יהדות, דמוקרטיה והחברה החרדית

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן (צילום: Shlomi Cohen-FLASH90)
Shlomi Cohen-FLASH90
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן

המונחים יהודית ודמוקרטית אינם סותרים זה את זה, אלא שלובים זה בזה – הא בהא תליא. אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית, ותכניה של דמוקרטיה שלובים בערכיה של היהדות.

הילל הזקן, הגדיר בקצרה מהי יהדות: כשבא אותו גוי וביקש להתגייר כשהוא עומד על רגל אחת, לא אמר לו הילל הזקן קיים תרי"ג מצוות, אלא אמר לו: להיות יהודי – זה פשוט להיות בן אדם! זו התורה כולה על רגל אחת ("דעלך סני לחברך לא תעביד, ואידך זיל גמור" = מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך, והשאר זה רק פירוש; לך ולמד. – תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל"א, עמוד א').

על פי ערכיה של היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם. כן, גם אלה שאמא שלהם איננה יהודיה, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. אלה החושבים שאנו עם "סגולה" ולכן מורמים משאר העמים, עושים תורתם פלסתר. המונח "עם סגולה" שרבים אצלנו מתהדרים בו, אין פירושו זכויות יתר על כל העמים, אלא ההפך מכך – מוטלת עלינו אחריות גדולה מאוד לשמש בהתנהגותנו האישית והחברתית דוגמא ומופת לעמים אחרים, זו המשמעות של "להיות אור לגויים".

על פי ערכיה של היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם. כן, גם אלה שאמא שלהם איננה יהודיה, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. אלה החושבים שאנו עם "סגולה" ולכן מורמים משאר העמים, עושים תורתם פלסתר

על המונח "עם סגולה", אומר פילון האלכסנדרוני:

"אין 'עם סגולה' בלי זכות עצמית […] פילון מדגיש את המושג של כבוד הבריות המשותף לכל האנשים ללא הבדל גזע ודת. הכבוד הזה יסודו בעובדה, שכל האנשים נוצרו בצלם אלוהים, או, יותר נכון, בצלם הלוגוס. כל אדם דומה ללוגוס האלוהי במובן הרוחני בהיותו הבבואה של טבעו המאושר. ולכן כל חטא אשר יחטא איש ביחס לחברו הריהו בכלל חלול הקודש, יען כי אין יקר, אין קדוש מן האדם, ואין דומה לאלוהים יותר ממנו" (פילון האלכסנדרוני : הסופר וספריו, ומשנתו הפילוסופית – מנחם שטיין, פרויקט בן יהודה).

ההומניזם, הסוציאליזם ושוויון זכויות וחובות אזרחיות לכל יושבי הארץ (יהודים, גרים, ושאינם יהודים) ומערכת משפט היררכית הוגנת לכול, המהווים מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי וליברלי נאור, באו לעולם ע"י היהדות. מספיק לקרוא את פרשת קדושים בספר ויקרא על מנת להיווכח בכך: יום מנוחה כל שבוע (השבת), היחס ההוגן לגר, ליתום ולאלמנה, לקט, פרט ושכחה, שנת שמיטה, שנת היובל, שחרור העבדים, שמיטת חובות, ועוד ציוויים רבים. להלן תקציר – מספר ויקרא, פרק יט':

הומניזם וסוציאליזם –

"וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ לִקְצֹר, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט. וְכַרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל, וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְלַקֵּט, לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם. לֹא תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ. לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ, וְלֹא תִגְזֹל. לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר. לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל. מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן".

מערכת משפט הוגנת –

"לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט. לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל. בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ. וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט, בַּמִּדָּה, בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה. מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם".

