חברי הוועדה למתן היתרים, בראשות השופטת בדימוס נחמה מוניץ, הודיעו החודש כי יתכנסו בקרוב כדי לדון בטיעונים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת בקשתו לקבל אישור למימון הוצאות המשפט שלו על ידי בעלי הון.
הודעה הזו מגיעה לאחר שנתיים שבהן נקט נתניהו כמעט בכל טרלול אפשרי בניסיון ליהנות מהזכות שלטענתו מגיעה לו, והיא לשנורר כסף מבעלי הון.
ניתן רק לדמיין כיצד היה נראה מצבה של המדינה אילו היה מקדיש את אותם המאמצים גם לצורך גיוס מימון לנכים, למערכת החינוך, או בכלל לרווחת הציבור.
ב-18 במרץ 2018 פנה נתניהו לראשונה ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, ובאמצעות באי-כוחו ממשרד עורכי הדין וינרוט ושות', ביקש לבחון מבחינה משפטית את האפשרות שיסתייע בבן דודו, נתן מיליקובסקי, לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות.
ברנע-פרגו העבירה את פנייתו של נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שקבע ב-27 ביוני באותה השנה כי הנושא צריך לעלות לדיון בוועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה.
עורכי דינו של נתניהו פנו לוועדת ההיתרים ימים ספורים לאחר מכן, וב-19 ביולי טענו כי למעשה אין לוועדה סמכות לדון בנושא קבלת המימון מבעלי הון. הוועדה חלקה על דעתם וב-18 באוקטובר קבעה כי יש לה סמכות לדון בעניינו של נתניהו.
ערעור על סמכות הוועדה
נתניהו לא ויתר, וב-24 באוקטובר ערער בשנית על סמכותה של ועדת ההיתרים לדון בבקשתו, ודרש ממנה להמציא בפניו הוכחות על מקרים דומים מהעבר שבהם טיפלה בעבר בדרך דומה.
הוועדה נענתה לאתגר, וב-6 בנובמבר סיפקה את ההוכחות, ובמקביל הציגה בפני נתניהו כמה שאלות שהתשובות להן יסייעו לה לגבש את עמדתה ביחס לבקשתו לקבל מימון. נתניהו סירב להשיב לשאלות שהופנו עליו, וב-29 בנובמבר הודיעה הוועדה כי היא דוחה את בקשתו.
אם חשבתם שנתניהו יתייאש בשלב הזה מהניסיון לקבל אישור למימון להוצאותיו המשפטיות על ידי בעלי הון, ושלנוכח היקף נכסיו, המוערך ב-40 מיליון שקל, ינהג כאחד האדם ויכניס יד לכיס, טעיתם.
אם חשבתם שנתניהו יתייאש בשלב הזה מהניסיון לקבל אישור למימון להוצאותיו המשפטיות על ידי בעלי הון, ושלנוכח היקף נכסיו, המוערך ב-40 מיליון שקל, ינהג כאחד האדם ויכניס יד לכיס, טעיתם
כבר בשבוע הראשון של שנת 2019 פנה נתניהו לוועדת ההיתרים בבקשה נוספת, בנימוק שלא הייתה לו הזדמנות לנמק את טענותיו בפניה בפעם קודמת.
עם זאת, הנימוקים שפרס בפני הוועדה לא הועילו וב-20 בפברואר דחתה הוועדה שוב את בקשת נתניהו. הפעם ניכר היה שהוועדה מאבדת את סבלנותה, ולצד הסירוב לבקשה, היא גם מתחה ביקורת על כך שנתניהו כבר לקח 300 אלף דולר ממיליקובסקי, מבלי ליידע אותה על כך.
ב-11 במרץ הגיש נתניהו עתירה לבג"ץ, בין השאר, בטענה כי החלטת ועדת ההיתרים נעשתה משיקולים זרים, בכך שהתמקדו במצבו הכלכלי.
בג"ץ חייב את ועדת ההיתרים לדון שוב במימון הוצאותיו המשפטיות, אך כתנאי לכך חייב את נתניהו להעביר לידי הוועדה מידע מקיף על נכסיו.
פעם נוספת הגיע הדיון בשאלת המימון לוועדת ההיתרים, רק שהפעם נראה היה כי מבחינת נתניהו התנאים היו נוחים יותר, לנוכח מינויו של יו"ר חדש לוועדה, השופט בדימוס שלום ברנר.
