אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2013 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ

מנדלבליט הכין לנתניהו הסדר ניגוד עניינים מינימליסטי וחסר כל סיכוי

הסדר ניגוד העניינים שהיועמ"ש הכין עבור נתניהו משקף ניסיון נואש של מנדלבליט להוכיח שאפשר להסתדר עם נאשם בראשות הממשלה ללא הצורך להכריז על נבצרותו ● אלא שחוות הדעת שהיועץ גיבש לוקה בחסר ואף מגוחכת - ואפשר כבר לקבוע שדינה להיכשל ● פרשנות

קרוב לחצי שנה לאחר שהושבעה ממשלת החילופים בראשות בנימין נתניהו, הואיל אמש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפרסם סוף סוף את חוות דעתו בסוגיית ניגוד העניינים של נתניהו, הנובע מהיותו נאשם העומד למשפט בעבירות פליליות חמורות. נראה שלשם כך נולד הביטוי – מעט מדי ומאוחר מדי.

על איטיותו של מנדלבליט מיותר להכביר מילים; האיש מלמד גם את ממציאי הסלואו-מושן איך עושים זאת לאט באמת. אך מעבר לכך, חוות הדעת משקפת את גישתו המינימליסטית המוכרת של מנדלבליט.

האיסורים החלים על נתניהו עקב מעמדו כנאשם מצומצמים ורזים יתר על המידה, ואינם כוללים אפילו את המינימום המתחייב כדי לחצוץ באמת בין ראש ממשלה שכל מעשיו חשודים כמוטים לטובת האינטרס הפרטי שלו, לבין מוקדי ההחלטות השלטוניות הנוגעות באכיפת החוק ובמשפטו הפלילי.

אביחי מנדלבליט נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. 3 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
אביחי מנדלבליט נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. 3 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)

חוות הדעת של היועץ מורכבת משני מסמכים – אחד מתומצת, שעליו הוא עצמו חתום, ואחד מפורט יותר, שעליו חתומה המשנה ליועץ בתחום הציבורי-מינהלי, עו"ד דינה זילבר. יחד הם מהווים את הסדר ניגוד העניינים המיוחד, שגובש עבור נתניהו נוכח היותו נאשם בפלילים.

לצד זאת, ואף שהממשלה החלה לכהן כבר לפני כחצי שנה, היועץ טרם סיים לגבש את הסדר ניגוד העניינים הרגיל של נתניהו, שכמוהו נעשה לכל אחד משרי הממשלה. לאיטיות הזו אין כל צידוק או הסבר מניח את הדעת.

מה כוללת חוות הדעת ומדוע האיסורים הנכללים בה אינם מספיקים? יש בה, קודם כל, איסור על נתניהו לעסוק במינויים במערכת אכיפת החוק – אסור לו לגעת בהליכי המינוי לתפקידי היועמ"ש, פרקליט המדינה, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, מפכ"ל המשטרה, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, מפקד להב 433 וכל החוקרים ואנשי הרשות לניירות ערך שהיו מעורבים בחקירותיו.

בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו. 24 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו. 24 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)

ניכר במנדלבליט שטרח וגידר את היקף המינויים שבהם אסור לנתניהו לעסוק. אך המניעה מלעסוק במועמדים לקידום, בקרב השוטרים, שהיו מעורבים בתיקיו – אינה מספקת; יש הרבה דרכים להשפיע על מצבם גם אם "עוסקים" רק במועמדים אחרים, המתחרים בהם על קידום.

בעבר קבע בג"ץ כי צחי הנגבי אינו יכול לשמש שר לביטחון פנים כאשר הוא מצוי בחקירה, מאחר שהוא אינו יכול להיות ממונה על חוקריו. נתניהו אינו חשוד – הוא נאשם; והוא ממונה על הממונה על חוקריו – השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. נתניהו לא יעסוק במינוי מפכ"ל, אבל אוחנה כן. נתניהו לא יעסוק בהשפעה על קידום קצינים במשטרה – אוחנה כן. אז במה הועיל מנדלבליט?

נתניהו ממונה על הממונה על חוקריו – השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. נתניהו לא יעסוק במינוי מפכ"ל, אבל אוחנה כן. נתניהו לא יעסוק בהשפעה על קידום קצינים במשטרה – אוחנה כן. אז במה הועיל מנדלבליט?

כנ"ל לגבי מינויים במערכת המשפט. נתניהו אמור להתרחק כמובן מעיסוק כלשהו בוועדה לבחירת שופטים. עליו גם "להימנע מהשפעה על האופן שבו נציגי הכנסת והממשלה ימלאו את תפקידם" – בנוגע למי? לשופטי בית המשפט העליון ולשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים.

למרבה התדהמה, מנדלבליט אינו אוסר על נתניהו לנסות ולהשפיע על ח"כ אסנת מארק והשרה מירי רגב, למשל, בכל הנוגע לקידום שופטים מהמחוזי בתל אביב, בלוד או בנצרת – שופטים שעשויים להתחרות במישרין בשופטי מחוזי ירושלים על מקום נכסף בעליון.

אוסנת מארק בוועדת החוקה, 24 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
אוסנת מארק בוועדת החוקה, 24 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)

נתניהו יהיה מנוע גם מלהפעיל שיקול דעת שלטוני בנוגע לנאשמים אחרים במשפטו או לעדים שאמורים להופיע מטעם התביעה. אבל גם כאן מנדלבליט הולך צעד קדימה, שניים אחורה: "לגבי עדים שהם עובדי מדינה, אין פירוש הדבר שיש להימנע מכל ממשק עמם". מצחיק ממש.

