אילוסטרציה, ילדות ישראליות נערכות לחזרה ללימודים, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: Chen Leopold/FLASH90)
Chen Leopold/FLASH90

ההורים והמורים מאיימים להשבית את הלימודים, ומציגים דרישות סותרות

כמעט כל שנת לימודים בישראל נפתחת באיומים על שביתה, אבל כזה בלגן עוד לא היה ● ארגוני ההורים והמורים מציבים תנאים מנוגדים לפתיחת שנת הלימודים בצל משבר הקורונה, בזמן שמשרד החינוך מתקשה להציג מתווה הגיוני וברור ● מתווה יצירתי יאפשר למורים בקבוצות סיכון ללמד מהבית תלמידים שנדרשים בבידוד, אך ארגוני ההורים והמורים לא מדברים זה עם זה, ומאיימים לפוצץ את הכל

שנת הלימודים תיפתח מחר (שלישי) בתנאים קשים ומסובכים יותר מכפי שנפתחה שנת לימודים מזה עשרות שנים. רבבות ילדים, הורים ומורים אינם יודעים באלו ימים בשבוע ילמדו בכיתה ואלו בלמידה מרחוק, כמה ילדים ילמדו בכל כיתה, באלו ערים ושכונות ייפתחו בכלל בתי הספר – וזאת, אחרי חצי שנה שבה התלמידים נשארו בבתיהם ואחר כך חזרו לבתי הספר בלא חובת נוכחות.

לפי מתווה הפתיחה שגיבשו שר החינוך, יואב גלנט, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה, רוני גמזו, התלמידים ביישובים ירוקים – בעלי רמת הדבקה נמוכה – ילמדו חמישה ימים בשבוע בכיתות א'-ד', ולפחות יומיים בשבוע בכיתות ה'-י"ב. תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות, וכיתות ג'-י"ב – בקפסולות של 18 תלמידים. בשאר הימים, וכן ביישובים אדומים, תתבצע למידה מרחוק.

אלא שהמתווה הזה נמצא תחת התקפות מכיוונים שונים ואף מנוגדים, וספק אם יצא לפועל כלשונו. רשימת היישובים האדומים טרם גובשה, והשרים והח"כים החרדים לוחצים לפתוח גם את בתי הספר ביישובים הללו, שרבים מהם חרדיים. במגזר הערבי, שרבות מהערים בו אדומות, יש ויכוח סוער בעד ונגד המתווה.

אילוסטרציה, קניית ציוד לבית הספר בירושלים, אוגוסט 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אילוסטרציה, קניית ציוד לבית הספר בירושלים, אוגוסט 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

התנגדות למתווה הפתיחה של בתי הספר

גם בערים הירוקות יש איום על פתיחת שנת הלימודים, בגלל התנגדויות של הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית לסעיפים שונים במתווה הפתיחה.

הסתדרות המורים מאיימת לפתוח בשביתה בגני הילדים ובכיתות א' וב' החל מיום חמישי, אם לא יפטרו מורים בקבוצות סיכון מהגעה לבתי הספר מבלי לפגוע בשכרם. הבעיה היא שההגדרה מי הם המורים שנמצאים בקבוצת סיכון מרחיבה מאוד, וכוללת מורים בסיכון נמוך, וקבלת הדרישה לפטור אותם מהגעה לבתי הספר תחריף את מצוקת כוח האדם הצפויה לשרור בלאו הכי.

משרד החינוך עתר לביה"ד לעבודה שימנע את שביתת המורים ויוציא להם צווי ריתוק, אך טרם התקבלה החלטה בעניין, פרט לדחיית האיום בשביתה ממחר ליום ה'. ארגון המורים העל-יסודיים מתנגד לשביתה, ומבטיח לפתוח את התיכונים וחטיבות הביניים כסדרם – אולי בגלל ששם מצוקת כוח האדם קטנה יותר.

רשימת היישובים האדומים טרם גובשה, והשרים והח"כים החרדים לוחצים לפתוח גם את בתי הספר ביישובים הללו, שרבים מהם חרדיים. במגזר הערבי, שרבות מהערים בו אדומות, יש ויכוח סוער בעד ונגד המתווה

הנהגת ההורים הארצית – המייצגת את ההורים במרבית יישובי ישראל – מאיימת בשביתה בחלק מהיישובים הירוקים. לפי הצעתם, יגיעו ילדי כיתות ה'-ו' לכיתות ארבעה ימים בשבוע ולא 2-3, וילמדו רק יומיים מרחוק, ואילו בחטיבות הביניים (כיתות ז'-ט') יגיעו לכיתות שלושה ימים בשבוע. ההורים מאיימים למנוע את פתיחת השנה בכיתות ה' ומעלה באותם בתי הספר שבהם תנאיה לא מתקיימים. 

דרישת ההורים מתנגשת בדרישת הסתדרות המורים, כיוון שפתיחת כיתות רבות יותר מחייבת למידה במשמרות  – כשחלק מהתלמידים יתחילו ללמוד ב-12:00, או שילמדו במתנ"סים ומחוץ לבתי הספר – שני מהלכים שהסתדרות המורים מתנגדת להם בחריפות. הדרישה להגדלת מספר השעות מתנגשת גם עם דרישת המורים להשאיר מורים בבית, שתביא בפועל להפחתת שעות הלימוד בכיתות.

דרישה נוספת של ההורים דווקא משתלבת עם מחאת המורים: ההורים דורשים שילדים שהוריהם נמצאים בסיכון ימשיכו בלמידה מרחוק. ההורים אומרים כי הפתרון לכך עשוי להיות שמורים בסיכון ילמדו מרחוק את הילדים בסיכון.

הבעיה היא ששני הארגונים לא מנהלים דיאלוג ביניהם, אלא מתכתשים בנפרד עם משרד החינוך. להורים יש בעיה נוספת: בזמן שההנהגה דורשת את הגדלת שעות הלימוד בכיתות, חלק מההורים דורש דווקא לצמצמן ואף לסגור בתי הספר.

שני הארגונים לא מנהלים דיאלוג ביניהם, אלא מתכתשים בנפרד עם משרד החינוך. להורים יש בעיה נוספת: בזמן שההנהגה דורשת את הגדלת שעות הלימוד בכיתות, חלק מההורים דורש דווקא לצמצמן

כך נוצר מצב חסר תקדים שבו פתיחת השנה, שגם כך מתנהלת במתווה מלא בעיות, נמצאת תחת שני איומי השבתה סותרים ואף מנוגדים.

"רק חצי מבתי הספר עומדים בדרישות"

"כרגע אנו לא יודעים אם נפתח בשביתה ואם השנה תיפתח", אומר לזמן ישראל יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, "הילדים לא יגיעו בכל בית ספר שבו התלמידים עד כיתה ט' אמורים ללמוד רק יומיים – מה שאנו קוראים בתי ספר שחורים, וכזה שבו תלמידים עד ו' ילמדו רק שלושה ימים – בתי ספר כתומים. בינתיים, רק חצי מבתי הספר בערך עומדים בדרישות שלנו (נכון לאתמול)".

שביתת הורים תלויה בהיענות ההורים. האם הם ייענו וישאירו את הילדים בבית בימים המעטים שבהם הם יכולים להגיע לכיתות? מעולם לא מנעתם פתיחת שנת לימודים, האם הפעם תצליחו בכך? יש לכם בכלל שאלטר של תקשורת עם ההורים שתאפשר לכם להודיע להורים בזמן לא להגיע?  

"בהחלט. אנו יכולים להשבית את בתי הספר בקלות וזה עלול לקרות מחר. אנו בקשר עם כל ההורים בוואטספ, ויכולים להעביר מסר להשבתה בכל התראת זמן".

"ברור שהשביתה תקשה על ההורים עוד יותר, אבל זאת השקעה נכונה מבחינתנו. אנחנו נסבול יותר כמה ימים, ואחר כך כשהדרישות שלנו ייענו יהיה לנו יותר קל. כמובן שאני מקווה מאוד שהדרישות ייענו כבר מחר ושהשנה תתחיל כרגיל, לפחות בחלק הארי של בתי הספר, אבל לא יכול להבטיח".

ראש העיר משה ליאון, יואב גלנט ובנימין נתניהו מבקרים בבית ספר בירושלים, אוגוסט 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש העיר משה ליאון, יואב גלנט ובנימין נתניהו מבקרים בבית ספר בירושלים (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

ההגעה יומיים או שלושה בשבוע היא פועל יוצא של חלוקת התלמידים לקפסולות שנועדה להקטין את ההדבקה בקורונה. כשמפצלים כיתות אין מספיק מורים וכיתות לימוד ולכן הילדים אמורים להישאר חלק מהזמן בבית. איך אתם מצפים ממשרד החינוך לפתור את הבעיה הזאת?

"יש פתרונות. אפשר ללמוד במשמרות, כך שחלק מהתלמידים יגיעו ב-12:00 בצהריים, הרי ממילא לא מדובר בחמש שעות לימוד ביום. זה פתרון מאוד לא אידאלי, אבל עדיף על כך שלא יגיעו בכלל. פתרון נוסף הוא לפתוח כיתות לימוד במתנ"סים. לעניין כוח האדם יש גיוס של מורים, וצריך לגייס יותר.

"הבעיה היא שיש ויכוח בין הסתדרות המורים למשרד החינוך. הסתדרות המורים מתנגדת לכל הפתרונות הללו מסיבותיה-שלה".

"יש פתרונות. אפשר ללמוד במשמרות, כך שחלק מהתלמידים יגיעו ב-12:00 בצהריים, הרי ממילא לא מדובר בחמש שעות לימוד ביום. זה פתרון מאוד לא אידאלי, אבל עדיף על כך שלא יגיעו בכלל"

אתה נמצא בדיאלוג עם ההסתדרות ועם יפה בן דוד? היא מאיימת להשבית את שנת הלימודים מסיבות מנוגדות משלך, ודורשת להשאיר חלק מהמורים בבית, שזה אומר להקטין את שעות הלימוד בכיתות במקום להגדיל כמו שאתה דורש.

"אני לא יכול להיות בדיאלוג איתה. משרד החינוך הוא הרגולטור והוא מודע לדרישות של כולם. בסוף האחריות היא עליו ואנחנו משוכנעים שהוא יעשה כל מאמץ כדי לפתור את הבעיות ולהיענות לדרישות שלנו".

מירום שיף (צילום: בועז נובלמן)
מירום שיף (צילום: בועז נובלמן)

יש הורים שדורשים ההפך. הם לא דורשים שהילדים יגיעו לבתי הספר יותר מבמתווה הקיים, אלא מתנגדים לפתיחת בתי הספר ודורשים לחזור ללמידה מרחוק. למה אתה מייצג רק את ההורים שדורשים לפתוח? 

"זה נכון, יש דרישות סותרות ויש הורים שדורשים ההפך. אבל הדרישה שאני מייצג היא הרוב הגדול. אני לא פועל לבד, במועצת ההורים יש 250 נציגים מכל הארץ, כמובן שלא כולם מסכימים בתוך המועצה אבל הרוב המוחלט תומך בדרישותינו להגדלת מספר הימים. גם בתוך העיר שלי, הוד השרון, יש רוב מוחלט בעד הדרישה שלנו, אז אני מכבד את המיעוט אבל מייצג את הרוב.

" במועצת ההורים יש 250 נציגים מכל הארץ, כמובן שלא כולם מסכימים בתוך המועצה אבל הרוב המוחלט תומך בדרישותינו להגדלת מספר הימים. אז אני מכבד את המיעוט, אבל מייצג את הרוב"

"אי אפשר להשאיר ילד בכיתה ה', ילד בן 10, ששני ההורים שלו עובדים מחוץ לבית, ארבעה ימים בשבוע לבד בבית ולצפות שיסתדר, שיכיל את הבדידות, שידאג לעצמו ושילמד בזום. זו דרישה לא אנושית ולא סבירה, והתוצאה תהיה שההורים לא יגיעו לעבודה והפרנסה של הרבה אנשים תספוג פגיעה נוספת.

"הלמידה מרחוק לא עבדה. איך גלנט אמר? ל-20% מהילדים היא עבדה מצוין, ל-80% לא. לנערים בכיתה י', משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות עם הרגלי למידה טובים זה בסדר גמור, זו אפילו הכנה טובה לעבודה מהבית. זה לא בהכרח ימנע הדבקה, כי הנערים נפגשים אחה"צ, אבל זה לפחות ימנע הדבקה בבתי הספר.

אילוסטרציה, הכנות לפתיחת שנת הלימודים בהתנחלות אפרת, אוגוסט 2020 (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
אילוסטרציה, הכנות לפתיחת שנת הלימודים בהתנחלות אפרת, אוגוסט 2020 (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

"אבל אנחנו מייצגים את כל ההורים, לא רק את ההורים בצפון גוש דן וביישובים קהילתיים מבוססים. בשלושה רבעים מהבתים אין מספיק מחשבים כדי להבטיח שלכל ילד יהיה מחשב זמין בשעת השיעור, במיוחד לאור העובדה שהרבה הורים עובדים גם הם מהבית, וברבע מהבתים אין מחשבים בכלל. בפריפריה לשליש מהבתים, במגזר הערבי חצי מהבתים. מה איתם? ראינו כבר בשנה שעברה גידול עצום בפערים, נשירת תלמידים, פגיעה של ממש בחינוך ובפרנסת ההורים".

"אני לא שופט הורים ומבין את ההורים שחוששים. חלק מהם נמצאים בסיכון, או שמישהו במשפחה נמצא בסיכון גבוה, לרוב הסבים, והם חוששים שאם הם יידבקו בקורונה הם ימותו. לכן אנחנו דורשים פתרונות גם בשבילם. אני לא יכול לקחת על מצפוני את האפשרות שמישהו יידבק וימות בגלל החזרה ללימודים, וגם לא רוצה לכפות הגעה לבית הספר על מי שחושש מכל סיבה שהיא".

"בשלושה רבעים מהבתים אין מספיק מחשבים כדי להבטיח שלכל ילד יהיה מחשב זמין בשעת השיעור,  וברבע מהבתים אין מחשבים בכלל. בפריפריה לשליש מהבתים, במגזר הערבי חצי מהבתים. מה איתם?"

מה הפתרון לילדים בסיכון? יש גם אלפי ילדים שנמצאים בבידוד ולא יכולים להגיע לשיעורים. האם אתם דורשים לפתוח את השיעורים בזום, במקומות שבהם יש לילדים מחשבים או דרכים להתחבר לשיעור מהבית?

"יש כל מיני פתרונות. אנו בעד פתיחת שיעורים בזום אבל הדרישה לפתוח את כולם לא ראלית, כי גם בבתי הספר יש מחסור במחשבים. לפי הצהרות משרד החינוך, בתי הספר יהיו מצוידים במחשבים רק באמצע השנה. אפשרות אחרת זה שמורים בסיכון ילמדו מהבית תלמידים בסיכון, ואנו דנים עליה עם המשרד".

הפתרון הזה יכול להיענות גם לדרישת המורים למצוא פתרון למורים בסיכון?

"נכון.  אבל, כאמור, זה לא התפקיד שלי לדבר איתם".

אתה שלושה חודשים בתפקיד, בארגון שיש בו מחלוקות פנימיות ושעבר טלטלות ומשברים קשים. הדרישות שלכם דורשות תקציבים והתארגנות. אתה באמת מאמין שתנצחו ושהדרישות שלכם ייענו תוך כמה ימים?

"אני משתדל לא להסתכל על זה מזווית צינית ושלילית כזו. אני בקשר עם שר החינוך והמנכ"ל והם מעדכנים אותי בהתפתחויות. לבעיות יש פתרונות, ואני משוכנע שהם עושים מאמץ כן לפתור אותן. הם מבינים יותר טוב ממני את גודל האיום. הם יודעים שהמערכת הייתה במצב בעייתי עוד קודם, ועכשיו היא נמצאת בהידרדרות. הם יודעים שפתיחת השנה במתווה הנוכחי תפגע בחינוך, תגדיל פערים ותפגע בתעסוקה, ושצריך לשנות אותו אחרת המצב ידרדר עוד יותר".

בהסתדרות המורים סירבו להגיב. עד כה לא נמסרה תגובה משרד החינוך.

"חלק מההורים נמצאים בסיכון, או שמישהו במשפחה נמצא בסיכון גבוה, לרוב הסבים, והם חוששים שאם הם יידבקו בקורונה הם ימותו. אני לא יכול לקחת על מצפוני את האפשרות שמישהו יידבק וימות בגלל החזרה ללימודים"

עוד 1,523 מילים
סגירה