יהדות, דמוקרטיה והחברה החרדית

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן (צילום: Shlomi Cohen-FLASH90)
Shlomi Cohen-FLASH90
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן

המונחים יהודית ודמוקרטית אינם סותרים זה את זה, אלא שלובים זה בזה – הא בהא תליא. אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית, ותכניה של דמוקרטיה שלובים בערכיה של היהדות.

הילל הזקן, הגדיר בקצרה מהי יהדות: כשבא אותו גוי וביקש להתגייר כשהוא עומד על רגל אחת, לא אמר לו הילל הזקן קיים תרי"ג מצוות, אלא אמר לו: להיות יהודי – זה פשוט להיות בן אדם! זו התורה כולה על רגל אחת ("דעלך סני לחברך לא תעביד, ואידך זיל גמור" = מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך, והשאר זה רק פירוש; לך ולמד. – תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל"א, עמוד א').

על פי ערכיה של היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם. כן, גם אלה שאמא שלהם איננה יהודיה, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. אלה החושבים שאנו עם "סגולה" ולכן מורמים משאר העמים, עושים תורתם פלסתר. המונח "עם סגולה" שרבים אצלנו מתהדרים בו, אין פירושו זכויות יתר על כל העמים, אלא ההפך מכך – מוטלת עלינו אחריות גדולה מאוד לשמש בהתנהגותנו האישית והחברתית דוגמא ומופת לעמים אחרים, זו המשמעות של "להיות אור לגויים".

על פי ערכיה של היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם. כן, גם אלה שאמא שלהם איננה יהודיה, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. אלה החושבים שאנו עם "סגולה" ולכן מורמים משאר העמים, עושים תורתם פלסתר

על המונח "עם סגולה", אומר פילון האלכסנדרוני:

"אין 'עם סגולה' בלי זכות עצמית […] פילון מדגיש את המושג של כבוד הבריות המשותף לכל האנשים ללא הבדל גזע ודת. הכבוד הזה יסודו בעובדה, שכל האנשים נוצרו בצלם אלוהים, או, יותר נכון, בצלם הלוגוס. כל אדם דומה ללוגוס האלוהי במובן הרוחני בהיותו הבבואה של טבעו המאושר. ולכן כל חטא אשר יחטא איש ביחס לחברו הריהו בכלל חלול הקודש, יען כי אין יקר, אין קדוש מן האדם, ואין דומה לאלוהים יותר ממנו" (פילון האלכסנדרוני : הסופר וספריו, ומשנתו הפילוסופית – מנחם שטיין, פרויקט בן יהודה).

ההומניזם, הסוציאליזם ושוויון זכויות וחובות אזרחיות לכל יושבי הארץ (יהודים, גרים, ושאינם יהודים) ומערכת משפט היררכית הוגנת לכול, המהווים מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי וליברלי נאור, באו לעולם ע"י היהדות. מספיק לקרוא את פרשת קדושים בספר ויקרא על מנת להיווכח בכך: יום מנוחה כל שבוע (השבת), היחס ההוגן לגר, ליתום ולאלמנה, לקט, פרט ושכחה, שנת שמיטה, שנת היובל, שחרור העבדים, שמיטת חובות, ועוד ציוויים רבים. להלן תקציר – מספר ויקרא, פרק יט':

הומניזם וסוציאליזם –

"וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ לִקְצֹר, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט. וְכַרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל, וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְלַקֵּט, לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם. לֹא תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ. לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ, וְלֹא תִגְזֹל. לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר. לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל. מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן".

מערכת משפט הוגנת –

"לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט. לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל. בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ. וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט, בַּמִּדָּה, בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה. מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם".

בהינתן שערכי היהדות אינם סותרים את ערכי הדמוקרטיה הליברלית הנאורה, אלא שלובים זה בזה, עולה שאלה נוקבת: מדוע במדינות המערביות הדמוקרטיות הנאורות מתקיימים יחסים תקינים בין דת ומדינה, ואילו אצלנו קיים קונפליקט רציני ביותר בין היהדות לדמוקרטיה, עד כידי סיכון המשך קיומה של המדינה?

בהנתן שערכי היהדות אינם סותרים את ערכי הדמוקרטיה הליברלית, יש לשאול מדוע בדמוקרטיות הנאורות מתקיימים יחסים דת ומדינה תקינים, ואילו אצלנו הקונפליקט רציני עד כדי סיכון קיומה של המדינה?

התשובה לכך היא פשוטה – יש כאן סילוף גם של הדמוקרטיה וגם של היהדות, ע"י:

  1. המגזר החרדי.
  2. החלק המשיחי-לאומני במגזר הדתי-לאומי (הציונות הדתית, שהייתה תנועה מתונה ומכילה ובעלת עבר מפואר, שלקחה חלק בהקמת המדינה וחינכה לערכים, הפכה ברבות הימים ברובה לתנועה משיחית-לאומנית וגזענית).
  3. הממשלות לדורותיהן (ובעשור האחרון ביתר שאת) הנותנות לגופים האלה כל אתנן נדרש, על חשבון משאבי המדינה, זכויות שאר האזרחים ופגיעה חמורה בדמוקרטיה, על מנת לשמר את השלטון בידם, ובתמורה מקבלת מהם את קולותיהם כאיש אחד.