בדיעבד, התברר כי כמה ימים לפני החלטת בג"ץ התפטר במפתיע יו"ר ועדת ההיתרים הקודם, השופט ד"ר עוני חבש, ואגב כך רמז כי הופעלו עליו ועל הוועדה שבראשה עמד "לחצים פוליטיים" בכל הקשור לבקשת נתניהו לקבלת תרומות.
כמה ימים לפני החלטת בג"ץ התפטר במפתיע יו"ר ועדת ההיתרים הקודם, השופט ד"ר עוני חבש, ואגב כך רמז כי הופעלו עליו ועל הוועדה שבראשה עמד "לחצים פוליטיים" בכל הקשור לבקשת נתניהו לקבלת תרומות
עם, זאת הליהוק החדש לא הועיל – בין השאר, לנוכח סירוב של נתניהו להעביר לידי הוועדה מידע מקיף על נכסיו, כפי שקבע בג"ץ – וגם הוועדה בראשותו של שלום ברנר דחתה ב-24 ביוני, בפעם הרביעית, את בקשת נתניהו.
בעקבות החלטת הוועדה, הורה מנדלבליט לנתניהו, להחזיר 300 אלף דולר שכבר קיבל ללא היתר ממיליקובסקי, וכמה חליפות שקיבל מפרטריץ', ובאותה הזדמנות גם חשפה ועדת ההיתרים כי נתניהו הסתיר מהצהרת ההון שהגיש את סכום הכסף שקיבל ממיליקובסקי.
הכסף והחליפות לא הוחזרו עד היום.
לנוכח העובדה שהוועדה התעקשה לדחות את בקשת נתניהו ארבע פעמים, ושגם בג"ץ לא סייע לו, נראה כי נתניהו החליט להעלות הילוך, ולנקוט במהלך שנראה, לכאורה, כמו הקמת ועדת היתרים משלו.
בשלב הראשון הוא הוביל מהלך לבחירתו של מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה. אנגלמן, איש ירא נתניהו ועושה דברו, מונה לתפקיד ביולי. בתוך פחות מחודש, במהלך חודש אוגוסט, כהונתם של כל חברי ועדת ההיתרים מסתיימת ואינה מוארכת, בהם גם של יו"ר הוועדה, שלום ברנר. במקומם מונו שמונה חברים חדשים, כמה מהם מקורבים לליכוד ולבית היהודי, ורובם ללא רקע משפטי.
זמן קצר אחרי שמונתה, החליטה שרה פריש, יו"ר הוועדה החדשה של ועדת ההיתרים, לפרוש מתפקידה, ובהודעה שפרסמה כתבה:
"הסכמתי למינוי מתוך ידיעה והבנה שוועדת היתרים הינה ועדה מעין שיפוטית הפועלת על בסיס קריטריונים משפטיים ואתיים, ונוגעת בעניין ולא באדם. לאחר התלבטויות רבות הגעתי למסקנה ומאחר שהוועדה הפכה להיות כדור משחק במגרש הפוליטי, מקומי אינו שם".
כבר בספטמבר אישר אנגלמן לנתניהו ללוות 2 מיליון שקל ממקורבו ספנסר פרטריץ' למימון הגנתו המשפטית. באותו מעמד מבטיח נתניהו להחזיר את הכסף שקיבל ממליקובסקי. להבטחה זו אין משמעות גדולה מבחינת מבקר המדינה, מאחר שאין לו מנגנון יעיל שיוכל לוודא כי נתניהו אכן מחזיר את הכסף.
בנובמבר 2019, כבר הודיע אנגלמן כי אין בסמכותו לאכוף על נתניהו את החזרת הכסף למיליקובסקי.
אחרי כמעט שנתיים של מאמצים לקבל כסף ממקורבים, שכללו 4 פניות ונענו ב-4 דחיות, פנייה לבג"ץ, מינוי מבקר מדינה חדש מטעמו, פיזור חברי ועדת ההיתרים ומינוי מקורבים במקומם, נתניהו קרוב מתמיד לקבל את מלוא הכסף שהוא מבקש למימון הוצאות המשפט שלו מבעלי הון, כולל אישור בדיעבד לקבלת 300 אלף דולר ללא היתר ממליקובסקי.
בינואר השנה, פנה נתניהו לוועדת ההיתרים בהרכב החדש, בבקשה מחודשת למימון הוצאותיו המשפטיות. באמצעות עורכי הדין עמית חדד ויוסי כהן, נימק נתניהו את הפנייה המחודשת בכך שחל שינוי מהותי בנסיבות, לנוכח הגשת כתב האישום נגדו ובקשת החסינות שהגיש (ומשך בהמשך).
