קק"ל בוחנת מחדש את חסויות הענק לתקשורת

מעקב זמן ישראל הנהלת קרן קיימת התכנסה לדיון בנוהלי מתן החסויות של הארגון ● בין היתר מדובר בתשלומים של מיליוני שקלים לכנסים של כלי תקשורת, שנחשפו כאן בשבוע שעבר ● בצל הפרסום נערך ראיון עם דני עטר בידיעות אחרונות, שבו לא נשאל על המחדלים בארגון ● קק"ל בתגובה: מפיקים לקחים, לא התקבלה עדיין החלטה

יו"ר קק"ל דני עטר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
יו"ר קק"ל דני עטר

מעקב זמן ישראל: הנהלת קרן קיימת לישראל התכנסה בשבוע שעבר לדיון בנוהלי מתן החסויות של הארגון. בין היתר, מדובר בתשלומים של מיליוני שקלים לכנסים של כלי תקשורת, שנחשפו כאן בשבוע שעבר.

בקק"ל אישרו את קיומו של הדיון והבהירו כי ההנהלה תתכנס בקרוב לדיון המשך.

על פי מקורות בקק"ל, במהלך הדיון (שהתקיים במקביל לפניית זמן ישראל לבקשת תגובה בנושא), הביעו חלק מהנוכחים התנגדות להמשך מתן החסויות לאירועים שאינם קשורים במטרות קק"ל.

על פי אותם מקורות, המחלקה המשפטית של הארגון הביעה עמדה לפיה יש לשקול ביטול של מתן החסויות, אשר מתבצע ללא הליך מכרזי וללא הנמקות ראויות. מנגד, גורמים בהנהלה המשיכו לתמוך במתן חסויות גם בעתיד, אך דרשו כי ימצא "ערוץ שקוף ותקין", עם נהלים מתאימים, כדי להמשיך אותן.

כפי שחשפנו, קרן קיימת לישראל מעניקה חסויות בסכומים גדולים לאירועים של כלי תקשורת מרכזיים, ובהם ידיעות אחרונות (1.2 מיליון לאירוע חגיגות ה- 80 לעיתון), חדשות 12 (כמיליון שקלים לכנס "המשפיעים" של החברה), אתר ynet (1.17 מיליון לכנס החינוך של האתר) וגם לאירועים של ישראל היום ומקור ראשון.

חלק גדול מההתקשרויות הללו מתבצע בהליך "עוקף מכרז", שזכה בעבר לביקורת עזה גם מצד המחלקה המשפטית של קק"ל.

הליך זה, באמצעות "ועדה להתקשרויות מיוחדות"' מכונה במסדרונות הארגון לכינוי הנלעג "הועדה לשחיתויות מיוחדות".

ההחלטה "הותאמה" להבטחות

כפי שנחשף בתחקיר נוסף של זמן ישראל, ההליך כולל כללי התקשרות רופפים מאד: ללא מכרז, ללא קול קורא, ללא הגבלות סכום, ועם הגדרות משתנות של אופי ההתקשרות.

בהתקשרות עם ynet, אף הסכימה קק"ל למתן החסות עוד לפני אישור הוועדה, ולאחר ההסכמה דנה הוועדה בכובד ראש כיצד "להתאים" את ההחלטה להבטחות שניתנו למארגני הכינוס.

מנהל הכספים של הארגון גער בנוכחים: "חסות של 1.17 מיליון שקל היא חסרת תקדים, ולא ניתן להגן עליה. מה אומרים? 'לא יודעים להגן על זה באמצעות שת"פ, בוא נשים את זה בשיתוף של חסות'. אנחנו עובדים לא נכון".

גורמים משפטיים הביעו דאגה מהאפשרות שמתן חסויות לכלי תקשורת תתפרש כציפייה לסיקור אוהד, והזכירו על הרקע הזה את תיקי נתניהו, שמואשם כי דרש מכלי תקשורת סיקור אוהד בתמורה לפעולות אשר יטיבו עימם

למרות ההתנגדות, ההתקשרות יצאה לפועל, ככל הנראה מכיוון שכבר ניתנה התחייבות פסולה מראש להעברת הכספים.

גורמים משפטיים הביעו לא אחת דאגה מהאפשרות שמתן חסויות לכלי תקשורת תתפרש כציפייה לסיקור אוהד וכעסקה פסולה, והזכירו על הרקע הזה את תיקי 2000 ו-4000, במסגרתם ראש הממשלה בנימין נתניהו מואשם כי דרש מכלי תקשורת סיקור אוהד בתמורה לפעולות אשר יטיבו עימם.

תמיכה מסוימת בתזה הזאת הגורסת כי מדובר ב"עסקה פסולה" התקבלה בסוף השבוע האחרון כאשר בסמוך ובמקביל לחסות של קק"ל לידיעות אחרונות, תואם ראיון מיוחד של כתבת העיתון עם יו"ר קק"ל דני עטר.

הכתבת הצהירה בתחילת הכתבה כי העסקה בין העיתון לקק"ל נמצאת "על השולחן" וכי לעטר הובהר כי "תישאלנה שאלות קשות" – אך בפועל לא נשאלו שאלות על חקירות המשטרה, דוחות מבקר המדינה, מינויים פוליטיים ועוד.

דני עטר (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
דני עטר (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

תגובת קק"ל

מקק"ל נמסר בתגובה: "הדברים כפי שמתוארים בפנייתך אינם נכונים. כחלק מתהליך הפקת לקחים קבוע המתקיים בקק"ל, נבחן גם תהליך מתן החסויות.

"מהפקת הלקחים שכבר בוצעה בנושא בשנים האחרונות, עבר תהליך מתן החסויות בקק"ל רפורמה משמעותית, שבמסגרתה קק"ל היום הינה אחד הגופים המובילים בכל הנוגע לשוויון ולשקיפות בהן ניתנות החסויות ע"י הארגון.

"בישיבה המדוברת הוצגו עמדות של כלל החטיבות בקק"ל בנוגע למתן החסויות וכל אחת מהן התייחסה להיבטים השונים של הנושא.

"הלשכה המשפטית לא המליצה על ביטול החסויות וממילא, לאור חשיבות הנושא והרצון לשמוע את עמדות כל הגורמים הרלוונטיים לעניין, הישיבה לא הסתיימה ונקבעה ישיבת המשך לדיון, ועל כן לא התקבלה עדיין כל החלטה בנושא.

"קק"ל גאה על התהליכים המקצועיים והרציניים שהיא מקיימת כחלק ממהפכת השקיפות והמינהל התקין שעובר הארגון ותמשיך בכך, גם אם יש גורמים המנסים להשתמש בתהליך כדי לנסות לעוות ולסלף דברים כדי לפגוע בארגון".

עוד 562 מילים
סגירה