היהדות החרדית והמגזר הדתי-לאומי המשיחי-לאומני (כ 23% מאוכלוסיית המדינה על פי הלמ"ס), כל אחת לחוד ושתיהן יחד, רואות בעצמן כ"מחזיקי התורה" ושליחיו של ריבונו של עולם עלי אדמות. לכן בסמכותן לכפות את תפיסתן הדתית, כל אחת על פי תפיסתה והבנתה שלה על כלל אזרחי המדינה ומוסדותיה, ועל היהדות בעולם בכלל. המצב הזה מוביל לסדקים הולכים וגדלים מבחינה חברתית, כלכלית ודמוקרטית במדינה, עד כדי סיכון קיומו של הבית השלישי.

מאפיין משותף לשני המגזרים האלה: שניהם קידשו את הפולחן (כל קבוצה על פי דרכה) וזנחו את ערכי היהדות. הם מדקדקים מאוד במצוות שבין אדם למקום, וזונחים לחלוטין את המצוות שבין אדם לחברו. בחינת הבסיס למצוות ביהדות, מראה: בעשרת הדיברות – רק 3 דיברות עוסקות ביחסים שבין אדם למקום, לעומת 7 דיברות העוסקות ביחסים שבין אדם לחברו, והחלק הארי בתרי"ג מצוות עוסק ביחסים שבין אדם לחברו. ובאופן כללי, חז"ל החמירו שבעתיים במצוות שבין אדם לחבירו.

להלן מס' דוגמאות:

  • "עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עבירות שבין אדם לחבירו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו" (משנה, מסכת יומא פרק ח', משנה ט').

  • מיכה הנביא:

    "הגיד לך אדם מה טוב ומה יהוה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך" (מיכה פרק ו, פסוק ח').

  • שמואל הנביא:

    "ויאמר שמואל החפץ לה' בעולות וזבחים כשמע בקול ה' הנה שמע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים" (שמואל א', פרק טו' פסוק כב').

  • בית ראשון שחרב על שעברו על שלושת הלאווים עליהם נאמר: ייהרג ובל יעבור (עבדה זרה, שפיכות דמים, וגילוי עריות), עמד בחורבנו 70 שנה; ובית שני שחרב על שנאת חינם, עמד בחורבנו 2000 שנה, ללמדך מהו סדר החשיבות.

החברה החרדית, הנסמכת בחלקה הארי על משאבי המדינה, ברובה אינה מכירה בציונות, והופכת לאוטונומיה עצמאית בתוך המדינה המתנכרת לה ולחוקיה.

ממצב בו המדינה עם הקמתה אפשרה לקומץ עילויים בתורה להתמיד בלימודם ולפטור אותם מחובת שירות צבאי ועבודה, הפכו כיום רוב בניה של החברה החרדית לתלמידי ישיבות, שאינם מתגייסים או עושים שירות אזרחי אחר, ולאחר לימודיהם, רובם אינם נמצאים בשוק העבודה. כשמסתכלים על הריבוי הדמוגרפי שלהם על פי אותו דו"ח של הלמ"ס, בשנת 2065, הם יהוו 32% מאוכלוסיית המדינה. במתכונת הקיימת כיום, פירושו של דבר – קריסה כלכלית של המדינה. ובאספקט הדמוקרטי, החברה הזו מתנהלת על פי דברי הרבנים ומצביעה כאיש אחד, ומנצלת את כוחה הפוליטי למניפולציות פוליטיות ושימור מצבה כפי שהוא; ומי שנמצא בשלטון מוכן לתת להם את כל מבוקשם על מנת לשמר את השלטון בידו. מבלי להתחשב בטובת המדינה ושאר אזרחיה.

ממצב בו המדינה עם הקמתה אפשרה לקומץ עילויים בתורה להתמיד בלימודם ופטרה אותם מחובת שירות צבאי ועבודה, הפכו רוב בני החברה החרדית לתלמידי ישיבות, שאינם מתגייסים או עושים שירות אזרחי אחר

דוגמה לכך, ניתן לראות כיום בימי מגפת הקורונה, כאשר הממשלה מתייחסת בסלחנות גורפת לחברה החרדית בהשוואה לשאר אזרחי המדינה. כאשר נדרש סגר דיפרנציאלי על ערים אדומות שרובן ככולן חרדיות, הממשלה נמנעת מלעשות זאת ומטילה סגר כללי על כלל אזרחי המדינה. וכאשר יוצאים מהסגר השני ונדרשת חזרה מדורגת לשגרה, החרדים מצפצפים על הוראות הממשלה, דבר שכנראה יגרור סגר נוסף על כל אזרחי המדינה. המגזר החרדי משתמש במשאבי המדינה לצרכיו ומורד בה. פשוט מצב של הפקרות, מצב המוביל לפירוקו של שלטון החוק והסדר במדינה.

מרד החרדים במדינה לא רק מסכן את קיום המדינה, הוא גם מנוגד להלכות התורה שהם אמורים להיות אמונים עליהם. להלן מס' מקורות:

  1.  "רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר: הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בָּלָעוּ" (מסכת אבות, פרק ג' משנה ב').

  2. "דינא דמלכותא דינא" (תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף קי"ג, עמוד א'). הכלל ההלכתי הזה קיים גם בתחום המשפט העברי, ותרגומו הוא: "דין המלכות – דין הוא".

    משמעותו של דין זה היא שבצד הצו ההלכתי היהודי המקובל, קיים תוקף הלכתי גם לדין המקום והמדינה ולצו שליטיה.

