• משבר הקורונה: אחיות באיראן, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Mohammad Ghadamali)
    AP Photo/Mohammad Ghadamali
  • משבר הקורונה: אוהדי כדורגל מטורקיה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo)
    AP Photo
  • משבר הקורונה בעיראק: מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
    AP Photo/Khalid Mohammed
  • קטע מסרטון נטילת האחריות לפיגועים במדריד, 2004 (צילום: AP Photo/Telecinco via APTN)
    AP Photo/Telecinco via APTN

מעבר לגבול: איראן מתרסקת, סעודיה מסתבכת וספרד נזכרת

משבר הקורונה באיראן טרם נחשף במלואו, אבל האמון באייתולות מידרדר לשפל חדש ● קולות בעולם הערבי מאשימים את ארה"ב וישראל בהפצת הנגיף, אך הם מעטים מתמיד ● סעודיה מסתבכת עם רוסיה בעיתוי הלא נכון ● ובספרד עדיין לא סיימו לחקור את הפיגוע המשולש שאירע שם לפני 16 שנה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

סודות ושקרים באיראן

10,000 נדבקים בקורונה, קרוב ל-400 נספים, ואלה הם רק הנתונים הרשמיים. אף אחד במערב לא מאמין לנתונים הללו, ומעטים מאוד באיראן סומכים על כך שהמשטר שם אומר את האמת. מספר גבוה של נדבקים בכירים – בהם סגנית הנשיא מעצומה אבתקאר, שרים, חברי פרלמנט ובכירים במשמרות המהפכה – מעיד על כך שהמצב שם כבר מזמן יצא משליטה, ושהנגיף מתפשט במהירות שיא.

בסוף פברואר, כאשר הקורונה כבר הכתה בסין ובעולם, טענו האיראנים כי מדובר במזימה אמריקאית להקטנת השתתפות בבחירות לפרלמנט שלהם. רק כ-43% מהאיראנים יצאו להצביע, אך זה כנראה הספיק כדי להפיץ את הווירוס במדינה.

טהראן גם הבטיחה אז להעניש את האזרחים ש"הפיצו שמועות שקריות על התפשטות הקורונה", ולמעשה מנעה את האפשרות היחידה להינצל מהמגיפה: להכניס את החולים הראשונים ואת מי שבא אתם במגע לבידוד.

הטיסות לסין לא פסקו, גם כאשר מרבית מדינות העולם קיבלו החלטה להפסיק אותן, או לפחות לבנות מסלולים נפרדים לאזרחי סין ותיירים לשביקרו שם.

טהראן גם הבטיחה אז להעניש את האזרחים ש"הפיצו שמועות שקריות על התפשטות הקורונה", ולמעשה מנעה את האפשרות היחידה להינצל מהמגיפה: להכניס את החולים הראשונים ואת מי שבא אתם במגע לבידוד

המערכת הזו, שכולה מושתתת על שקר, מוכרת היטב לכל מי שאי-פעם חי במדינה אוטוקרטית שאין בה חופש ביטוי. כך המשטר הסובייטי ניסה להסתיר מאזרחיו את ממדי האסון בצ'רנוביל. רק כאשר כבר לא הייתה ברירה, המנהיגים הסובייטים הודו והחל לפנות את האזרחים – עבור רבים זה כבר היה מאוחר מדי.

השילוב הקטלני בין משטר חשדן שרגיל להסתיר את האמת, לחולשה של מערכת הבריאות האיראנית, השפיע לרעה על הפצת הנגיף בכל רחבי המזרח התיכון.

מרבית החולים במדינות המפרץ ובעיראק ביקרו באיראן לפני כן, או באו במגע עם אזרחי איראן שחלו. למרות ניתוק היחסים הדיפלומטיים, חרם ועוינות, אזרחים בחריינים, קטאריים, אמירתיים וסעודיים רבים נוסעים לאיראן, בין אם כדי לעלות לרגל למקומות הקדושים לשיעים, לבקר בני משפחה או לצורך עבודה או מסחר.

המגפה הנוכחית היא עדות לכך שלא ניתן באמת לסגור הרמטית את הגבולות ולהתגונן מפני נגיפים, זיהום אוויר או מחסור במים נקיים. האם לאחר שהמחלה תיסוג מהאזור יסיקו את המסקנות הדרושות? ספק רב מאוד אם זה מה שיקרה.

2

מאשימים את ישראל ואת היהודים

אז מי אשם בהתפרצות הקורונה? האיראנים כבר מאשימים את ארה"ב בכך שהיא עומדת מאחורי הפצת הנגיף, ובמקביל דורשים מוושינגטון לבטל את הסנקציות נגדם; סנקציות שמונעות מאיראן לרכוש ציוד רפואי ותרופות במערב, מכיוון שהבנקים שם חוששים לשתף פעולה עם המוסדות הפיננסיים והשלטוניים שלה.

משבר הקורונה: אוהדי כדורגל מטורקיה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo)
משבר הקורונה: אוהדי כדורגל מטורקיה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo)

בינתיים, בסעודיה מאשימים בכך את השיעים ואת הטורקים, בעוד שבעיראק ובטורקיה יש מי שמטיל את האחריות על ישראל, היהודים והציונים: הפרשן העיראקי מחמד צאדק אל-האשם הכריז כי מדובר במזימה ציונית-אמריקאית; גם בטורקיה טענו כי מדובר במזימה ציונית לעיצוב מחדש של אוכלוסיית העולם.

