המזרח התיכון הסכמי השלום הציתו מירוץ חימוש

מכירת מטוסי F-35 לאמירויות (ואולי אף לבחריין) היא אחד מסעיפיו הלא רשמיים של ההסכם עם ישראל ● אך בכירים בוושינגטון לא מבינים מדוע ה"שלום" מתדלק דווקא את תעשיית המלחמה, וחוששים כי טכנולוגיות קטלניות יגיעו לידי אויביהם ● פקיד בכיר בקונגרס אומר לזמן ישראל: כדי לפצות את ישראל - ניאלץ למכור לה נשק מתקדם אף יותר ● "הצבאות בעולם הערבי נבנו כך שיפסידו לישראל, וזה הסטנדרט שישמש אותנו כדי לבחון את זה"

52 מטוסי F-35 מסודרים לקראת תרגיל השקה בבסיס חיל האוויר האמריקאי בגבעת יוטה, בהפגנת עוצמה ומוכנות לקרב על רקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, 6 בינואר 2020 (צילום: חיל האוויר האמריקאי/ר' ניל ברדשאו/צילום מסך מטוויטר)
חיל האוויר האמריקאי/ר' ניל ברדשאו/צילום מסך מטוויטר
52 מטוסי F-35 מסודרים לקראת תרגיל השקה בבסיס חיל האוויר האמריקאי בגבעת יוטה, בהפגנת עוצמה ומוכנות לקרב על רקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, 6 בינואר 2020

ממשל טראמפ חזה כי הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בספטמבר בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין ייצרו אפקט דומינו של שלום אזורי, וכי תשע מדינות נוספות יחתמו על הסכמים עם מדינת היהודים.

אבל בעוד שפרשנים רבים מאמינים כי אכן צפויים להיחתם הסכמי שלום נוספים, קיים גם חשש גובר כי המהלכים הללו עלולים להצית מרוץ חימוש שיכניס נשק צבאי אמריקאי מתקדם יותר ויותר לאזור שכבר חמוש וטעון מאוד ממילא.

חמישה ימים בלבד לאחר שממשל טראמפ הודיע על ההסכם עם איחוד האמירויות, מהדורות החדשות בארץ דיווחו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן לארה"ב את ברכתו למכור לאמירויות מטוסי קרב חמקנים מתקדמים מדגם F-35.

נתניהו הכחיש את הדיווחים, אף על פי שבכירים בארצות הברית הודו כי הסכמי הנורמליזציה מציבים את איחוד האמירויות בעמדה טובה יותר לרכישת מטוסי קרב. טראמפ עצמו אמר כי אין לו "שום בעיה" למכור אותם לאבו דאבי.

אולם האמירויות היא לא היחידה שמעוניינת לנצל את הנורמליזציה לשיפור ארסנל הנשק שלה. מקור המצוי בעניין אמר לזמן ישראל, כי בחריין גם היא מקווה לרכוש טכנולוגיה צבאית מתקדמת מארה"ב על רקע חתימת ההסכם עם ישראל.

האמירויות היא לא היחידה שמעוניינת לנצל את הנורמליזציה לשיפור ארסנל הנשק שלה. מקור המצוי בעניין אמר לזמן ישראל, כי גם בחריין מקווה לרכוש טכנולוגיה צבאית מתקדמת מארה"ב על רקע ההסכם

הרשימה הזאת התארכה ביום רביעי שעבר, כאשר על פי דיווח של רויטרס, קטר הגישה בקשה רשמית לרכישת מטוסי F-35 מארצות הברית. קטר לא הייתה בראש רשימת המדינות שהפרשנים ציפו מהן לנרמל את היחסים עם ישראל, בהתחשב בקשרים הקרובים שלה עם טורקיה ואיראן, אבל משלוחי הכסף הסדירים של דוחה לפלסטינים בעזה, שמנעו קריסה מוחלטת של המובלעת המנוהלת בידי חמאס, תמכו בכמה הסכמי הפסקת אש בין ישראל לארגון הטרור, ובעקבות זאת זיכו אותה בהכרת תודה מצד ארצות הברית וישראל.