  3. המחלוקת על מועד קידוש החודש, בין רבי יהושע לבין רבן גמליאל שהיה נשיא הסנהדרין (בתקופה זו, לאחר חורבן הבית השני, הסנהדרין היוותה את הרשות המחוקקת, והשופטת בענייני הקהילה היהודית). רבן גמליאל מצווה על רבי יהושע לחלל את יום הכיפורים שחל על פי התאריך שלו ולבוא אליו במקלו ובתרמילו. רבן גמליאל עושה זאת למרות שרבי יהושע צודק לגבי התאריך, על מנת להדגיש את החשיבות הרבה של שמירת סדרי השלטון. גם אם אתה חושב שאתה צודק, עדיין חובה עליך למלא אחר החלטות וחוקי השלטון, אחרת זה מביא להרס סדרי השלטון, ומסכן את קיום החברה בכלל:

    "שלח לו רבן גמליאל, גוזר אני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותיך ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונך. הלך ומצאו רבי עקיבה מצר. אמר לו, יש לי ללמוד שכל מה שעשה רבן גמליאל עשוי, שנאמר "אלה מועדי ה', מקראי קודש, אשר תקראו אותם, בין בזמנן בין שלא בזמנן; אין לי מועדות אלא אלו. בא לו אצל רבי דוסא בן הרכינס; אמר לו, אם באים אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר "ויעל משה, ואהרון, נדב, ואביהוא, ושבעים, מזקני ישראל. למה לא נתפרשו שמותן של זקנים: אלא ללמדך, שכל שלושה ושלושה שיעמדו בית דין על ישראל, הרי הם כבית דינו של משה. נטל מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונו. עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו, אמר לו בוא בשלום רבי ותלמידי, רבי בחוכמה ותלמידי שקבלת את דברי." (מסכת ראש השנה, פרק ב').

מאז קום המדינה, החברה החרדית בהובלת מנהיגיה, צפצפה על השלטון וחוקי המדינה בהעלמת עין של הממשלות, וגם הציבור עבר על זה לסדר היום. כיום כשמדובר בפיקוח נפש, היה מצופה מהחברה החרדית, לציית לחוקי המדינה. אבל הם לא רק עוברים במזיד על חוקי המדינה, הם עוברים במזיד גם על חוקי התורה:

"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (ספר דברים, פרק ד', פסוק טו). "לא תעמוד על דם רעך" (ספר ויקרא, פרק יט', פסוק טז').

והחמור ביותר שהם כנראה גרמו למחלתם ומותם של רבים כתוצאה מאי קיום הוראת הממשלה. מי יודע כמה חלו וכמה נפטרו בתוך החברה החרדית ומחוץ לחברה החרדית כתוצאה מכך? ועדיין הם עומדים במרי המשליך באופן חמור ביותר על כלל האזרחים וסדרי השלטון במדינה.

מאז קום המדינה, החברה החרדית, בהובלת מנהיגיה, צפצפה על חוקי המדינה בהעלמת עין של הממשלות והציבור, שעבר על זה לסדר היום. כיום, כשמדובר בפיקוח נפש, היה מצופה מהמגזר  הזה לציית לחוקי המדינה

במסגרת הכלכלית, רק חלק מאנשי החברה החרדית עובדים לפרנסתם; ואלה שכן יוצאים לעבוד, אינם עובדים במקצועות מתקדמים שיכלו לתרום להם ולמדינה, כי במסגרת החינוכית שלהם אין לימודי ליבה המאפשרים לימודים אקדמיים, וכך הבעיה הולכת ומחריפה ומנציחה את עצמה. נשאלת השאלה: היכן החרדים מצאו במקורות שניתן לנצל את המדינה ולא לתרום לה כפי שאר אזרחי המדינה? עובדה, בארה"ב, בה יש קבוצה גדולה מאוד של חרדים מאותם פלגים של החרדים בארץ, הם לא מתקיימים על חשבון המדינה. יש להם זכויות וחובות כמו לכל אזרח בארה"ב, והם אינם מעזים למרוד במדינה. מה שקורה בארץ בעניין זה, גם הוא סילוף של התורה. להלן מספר מקורות:

  1. "כל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון" (מסכת אבות, ב).

  2. "אם אין קמח אין תורה" – מסכת אבות ג'

  3. הרמב"ם אומר:

    "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, ובזה את התורה, וכיבה מאור הדת; וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם, ועוד ציוו ואמרו: אל תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון. וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות." (משנה תורה לרמב"ם • ספר המדע • הלכות תלמוד תורה, פרק שלישי, הלכה י).

  4. עוד אומר הרמב"ם:

    "לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער ואל יצטרך לבריות ואל ישליך עצמו על הצבור. וכן צוו חכמים ואמרו: עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות. ואפילו היה חכם ומכובד והעני יעסוק באומנות, ואפילו באומנות מנוולת ולא יצטרך לבריות. מוטב לפשוט עור בהמות נבלות ולא יאמר לעם: חכם גדול אני, כהן אני פרנסוני, ובכך צוו חכמים. גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לַגַּנַּוֹת, ועושי הברזל והפחמים, ולא שאלו מן הצבור ולא קיבלו מהם כשנתנו להם". (משנה תורה לרמב"ם, ספר זרעים, הלכות מתנות עניים פרק י, הלכה יח'.)

דברי הרמב"ם פשוטים וברורים. אין לתלמיד חכם לבקש עזרה כלכלית. לא מאנשים אחרים ולא מן הציבור, אלא עליו לצאת לעבודה ולהתפרנס.

והיכן מצאו החרדים במקורות שאין צורך ללמוד אומנות על מנת להתפרנס בכבוד? גם זה סילוף של התורה. כל אדם מחייב ללמד את בנו אומנות מכובדת על מנת שלא יפול למעמסה על אחרים:

"רבי מאיר אומר: לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקייה" (משנה, קדושין, פרק ד', פסוק יד).