בהינתן שערכי היהדות אינם סותרים את ערכי הדמוקרטיה הליברלית הנאורה, אלא שלובים זה בזה, עולה שאלה נוקבת: מדוע במדינות המערביות הדמוקרטיות הנאורות מתקיימים יחסים תקינים בין דת ומדינה, ואילו אצלנו קיים קונפליקט רציני ביותר בין היהדות לדמוקרטיה, עד כידי סיכון המשך קיומה של המדינה?

בהנתן שערכי היהדות אינם סותרים את ערכי הדמוקרטיה הליברלית, יש לשאול מדוע בדמוקרטיות הנאורות מתקיימים יחסים דת ומדינה תקינים, ואילו אצלנו הקונפליקט רציני עד כדי סיכון קיומה של המדינה?

התשובה לכך היא פשוטה – יש כאן סילוף גם של הדמוקרטיה וגם של היהדות, ע"י:

  1. המגזר החרדי.
  2. החלק המשיחי-לאומני במגזר הדתי-לאומי (הציונות הדתית, שהייתה תנועה מתונה ומכילה ובעלת עבר מפואר, שלקחה חלק בהקמת המדינה וחינכה לערכים, הפכה ברבות הימים ברובה לתנועה משיחית-לאומנית וגזענית).
  3. הממשלות לדורותיהן (ובעשור האחרון ביתר שאת) הנותנות לגופים האלה כל אתנן נדרש, על חשבון משאבי המדינה, זכויות שאר האזרחים ופגיעה חמורה בדמוקרטיה, על מנת לשמר את השלטון בידם, ובתמורה מקבלת מהם את קולותיהם כאיש אחד.

היהדות החרדית והמגזר הדתי-לאומי המשיחי-לאומני (כ 23% מאוכלוסיית המדינה על פי הלמ"ס), כל אחת לחוד ושתיהן יחד, רואות בעצמן כ"מחזיקי התורה" ושליחיו של ריבונו של עולם עלי אדמות. לכן בסמכותן לכפות את תפיסתן הדתית, כל אחת על פי תפיסתה והבנתה שלה על כלל אזרחי המדינה ומוסדותיה, ועל היהדות בעולם בכלל. המצב הזה מוביל לסדקים הולכים וגדלים מבחינה חברתית, כלכלית ודמוקרטית במדינה, עד כדי סיכון קיומו של הבית השלישי.

מאפיין משותף לשני המגזרים האלה: שניהם קידשו את הפולחן (כל קבוצה על פי דרכה) וזנחו את ערכי היהדות. הם מדקדקים מאוד במצוות שבין אדם למקום, וזונחים לחלוטין את המצוות שבין אדם לחברו. בחינת הבסיס למצוות ביהדות, מראה: בעשרת הדיברות – רק 3 דיברות עוסקות ביחסים שבין אדם למקום, לעומת 7 דיברות העוסקות ביחסים שבין אדם לחברו, והחלק הארי בתרי"ג מצוות עוסק ביחסים שבין אדם לחברו. ובאופן כללי, חז"ל החמירו שבעתיים במצוות שבין אדם לחבירו.

להלן מס' דוגמאות:

  • "עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עבירות שבין אדם לחבירו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו" (משנה, מסכת יומא פרק ח', משנה ט').

  • מיכה הנביא:

    "הגיד לך אדם מה טוב ומה יהוה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך" (מיכה פרק ו, פסוק ח').

  • שמואל הנביא:

    "ויאמר שמואל החפץ לה' בעולות וזבחים כשמע בקול ה' הנה שמע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים" (שמואל א', פרק טו' פסוק כב').

  • בית ראשון שחרב על שעברו על שלושת הלאווים עליהם נאמר: ייהרג ובל יעבור (עבדה זרה, שפיכות דמים, וגילוי עריות), עמד בחורבנו 70 שנה; ובית שני שחרב על שנאת חינם, עמד בחורבנו 2000 שנה, ללמדך מהו סדר החשיבות.

החברה החרדית, הנסמכת בחלקה הארי על משאבי המדינה, ברובה אינה מכירה בציונות, והופכת לאוטונומיה עצמאית בתוך המדינה המתנכרת לה ולחוקיה.

