המונחים יהודית ודמוקרטית אינם סותרים זה את זה, אלא שלובים זה בזה – הא בהא תליא. אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית, ותכניה של דמוקרטיה שלובים בערכיה של היהדות.
הילל הזקן, הגדיר בקצרה מהי יהדות: כשבא אותו גוי וביקש להתגייר כשהוא עומד על רגל אחת, לא אמר לו הילל הזקן קיים תרי"ג מצוות, אלא אמר לו: להיות יהודי – זה פשוט להיות בן אדם! זו התורה כולה על רגל אחת ("דעלך סני לחברך לא תעביד, ואידך זיל גמור" = מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך, והשאר זה רק פירוש; לך ולמד. – תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל"א, עמוד א').
יחיאל גלבוע הוא ד\"ר לפילוסופיה של המדע ומהנדס פעיל בתעשיה שנים רבות. מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות.
לפני שבוע פורסם ריאיון שערכו טובה צימוקי ויובל קרני עם חבר הכנסת שמחה רוטמן במוסף ידיעות אחרונות. מאז כבר הספיקה המציאות להתהפך במהירות והריאיון כמעט נשכח.
עם זאת, אני מקדיש לריאיון עם רוטמן את הפוסט הזה, כדי לבחון כמה מהאמירות שהועלו בו מול העובדות בשטח. במיוחד כעת, כשהעסקה לשחרור החטופים נחתמה רק שבוע לאחר פרסום אותו ריאיון.
פרופ׳ אלון קורנגרין הוא ביופיזיקאי. ראש המרכז לחקר המוח של אוניברסיטת בר-אילן. אב מודאג, בעל צייתן, מדען משוטט, רץ איטי, צלם חובב, קורא נלהב, חצי-חנון, אנטרופאי ראשי, עצלן כושל.
לעניינים "כבדים" לוקח זמן להתברר לעומק. בייחוד כך כאשר הם גם נמצאים במצב של שינוי מתמשך. בסיפורה של מדינת ישראל יש שני נושאים עם חשיבות מרכזית לעצם קיומה, כאלו שהצלחה בהם לא יכולה להיות ברורה מלכתחילה.
הראשון הוא הצלחת השתלבותה של המדינה החדשה במזרח-התיכון, בו היא ממוקמת (מעבר ובנוסף ליכולת ההישרדות הפיזית שלה במלחמות בתחילת דרכה). אי אפשר להיות "נטע זר" לנצח.
מנחם ברג הוא פרופסור (אמריטוס) באוניברסיטת חיפה בחוג לסטטיסטיקה ושימש בעבר כראש החוג. תחום מחקרו: ניתוח סיכונים. שימש גם בעבר כראש התכנית ללימודי אקטואריה באוניברסיטת חיפה.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית גורס יחיאל וממשיך וכותב שתכניה של הדמוקרטיה שלובים ערכיה של היהדות. אבל יש לשאול האם אפשרית בכלל מדינה יהודית במלוא מובן המילה? לפי איזה מודל היסטורי נעצב מדינה יהודית? מדינה חשמונאית המגריית בכפיה של תושבי השטחים שכבשה? הרי אין מדינה יהודית שיכולה להיות מודל למדינה יהודית עכשווית! ליהדות בארגז כיליה גם אין מושגי יסוד למדינה מודרנית: ריבונות, אזרחות, לאומיות, מדיניות חוץ, חוקה. איזו חוקה עם חוק זכויות אדם ואזרח ניתן לכתוב לפי היהדות? האם לנשים יהיה שוויון זכויות? האם נשים יוכלו להיות עדות במשפטים? גם לא נכון שיש קונפליקט בין היהדות לדמוקרטיה באשמת המגזר החרדי והחלק המשיחי ונתינת ממשלות ישראל להם אתנן. בינואר 1949 היו בחירות לאסיפה המכוננת שתפקידה היחיד היה לתת חוקה. היא בגדה בתפקידה ובמקום לחבר חוקה הפכה עצמה לפרלמנט היא הכנסת הראשונה. במקום חוקה חוברו חוקי יסוד, שכפי שראינו למשל עם חוק ראש הממשלה החליפי ניתן לשנות בהתאם לצרכים הפוליטיים. לישראל לא הייתה חוקה גם בגלל ובמידה רבה שדוד בן גוריון ראש הממשלה לא רצה בה. כל חוקה מעצם קיומה מגבילה את המשטר. ואי קבלת חוקה ב1949 זהו החטא הקדמון.