אחת הבעיות הקשות עם החברה החרדית היא השמרנות הקיצונית – הסירוב לעדכון ההלכה והמנהגים על פי רוח הזמן והנסיבות. במצב כזה קיים קונפליקט מובנה בין רובה של החברה החי על פי התרבות המערבית במאה ה-21, ומיעוט שגוזר על עצמו חיים על פי מנהגים והלכות מקובעות דורות רבים, ובנוסף לכך מנסה לכפות את תפיסותיו בענייני דת על כלל הציבור במדינה. דוגמה לכך שההלכה אמורה להתעדכן במשך הדורות ניתן לראות במדרש הבא:

"אמר רב יהודה אמר רב: בשעה שעלה משה למרום (לקבל את התורה), מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות (מוסיף לאותיות התורה תגים), אמר לפניו: ריבונו של עולם, מי מעכב על ידך (למי אתה מוסיף תגים אלו)? אמר לו: אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תלין תלין של הלכות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, הראהו לי. אמר לו: חזור לאחורך (העבירו במנהרת זמן לתקופתו של רבי עקיבא). הלך (משה) וישב בסוף שמונה שורות (בבית המדרש של ר' עקיבא), ולא היה יודע מה הן אומרים. תשש כוחו (נתעצב על כך שאינו מבין דבר); כיוון שהגיע לדבר אחד (מסוים), אמרו לו תלמידיו (של ר' עקיבא לרבם): ר', מנין לך? אמר להן: (המקור לדברי הוא) "הלכה למשה מסיני", נתיישבה דעתו (של משה כיוון ששמע שר' עקיבא מסתמך עליו). (בבלי מנחות כט ע"ב).

במשך כ-1500 שנה, ממתן תורה ועד תקופתו של רבי עקיבא, השתנתה ההלכה עד כדי כך, שמשה, אשר קיבל את התורה כשעמד בבית מדרשו של רבי עקיבא, לא הבין במה מדובר וחלשה דעתו. לבסוף נתיישבה דעתו כאשר הבין שלמרות השינוי הגדול, עדיין הכל מבוסס על התורה שהוא מסר לעם ישראל:

"אמרו לו תלמידיו: ר', מנין לך? אמר להן: הלכה למשה מסיני".

המסקנה מכך שגם נותן התורה, נתנה מראש בהבנה והסכמה שהיא צריכה להתעדכן ברוח הזמן, וגם משה מוסר התורה מבין ומסכים לכך. מזה ניתן ללמוד על מהות התורה, שלימודה אינו חיקוי אוטומטי של הדורות הקודמים, אלא שיש אפשרות וצורך להתעדכן במהלך הדורות בהתאם לזמן והנסיבות.

גם נותן התורה נתנה מראש בהבנה שעליה להתעדכן ברוח הזמן. מזה ניתן ללמוד על מהות התורה, שלימודה אינו חיקוי אוטומטי של הדורות הקודמים, אלא שנדרש עידכון במהלך הדורות בהתאם לזמן ולנסיבות

נוצר מצב אבסורדי בו שילוב של טובות הנאה בין השלטון לחברה החרדית פוגע בדמוקרטיה, בכלכלה ובחברה בצורה אנושה, וזה מתחיל עם קום המדינה והולך ומתעצם באופן המסכן את המשך קיום המדינה, וזה חייב להיפסק. את הדרך איך עושים זאת צריך לבחון באופן המביא לריפוי המצב בהבנה הדדית ולא לקרע והחמרה. לא רק החרדים אשמים במצב, עיקר האשמה הוא על ממשלות ישראל לדורותיהן, מקום המדינה ועד היום. היום זה כבר מצב בלתי נסבל.

יחיאל גלבוע הוא ד"ר לפילוסופיה ומהנדס פעיל בתעשיה הבטחונית והאזרחית שנים רבות. מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית גורס יחיאל וממשיך וכותב שתכניה של הדמוקרטיה שלובים ערכיה של היהדות. אבל יש לשאול האם אפשרית בכלל מדינה יהודית במלוא מובן המילה? לפי איזה מודל היס... המשך קריאה

אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית גורס יחיאל וממשיך וכותב שתכניה של הדמוקרטיה שלובים ערכיה של היהדות. אבל יש לשאול האם אפשרית בכלל מדינה יהודית במלוא מובן המילה? לפי איזה מודל היסטורי נעצב מדינה יהודית? מדינה חשמונאית המגריית בכפיה של תושבי השטחים שכבשה? הרי אין מדינה יהודית שיכולה להיות מודל למדינה יהודית עכשווית! ליהדות בארגז כיליה גם אין מושגי יסוד למדינה מודרנית: ריבונות, אזרחות, לאומיות, מדיניות חוץ, חוקה. איזו חוקה עם חוק זכויות אדם ואזרח ניתן לכתוב לפי היהדות? האם לנשים יהיה שוויון זכויות? האם נשים יוכלו להיות עדות במשפטים? גם לא נכון שיש קונפליקט בין היהדות לדמוקרטיה באשמת המגזר החרדי והחלק המשיחי ונתינת ממשלות ישראל להם אתנן. בינואר 1949 היו בחירות לאסיפה המכוננת שתפקידה היחיד היה לתת חוקה. היא בגדה בתפקידה ובמקום לחבר חוקה הפכה עצמה לפרלמנט היא הכנסת הראשונה. במקום חוקה חוברו חוקי יסוד, שכפי שראינו למשל עם חוק ראש הממשלה החליפי ניתן לשנות בהתאם לצרכים הפוליטיים. לישראל לא הייתה חוקה גם בגלל ובמידה רבה שדוד בן גוריון ראש הממשלה לא רצה בה. כל חוקה מעצם קיומה מגבילה את המשטר. ואי קבלת חוקה ב1949 זהו החטא הקדמון.