אך יחד עם זאת, חייבים להכיר בכך שהיום הקולות הללו הם מיעוט ולא הרוב. אילו מגפה בסדר גודל כזה הייתה פורצת לפני עשור, קרוב לוודאי שהיינו קוראים בכל אתר אינטרנט בערבית ושומעים בכל ערוץ טלוויזיה את עלילות הדם הקבועות והאשמות נגד ישראל ונגד היהודים. נראה שהיום הקולות האנטישמיים הבוטים שיוצאים במתקפות נגד ישראל, יהודים וציונות בודדים יותר מתמיד.

אילו מגפה בסדר גודל כזה הייתה פורצת לפני עשור, קרוב לוודאי שהיינו קוראים בכל אתר אינטרנט בערבית ושומעים בכל ערוץ טלוויזיה את עלילות הדם הקבועות והאשמות נגד ישראל ונגד היהודים

משבר הקורונה בעיראק: מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
משבר הקורונה בעיראק: מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

3

יורש העצר יצא למלחמה חסרת סיכוי

בערב הסעודית היו עסוקים השבוע בדברים אחרים – המאסר הפתאומי של ארבעה נסיכים בכירים, בהם גם יורש העצר הקודם, מוחמד בן נאיף. במדינה נפוצו שמועות עקשניות לפיהן המלך סלמאן נוטה למות או כבר הלך לעולמו, ויורש העצר מוחמד בן סלמאן החליט למגר כיסי ההתנגדות אפשריים לשלטונו.

את השמועות הפיצו בעיקר כלי תקשורת קטאריים, שכל מה שהם מפרסמים על סעודיה מהימן בערך כמו מה שהעיתון הסובייטי פרבדה כתב על ארה"ב בזמנו. ואכן, לאחר מספר ימים הסתבר כי המלך חי, גם אם לא מאוד בריא, וכי הצעד הפתאומי של בן-סלמאן נועד למשוך תשומת לב ממלחמת הנפט שלו נגד רוסיה.

הכל החל כאשר סעודיה לחצה על רוסיה (שאינה חברה בארגון יצואני הנפט) לקצץ בתפוקת הנפט שלה, כדי לייצב את השווקים. רוסיה, שייצוא נפט הוא אחד מעמודי התווך שלה, סירבה בטענה שזה רק ייטיב עם התעשייה האמריקאית.

הסעודים, בתגובה, הגבירו את הפקת הנפט שלהם והציפו את השוק בנפט זול, כך שמחירו ירד ל-31 דולר בלבד לחבית (ולאחר מכן עלה מעט לכ-36 דולר).

משפחה סעודית על רקע תמונתו של יורש העצר, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
משפחה סעודית על רקע תמונתו של יורש העצר, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

המטבע הרוסי אמנם צלל עקב חוסר היציבות בשווקים, אך ככל הנראה סעודיה היא שתפסיד מהמהלך בטווח הארוך: היא זקוקה להון תועפות כדי להמשיך במודרניזציה של כלכלתה, ולממש את חזון 2030 השאפתני של בן סלמאן.

המטבע הרוסי אמנם צלל עקב חוסר היציבות בשווקים, אך סעודיה היא שתפסיד מהמהלך בטווח הארוך: היא זקוקה להון תועפות כדי להמשיך במודרניזציה של כלכלתה, ולממש את חזון 2030 השאפתני של בן סלמאן

גם רוסיה עלולה להיפגע, אך הפעם יש לה יותר אמצעים להתמודד מאשר בעבר, כאשר סעודיה הורידה מחירים וגרמה לבריה"מ לפשוט רגל בשנות השמונים. וכאשר התפרצות הקורונה גורמת למשבר כלכלי ולהתרסקות מניות חברת הנפט הסעודית הלאומית, משחקי הכס בריאד נראים פחות רלוונטיים לעתיד הממלכה.

4

השבוע בהיסטוריה: פיגוע רב נפגעים במדריד

ב-11 במרץ 2004 התפוצצו ארבע מזוודות מלאות דינמיט בשלוש תחנות רכבת במדריד. בפיגוע – הקשה בתולדות ספרד – נהרגו 192 בני אדם ונפצעו כ-1,400.

את האחריות למעשה נטל פלג של ארגון אל קאעידה, שמחה על תמיכת ספרד בקואליציה הבינלאומית שפעלה באפגניסטן ועיראק. לאחר הפיגוע התקיימו במדינה הפגנות ענק של מתנגדי שלטון, שקראו להדחת ראש הממשלה השמרני חוסה מריה אסנאר, שניסה תחילה להטיל את האחריות על המחתרת הבאסקית. עד היום, החוקרים הספרדיים לא מצאו קשר ישיר בין הפיגוע לבין לאל קאעידה.

קטע מסרטון נטילת האחריות לפיגועים במדריד, 2004 (צילום: AP Photo/Telecinco via APTN)
קטע מסרטון נטילת האחריות לפיגועים במדריד, 2004 (צילום: AP Photo/Telecinco via APTN)
עוד 843 מילים
סגירה