נפתלי בנט, איילת שקד, מתן כהנא, בצלאל סמוטריץ', רפי פרץ, איתמר בן-גביר (צילום: פלאש90)
פלאש90

החלוקה בימין מתבהרת, נותר רק לגלות אם יש לה מספיק בוחרים

יש לא מעט הגיון בפיצול בין הימין החדש של בנט ושקד להבית היהודי החדש של סמוטריץ׳, פרץ ובן-גביר ● בעוד שני הצדדים מייצגים מדיניות ימנית חסרת פשרות, בנושאים אחרים הפער בין המפלגות גדול ● באפריל, הפיצול בימין הסתיים באבדן של מעל ארבעה מנדטים ● הפעם, לפי כל הסימנים, זה יכול להצליח ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' כמעט והשיג את מטרתו. לקראת סוף השבוע שעבר כבר היה קרוב לסיכום סופי על ריצה משותפת של האיחוד הלאומי עם הימין החדש, אך ברגע האחרון נמלך נפתלי בנט בדעתו וביטל את ההסכם המתגבש. אתמול, לאחר שהתברר שהאיחוד הלאומי קרובה לסיכום עם הבית היהודי ועוצמה יהודית, שיחררה הימין החדש הודעה על ריצה עצמאית.

סמוטריץ' חוזר לאיחוד עם רפי פרץ ואיתמר בן-גביר אחרי שספג שתי מכות פוליטיות משפילות. את הראשונה הפליאו בו פרץ ובן-גביר, שחתמו על הסכם מאחורי גבו וסיכלו באבחה מהירה את שאיפתו להתמודד על הנהגת הציונות הדתית. את המכה השניה נתן בנט, שדחה את סמוטריץ' ברגע האחרון למרות חיזוריו הנלהבים.

אך סמוטריץ' עוד עשוי לצאת מאושש מהחודש הקשה שעבר עליו. המו"מ שהוא מנהל עם הבית היהודי כולל דרישה למקומות שניים וארבע ברשימה, כמעין פיצוי על הזובור שעבר ועל "הוויתורים" שנאלץ לעשות. אם פרץ ייעתר, ואיחוד הימין תזכה כמו בבחירות אפריל בארבעה מנדטים בלבד, סמוטריץ' יהיה האדם החזק בסיעה עם שני נציגים.

המו"מ שסמוטריץ' מנהל עם הבית היהודי כולל דרישה למקומות שניים וארבע ברשימה, כמעין פיצוי על הזובור שעבר ועל "הוויתורים" שנאלץ לעשות. אם פרץ ייעתר, סמוטריץ' יהיה האדם החזק בסיעה

בימין החדש שרר אתמול מצב רוח מרומם. לכמה רגעים קצרים הרשו לעצמם בנט ומקורביו לשכוח את הכישלון באפריל, להתענג על תחושת השחרור מהחרד"לים, ולהתרפק על חזרת הימין החדש לייעודה המקורי, כבית לימין הליברלי. כשתפוג ההשפעה המשכרת של החופש, תעלה שוב השאלה אם הימין החדש לא מסתכנת בהישארות מחוץ לכנסת.

בנט בונה על מעמדו כשר ביטחון ומנהל מהקריה קמפיין המציג אותו כביצועיסט – נגטיב ליריבו שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן. בסרטון מהימים האחרונים תחת הכותרת "איווט, תלמד", צוטטה ביקורת של שרון גל, ח"כ לשעבר בישראל ביתנו, על ההבטחות הלא ממומשות של ליברמן, כהקדמה לרשימת הישגים של בנט ושקד, הרצה על המסך בקצב הולך וגובר.

חלק ניכר מההישגים שמייחס לעצמו בנט – תחת הסיסמא "לא מילים. מעשים" – הם מהחודשיים שלו במשרד הביטחון: עיקול כספי משפחות מחבלים, עצירת החזרת גופות מחבלים, אישור שכונה יהודית בחברון, וקיזוז משכורות מחבלים פלסטינים. "בנט עשה במשרד הביטחון בחודש מה שאף אחד אחר לא עשה במשך שנים רבות", אמרה עליו איילת שקד.