עוד 2,392 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום רביעי, 29 ביוני 2022
מה שחשוב ומעניין עכשיו

סער על המו"מ להעביר את חוק המטרו תמורת ביטול הפרשת שיקלי: "כניעה לסחטנות"

מתן כהנא הגיש בקשה להתפלג מימינה ● סקר: ימינה בראשות איילת שקד מקבלת חמישה מנדטים ● תקציב מימון המפלגות יגדל בכ-25 מיליון שקלים ● הרצוג נפגש השבוע עם המלך עבדאללה בארמונו בירדן ● אחרי שלושה חודשים הסתיימה עדותו של עד המדינה שלמה פילבר ● לפיד ביקש משר החוץ היווני לפעול לשחרורו המיידי של האזרח הישראל דודי אשכנזי

עוד 55 עדכונים

אינטליגנציה פוליטית? תנו לנו הוכחות

מנועי התעמולה והספין של בנימין נתניהו השיגו התבטאות של גדי סוקניק באחד הראיונות ועטו עליה כמוצאי שלל רב. סוקניק הוא אדם עצמאי ולא מייצג שום מפלגה, אבל צבא ההטרלה כבר סימן אותו כשמאלני מתנשא.

נתניהו שיחרר גינוי רשמי, שם התייחס להתבטאות כאילו נאמרה על בוחרי הליכוד, כשבפועל היא נאמרה על חברי הכנסת של המפלגה, מירי רגב דחפה את "גזען", למרות שרוב נבחרי המפלגה גברים אשכנזים עשירים, ואמיר אוחנה כבר הביא נימוקים לספרים שכתב נתניהו כאילו הם מעידים על אינטליגנציה גבוהה (היי, ומה לגבי אינטליגנציה רגשית?). וכך הלך הספין ותפח.

מנועי התעמולה והספין של נתניהו השיגו התבטאות ועטו עליה כמוצאי שלל רב. סוקניק אדם עצמאי ולא מייצג שום מפלגה, אבל צבא ההטרלה כבר סימן אותו כשמאלני מתנשא

הבה ננסה רגע לבדוק אינטליגנציה פוליטית. נניח בצד את מחקרים על מנת משכל וזיהוי גאונים לעומת אחרים.

האם נבחרי הליכוד נוהגים באופן תבוני ואינטליגנטי כאשר הם תומכים ללא סייג במהלכיו של נתניהו? האם יש להם אינטילגנציה פוליטית שמסוגלת לקדם את ישראל לעתיד טוב יותר?

"כושר אבחנה בין דבר לדבר". כותב מילון אוקספורד בהגדרת "אינטילגנציה".
האם ישראל כץ, לשעבר שר אוצר, יודע להבדיל בין מדינה עם תקציב חוקי מאושר לבין מדינה שאין לה תקציב מאושר אלא רק המשכי, והיא נאלצת לעצור פרויקטים, מינויים, חוקים, תשלומים ואת כל מערכותיה כיוון שהחוק לא מאפשר להוציא כספים שאין להם אישור בתקציב חוקי?

האם יואב גלנט, שר החינוך לשעבר, יודע להבדיל בין מערכת קורסת לבין רפורמה בשכר המורים?

האם שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, יודע להבחין בין מצב המחסור בתקנים ומיטות בבתי החולים לבין הכאוס והסכנות הצפויות לציבור בשל כך?

האם השר לשעבר במשרד לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הוא אדם תבוני המבין שהיעדר מפכ"ל קבוע במשך שנתיים וחצי פוגע במשטרה, בעצמאותה, בתפקודה המבצעי בלחימה בפשע, ביכולתה להתנגד לפרויקטים מסוכנים כמו החגיגות ההמוניות במירון, או אפשרותה לטפל בזמן במחדלי שב"ס שהובילו לבריחת אסירים מסוכנים?

האם נבחרי הליכוד נוהגים באופן תבוני ואינטליגנטי כאשר הם תומכים ללא סייג במהלכי נתניהו? האם יש להם אינטליגנציה פוליטית שמסוגלת לקדם את ישראל לעתיד טוב יותר?

אם להתבסס על עדויות השרים הללו, הם מצהירים שהם אינטליגנטים וכי סוקניק רק השמיץ. אם כך מהו ההסבר להתנהגותם שאינה מבחינה בסכנות שאליהן הוביל מנהיגם? חמש מערכות בחירות בתוך 3 שנים זה מהלך תבוני של מדינה המונהגת בידי שרים אינטליגנטים?

מהו ההסבר להתנהגות חסרת האחריות, שלפיה הם תומכים בסיפוח, ולמחרת בעסקת המאה שמעבירה שטחים לפלסטינים? מתנגדים למדינה פלסטינית, אבל אם נתניהו יאמר הם מיד יתמכו? תומכים בשת"פ עם רע"ם, אבל למחרת הקמת ממשלת השינוי מכנים את רע"ם תומכי טרור וממשיכים להסביר שאבו יאיר לא ניהל מו"מ עם רע"ם לכניסה לממשלתו?

מהו ההסבר לכך שהם ביחד, כאיש אחד, תומכים בהחלטה להתנגד לכל חוק שמביאה הקואליציה גם אם הוא לטובת כלל אזרחי ישראל? מה אינטליגנטי בהתנהגות הזו?

מהו ההסבר לכך שהם ביחד, כאיש אחד, תומכים בהחלטה להתנגד לכל חוק שמביאה הקואליציה גם אם הוא לטובת כלל אזרחי ישראל? מה אינטליגנטי בהתנהגות הזו?