הצחוק מתגבר נוכח העובדה שבין עדי התביעה גם השגריר בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן, השר צחי הנגבי, יועמ"ש משרד ראש הממשלה שלומית ברנע-פרגו, יו"ר הכנסת יריב לוין, השר זאב אלקין ועוד רבים אחרים שקיבלו תפקידים מידיו של הנאשם או עובדים בצמידות אליו.

סעיפים אחרים בהסדר ניגוד העניינים אוסרים על נתניהו לקבל החלטות בנושאים שבתחום התקשורת, שיש להם זיקה לאישומים העתידים להתברר בעניינו, וכן לעסוק בחקיקה בתחום הפלילי – למשל אם יחפוץ לפתע לרענן את הגדרת עבירות השוחד או המרמה והפרת אמונים.

גלעד ארדן (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
גלעד ארדן (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

מנדלבליט כמובן מבהיר שהאיסור חל על "הפעלת סמכויות ממשלתיות בלבד". בכהונתו כחבר כנסת נתניהו יהיה דווקא רשאי להשתתף בקבלת החלטות בכל הנושאים האלה. הנה, אם כך, מפת הדרכים להתערבות והשפעה בכל הנושאים האסורים הללו: במקום החלטות ממשלתיות, הכול יובא לאישור הכנסת, ושם נתניהו רשאי להתפלש בנושאים האלה ולהשפיע עליהם כאוות נפשו, לפי גישתו של היועץ.

הנה, אם כך, מפת הדרכים להתערבות בכל הנושאים האסורים הללו: במקום החלטות ממשלתיות, הכול יובא לאישור הכנסת, ושם נתניהו רשאי להשפיע עליהם כאוות נפשו, לפי גישתו של היועץ

כישלון ידוע מראש

חוות הדעת שהיועץ גיבש איננה רק מינימליסטית ורזה – אפשר כבר לדעת מראש שהיא עתידה להיכשל. אין כל דרך לאכוף את האיסורים והמניעויות הקבועים בה. וכי מה מצפה היועץ – שאם תתקיים שיחה אסורה בין נתניהו לאוחנה, למשל, בדבר המועמד המועדף לתפקיד המפכ"ל, שאוחנה ירוץ לספר על כך ליועץ? או שמא מתכוון מנדלבליט להשתיל מיקרופונים או סוכנים סמויים בלשכת ראש הממשלה? אין לכך כל היתכנות.

איסורים מתחום ניגוד העניינים לא נוצרו כשלצידם מערכת אכיפה יעילה. הנושא כולו מבוסס על אמון שנושאי תפקידים שלטוניים יפעלו בשקיפות, באמונה ומתוך תקינות שלטונית – כל ההנחות שבמקרה שלנו כבר ידוע שהן אינן מתקיימות.

בנימין נתניהו ואמיר אוחנה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
בנימין נתניהו ואמיר אוחנה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

למקרא חוות הדעת שגובשה במשרד המשפטים, מתברר מדוע לקח ליועץ וצוותו חצי שנה להנפיק את המסמך הזה: בסופו של דבר, הסדר ניגוד העניינים של נתניהו משקף ניסיון נואש של מנדלבליט להוכיח שאפשר להסתדר עם נאשם בראשות הממשלה, תוך שימוש בכלי של הסדר ניגוד עניינים, ומבלי צורך להגיע למסקנה מרחיקת הלכת שאין מנוס אלא להכריז על נבצרותו של נתניהו.

אך ההסדר שקבע מנדלבליט מוכיח בדיוק את ההיפך: עוד לא נולד הסדר ניגוד העניינים שיוכל לרפא את מכלול העיוותים השלטוניים שמייצר המצב המטורלל, שבו בראש המדינה עומד ראש ממשלה הרואה לנגד עיניו בראש סדר העדיפויות את טובתו כנאשם, ולא את האינטרס הציבורי הכללי.

עוד לא נולד הסדר ניגוד העניינים שיוכל לרפא את המצב המטורלל שבו בראש המדינה עומד ראש ממשלה הרואה לנגד עיניו בראש סדר העדיפויות את טובתו כנאשם, ולא את האינטרס הציבורי הכללי

מסמך ניגוד העניינים שחיבר מנדלבליט עבור נתניהו הוא הצעד האחרון בשרשרת הפעולות שבמסגרתן מנסה היועץ המשפטי לממשלה לסוכך על נתניהו, ולאפשר לו להמשיך לאחוז בהגה השלטון. הוא מעמיד פנים שניתן איכשהו לשלוט על מכלול פעולותיו של ראש הממשלה, ולוודא שהוא אינו מנווט את המדינה מתוך שיקולים אישיים.

המאבק הכושל במגפת הקורונה והאופן השערורייתי שבו מנהלת הממשלה את מערכות השלטון והכלכלה, מוכיחים שתקוותו של מנדלבליט היא תקוות שווא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
האמנם מנדלבליט מצפה שנתניהו יימנע מכל צעד העשוי להועיל לו במאבקו כנגד משפטו הפלילי הממשמש ובא? האיש שרותם את כל מערכות השלטון, כולל שומרי הסף של מערכת אכיפת החוק, לטובתו, יימנע בשל הסדר... המשך קריאה

האמנם מנדלבליט מצפה שנתניהו יימנע מכל צעד העשוי להועיל לו במאבקו כנגד משפטו הפלילי הממשמש ובא? האיש שרותם את כל מערכות השלטון, כולל שומרי הסף של מערכת אכיפת החוק, לטובתו, יימנע בשל הסדר עניינים מגוחך?. אין לנו אלא להגיע למסקנה אחת: מנדלבליט מסוכך על נתניהו ככול יכולתו, ובכך הוא מועל בתפקידו

עוד 951 מילים ו-2 תגובות
סגירה