אתמול פירסם שר הביטחון שני פוסטים ברצף, ובהם דוגמאות למשפחות פלסטיניות שמחשבונות הבנק שלהן ישראל חילטה ביוזמתו כספים. לפני כמה ימים פירסם סרטון של שגריר הרשות הפלסטינית בבריטניה, האומר כי החלטתו לא להחזיר גופות מחבלים "חולנית". יו"ר הימין החדש הציג זאת כהישג, וליווה את הווידאו בתיוג: "רק התחלנו".

ממשרד הביטחון שיגר בנט התחייבות נוספת – שראויה דווקא לכותרת "לא מעשים. מילים" – על סיפוח מלא של שטחי C בגדה המערבית. עם כל הכבוד לתובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, היא לא תהיה זאת שתעצור את דהירתו לצמרת של בנט.

ממשרד הביטחון שיגר בנט התחייבות נוספת, על סיפוח מלא של שטחי C בגדה המערבית. עם כל הכבוד לתובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, היא לא תהיה זאת שתעצור את דהירתו לצמרת של בנט

בימין החדש רמזו אתמול על צירוף דמויות הנהנות מתמיכה ציבורית לרשימה, קודם לסגירת הרשימות מחר (רביעי) בחצות. חלק מהדמויות, נאמר, הן בעלות פרופיל ציבורי גבוה, אך לא כולן. בקטגוריה האחרונה עשויה להימצא ליבי מולד, יו"ר "המפלגה הליברלית החדשה", ביתם החדש של חלק מפורשי זהות.

בין מולד לבנט התקיימו שיחות בחודש האחרון, ובשיחה עם זמן ישראל היא הביעה אופטימיות בנוגע לסיכויי הריצה המשותפת. למרות זאת, בנט עשוי לוותר לבסוף על צירופה, מכיוון שהימין החדש ממילא ממותגת כניאו-ליברלית מבחינה כלכלית ומושכת רבים ממצביעי זהות.

ליבי מולד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ליבי מולד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

לזכות מנהיגי הימין החדש עומדת העובדה שבשונה מיריבהם, הם מנהלים כבר מעכשיו קמפיין על סוגיות ציבוריות אמיתיות. בנט, כאמור, הוא הממונה על הכרעת הפלסטינים וההתנחלויות, ובסוף דצמבר הכריז שהימין החדש תדרוש את תיק הדתות, כדי להפוך את הרבנות הראשית למתונה ומקרבת יותר.

שקד עדיין רצה על ההישגים שלה כשרת משפטים, ובהם קידום חוק המאבק בטרור, המאפשר את חילוט הכספים שמבצע בנט. במקביל היא מבטיחה לבצע "מהפכת רגולציה" כדי לסייע לבעלי עסקים קטנים ולייתר את הטלטלות בין הרשויות השונות ואת המאכערים.

בסרטון המשך למהפכת הרגולציה התחייבה שקד לצמצם 40 חוקי עבודה מיושנים "בסגנון קומוניסטי", לחוק אחד "מאוזן פשוט והוגן". מכיוון שמדובר ברפורמה שתיקח זמן רב, הסבירה, תקדם בשלב ראשון אי הפללה של מעסיקים קטנים העוברים על חוקי ההעסקה. בדבריה הזכירה בעלי מסעדות, ואפשר להניח שהעובדים שייפגעו יהיו החלשים ביותר, ובהם מבקשי מקלט.

לצד בנט ושקד מכהן מתן כהנא כפרוייקטור למאבק בהסתדרות ובוועדים הגדולים. בסדרת סרטונים שהוא מפרסם בשבועות האחרונים הוא תוקף את האפליה נגד דור ב' וג' בוועדים, את ההשפעה השלילית לכאורה של ההסתדרות על לוחמי האש, את המשכורות הגבוהות הנקבעות על פי "גודל הפטיש" של הוועדים, ואת הדרישות המופרזות לדעתו של עובדי רכבת ישראל ורשות שדות התעופה.

אתמול הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו את הסתייגותו מהריצה העצמאית של הימין החדש, מחשש שלא תעבור את אחוז החסימה. הסקרים המנבאים למפלגה שישה מנדטים, ובעיקר התוספת הצפויה של עשרות אלפי מצביעי זהות, עשויים להצביע דווקא על אופק בהיר יותר לימין החדש בתום שנה קשה. לנתניהו יש צרות גדולות בהרבה.

עוד 761 מילים
סגירה