מה אינטליגנטי בהפלת חוק למען נאנסות? למען זוגות צעירים? למען המתנחלים ביו"ש – מצביעי הגוש שלהם? מה אינטליגנטי בהתנגדות לחוק המטרו שאמור לשרת את כל אזרחי המדינה ועלותו עשרות מיליארדים?

והדוגמה האחרונה בינתיים, שגריר ארה"ב נאלץ להתחנן בפני כנסת ישראל להצביע לטובת פטור מוויזות לישראלים לארה"ב, הטבה שהוא עומל עליה מאז שנכנס לתפקידו למען האזרחים ועומדת להידחות בגלל האופוזיציה?

על פניו, גם לאיש שאינו מדען חוקר אינטליגנציה נדמה שאלה מהלכים מוזרים, מסוכנים, חסרי היגיון ובוודאי לא תבוניים.

נבחרי הליכוד סימנו את עצמם בנאמנותם הבלתי מסויגת לנתניהו כאנשים שהניחו בצד את תבונתם. את הכושר להבחין בין דבר לדבר.

יתכבדו נא כל הבכיינים שנפגעו מדברי סוקניק ויגידו: איזה מהלך תבוני, מקורי, מלא השראה ואינטליגנציה ביצעו ממשלות נתניהו לטובת הציבור?

איזה פתרון שאיש לא חשב עליו קודם הם יזמו לטובת אחת מסוגיות הליבה של ישראל: יוקר המחיה, הסכסוך עם הפלסטינים, שבריריות הדמוקרטיה והאיומים עליה ועוד?

מה?
לא שומעים.

יש דוגמה להצעה אינטליגנטית אחת שתמנע אסון במירון, תגרום לחרדים לצאת לעבוד ולהתגייס, תפחית את הביורוקרטיה והמיסים הגבוהים הממררים את חיינו?

יתכבדו הבכיינים שנפגעו מדברי סוקניק ויצביעו על מהלך תבוני, מקורי, מלא השראה ואינטליגנציה שביצעו ממשלות נתניהו לטובת הציבור. איזה פתרון שאיש לא חשב עליו יזמו לטובת אחת מסוגיות הליבה של ישראל?

האנשים האלה במשך שנים עסוקים רק בצרות של מנהיגם, במשפטיו הפליליים ובשרידותם בשלטון.

שום מעשה תבוני למען איכות חיי האזרחים הם לא עשו.
בכיינים חסרי תבונה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
סוקניק היה מעודן .בבואידים החריבו את כל הריבונויות ומחריבים את ריבונות ישראל האחרונה. באבונואידיים."שהמדינה הזו תישרף " היא באבואינידית ראשונה והסטופור-טנטרום ז' לקוי ,מכך רגל עד ראש,הו... המשך קריאה

סוקניק היה מעודן .בבואידים החריבו את כל הריבונויות ומחריבים את ריבונות ישראל האחרונה. באבונואידיים."שהמדינה הזו תישרף " היא באבואינידית ראשונה והסטופור-טנטרום ז' לקוי ,מכך רגל עד ראש,הוא באבואינו.

עוד 656 מילים ו-2 תגובות

עושים מה שבז"ן שלהם

המתיחות במפרץ חיפה עולה מדרגה ● מנכ"לית איגוד ערים טוענת כי בתי הזיקוק מנעו לאחרונה כניסה של פקחים שהגיעו לבצע ביקורות בשטח המפעל ● בבז"ן דוחים את הטענות ומציינים כי "כל אירוע חריג מדווח על פי הדין" ● אלא שגם לדיון בכנסת שעסק בבז"ן, נציגי החברה לא טרחו להגיע ● ח"כ מוסי רז: "הזלזול של בז"ן בנבחרי הציבור הוא המשך ישיר של הזלזול שלהם בתושבי מפרץ חיפה"

עוד 1,004 מילים

"כמו כוכבת בסדרת פשע"

מעקב זמן ישראל דוח ביקורת חמור של מבקר עיריית חיפה מאשר את ממצאי תחקירי זמן ישראל במלואם ● בין היתר, מאשר המבקר כי החוקר המיוחד שהעסיקה ראשת העיר קליש-רותם אסף ממצאים מכפישים (ולעיתים מסולפים) נגד יריביה הפוליטיים, ללא אישור הגורמים הממונים עליו ● המבקר: "ההתנהלות חמורה ומנוגדת לכללי מנהל תקין" ● במועצת העיר דורשים לפתוח מייד בחקירה פלילית

עוד 2,691 מילים

למקרה שפיספסת

הטיוח הגדול הקשר הסודי של משמרות המהפכה עם ארגנטינה

למרות כל הראיות, שלטונות ארגנטינה גוררים רגליים בפרשת המטוס האיראני ולא מוציאים צווי מעצר לאנשי משמרות המהפכה ● כבר ב-2015 החוקר אלברטו ניסמן חשף טיוח שלטוני בנושא הפיגועים האיראניים ● זמן קצר לאחר מכן חשף העיתונאי דמיאן פצ'טר כי ניסמן נרצח – ונאלץ בעצמו לנוס על נפשו ● בריאיון לזמן ישראל אמר: הנשיאה לשעבר עושה הכול כדי להסתיר את הקשר עם איראן

עוד 2,029 מילים

זה שגם מתנגד לאפרטהייד בגדה וגם תומך באיש החורבן וההסתה

צודקים חברי המחנה הדמוקרטי המצומק באמירתם שהמאבק הקיומי נגד חזרת שלטון הבלהות של נתניהו אינו יכול להצדיק את המשך האפרטהייד ושלילת הריבונות וזכויות האדם ממיליוני הפלסטינים.

