דלק מתקרבת להסדר חוב: הנאמן יכנס אסיפה של מחזיקי האג"ח

פרסום ראשון השילוב בין משבר הקורונה לצניחת מחירי הנפט עשוי להיות קטלני לקבוצה של תשובה ● מי שנחשב לטייקון האחרון בישראל הימר על אנרגיה בלבד ועכשיו פגיע מתמיד - וציבור המשקיעים באג"ח עלול לשלם מחיר כבד ● מניית החברה טיפסה השבוע, אבל איבדה 60% מתחילת החודש ● מחזיקי האג"ח ידרשו הסברים באסיפה, אך עשויים לצאת ממנה מוטרדים עוד יותר ● דלק: "לכל המלעיזים, החברה איתנה ותפרע התחייבויותיה"

יצחק תשובה, ארכיון (צילום: משה שי פלאש 90)
משה שי פלאש 90
יצחק תשובה, ארכיון

באמצע העשור הקודם, בגיוס חוב לחברת נדל"ן פרטית שבבעלותו, יצחק תשובה אמר בשיחה סגורה כי "האג"ח שלי טובה ובטוחה יותר מהאג"ח של ישראל". האמירה הזו טפחה על פניו בפעם הראשונה בהסדר החוב בדלק נדל"ן לפני 8 שנים, שבו ציבור החוסכים ויתר לחברה על 64% מחוב של 2.15 מיליארד שקל.

השופטת ורדה אלשייך כתבה אז שהתספורת מותירה "יותר מאשר טעם רע", ושתשובה "הסתתר מאחורי עקרון היישות המשפטית", ועולות נגדו טענות קשות על הפרדת החברה מיתר הנכסים באופן ש"הותיר את הנושים וידיהם על ראשם".

עכשיו, האמירה היהירה ההיא של תשובה, על כך שהחוב שלו בטוח יותר מזה של מדינת ישראל, ככל הנראה תופרך בפעם השנייה, בהסדר חוב שלפי כל ההערכות צפוי להיות גבוה אף יותר מהתספורת הענקית ההיא של דלק נדל"ן.

דלק חייבת למשקיעים, בעיקר קרנות פנסיה ומוסדיים אחרים, יותר מ-6 מיליארד שקל, ועוד 2.6 מיליארד שקל לבנקים ואחרים, (נכון לדוח האחרון שפורסם).

כינוס אספת מחזיקי אג"ח

בימים האחרונים התחילו להתארגן מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק, שלה שבע סדרות בסך הכל. הנאמן של 5 מהסדרות האלה, הרמטיק, יודיע לבורסה בשבוע הבא, ככל הנראה ביום שני, על כינוס אספת מחזיקי אג"ח, כך אישר גורם בנאמן לזמן ישראל. הנאמנים לסדרות האחרות, רזניק-פז-נבו ומשמרת סרבו להגיב.

הנאמן צפוי להוציא באסיפה כתבי הצבעה למינוי עורכי הדין שייצגו את שלל מחזיקי האיגרות. "מחזיקי האג"ח הם עדר מפוזר", אומר עורך דין שמעורב בהתארגנות המחזיקים. "הנאמן יפנה לעדר הזה, וישאל אותו איך לפעול", הוא מוסיף. פרקליט נוסף אישר ש"מחזיקי האג"ח התחילו להתארגן והאירוע מתגלגל".

בדלק מאשרים שתהיה אסיפה כזו, אך לטענתם יהיה בה רק עדכון שוטף, והכל בסדר. אלא שאחרי הירידות החדות, סדרת האג"ח הגדולה ביותר של החברה, לא, נסחרת עכשיו בתשואה של כ-50% וסדרות אחרות, כמו יג, כבר בתשואה של מעל 200%. צריך לקרות נס מיוחד כדי שעסק כלשהו יצליח לעמוד בריביות כאלה על החוב. במלים אחרות, השוק אמר את דברו: תהיה כאן תספורת.

אסדת הדיקוח לוויתן (צילום: Flash90)
אסדת הקידוח לוויתן (צילום: Flash90)

שליטה במשק האנרגיה

על הנייר, תשובה עדיין נחשב לטייקון האחרון בישראל, כמי ששלט במונופול הגז של מאגרי לווייתן ותמר, ובמידה רבה במשק האנרגיה בישראל. את הפעילויות האחרות של החברה הציבורית הוא מכר בשנה שעברה (יבואנית מאזדה ופורד דלק רכב, וחברת הביטוח הפניקס), ומיקד אותה באנרגיה ותשתיות בלבד.