אילוסטרציה, מטוסי ה-F-35 הראשונים שהגיעו לבסיס המשמר הלאומי של ורמונט בדרום ברלינגטון, ספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Wilson Ring)
מטוסי ה-F-35 הראשונים שהגיעו לבסיס המשמר הלאומי של ורמונט, ספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Wilson Ring)

פגיעה ביתרון

אף על פי שנראה כי האפשרות של שמים צפופים במזרח התיכון לא מטרידה את הבית הלבן, מספר הולך וגדל של חברי קונגרס הביעו חשש ממכירת מטוסי F-35 לשכנותיה של ישראל, בעיקר משום שהם מאמינים כי הדבר עלול לפגוע ביתרון הצבאי של ישראל באזור. מדובר בעיקר במחוקקים דמוקרטים, אבל הם כוללים כמה מבכירי המפלגה, כמו היו"ר היוצא של ועדת יחסי החוץ אליוט אנגל וכל שלושת המועמדים לרשת אותו – גרגורי מיקס, בראד שרמן וחואקין קסטרו.

מיקס היה הנחוש שבהם, ואמר לשדולת הרוב הדמוקרטי למען ישראל: "אני מתנגד למכירה הזאת מכול וכול, מפני שאנחנו לא יודעים מה יקרה בעתיד… אני חושב שיש בכך פגיעה באינטרס האסטרטגי של ישראל ובביטחונה".

בשימוע של ועדת החוץ של הסנאט בחודש שעבר, חבר המפלגה הדמוקרטית הבולט בוב מננדז הסכים עם הדברים ואמר: "לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שאם ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שיש לה מטוסי F-35, מכירתם למישהו אחר מבטלת את היתרון הצבאי האיכותי שלה באוויר".

חבר המפלגה הדמוקרטית בוב מננדז: "לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שאם ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שיש לה מטוסי F-35, מכירתם למישהו אחר מבטלת את היתרון הצבאי האיכותי שלה באוויר"

הסתייגויות בנוגע למכירת המטוסים נשמעו גם מצד חברי המפלגה הרפובליקנית. "כל מכירת נשק פוטנציאלית חייבת לעלות בקנה אחד עם החלטות הקונגרס באשר למחויבותנו לשמור על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל ולמלא את הדרישות האחרות של חוק הפיקוח על ייצוא נשק", אמר הסנאטור ג'ים ריש באותו שימוע של הוועדה, שהוא עומד בראשה.

הבטחת העליונות הצבאית של ישראל איננה רק עניין של מדיניות בארצות הברית, אלא היא מעוגנת בחוק מאז שנת 2008, כשהקונגרס העביר את החלטת בית הנבחרים 7177 האוסרת על ארצות הברית למכור נשק למדינה כלשהי במזרח התיכון אם הדבר "ישפיע לרעה" על "היתרון הצבאי האיכותי" של ישראל.

הצעת חוק דו-מפלגתית שהוגשה בחודש שעבר לבית הנבחרים מבקשת להוסיף על החקיקה הקיימת ולדרוש מהנשיא להיוועץ בישראל לפני קידום עסקאות נשק עם מדינות במזרח התיכון שעלולות לפגוע ביתרון הצבאי האיכותי של ישראל.

ההסתייגויות בקונגרס אינן נוגעות רק לצורך בשימור עליונותה של ישראל: יש בקונגרס חשש סביב האפשרות שרוסיה וסין ישיגו גישה לטכנולוגיה אמריקאית מרגע שהיא תגיע לידי איחוד האמירויות וסביב יכולתה של איחוד האמירויות למנוע מהנשק להגיע לידיים הלא נכונות. יש מי שמזכירים את הטענות כי נשק שהועבר באופן לא חוקי מאיחוד האמירויות למיליציות בתימן שימש לביצוע פשעי מלחמה במלחמת האזרחים המתמשכת שם.

בתמונת הארכיון הזאת, מ-12 בדצמבר 2016, ראש הממשלה בנימין נתניהו נוגע באחד משני מטוסי הדור הבא הראשונים מדגם F-35 לאחר נחיתתו במהלך טקס החניכה שנערך עם הגעתו לבסיס חיל האוויר נבטים ליד באר שבע (צילום: AP/Ariel Schalit, File)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נוגע באחד משני מטוסי הדור הבא הראשונים מדגם F-35 לאחר נחיתתו במהלך טקס החניכה שנערך עם הגעתו לבסיס חיל האוויר נבטים ליד באר שבע, ארכיון, דצמבר 2016 (צילום: AP/Ariel Schalit, File)

נשק תמורת נשק

המצב הזה מכניס את ארצות הברית לבעיה: איך לתגמל מדינות ערביות שמנרמלות את יחסיהן עם מדינת ישראל, בייחוד אלה שמאחד אותן האיום המשותף מצד איראן, ובד בבד להבטיח שישראל לא תיפגע?

כפי שאמר לי איש צוות דמוקרטי בכיר בקונגרס, "חברי קונגרס רבים רוצים להיות מסוגלים להרגיש בנוח עם מכירת נשק מתקדם למדינות שחולקות סדר עדיפויות משותף עם ישראל במזה"ת, בייחוד כאלה שהעניקו עדיפות גבוהה לנורמליזציה".

איש צוות דמוקרטי בכיר בקונגרס: "חברי קונגרס רבים רוצים להיות מסוגלים להרגיש בנוח עם מכירת נשק למדינות שחולקות סדר עדיפויות משותף עם ישראל, בייחוד כאלה שהעניקו עדיפות גבוהה לנורמליזציה"

עם זאת, לדבריו, אסור שעסקאות נשק כאלה יטו את האיזון במגרש המשחקים של המזרח התיכון. "שגריר לשעבר אמר לי פעם כי 'הצבאות בעולם הערבי נבנו כך שיפסידו לישראל', וזה הסטנדרט שישמש אותנו כדי לבחון את זה", הוא אמר.

על כל פנים, נראה כי בינתיים נרקם פתרון שישכך הן את החששות בקונגרס והן את אלה של ישראל – פיצויה של ירושלים בחבילת נשק גדולה משלה.

שעות לפני החתימה על ההסכמים עם ארצות הברית, האמירויות ובחריין ב-15 בספטמבר, נתניהו ביקש מטראמפ בחדר הסגלגל לאשר עסקת נשק בהיקף של 8 מיליארד דולר עם ישראל, שתכלול מטוסי F-35 נוספים, 12 מטוסי בואינג V-22 ואספקה מהירה של שני מטוסי תדלוק בואינג KC-46, מה שירחיב באופן דרמטי את טווח התקיפה של ישראל, כך דיווח אתר החדשות Breaking Defense.

איש הצוות הדמוקרטי שדיבר עם זמן ישראל הכיר בכך ש"ניתן להקל את החשש" שמכירת מטוסי F-35 לאמירויות עלולה לסכן את היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, ואמר: "אנחנו לא מתנגדים לפיצויה של ישראל בטכנולוגיה טובה יותר".

איש הצוות הדמוקרטי הכיר בכך ש"ניתן להקל את החשש" שמכירת מטוסי F-35 לאמירויות עלולה לסכן את היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, ואמר: "אנחנו לא מתנגדים לפיצויה של ישראל בטכנולוגיה טובה יותר"

ערוץ 12 דיווח בחודש שעבר כי בכירים ישראלים ניסו לשכנע את מקביליהם האמריקאים למכור לאמירויות "גרסה משונמכת" של המטוסים. אבל עוזר פרלמנטרי רפובליקני בקונגרס אמר לי כי בכל מקרה ייעשו בגבעת הקפיטול מאמצים "להרחיב את הארסנל של ישראל ברגע שמכירת ה-F-35 תצא לפועל".

חברי צוות של חיל האוויר האמריקאי ליד מטוס F-35 לייטנינג II בסלון האווירי בפריז, 18 ביוני 2019 (צילום: AP/Michel Euler)
חברי צוות של חיל האוויר האמריקאי ליד מטוס F-35 לייטנינג II בסלון האווירי בפריז, 2019 (צילום: AP/Michel Euler)

תמיכה דו-מפלגתית

היות שההתנגדות למכירת מטוסי ה-F-35 באה בעיקר מקרב המפלגה הדמוקרטית, יש מי שעשוי להסיק מכך כי היא נובעת ממניעים פוליטיים.

אבל נשיאת הקרן לשלום במזרח התיכון, לארה פרידמן, דוחה את ההנחה הזאת. לדבריה, "תמיכה ביתרון הצבאי האיכותי של ישראל היא משהו שחברי קונגרס – גם אלה שמותחים ביקורת על מדיניות ישראל – מתייחסים אליו מאוד ברצינות.

"הרעיון שישראל חיה בשכונה קשוחה, וזקוקה לסוג הזה של נשק שאין לאחרים, צרוב בתודעה בגבעת הקפיטול", הוסיפה ראשת הארגון היוני מוושינגטון. "אז כשחברי קונגרס שומעים פתאום מהבית הלבן שהם לא צריכים לדאוג, זה צורם".

לארה פרידמן, נשיאת הקרן לשלום במזרח התיכון (צילום: Courtesy)
לארה פרידמן, נשיאת הקרן לשלום (צילום: Courtesy)

פרידמן משערת שאילולא קדם למכירת ה-F-35 המתוכננת הסכם נורמליזציה, ההתנגדות לעסקת הנשק הייתה רחבה אף יותר. עם זאת, היא צופה כי הקונגרס יאפשר בסופו של דבר את מכירת המטוסים, בהתחשב בתמיכה הרחבה בהסכם הנורמליזציה, שנראה כי דובאי קושרת אותו לרכישת המטוסים.

ערוץ 13 דיווח ביום שישי כי הזמנתה של האמירויות את נתניהו לערוך את ביקורו הראשון הרשמי במדינה מותנית בכך שהוא ייתן את ברכתו למכירת ה-F-35.

אבל פרידמן מזהירה כי אספקת נשק מתקדם נוסף לישראל צפויה לעורר אי נוחות בחוגים מסוימים בקונגרס, שתחת חוק הפיקוח על ייצוא נשק יכולים למנוע מהבית הלבן להוציא לפועל עסקאות נשק גדולות. עם זאת, ממשל טראמפ יכול להכריז על מצב חירום כדי לעקוף את הזרוע המחוקקת, כפי שעשה בשנה שעברה על מנת לזרז את עסקאות מכירת הנשק לסעודיה בהיקף של מיליארדי דולרים.

ממשל טראמפ יכול להכריז על מצב חירום כדי לעקוף את הזרוע המחוקקת, כפי שעשה בשנה שעברה על מנת לזרז את עסקאות מכירת הנשק לערב הסעודית בהיקף של מיליארדי דולרים

לדבריה, "אם הרעיון הוא שלא תהיה נורמליזציה אלא אם ארצות הברית תאפשר להם לרכוש את הנשק הזה, וכפועל יוצא מכך וושינגטון תהיה חייבת לתת לישראל יותר כפיצוי, זה עשוי להיות טוב לקומפלקס הצבאי-תעשייתי של ארה"ב, אבל זה יכול להוביל למרוץ חימוש אזורי שבו גם מדינות אחרות דורשות יותר".

איש הצוות הדמוקרטי הוסיף: "אם מחיר הנורמליזציה הוא יותר ויותר נשק במזה"ת, אז אני חושב שאנחנו צריכים להעריך מחדש את סדר העדיפויות שלנו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,267 מילים ו-2 תגובות
סגירה