אך צודקים גם חברי המחנה הדמוקרטי שמבהירים שאין להרפות מהמאבק באפרטהייד, אך בשום אופן אי אפשר להקטין או למזער את הסכנות העצומות והקיומיות שטמונות בשובו של המחריב הגדול להנהגה.

צודקים האומרים שהמאבק הקיומי נגד חזרת שלטון הבלהות של נתניהו אינו יכול להצדיק את המשך האפרטהייד. אך צודקים גם האומרים שאי אפשר למזער את הסכנות הקיומית שבשובו להנהגה

מול שתי העמדות הללו, מצחיק, עצוב וגם נלעג לראות כיצד מצליח גדעון לוי גם להתנגד לאפרטהייד ולדיקטטורה הצבאית בגדה וגם לתמוך באיש החורבן וההסתה.

אני מבין כמובן את הצורך הנרקיסיסטי של לוי להתבדל מאיזה קולקטיב מדומיין בתוך ראשו כי הוא חושב שזה מגניב. אבל בשל הצורך הנרקיסי להתבדל ולהרגיש חתרן, שוכח העיתונאי שלצד זכותם של הפלסטינים לא לסבול ממשטר מדכא, גם לישראלים יש זכות לא לסבול ממשטר מדכא:

כשם שהפלסטינים אינם צריכים לסבול ממשטר הפרדה גזעני שמשליט על חייהם דיקטטורה צבאית, שולל מהם ריבונות ואזרחות ופוגע בזכויות האדם שלהם – גם הישראלים אינם צריכים לסבול ממשטר סמכותני, מריסוק שאריות המוסדות הדמוקרטיים ומעלייתו של דיקטטור מסית ומשסה שמקיים פולחן אישיות.

הישראלים אינם צריכים לסבול מהעדר אופק כלכלי, מריסוק השירות הציבורי, מקיום כלכלי רעוע, מפערים כלכליים עצומים וקיומיים שגוזרים במידה רבה את גורלו הקיומי הכלכלי של כל תינוק בהתאם ליכולתה הכלכלית של משפחתו, מחוסר יכולת לקנות דירה, מהשתעבדות איומה ומלחיצה לשכר דירה מופרך או למשכנתא לכל החיים, מתרבות כזב מחרידה, מתקשורת חנפנית שעוסקת בתעמולה ופולחן אישיות, משיסוי נגד האזרחים הערבים, מהסתה נגד אזרחים יהודים שמתנגדים לשלטון הריקבון, מהפיכת כל יריב פוליטי לבלתי לגיטימי, מהסתה כוזבת נגד מערכת המשפט, ממינוי שומרי סף נרצעים וחסרי חוליות, מהפיכת כל האזרחים לבני ערובה של נאשם שיודע שהוא יורשע ולכן ירתום את שלטונו לחילוצו ממשפטו הפלילי, ממשטרה גרועה ורקובה ואלימה במוקדים רבים בתוכה, מביזוי היהדות, מאפליית נשים, ממניעת תחבורה ציבורית בשבת (הנפגעים הם עניים ומעמד ביניים. רובנו), מריקון מוסדות דמוקרטיים מכל תוכן, ממינויים כושלים, מקידוש תרבות השקר והעילגות, מדריסת החלש בידי החזק, מהזנחת מערכות הבריאות והחינוך והרווחה, ממכירת נכסי ציבור בנזיד עדשים למתי מעט מקושרים ועשירים, מגזענות אתנוצנטרית כעורה וחמורה ומהעמקת השעבוד של הסוהר הישראלי כל עוד הוא משעבד את האסיר הפלסטיני.

מול שתי העמדות הללו, מצחיק, עצוב וגם נלעג לראות כיצד מצליח גדעון לוי גם להתנגד לאפרטהייד ולדיקטטורה הצבאית בגדה וגם לתמוך באיש החורבן וההסתה

כן, צריך להיאבק בכל ממשלה שמותירה את האפרטהייד בגדה על כנו ואף מעמיקה אותו. וצריך גם לבלום את שובו של הנוכל המשסה שחולל חורבן עצום במדינת ישראל.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אב’ח מתפוגג מהחיים שלנו. טרלל את כל המדינה עד שהתעייפו מהדפקט הזה. גדעון לוי הבא בתור. הגיע הזמן להשתחרר מהטרול הזה. איך? להפסיק כתבות עליו, להפסיק להתייחס אליו, לא נכנסים לכתבות שלו. ש... המשך קריאה

אב’ח מתפוגג מהחיים שלנו. טרלל את כל המדינה עד שהתעייפו מהדפקט הזה. גדעון לוי הבא בתור. הגיע הזמן להשתחרר מהטרול הזה. איך? להפסיק כתבות עליו, להפסיק להתייחס אליו, לא נכנסים לכתבות שלו. שידבר ללאמפה

עוד 401 מילים ו-1 תגובות
עודכן עכשיו

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

לקראת הפריימריז: גוברים המאמצים לשנות את חוקת הליכוד

חוקת הליכוד מחייבת חברי כנסת בעבר ובהווה להתמודד ברשימה הארצית, שם מספר המקומות מוגבל ומספר המצביעים עצום ● המשמעות היא שתריסר ח"כים מכהנים יוחלפו בפנים חדשות - וזה ממש לא מתאים לנתניהו, שחושש ממועמדים חדשים ולא מוכרים ● אחד המתמודדים במחוזות הוא ליאור קצב - אחיו של הנשיא והאסיר לשעבר - ומי, כך מתברר, שתיווך בין ח"כ אורבך לנתניהו ● פרשנות