מעבר לכך, בעל השליטה בדלק הגדיל את ההימור שלה על אנרגיה בצורה דרמטית באביב שעבר, כשרכש נכסי הפקת נפט בים הצפוני ב-1.65 מיליארד דולר. כבר אז עסקת הענק הממונפת הזו גרמה להרמת גבות בשוק ההון, שהביע אי אמון ביכולת לשרת את החוב הגדול שהחברה לקחה, לאחר שכשלה בצירוף שותפים.

תשובה הגדיל את ההימור של קבוצת דלק על אנרגיה בצורה דרמטית באביב שעבר, כשרכש נכסי הפקת נפט בים הצפוני בסכום גדול של 1.65 מיליארד דולר. כבר אז עסקת הענק הממונפת הזו גרמה להרמת גבות בשוק ההון

באותו זמן, אי האמון מצא את ביטויו בתשואות מטרידות של מעל 10% על האג"ח. ואז הגיעה הקורונה. מחיר חבית נפט נחתך באופן ברוטלי בחצי בחודש האחרון, וירד מ-51 דולר ל-25 דולר כיום. מחירי הגז הטבעי נחתכו בשיעור נמוך יותר, אבל זה כבר לא משנה הרבה לחברה שכל המיקוד שלה מוכוון לאנרגיה.

כך שהצניחה במחירי הנפט והגז שלחה את התשואות על האג"ח של דלק למספרים תלת ספרתיים, כאמור. המשמעות: מחזיקי החוב של דלק ושל תשובה עצמו כבר לא יראו חלק גדול מהכסף בחזרה, וצריך להיערך לתספורת. מטבע הדברים גם מניית החברה צללה מתחילת החודש ב-60%.

המניות האלה הן חלק מהבטוחה שהמלווים מחזיקים בידיים למקרה שהחברה לא תשרת את החוב. תשובה מקווה ששוק הנפט יתאושש. מי יודע, אולי רוסיה וסעודיה יתפשרו על הורדת התפוקות ומחירו יעלה. אלא שהשיתוק הכלכלי לא ירחם על מי שהתמנף יותר מדי, וגם לבעלי החוב כבר אין סבלנות לחכות.

סיטיבק (צילום: AP Photo/Mark Lennihan))
סיטיבק (צילום: AP Photo/Mark Lennihan))

סיטיבנק היה הראשון לפעול, ודרש פירעון מיידי של מלוא החוב של החברה כלפיו, או שיתחיל לממש את הבטוחה. דלק ביקשה צו מניעה למכירה, בטענה שאין עילה מוצדקת לממש את הבטוחה של החברה הזו, ששולטת באופן ישיר במאגר הגז לווייתן ושותפה גם בתמר. אבל בסיטי לא חיכו, ומכרו את רוב הבטוחה שבידיהם – 12% מהחברה הבת, דלק קידוחים, למשפחת דיין, בחצי ממחיר השוק.

גם מיליארדר ההימורים טדי שגיא הציע לרכוש את המניות האלה מסיטי. וזו הסיבה שמניית קבוצת דלק דווקא זינקה באמצע השבוע (ד') ב-30%, למרות שהבורסה בתל אביב בכלל ירדה בעוד 6%.

תשובה עצמו מנסה למזער את הנזק, וקנה ממשפחת דיין בחזרה 7% מהמניות. הוא מביע אמון בחברה ומנסה לאותת למשקיעים שיש לו מקורות כספיים פרטיים, בדומה למה שנוחי דנקנר ניסה לעשות, כאשר רכש עוד ועוד מניות אי.די.בי לפני איבוד החברה. אבל אלה זוטות שכבר לא ישנו את התמונה הגדולה.

החוב האישי של תשובה לבנקים מוערך בקרוב ל-1.5 מיליארד שקל, ואילו שווי אחזקותיו בקבוצת דלק מסתכם בכמיליארד שקל בלבד. הוא ככל הנראה בתת בטחונות, ויתקשה לגשר על הפער הזה, לאחר שאיבד השנה לבדו 3 מיליארד שקל משווי המניות האלה בבורסה. האחזקה של תשובה בדלק משועבדת, ככל הנראה, לבנק הפועלים, שהלווה לו את רוב הכסף יחד עם מזרחי ודיסקונט.

עוד לפני המשבר פורסם שהבנקים דרשו ממנו להגדיל בטחונות, ועכשיו הוא כבר החל לממש נכסים פרטיים בניסיון להקטין מינוף ולהרגיע את הבנקאים. לפני שבוע הוא כבר מכר 70% מחברת הנדל"ן אלעד ב-205 מיליון שקל לישראל קנדה.

החוב האישי של תשובה לבנקים מוערך
ב-1.5 מיליארד שקל, ואילו שווי אחזקותיו בקבוצת דלק מסתכם בכמיליארד שקל בלבד. הוא יתקשה לגשר על הפער הזה, לאחר שאיבד השנה 3 מיליארד שקל משווי המניות

בקבוצת דלק עצמה המצב דומה. החברה מכרה השבוע את אחזקתה בחברת ההתפלה IDE תמורת 170 מיליון שקל. המכירה שנעשתה במחיר נמוך, יחסית לעסקות קודמות, נעשתה אף היא בלחץ הבנקים.

חברת הדירוג מעלות הכניסה את החוב של החברה לרשימת מעקב, וציינה כי קיימת אי וודאות באשר למקורות הזמינים לחברה לצורך פירעון התחייבויותיה ומחזור קווי אשראי. זו לשון המעטה, שכאמור, אומרת שקרנות הפנסיה וקופות הגמל, שהשקיעו עבורנו בדלק, לא יראו בחזרה חלק גדול מההלוואה. גם במדרוג פרסמו השבוע הערכה דומה לכלל חברות הגז, לפיה יתקשו לעמוד בהחזרי חובות.

דלק עברה השנה לניהולו של עידן ולס הצעיר, שנחשב ליד ימינו של תשובה במשך שנים רבות, ודי ברור שהוא פועל בתיאום הדוק עם בעל השליטה, שגם מכהן בה כדירקטור. לנוכח המשבר והאפשרות הכמעט וודאית שקבוצת דלק לא תשרת את מלוא החוב, החלה לחלחל בשוק ההבנה שהגרזן עלול לרדת על הקבוצה, והיא כבר צריכה לחשוש מלפעול בדרך שעלולה להיחשב בהמשך כהעדפת נושים.

זה אומר שבחברה מתחדדת הדילמה באשר לכל הוצאה ותשלום שוטף, החל מגמול דירקטורים ועד תשלום למחזיקי האג"ח, כדי שאחר כך יוכלו להשיב למי שישאל שאלות, מדוע נבחר עיתוי התשלומים האלה בסיטואציה הנוכחית.

המשבר הנוכחי בדלק מוצא את ביטויו בירידה תלולה במניה ובאג"ח, ובעקבות עצירת גלגלי המשק הגלובלי, שמשנים באבחה אחת את הפרדיגמה למי שבדרך פלא כל הכוכבים הסתדרו עבורה כדי שתוכל לייצא גז למצרים ולירדן, ותשלם כמה שפחות מסים ותמלוגים למדינת ישראל.

דלק ותשובה נראו עד לפני כמה חודשים כאימפריה עסקית שבעשור האחרון משכה את האש של השיח הציבורי על הון ושלטון, בעיקר במתווה הגז, שבו סוכם על החלק שהמדינה תראה בחזרה מבארות הגז.

יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הפגישות התכופות של תשובה עם נתניהו לפני המתווה, הרגולטורים ואנשי המשטרה הרבים שהחלו לעבוד בקבוצת דלק, לצד ההתגייסות המוחלטת של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לטובת האינטרסים של דלק ושאר חברות הגז, מיקדו בידי תשובה כוח מופרז ביחס לדמוקרטיה הישראלית.

אחת האחזקות הקטנטנות של תשובה, חמישית ממניות קשת, היא זו שגם מקנה לו חלק גדול מהכוח העצום הזה, שמבטיח לו סיקור מתון ולא ביקורתי מדי בערוץ החדשות הנצפה ביותר בישראל.

הפגנה נגד אסדת הקיידוח לוויתן. דצמבר 2019 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה נגד אסדת הקידוח לוויתן. דצמבר 2019 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

חשש מפליטת מזהמים מהאסדה

בתחילת השנה, כאשר הגז מלווייתן החל לזרום ליבשה, תושבי חוף הכרמל נכנסו לכוננות ספיגה מחשש לפליטת חומרים מזהמים מאסדת הזיקוק, והפרשנים הכלכליים התריעו על כך שישראל טרם ראתה שקל מקרן העושר המובטחת של הגז, שהייתה אמורה לקום בשנה הבאה, אבל ספק רב אם זה יקרה. אלא שבחברת החדשות, ניסו לשדר שתחילת הפקת הגז היא אירוע שאמור לשמח את כולנו.

ולא חסרו עוד אירועים שהצריכו סיקור ערני יותר. רק השבוע, כאשר הממשלה סוף-סוף פרסמה את חבילת הפיצויים המוזרה והלא ברורה שאמורה להציל את 100 אלף המובטלים החדשים ועשרות אלפי בעלי העסקים מקריסה, נמצא מקום תמוה ומכעיס גם למתנה יקרה לדלק, נובל אנרג'י וחברות הגז האחרות: ישראל תממן חצי מהצינור מאשדוד לאשקלון, שבאמצעותו הם רוצות לייצא גז למצרים.

דווקא השבוע, כאשר עסקים קטנים מדווחים על קריסה, נמצא מקום תמוה ומכעיס גם למתנה יקרה לדלק ונובל: ישראל תממן חצי מהצינור מאשדוד לאשקלון, שבאמצעותו הן רוצות לייצא את הגז למצרים

קשה להאמין: בשעה שמאות אלפי ישראלים שואלים את עצמם איך ישלמו שכר דירה ואוכל, ומתי יצליחו להירשם באתר שירות התעסוקה, למשה כחלון חשוב להבטיח לחברות הגז מתנה של 400 מיליון שקל עבור חצי מעלות הצינור הזה.

נתניהו וכחלון (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
נתניהו וכחלון (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

זאת ועוד. רק מעטים בציבור יודעים על השערורייה שבה הישראלים ויתרו על הורדת תעריפי הגז של עצמם, כדי שמצרים תסכים לקנות את הגז מדלק ונובל.

עד כה לא היו עדויות ללחץ ישיר של גורם במונופול הגז על חברת החשמל, אך לפי פרסומים בתקשורת המצרית, אין מקום לספק: הם דרשו מחברת החשמל הישראלית לוותר על 2 מיליארד דולר חוב בתמורה לכך שירכשו גז מישראל.

במה שנוגע לאספת בעלי האג"ח שצפויה בקרוב, בדלק משדרים שהכל כרגיל, והם רק יגיעו לשם כדי לתת עדכון שוטף, כאילו הנפט לא נחתך בימים האחרונים בחצי והעולם נכנס להדממה. לא ברור את מי דלק תשלח לאסיפה, אבל ניסיון העבר מאספות דומות של חברות במשבר מלמד, שנציג החברה לא יענה לכל השאלות שמנקרות בקרב בעלי החוב, והם עלולים לצאת משם מוטרדים עוד יותר.

מצד שני, תמיד קיימת האפשרות הקלושה יותר, שתשובה יעביר את המסר, שאם דלק תתקשה לשרת את החוב, הוא יביא כסף מהבית.

מי שחוששים עכשיו במיוחד, הם מחזיקי סדרות האג"ח שמועד הפירעון שלהן מאוחר יותר (האחרונה אמורה להיפרע ב-2028), שכן אם דלק תשלם את הריביות לאג"ח הקצרות, הסיכון הוא שלא יישאר ממה לתת לארוכות בהמשך.

למרות כל זאת, חשוב לציין שבימי המסחר האחרונים מניית דלק דווקא קפצה בשיעורים דו ספרתיים חריגים, בניגוד למגמה, כאשר הנפט המשיך לצלול. העליות האלה נובעות בעיקר מעניין של גורמים חיצוניים, ובמיוחד של הטייקון טדי שגיא.

נוכח האירוע האקסוגני שמהמם את כלכלת העולם, ברור שמניית דלק מתנהגת כאן קצת כמו אופציה, שכן לפי הערכות, גם אחרי הצניחה, שווי השוק לא באמת משקף את הנכסים פחות ההתחייבויות של החברה. העליות של דלק בימים האחרונים לא מרגיעות את חששות המשקיעים לגבי החוב, אבל בהחלט ייתכן שגביר עם נזילות בנוסח שגיא, יבוא להציל חלק ממנו בהמשך.

תגובת קבוצת דלק:

"דלק, מהקבוצות החזקות והמובילות במשק, צפויה ליהנות בשנת 2020, ובשנים שלאחר מכן, מתזרימי מזומנים משמעותיים מהפעילות של חברות הבנות, ובכללן איתקה ונכסי שברון, כמו גם משורת פעולות עסקיות שבכוונתה לבצע ולהשלים.

"מגיפת הקורונה, שגרמה לחוסר יציבות מתמשך בשווקים העולמיים ולירידה חדה במחירי הגז והנפט אמנם יצרה אי וודאות ובהלה גדולה בשווקים, אך יחד עם זאת, דלק ממוקדת במטרות, ביעדים ובאסטרטגיה העסקית שקבעה לעצמה. בכוונתנו להשתמש בתזרימים שהקבוצה צפויה לקבל בשנה הקרובה ובשנים שלאחר מכן, כדי לפרוע את כל ההתחייבויות לצד המשך פיתוח פעילות הקבוצה.

"לכל המלעיזים, ולכל המבקרים, שמתעלמים מהמצב העולמי בשווקים בעקבות מגיפת הקורונה יש לנו מסר ברור להעביר – קבוצת דלק איתנה וחזקה ובעלת יכולות פיננסיות, והיא ותעבור את המשבר העולמי הנוכחי בהצלחה".

עוד 1,684 מילים
סגירה