"אנחנו לא רוצים להיות הפיצוי של הפלסטינים"

תכנית המאה לפי תכנית טראמפ, אום אל פאחם, טירה, כפר קאסם, ג'לג'וליה, באקה אל גרביה ויישובים נוספים ממזרח לשרון ייהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית ● תושבי המשולש: "אנחנו אזרחי המדינה, וצריך לדאוג לשוויון לפני שמתחילים להתייחס למעבר אוכלוסיות" ● "למה אנחנו צריכים להתעורר לחדשות כאלה? במקום להשקיע בשנאה, תשקיעו באהבה"

אום אל פאחם (צילום: Matanya Tausig/Flash90)
Matanya Tausig/Flash90
View of Israel's largest Arab city Umm El-Fahm on March 24, 2009. Police dispersed rock-throwing Israeli-Arab youths with stun grenades and tear gas after a group of Israeli extremists marched through the Arab town demanding that residents show loyalty to the Jewish state. Earlier Tuesday, more than 2,500 police officers deployed in and around Umm al-Fahm for which the far-rightists had received High Court approval. The marchers were refused permission to enter the city itself, however, and were only allowed to march on roads outside residential areas, but within the city's municipal boundaries. Photo by Matanya Tausig/Flash90 *** Local Caption *** àåí àì ôçí ôàçí îùèøä îçàä äôâðä ùåèøéí îâðéí

"צפיתי בשידורי הטלוויזיה וראיתי שני תמהונים עומדים על הבמה, כל אחד טופח על שכם השני כאילו הם מחלקים את העולם. אם העתיד שלנו תלוי בשני תמהונים כאלה אנחנו בסכנה גדולה", אומר סעיד אבו שקרה מאום אל פאחם.

בדומה לשאר הערבים הישראלים ביישובים, המכונים המשולש, גם אבו שקרה – אמן ומנהל גלריה – חש תסכול נוכח החלק בעסקת המאה, שמראה לו את הדלת החוצה מישראל, אל הרשות הפלסטינית.

התכנית מדברת על כך שכחלק מהפיצוי לפלסטינים, הגבול הישראלי ישורטט מחדש, כך שמעל רבע מיליון אזרחים ביישוביי "המשולש" שממזרח לשרון – בהם אום אל פאחם, טירה, כפר קאסם, ג'לג'וליה ובאקה אל גרביה – יהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית.

לדעת אבו שקרה ואחרים ששוחחנו איתם, עסקת המאה מונעת מצרכים פוליטיים, והלגיטימיות של מי שמתווים אותה, מוטלת בספק.

"לא כך עושים שלום", הוא אומר. "אני לא פוחד משום דבר אבל חושש בשביל האזור כולו שנתון בידי שני חשודים שכל מה שהם עושים נועד רק לבסס את עצמם בשלטון. הגלריה שלי מקדמת יחסים בין יהודים לערבים בישראל.

"אנחנו עובדים קשה כדי להפגיש בין בני אדם, והם עובדים בצורה הזויה כדי להפריד ולפרק שותפויות. הם מסמנים מטרה ומתחילים לחפש כל דבר כדי להגיד למה כן או למה לא. תושבי המשולש מעולם לא שמעו מילה טובה מהמדינה.

"מתי יגידו לנו פעם אחת, 'אתם שותפים ראויים, אנו בעלי ברית'. אף פעם לא אמרו את זה. למה אני צריך להתעורר לחדשות כאלה? זה גורם לי לכאבי בטן".

"למה זה רע ליהודים שאני וילדיי נמצאים כאן? יש לי בת רופאה, ד"ר לפסיכולוגיה, אחד לומד הייטק. השתנינו, רמתנו עלתה ואתם ממשיכים להתייחס אלינו כנמוכים וקטנים. אם יצמחו שערות בכף ידי, נעבור לרשות הפלסטינית"

אבו שקרה הוא בן למשפחת אמנים. בן דודו, עאסם ז"ל, ואחיו וליד ז"ל ופריד, ידועים בין השאר כמי שציירו את נופי הארץ ושיח הצבר, שהוא סמל ישראלי-פלסטיני מובהק. לדבריו, הפלסטינים מהמשולש תורמים למדינה ואין שום בעיה שהם יגשרו על שתי התרבויות שהם נושאים בחובם, בדיוק כפי שיהודים עושים זאת בתפוצות השונות.

"אני לא מפחד, אבל הפלסטיני של היום זה לא מה שהיה. למה אני צריך להתעורר במקום שיש לי חברים יהודים, ולגלות שבמקום שיחפשו דרך להפוך אותנו לשותפים מחפשים דרך להפוך אותנו לשונאים ועוינים ועוכרים את מדינת ישראל? במקום להשקיע הרבה מאמץ וכסף בשנאה, תשקיע מעט כסף באהבה".

סעיד אבו שקרה (צילום: מישל דוט קום)
סעיד אבו שקרה (צילום: מישל דוט קום)

"אם היהודי בארה"ב נחשב אמריקאי-יהודי, למה אני לא יכול להיות ישראלי-פלסטיני? עם כל המשתמע מכך, ולהוות גשר לתרבות ישראלית?

"למה זה רע ליהודים שאני וילדיי נמצאים כאן? יש לי בת רופאה, ד"ר לפסיכולוגיה, אחד לומד הייטק. השתנינו, רמתנו עלתה ואתם ממשיכים להתייחס אלינו כנמוכים וקטנים. נעבור לרשות הפלסטינית רק אם יצמחו שערות בכף ידי".

"אנחנו אזרחי המדינה וצריך לדאוג לשוויון שלנו"

גם ראש עיריית אום אל פאחם, ד"ר מחאמיד סמיר, חושב ש"עסקת המאה", שהוצגה בוושינגטון בהיעדר נציג פלסטיני, היא בעיקר ספין פוליטי של טראמפ ונתניהו לצרכים פנימיים: אחד בהליכי הדחה והשני תחת כתב אישום חמור.

"אני רואה את זה בחומרה. אנחנו אזרחי המדינה, וצריכים לדאוג לשוויון שלנו עם שאר האזרחים לפני שמתחילים להתייחס למעבר של אוכלוסיות. למה משווים אותי בחילופי שטחים להתנחלויות?"

"אני רואה את זה בחומרה. אנחנו אזרחי המדינה, וצריכים לדאוג לשוויון שלנו עם שאר האזרחים לפני שמתחילים להתייחס למעבר של אוכלוסיות. מה עוד ששני אנשים, שאחד נתן, אין לו זכות לתת. אחר קיבל, אני חושב שהוא נהנה מזה שהוא מקבל כי הוא צריך הון פוליטי בימים אלה שהוא במצוקה.

"למה משווים אותי בחילופי שטחים להתנחלויות? אני בן הארץ, נולדתי כאן, אני אחיה כאן. הם, (המתנחלים, ע.ש.), הגיעו רק אתמול שלשום".

ד"ר מחמיד מאוכזב מכך שגם בכחול-לבן תומכים בתכנית ושבשמאל הציוני לא נשמעו קולות נגד החלק הזה בתכנית, שמעביר אזרחים ערביים למדינה אחרת:

"צר לי שעד עכשיו לא שמעתי התייחסות מכל המפלגות הציוניות. אני מקווה שהקולות השפויים יישמעו בקרוב. הם נמצאים וצריכים להשמיע קול".

"אני לא מתנגד לתכנית בתנאים מסוימים"

בניגוד לאבו שקרה וד"ר מחאמיד, יש מי שמוכן לאמץ את טראמפ, אבל בתנאי שתחזיר לפלסטינים את מה שאבד להם כאשר סופחו מירדן לישראל בעל כורחם.

כך למשל פארוק מואסי, פרופ' לספרות מבאקה אל גרביה, וסגן יו"ר איגוד הסופרים בישראל, שאומר: "אני לא מתנגד לתכנית הזו, בתנאים מסוימים".

לדבריו, "שייכו את המשולש לישראל ב-1949 בהסכמי רודוס. היו נציגים מטעם האו"ם, והמלך חוסיין מסר את החלקות של המשולש והאנשים תוך הצבת מספר תנאים. ראשית, אסור לקחת מטר אדמה מהאזרחים, יש לתת להם אוטונומיה, זכויות בשפה, בבתי ספר, וחופש דת". הוא אומר עוד, כי מה שקרה בפועל הוא הרעה משמעותית במצב של תושבי המשולש, תחת השלטון של המדינה החדשה.

מואסי: "ישראל נכנסה לבאקה אל גרביה ב-21 למאי 1949. הייתי בן 7 ואני זוכר מה שעשתה המדינה: ממשל צבאי, זה אסור. הפקיעו 25 אלף דונם מבאקה וחצי מיליון דונם מהמשולש בסך הכל, ועשו מעין גבול שאסור לחצות אותו אלא ברישיון. מנעו מהפלאחים לחרוש ולעבוד את האדמה".

"החבר'ה שלנו לא מדברים ככה, כולם רוצים להישאר בישראל. אני אישית לא מתנגד. כמו שאתם לא רוצים אותי אני לא רוצה אתכם, אבל אם אתם רוצים לזרוק אותי לצד השני בלי שאקבל את הזכויות שלי זה לא הוגן ולא צודק"

מבחינת מואסי, אין בעיה לחילופי שטחים, בתנאי שהמשולש יקבל בחזרה את האדמות שהופקעו ממנו, וגם למדינה החדשה תהיה עצמאות אמיתית.

"התנאי השני הוא שאעבור למדינה פלסטינית חופשית לאמיתו של דבר, ולא משחק שבו אבן-מאזן בעצם נתון תחת שליטה ישראלית", מוסיף מואסי.

"אתה רוצה אותי במדינה פלסטינית? בבקשה, אבל אם אתה זורק אותי וממשיך למשול בי שם – זה לא. ישראל קובעת הכל ברשות הפלסטינית. אתה רוצה לזרוק אותי ולשלוט בי בעקיפין – זה לא. אני לא פיון במשחק שחמט".

אלא שברור לפרופ' מואסי שזה לא באמת אפשרי, כך שכל הדיבור על חזרה של המשולש לייעוד מקורי כביכול, שיתאים לשיוך האתני של התושבים, תחת ריבונות פלסטינית עתידית, הוא לא באמת ראלי: "אם ישראל רוצה לדבר על חילופי שטחים בבקשה, אז תנו את כל הזכויות שהיו לנו ותעבירו את חלקות האדמה, זה הרי בלתי אפשרי. אני לא פוחד, החבר'ה שלנו לא מדברים ככה, כולם רוצים להישאר בישראל. אני מחדש בדבר הזה שאני רוצה לעבור. בבקשה, אני אישית לא מתנגד. כמו שאתם לא רוצים אותי אני לא רוצה אתכם. אבל אם אתם רוצים לזרוק אותי לצד השני בלי שאקבל את הזכויות שלי לא זה לא הוגן ולא צודק".

עוד 950 מילים
סגירה