חלק מהחטופים ששוחררו עד כה מעזה במהלך הפסקת האש הוחזקו במנהרות של חמאס עד שמונה חודשים ברציפות, מנותקים מאור יום ובמעט מאוד מגע אנושי – כך אמר היום קצין ישראלי בכיר.
שלוש אזרחיות וארבע חיילות שוחררו עד כה במסגרת הפסקת האש שהחלה ב-19 בינואר. בתמורה שחררה ישראל 290 אסירים ועצורים פלסטינים.
"יש מהם שסיפרו לנו שבחודשים האחרונים שהו כל הזמן במנהרות, מתחת לאדמה", אמר סגן ראש חיל הרפואה בצה"ל, אל"ם ד"ר אבי בנוב, לעיתונאים באופן מקוון.
"יש כאלה שהיו שם לבד כל הזמן", אמר. "מי שסיפרו שהיו יחד היו במצב טוב יותר".
צה"ל מבצע את הבדיקות הרפואיות הראשוניות לחטופים עם הגעתם לשטח ישראל. סוכנות רויטרס לא הצליחה להשיג תגובה מהזרוע הצבאית של חמאס, אך הארגון מסר בשבת שהוא דואג לרווחת החטופים.
החטופות סיפרו כי הטיפול בהם השתפר בימים שקדמו לשחרורן, אמר בנוב, כאשר התאפשר להם להתקלח, להחליף בגדים ולקבל מזון טוב יותר. הן נראו במצב טוב וחייכו בסרטונים שפורסמו לאחר שחרורן.
חלקן לא קיבלו טיפול נאות לפציעות שנגרמו להם כשנחטפו במהלך המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023, וחלקן הראו סימנים ל"רעב קל", אמר בנוב.
שלוש האזרחיות, שהשתחררו ביום הראשון להפסקת האש, שוחררו אתמול מבית החולים. ארבע החיילות, ששוחררו שלשום בחילופי השבויים השניים, עדיין מטופלות במרכז רפואי אחר.
עשרים ושישה נשים, ילדים, קשישים, חולים ופצועים אמורים להשתחרר בששת השבועות של השלב הראשון להפסקת האש. חמאס העביר אתמול רשימה המפרטת כמה מהם בין החיים.
הרשויות בישראל אמרו כי הן מאמינות שרוב מי שצפוי להשתחרר בשלב הראשון עדיין בחיים, והן חוששות לחיי היתר. לא נמסרו פרטים חדשים מאז קבלת הרשימה.
בנוב אמר שהוא מצפה כי חלק מהחטופים הבאים "יהיו חולים יותר וגם אנשים שמתו במהלך שהותם בעזה".


תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית
תמכו בנו