בינואר השנה, פנה נתניהו לוועדת ההיתרים בהרכב החדש, בבקשה מחודשת למימון הוצאותיו המשפטיות. באמצעות עורכי הדין עמית חדד ויוסי כהן, נימק נתניהו את הפנייה המחודשת בכך שחל שינוי מהותי בנסיבות
בתחילת פברואר 2020 הודיעה הוועדה כי תתכנס כדי לדון בבקשת נתניהו לקבל מימון מקורביו, בפעם החמישית, בהרכב נוח מתמיד. לפי כמה פרשנויות, הוועדה יכולה לשנות או לחזור בה מהחלטתה למנוע מנתניהו לקבל כספים ממקורבים, אך היא אינה יכולה לאשר לנתניהו לקבל כספים, לאחר שסירבה לכך.
כל שנותר לראות הוא אם גם הפעם יצליח נתניהו לכופף את החוק על רקע חולשת שומרי הסף המשפטיים בנוגע למימון הגנתו (שהרי בנוגע לכתב האישום עצמו עומדת לו חזקת החפות), או שימשיך לעסוק בענייני "רק ביבי" עוד שנתיים.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיש בקשה ליועצת המשפטית במשרדו כדי לקבל סיוע כספי מבעלי הון למימון משפטו.
הבקשה עוברת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שמפנה את נתניהו לוועדת ההיתרים.
נתניהו מערער בפני הוועדה על סמכותה לדון בעניינו.
הוועדה דוחה את הטענה בדבר חוסר סמכותה לדון בבקשה ומזכירה החלטות קודמות שבהן דחתה בקשות של שרים לקבל היתר אישי לחריגה מהכללים לצורך קבלת מימון להליכים משפטיים.
באי כוחו של ראש הממשלה מבקשים לקבל העתק מהחלטות הוועדה.
ועדת ההיתרים מוסרת לנתניהו את ההחלטות לאחר קבלת אישור מהשרים. באמצעות באי כוחו מבקש נתניהו שהוועדה תקבל החלטה בבקשתו על בסיס המסמכים שהוגשו לה עד כה.
.
נתניהו לא משיב לשאלות. הוועדה דוחה את בקשתו.
נתניהו מגיש בקשה נוספת בטענה שהבקשה הקודמת לא היתה מנומקת.
הוועדה דוחה את הבקשה ומחייבת את נתניהו להחזיר למיליקובסקי 300 אלף דולר ואת החליפות או תמורתם. כן נקבע כי ייבדק נושא הסיגרים שקיבל.
.
יו"ר ועדת ההיתרים, עוני חבש, מתפטר בטענה שמופעלים לחצים פוליטיים על הוועדה.
נתניהו עותר לבג"ץ נגד החלטת הוועדה.
בג"ץ נותן לוועדה הוראה לקיים דיון נוסף, ומחייב את נתניהו לחשוף בפני הוועדה מסמכים.
הוועדה דוחה את הבקשה סופית נוכח אי עמידת נתניהו בהתחייבותו לבג"ץ למסור לה מידע אודות הונו.
מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה, בתמיכת נתניהו.
שלושה מחברי ועדת ההיתרים מתפטרים וכהונת השאר לא מוארכת. במקומם מתמנים לוועדה שמונה חברים חדשים, חלקם מקורבים לליכוד.
יו"ר הוועדה החדשה, שרה פריש, טוענת כי הוועדה הפכה לכדור משחקים פוליטי ופורשת מתפקידה.
אנגלמן מאשר לנתניהו ללוות 2 מיליון שקל מפרטריץ' למימון הגנתו המשפטית, וכדי להשיב את הכספים שלקח ממליקובסקי ללא היתר של הוועדה.
אנגלמן טוען שלא בסמכותו לאכוף על נתניהו להחזיר את הכספים שלקח ממיליקובסקי.
ראש הממשלה פונה לוועדת ההיתרים בהרכבה החדש כדי שתדון שוב בבקשתו.
ועדת ההיתרים החדשה מקבלת את בקשת נתניהו להתכנס שוב כדי לדון במימון הוצאות המשפט שלו על ידי בעלי הון.
עידן בנימין מ"שקוף" סייע בהכנת המאמר.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם