נתניהו מציג: אריזה חדשה להבטחות בחירות מ-2015

ברקת הציג את החזון הכלכלי שלו ליום אחרי הבחירות שכלל הוזלה דרסטית במחירי המזון, השקעות ענק בנגב, מתן תמריצים לעסקים קטנים, וכמובן שחרור סיטונאי של אדמות מדינה כדי להוריד את מחיר הדיור ● ומאיפה יגיעו עשרות המיליארדים שיממנו את כל הטוב הזה, במדינה שבה הגירעון בשמיים? ● בשלב הזה עלה נתניהו לבמה והסביר שהכסף יגיע מ״צמיחה צמיחה וצמיחה״ ● מה שהוא לא סיפר זה שהכלכלה הישראלית חיה על חובות שלקחו על עצמם משקי בית, ואלה תורגמו לצריכה, שיצרו גרפים של צמיחה ● פרשנות

ניר ברקת ובנימין נתניהו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
ניר ברקת ובנימין נתניהו

ברכות לניר ברקת. נראה שהתקבל השבוע רשמית לקרקס של נתניהו, בתפקיד לוליין מן המניין. נתניהו צריך את ברקת כדי לשווק לציבור את אותן ססמאות בחירות נבובות ושחוקות מהבחירות ב-2015, הפעם באריזה חדשה ונוצצת, בדמות איש עסקים ומיליונר מצליח מצ'ק פוינט. כאילו שמינוי יזם שמצליח במגזר פרטי היררכי, הוא נוסחה בדוקה לקדנציה מוצלחת כשר אוצר, שצריך לנווט בתוך קן הצרעות הפוליטי והכאוטי.

נתניהו פתח את המופע אתמול (א') בהצגת כל הישגיו מאז 2003, כשעוד רגע נראה היה שהוא צפוי לנכס לעצמו גם את עליית מפלס מי הכנרת. את גנץ עקץ כמה פעמים, כשחזר על כך שברקת לא פשט רגל. רק מקווה בשבילו שלא תרגמו את הנאום והעבירו לחברו פושט הרגל הסדרתי, דונלד טראמפ.

ואז עלה ברקת לרחבת הקרקס, כשנתניהו מפקח מהצד עם שוט פוליטי כדי שלא יחרוג מהתרגיל שהשניים התאמנו עליו. נרגש כמו תלמיד תיכון שקיבל זה עתה ממנהל בית הספר את הזכות להציג בפני כל התלמידים את העבודה שלו מז'אנר המדע הבידיוני, הפציץ ברקת עם ססמאות של הוזלה דרסטית במחירי המזון. איך? פשוט מאוד – הורדת מכסים ורגולציה ופירוק הריכוזיות והמונופולים. על המקור התקציבי של הורדת המכסים תיכף נדבר (ספוילר: אין כזה).

פירוק הריכוזיות והמונופולים הוא בראש ובראשונה עבודתו של הממונה על התחרות. אבל בתקופת כהונתו של נתניהו כראש הממשלה הוכרזו שישה מונופולים בלבד – כולם על ידי הממונה הקודם, דיויד גילה.

גילה, צחוק הגורל, הודח על ידי נתניהו בגלל שביקש לפרק את אחד המונופולים הגדולים, שהוא מונופול הגז. מה שנקרא – הלך על מונופול אחד רחוק מידי.

דווידי גילה (צילום: Flash 90)
דווידי גילה (צילום: Flash 90)

במקום גילה מונתה בדלת המסתובבת הישר מהמגזר הפרטי, מיכל הלפרין, שהבינה את המסר ומאז נראה כי היא משמשת יותר כסנגורית של המונופולים ושל קבוצות הריכוז הגדולות, מאשר כממונה על התחרות. מברקת לא שמענו על כך מילה. אחרי הכל – נתניהו היה שם לידו.

בתחום הדיור סיפר לנו ברקת שהפתרון פשוט: שחרור סיטונאי של אדמות מדינה וקיצוץ מסיבי בבירוקרטיה. איך לא חשבו על זה קודם? בעצם כן חשבו ואפילו יישמו, רק הסתבר שזה לא עבד.

בתקופתו של שר האוצר, משה כחלון, שוחרר מספר שיא של קרקעות, תוך קיצוץ בבירוקרטיה. כחלון בוודאי יוכל לספר לברקת מנסיונו, שאם משחררים קרקעות בצורה סיטונאית הקבלנים פשוט לא בונים עליהן.

קבלן חפץ חיים, שמזהה בשוק החופשי כי ההיצע עולה על הביקוש, מבין שהוא מסכן את יכולתו למכור את הדירה ברמת מחירים מספיק גבוהה ולהרוויח מהעסקה, ופשוט לא בונה. תשאלו, למשל, את הקבלנים באזור באר שבע שהפסיקו לגשת למכרזי קרקעות של המדינה צפונית לשכונת רמות, ובשכונת הפארק, בגלל עודף היצע.

עוד הציע ברקת הפחתת מיסים על קנייה ומכירה של דירות, וסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים. זה מצטרף לבניית 4 בתי חולים נוספים, הוספת 700 מיטות חדשות מדי שנה, וכמובן הפחתת עומסים ותורים.

הוא גם דיבר על השקעות ענק בנגב, מתן תמריצים לעסקים קטנים, הכשרה טכנולוגית והמרצת תחומי הסייבר, הבינה המלאכותית, הביג דאטה ועוד כמה שמות היי-טקיסטיים אחרים, שהציבור לא מבין בהם כלום, אבל נשמעים מספיק סקסיים כשהם נדחפים למצגת. כל כך סקסי ששכחנו לשאול: מאיפה יגיעו כל עשרות המיליארדים שיממנו את כל הטוב הזה, במדינה שבה הגירעון בשמיים? ואכן, על הגירעון לא אמרו השניים מילה.

גם בימי הצמיחה הגדולים, נתניהו לא סיפר שהכלכלה הישראלית חיה על חובות שלקחו על עצמם משקי בית. החובות האלו תורגמו לצריכה, שיצרו גרפים של צמיחה

נתניהו עלה לבמה והסביר שהכסף יגיע מצמיחה. "צמיחה צמיחה וצמיחה" – הציטוט במקור. נתעלם לרגע מכך שכלכלת ישראל נמצאת תחת מגמה, שעשויה להיות קטלנית, של צמיחה שיורדת בעקביות כבר 4 שנים וגירעון עולה, אבל גם בימי הצמיחה הגדולים, נתניהו לא סיפר שהכלכלה הישראלית חיה על חובות שלקחו על עצמם משקי בית. החובות האלו תורגמו לצריכה, שיצרו גרפים של צמיחה.

רוב חובות משקי הבית נלקחים כיום עבור רכישת דירה. לפי התכנית של ברקת מחירי הדירות ירדו בחדות. המשמעות של זה, על פי בנק ישראל, עלולה להיות פגיעה ביציבות הבנקים, שתוביל לירידה במתן אשראי, שתוביל לירידה בצריכה, שתהרוג את המנוע העיקרי של הצמיחה בישראל.

טוב, אבל כל זה כבר מסובך מידי למצגת עם ססמאות פשוטות וקליטות שמשוחררות לחלל ערב בחירות. ואם החמצתם אתמול את ההצגה – יש הצגה שנייה. צריך פשוט לפתוח את המצע הכלכלי של כחול-לבן.

עוד 631 מילים
סגירה