עוד 661 מילים

מלחמתו של השופט סולברג בתופעת העתירות הציבוריות

נשיא בית המשפט העליון העתידי לא אוהב את תופעת העתירות הציבוריות - שהחלה עוד בתקופת הנשיא מאיר שמגר - ופועל לצמצמה, כחלק מתפיסת עולמו השמרנית ● בחודשים האחרונים הוא פועל להטמיע גישה חדשה, יש שיאמרו בעייתית ● בעת האחרונה, המהפכה של סולברג זכתה לתמיכה משני שופטים נוספים בעליון ● המחנה הפרוגרסיבי דומם בינתיים ● פרשנות

עוד 555 מילים

"אני יזמתי את הארכת המסלול - והרשויות קיבלו את זה באהבה"

מעקב זמן ישראל דיון שנערך אתמול בוועדת פניות הציבור בכנסת המחיש כי הרשויות לא בחנו כראוי את הסיבות להגדלת המנחת הפרטי ליד חוף הבונים, כפי שנחשף בסדרת תחקירי זמן ישראל ● המנחת יוגדל משמעותית במימון המדינה, בעלות של כ-50 מיליון שקל, ועשוי להפוך לשדה תעופה פרטי ● הח"כים, שביקשו מהיזם לפרט את כוונותיו, נאלצו להסתפק בתשובה: "אין לי כוונה לחשוף את תוכניותיי העיסקיות"

עוד 1,497 מילים ו-1 תגובות

החלטת ביהמ"ש העליון בארה"ב לבטל את הזכות להפלות היא התגשמות הטראמפיזם ● העדויות בוועדת החקירה בנושא ההסתערות על הקפיטול חושפות את התהליך שעוברת המפלגה הרפובליקאית מאז 1995 ● התוצאה המפוארת של התהליך הזה הוא פסק דין דובסון ● פרשנות

עוד 1,259 מילים

אלו ימים משונים במשכן הכנסת: הקואליציה, שנלחמה במשך שנה על קיומה, לוחצת לפזר את הכנסת בהקדם - ואילו האופוזיציה, שקראה לבחירות מוקדמות בכל הזדמנות, נמלאה לפתע רוך וסבלנות ● בליכוד החליטו על טקטיקה ברורה: חיבוק ופרגון לאיתמר בן-גביר ● למה מנסור עבאס לא חושף את החומרים שבידיו? ● וגם: רגע של אנושיות ושת"פ בין הקואליציה והאופוזיציה אמש בכנסת ● פרשנות

עוד 920 מילים

רוב חברי הכנסת תומכים בקיום הבחירות ב-1 בנובמבר; בליכוד מתעקשים על 25 באוקטובר

חמאס פרסם סרטון שבו נראה, לדבריו, השבוי הישראלי השאם אל סייד ● הורדה לבינונית רמתה של אזהרת המסע לאיסטנבול ● בוטל עונש המוות שנגזר על הישראלית שהורשעה באמירויות בסחר בסמים ● אחרי מינויו לראש הממשלה יגור לפיד בווילה הסמוכה לבית ראש הממשלה ● השגריר האמריקאי בארץ קורא להמשיך בחקיקה, שתאפשר מתן הקלות לישראלים בקבלת ויזה לארצות הברית

עוד 46 עדכונים

מגפה חברתית

מחקר חדש בהובלת רמב"ם חושף עלייה חדה בעשור האחרון של מספר הילדים חולי סוכרת סוג 2 בישראל: פי-10 בחברה הערבית, פי-3.5 בקרב יהודים ● סוכרת סוג 2 מושפעת מתורשה אבל הטריגר להתפרצות הוא אורח החיים - השמנת יתר ומחסור בפעילות גופנית ● "פעם היינו רואים סוכרת סוג 2 רק אצל מבוגרים", אומרת החוקרת, "יש סיכוי גדול שהילדים האלה יזדקקו לדיאליזה"

עוד 836 מילים ו-1 תגובות

7 מיליארד מחפשים בעלים

הנכסים האבודים האפוטרופוס הכללי מחזיק באלפי דירות, קרקעות וכספים עזובים ● פרויקט התנדבותי מנסה לאתר את הבעלים או היורשים של כ-16 אלף הנכסים האלה ● המדובר בעבודת נמלים, ועד היום הפרויקט איתר כ-15 אנשים ויידע אותם בדבר זכויותיהם ● אחרי חשדנות ראשונית, במשרד המשפטים שוקלים להיעזר בפרויקט ● אחת המשתתפות בפרויקט: "השבת אבדה זו מצווה ביהדות"

עוד 1,840 מילים

ההצעה לפיזור הכנסת תאושר לפני יום חמישי; לא הושגה הסכמה לגבי מועד הבחירות

ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק להתפזרות הכנסת ● המליאה תכריע אם הבחירות ייערכו ב-25 באוקטובר או ב-1 בנובמבר ● אושרו הקלות בביצוע הפסקת היריון ● הסתדרות המורים משביתה שוב את הלימודים ● חמאס: חלה הרעה במצבו של ישראלי המוחזק ברצועה ● אחרי העימות ביניהם, נתניהו ואמסלם ערכו פגישת פיוס ● ליברמן: לא נשב עם הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה

עוד 61 עדכונים

בעיני רבים, ההצהרה של אמסלם כי רע"ם תוכל להצטרף לקואליציה אם לגוש הליכוד יהיו 61 מדנטים, נחשבת פיגוע רציני בקמפיין המפלגה, המבוסס כולו על אנטי המפלגות הערביות ● נתניהו נכנס באמסלם, שנפגע עד עמקי נשמתו ● ההערכה בליכוד היא שנתניהו ביקש להעביר כך המסר גם לאחרים, שלא יצברו ביטחון עצמי רב מדי ● במקרה של אמסלם, זו עשויה להיות טעות קשה של נתניהו ● פרשנות

עוד 594 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה