בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90

פרשנות סמוטריץ' מתקשה למצוא מנוח לכף רגלו

למרות שהצליח להדיח ולרשת את מקומו של אורי אריאל בראשות האיחוד הלאומי, ועל אף המחמאות שהוא זוכה להן במשרד התחבורה, בצלאל סמוטריץ' עלול למצוא את עצמו מחוץ לכנסת הבאה ● בימין החדש חוששים שהוא יבריח את קולות המצביעים הליברליים בימין ● בבית היהודי בחרו ללכת עם איתמר בן-גביר ● אתמול בערב נפגש סמוטריץ' עם הרב רפי פרץ, אבל מלבד חיבוקים לא יצא משם איחוד

השר בצלאל סמוטריץ' וח"כ סתיו שפיר עומדים משני צדי המתרס אבל יכולים להקים קבוצת תמיכה שתישא את השם "כתף קרה". יהיה להם הרבה מן המשותף.

שפיר הייתה נדבך מרכזי במפלגות השמאל, כוכבת המחאה החברתית של 2011, מי שזכתה במקומות גבוהים בפריימריז של מפלגת העבודה. היום היא חסרת בית פוליטי, מנותקת מהעבודה ומתדפקת על דלתות המחנה הדמוקרטי.

סמוטריץ' הוא כוכב בימין, אבל גם הוא בעיקר מתנדנד בין שתי רשימות, ואולי ימצא את עצמו בחוץ. בתחילת השנה סמוטריץ' הצליח להדיח את אורי אריאל מראשות האיחוד הלאומי ולרשת את מקומו. בהמשך הוא הפך לשר התחבורה ושר בקבינט המדיני-ביטחוני, אבל עכשיו הוא מתקשה לממש את הדיבידנד הזה.

בתחילת השנה סמוטריץ' הצליח להדיח את אורי אריאל מראשות האיחוד הלאומי ולרשת את מקומו. בהמשך הוא הפך לשר התחבורה ושר בקבינט המדיני-ביטחוני, אבל עכשיו הוא מתקשה לממש את הדיבידנד הזה

סמוטריץ', פוליטיקאי ממולח, נפל בתרגיל פוליטי למתחילים שעשה לו הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי.

פרץ חתם על הסכם איחוד עם איתמר בן-גביר, וכך הכניס בלי בושה את תורת הגזע של מאיר כהנא לקדמת הבמה של הציונות הדתית. סמוטריץ', שאינו שונה בהרבה מבן-גביר, רתח מזעם ועדיין לא נרגע. סמוטריץ' יודע שאם הרב פרץ לא היה מקדים אותו, הוא בעצמו היה חותם על הסכם עם בן-גביר, והרב פרץ היה מתגלגל החוצה. אולי על הפספוס הזה הוא כועס.

סמוטריץ' במצב קצת יותר טוב מזה של סתיו שפיר. הוא לא איבד אחיזה, אבל אף אחד לא מושך אותו פנימה בתנאים שלו. לאן הוא ילך? בימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד רוצים אותו, אבל לא מתלהבים. שניהם רואים בסמוטריץ' סוג של משפך: מושך קולות מצד אחד, בעיקר של החרד"לים והמתנחלים, אבל גם מבריח את הליברלים מתנועת זהות, הדתיים-לייט, מאוכזבי ליברמן ופליטי כולנו של משה כחלון. "מביא את קדומים ומבריח את גבעת שמואל", כפי שהגדיר זאת בכיר בציונות הדתית.

בנט ושקד רואים בסמוטריץ' סוג של משפך: מושך קולות מצד אחד, בעיקר של החרד"לים והמתנחלים, אבל גם מבריח מהבית היהודי את הליברלים והדתיים-לייט. "מביא את קדומים ומבריח את גבעת שמואל", כפי שהגדיר זאת בכיר בציונות הדתית

סמוטריץ' מבין כנראה שבנט ושקד לא יפרשו לרגליו שטיח אדום. הם עדיין שרויים עמוק בתוך חלום המפלגה הישראלית שלהם, עם תואמים חדשים לאלי אוחנה ואלונה ברקת. ההצעה לעופר ברקוביץ', שכמעט היה לראש עיריית ירושלים לפני שנה, עדיין עומדת על הפרק.

בנט הוא מהמר פוליטי לא קטן, והכישלון של הימין החדש באפריל לא מרתיע אותו. בנט ושקד לא עברו אז את אחוז החסימה; היום בנט הוא שר הביטחון והוא מאמין כי הסטטוס החדש מעביר את הימין החדש בקלפי. הסקרים בינתיים איתו.

אגב, מישהו סיפר לי השבוע על תרגיל פוליטי מעניין שעשה בנט במהלך הפריימריז בבית היהודי לפני בחירות 2015. בנט שכנע רבים לרוץ בפריימריז ולנסות את מזלם. רבים התפתו, שמו כסף במפלגה, פרסמו מודעות תחת הלוגו של הבית היהודי, כמובן עם תמונות של בנט. רבים נשארו בחוץ, אבל כך זכתה המפלגה בהכנסה נאה ובפרסום חינם. הבית היהודי קיבל אז שמונה מנדטים.

אתמול בערב נפגש סמוטריץ' סוף סוף עם הרב רפי פרץ, אחרי שהשניים הבטיחו ליפול זה על צווארו של זה במשך שבוע שלם אבל התקשו לתאם את אירוע החיבוקים. פרץ מוכן עדיין להציע לסמוטריץ' את מקומות 2, 5 ו-8 ברשימה, אבל האמון ביניהם לא קיים. שניהם הוציאו הודעה על פגישה טובה ושאיפה לאיחוד בין כל כוחות בימין, אבל שניהם יודעים שפרץ לא יחתוך את ההסכם עם בן-גביר, ועם בן-גביר אין איחוד גדול בימין.

אתמול בערב נפגש סמוטריץ' סוף סוף עם הרב רפי פרץ, אחרי שהשניים הבטיחו ליפול זה על צווארו של זה במשך שבוע שלם אבל התקשו לתאם את אירוע החיבוקים

בשורה התחתונה: ברגע זה הימין החדש רץ לבד (ועובר). הבית היהודי ועוצמה יהודית רצים ביחד (ולא עוברים). ואילו סמוטריץ' רץ בין שתי הרשימות ולא מוצא מנוח לכף רגלו – דווקא בתקופה שבה הצליח, במידה רבה, לשקם את תדמית ההומופוב הגזען לטובת שר התחבורה המסור שמסדר הסעות לחיילים שנתקעו באמצע הלילה בלי אוטובוס.

עוד 603 מילים
סגירה