בפרויקט, אף ששיתוף הפעולה עם ynet לא אושר כדין. בהעדר נתיב הולם להתקשרות – התכנסו חברי הוועדה לאתר בכוח נתיב שיכשיר את השרץ.

בדיון שהתקיים אז נשמע מנהל הכספים בארגון, יובל ייני, אומר: "חסות של 1.17 מיליון שקל היא חסרת תקדים, ולא ניתן להגן עליה. מה אומרים? 'לא יודעים להגן על זה באמצעות שת"פ, בוא נשים את זה בחסות'. אנחנו עובדים לא נכון".

מנהלת אגף ההתקשרויות, דורית חבני, ניסתה להגן על ההחלטה שכבר התקבלה, ובתשובה לטענה כי חלק מדמי החסות מופנים למימון לינה ומזון, ניסתה להסביר שמדובר בשיטה מקובלת להטמעת החסות בתוך סעיפים שלכאורה אינם קשורים.

"זה חלק מהחסות, תמיד זה ככה. כל העלויות של הכנס. נותנים כסף לחסות, בשביל שישימו לוגו ויגידו קק"ל נתנה חסות", אמרה חבני בדיון.

אבל ייני התעקש: "אי אפשר לאשר סכום כזה בחסות, אנחנו מאשרים עד 50 אלף שקל", הזכיר לנוכחים, והזהיר אותם: "מבקר הפנים עכשיו יבוא".

ואולם, למרות ההסתייגויות, ההתקשרות אושרה.

הבטחה לשער אחורי במוסף הפוליטי

במאי השנה אישרה ועדת המכרזים של קק"ל גם השתתפות של הארגון בוועידת "ישראל היום" בגובה של 300 אלף שקל. הכנס עסק ביחסי ישראל וארה"ב, ובהמלצה שהובאה בפני הוועדה נכתב כי "מארגן הכנס הינו קבוצת ישראל היום שבבעלותה נמצא אחד משני העיתונים הגדולים בישראל. לאור זאת, יש ערך תקשורתי, שיווקי ופרסומי רב להשתתפות קק"ל בכנס זה". במסגרת החשיפה שהובטחה לקק"ל צוין פרסום שער אחורי במוסף הפוליטי של ישראל היום.

כמו כן, לאחרונה השקיעה קק"ל מאות אלפי שקלים בחסות לוועידת חדשות 12.

תגובת קק"ל: "נותנת חסות ראשית לוועידה במטרה לחשוף בצורה בולטת בפני משתתפי הוועידה והקהל הרחב את תכנית הדגל של קק"ל – 'רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר', ולרתום את הציבור לתכנית"

כאמור, מהקרן הקיימת נמסר בתגובה: "קק"ל נותנת חסות ראשית לוועידת האנשים של המדינה של ידיעות אחרונות ו-ynet במטרה לחשוף בצורה בולטת בפני משתתפי הוועידה והקהל הרחב את תכנית הדגל של קק"ל – 'רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר', ולרתום את הציבור והגופים הרלוונטיים לתכנית שבמסגרתה משקיעה ופועלת קק"ל לפיתוח תחומי החינוך, התעסוקה וההתיישבות בנגב ובגליל". עוד נמסר כי סכום החסות הינו 1,189,949 שקל.

טרם התקבלה תגובה מצד ידיעות אחרונות.

עוד 698 מילים
סגירה