ממצב בו המדינה עם הקמתה אפשרה לקומץ עילויים בתורה להתמיד בלימודם ולפטור אותם מחובת שירות צבאי ועבודה, הפכו כיום רוב בניה של החברה החרדית לתלמידי ישיבות, שאינם מתגייסים או עושים שירות אזרחי אחר, ולאחר לימודיהם, רובם אינם נמצאים בשוק העבודה. כשמסתכלים על הריבוי הדמוגרפי שלהם על פי אותו דו"ח של הלמ"ס, בשנת 2065, הם יהוו 32% מאוכלוסיית המדינה. במתכונת הקיימת כיום, פירושו של דבר – קריסה כלכלית של המדינה. ובאספקט הדמוקרטי, החברה הזו מתנהלת על פי דברי הרבנים ומצביעה כאיש אחד, ומנצלת את כוחה הפוליטי למניפולציות פוליטיות ושימור מצבה כפי שהוא; ומי שנמצא בשלטון מוכן לתת להם את כל מבוקשם על מנת לשמר את השלטון בידו. מבלי להתחשב בטובת המדינה ושאר אזרחיה.

ממצב בו המדינה עם הקמתה אפשרה לקומץ עילויים בתורה להתמיד בלימודם ופטרה אותם מחובת שירות צבאי ועבודה, הפכו רוב בני החברה החרדית לתלמידי ישיבות, שאינם מתגייסים או עושים שירות אזרחי אחר

דוגמה לכך, ניתן לראות כיום בימי מגפת הקורונה, כאשר הממשלה מתייחסת בסלחנות גורפת לחברה החרדית בהשוואה לשאר אזרחי המדינה. כאשר נדרש סגר דיפרנציאלי על ערים אדומות שרובן ככולן חרדיות, הממשלה נמנעת מלעשות זאת ומטילה סגר כללי על כלל אזרחי המדינה. וכאשר יוצאים מהסגר השני ונדרשת חזרה מדורגת לשגרה, החרדים מצפצפים על הוראות הממשלה, דבר שכנראה יגרור סגר נוסף על כל אזרחי המדינה. המגזר החרדי משתמש במשאבי המדינה לצרכיו ומורד בה. פשוט מצב של הפקרות, מצב המוביל לפירוקו של שלטון החוק והסדר במדינה.

מרד החרדים במדינה לא רק מסכן את קיום המדינה, הוא גם מנוגד להלכות התורה שהם אמורים להיות אמונים עליהם. להלן מס' מקורות:

  1.  "רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר: הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בָּלָעוּ" (מסכת אבות, פרק ג' משנה ב').

  2. "דינא דמלכותא דינא" (תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף קי"ג, עמוד א'). הכלל ההלכתי הזה קיים גם בתחום המשפט העברי, ותרגומו הוא: "דין המלכות – דין הוא".

    משמעותו של דין זה היא שבצד הצו ההלכתי היהודי המקובל, קיים תוקף הלכתי גם לדין המקום והמדינה ולצו שליטיה.

  3. המחלוקת על מועד קידוש החודש, בין רבי יהושע לבין רבן גמליאל שהיה נשיא הסנהדרין (בתקופה זו, לאחר חורבן הבית השני, הסנהדרין היוותה את הרשות המחוקקת, והשופטת בענייני הקהילה היהודית). רבן גמליאל מצווה על רבי יהושע לחלל את יום הכיפורים שחל על פי התאריך שלו ולבוא אליו במקלו ובתרמילו. רבן גמליאל עושה זאת למרות שרבי יהושע צודק לגבי התאריך, על מנת להדגיש את החשיבות הרבה של שמירת סדרי השלטון. גם אם אתה חושב שאתה צודק, עדיין חובה עליך למלא אחר החלטות וחוקי השלטון, אחרת זה מביא להרס סדרי השלטון, ומסכן את קיום החברה בכלל:

    "שלח לו רבן גמליאל, גוזר אני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותיך ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונך. הלך ומצאו רבי עקיבה מצר. אמר לו, יש לי ללמוד שכל מה שעשה רבן גמליאל עשוי, שנאמר "אלה מועדי ה', מקראי קודש, אשר תקראו אותם, בין בזמנן בין שלא בזמנן; אין לי מועדות אלא אלו. בא לו אצל רבי דוסא בן הרכינס; אמר לו, אם באים אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר "ויעל משה, ואהרון, נדב, ואביהוא, ושבעים, מזקני ישראל. למה לא נתפרשו שמותן של זקנים: אלא ללמדך, שכל שלושה ושלושה שיעמדו בית דין על ישראל, הרי הם כבית דינו של משה. נטל מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונו. עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו, אמר לו בוא בשלום רבי ותלמידי, רבי בחוכמה ותלמידי שקבלת את דברי." (מסכת ראש השנה, פרק ב').

מאז קום המדינה, החברה החרדית בהובלת מנהיגיה, צפצפה על השלטון וחוקי המדינה בהעלמת עין של הממשלות, וגם הציבור עבר על זה לסדר היום. כיום כשמדובר בפיקוח נפש, היה מצופה מהחברה החרדית, לציית לחוקי המדינה. אבל הם לא רק עוברים במזיד על חוקי המדינה, הם עוברים במזיד גם על חוקי התורה:

"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (ספר דברים, פרק ד', פסוק טו). "לא תעמוד על דם רעך" (ספר ויקרא, פרק יט', פסוק טז').

והחמור ביותר שהם כנראה גרמו למחלתם ומותם של רבים כתוצאה מאי קיום הוראת הממשלה. מי יודע כמה חלו וכמה נפטרו בתוך החברה החרדית ומחוץ לחברה החרדית כתוצאה מכך? ועדיין הם עומדים במרי המשליך באופן חמור ביותר על כלל האזרחים וסדרי השלטון במדינה.

מאז קום המדינה, החברה החרדית, בהובלת מנהיגיה, צפצפה על חוקי המדינה בהעלמת עין של הממשלות והציבור, שעבר על זה לסדר היום. כיום, כשמדובר בפיקוח נפש, היה מצופה מהמגזר  הזה לציית לחוקי המדינה

במסגרת הכלכלית, רק חלק מאנשי החברה החרדית עובדים לפרנסתם; ואלה שכן יוצאים לעבוד, אינם עובדים במקצועות מתקדמים שיכלו לתרום להם ולמדינה, כי במסגרת החינוכית שלהם אין לימודי ליבה המאפשרים לימודים אקדמיים, וכך הבעיה הולכת ומחריפה ומנציחה את עצמה. נשאלת השאלה: היכן החרדים מצאו במקורות שניתן לנצל את המדינה ולא לתרום לה כפי שאר אזרחי המדינה? עובדה, בארה"ב, בה יש קבוצה גדולה מאוד של חרדים מאותם פלגים של החרדים בארץ, הם לא מתקיימים על חשבון המדינה. יש להם זכויות וחובות כמו לכל אזרח בארה"ב, והם אינם מעזים למרוד במדינה. מה שקורה בארץ בעניין זה, גם הוא סילוף של התורה. להלן מספר מקורות:

  1. "כל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון" (מסכת אבות, ב).

  2. "אם אין קמח אין תורה" – מסכת אבות ג'

  3. הרמב"ם אומר:

    "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, ובזה את התורה, וכיבה מאור הדת; וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם, ועוד ציוו ואמרו: אל תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון. וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות." (משנה תורה לרמב"ם • ספר המדע • הלכות תלמוד תורה, פרק שלישי, הלכה י).

  4. עוד אומר הרמב"ם:

    "לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער ואל יצטרך לבריות ואל ישליך עצמו על הצבור. וכן צוו חכמים ואמרו: עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות. ואפילו היה חכם ומכובד והעני יעסוק באומנות, ואפילו באומנות מנוולת ולא יצטרך לבריות. מוטב לפשוט עור בהמות נבלות ולא יאמר לעם: חכם גדול אני, כהן אני פרנסוני, ובכך צוו חכמים. גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לַגַּנַּוֹת, ועושי הברזל והפחמים, ולא שאלו מן הצבור ולא קיבלו מהם כשנתנו להם". (משנה תורה לרמב"ם, ספר זרעים, הלכות מתנות עניים פרק י, הלכה יח'.)

דברי הרמב"ם פשוטים וברורים. אין לתלמיד חכם לבקש עזרה כלכלית. לא מאנשים אחרים ולא מן הציבור, אלא עליו לצאת לעבודה ולהתפרנס.

והיכן מצאו החרדים במקורות שאין צורך ללמוד אומנות על מנת להתפרנס בכבוד? גם זה סילוף של התורה. כל אדם מחייב ללמד את בנו אומנות מכובדת על מנת שלא יפול למעמסה על אחרים:

"רבי מאיר אומר: לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקייה" (משנה, קדושין, פרק ד', פסוק יד).

אחת הבעיות הקשות עם החברה החרדית היא השמרנות הקיצונית – הסירוב לעדכון ההלכה והמנהגים על פי רוח הזמן והנסיבות. במצב כזה קיים קונפליקט מובנה בין רובה של החברה החי על פי התרבות המערבית במאה ה-21, ומיעוט שגוזר על עצמו חיים על פי מנהגים והלכות מקובעות דורות רבים, ובנוסף לכך מנסה לכפות את תפיסותיו בענייני דת על כלל הציבור במדינה. דוגמה לכך שההלכה אמורה להתעדכן במשך הדורות ניתן לראות במדרש הבא:

"אמר רב יהודה אמר רב: בשעה שעלה משה למרום (לקבל את התורה), מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות (מוסיף לאותיות התורה תגים), אמר לפניו: ריבונו של עולם, מי מעכב על ידך (למי אתה מוסיף תגים אלו)? אמר לו: אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תלין תלין של הלכות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, הראהו לי. אמר לו: חזור לאחורך (העבירו במנהרת זמן לתקופתו של רבי עקיבא). הלך (משה) וישב בסוף שמונה שורות (בבית המדרש של ר' עקיבא), ולא היה יודע מה הן אומרים. תשש כוחו (נתעצב על כך שאינו מבין דבר); כיוון שהגיע לדבר אחד (מסוים), אמרו לו תלמידיו (של ר' עקיבא לרבם): ר', מנין לך? אמר להן: (המקור לדברי הוא) "הלכה למשה מסיני", נתיישבה דעתו (של משה כיוון ששמע שר' עקיבא מסתמך עליו). (בבלי מנחות כט ע"ב).

במשך כ-1500 שנה, ממתן תורה ועד תקופתו של רבי עקיבא, השתנתה ההלכה עד כדי כך, שמשה, אשר קיבל את התורה כשעמד בבית מדרשו של רבי עקיבא, לא הבין במה מדובר וחלשה דעתו. לבסוף נתיישבה דעתו כאשר הבין שלמרות השינוי הגדול, עדיין הכל מבוסס על התורה שהוא מסר לעם ישראל:

"אמרו לו תלמידיו: ר', מנין לך? אמר להן: הלכה למשה מסיני".

המסקנה מכך שגם נותן התורה, נתנה מראש בהבנה והסכמה שהיא צריכה להתעדכן ברוח הזמן, וגם משה מוסר התורה מבין ומסכים לכך. מזה ניתן ללמוד על מהות התורה, שלימודה אינו חיקוי אוטומטי של הדורות הקודמים, אלא שיש אפשרות וצורך להתעדכן במהלך הדורות בהתאם לזמן והנסיבות.

גם נותן התורה נתנה מראש בהבנה שעליה להתעדכן ברוח הזמן. מזה ניתן ללמוד על מהות התורה, שלימודה אינו חיקוי אוטומטי של הדורות הקודמים, אלא שנדרש עידכון במהלך הדורות בהתאם לזמן ולנסיבות

נוצר מצב אבסורדי בו שילוב של טובות הנאה בין השלטון לחברה החרדית פוגע בדמוקרטיה, בכלכלה ובחברה בצורה אנושה, וזה מתחיל עם קום המדינה והולך ומתעצם באופן המסכן את המשך קיום המדינה, וזה חייב להיפסק. את הדרך איך עושים זאת צריך לבחון באופן המביא לריפוי המצב בהבנה הדדית ולא לקרע והחמרה. לא רק החרדים אשמים במצב, עיקר האשמה הוא על ממשלות ישראל לדורותיהן, מקום המדינה ועד היום. היום זה כבר מצב בלתי נסבל.

יחיאל גלבוע הוא אזרח מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות. פעיל שנים רבות בתעשיה הביטחונית והאזרחית בארץ.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית גורס יחיאל וממשיך וכותב שתכניה של הדמוקרטיה שלובים ערכיה של היהדות. אבל יש לשאול האם אפשרית בכלל מדינה יהודית במלוא מובן המילה? לפי איזה מודל היס... המשך קריאה

אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית גורס יחיאל וממשיך וכותב שתכניה של הדמוקרטיה שלובים ערכיה של היהדות. אבל יש לשאול האם אפשרית בכלל מדינה יהודית במלוא מובן המילה? לפי איזה מודל היסטורי נעצב מדינה יהודית? מדינה חשמונאית המגריית בכפיה של תושבי השטחים שכבשה? הרי אין מדינה יהודית שיכולה להיות מודל למדינה יהודית עכשווית! ליהדות בארגז כיליה גם אין מושגי יסוד למדינה מודרנית: ריבונות, אזרחות, לאומיות, מדיניות חוץ, חוקה. איזו חוקה עם חוק זכויות אדם ואזרח ניתן לכתוב לפי היהדות? האם לנשים יהיה שוויון זכויות? האם נשים יוכלו להיות עדות במשפטים? גם לא נכון שיש קונפליקט בין היהדות לדמוקרטיה באשמת המגזר החרדי והחלק המשיחי ונתינת ממשלות ישראל להם אתנן. בינואר 1949 היו בחירות לאסיפה המכוננת שתפקידה היחיד היה לתת חוקה. היא בגדה בתפקידה ובמקום לחבר חוקה הפכה עצמה לפרלמנט היא הכנסת הראשונה. במקום חוקה חוברו חוקי יסוד, שכפי שראינו למשל עם חוק ראש הממשלה החליפי ניתן לשנות בהתאם לצרכים הפוליטיים. לישראל לא הייתה חוקה גם בגלל ובמידה רבה שדוד בן גוריון ראש הממשלה לא רצה בה. כל חוקה מעצם קיומה מגבילה את המשטר. ואי קבלת חוקה ב1949 זהו החטא הקדמון.

עוד 2,392 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // שבת, 16 בינואר 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו
המתנדבת רייצ'ל פרידלנד מעמיסה אוכל כשר לנזקקים במרכז היהודי במיאמי, 29 ביולי 2020

קרוב לחצי מיליארד דולר נתרמו לארגונים יהודיים מאז פרוץ משבר הקורונה ● אבל מה יותר חשוב: לתמוך במוסדות תרבות הסגורים כבר שנה או לסייע במזון ובדיור? ● "נדבנים מחפשים לעיתים קרובות משהו נוצץ, את הדבר החדש. זמנים כאלה מזכירים לנו עד כמה חשוב לתמוך במוסדות הקבועים שחיוניים לקידום רווחתה של הקהילה"

עוד 865 מילים

חברי הנהלת העבודה קוראים לברק לחזור להנהיג אותה

5 ראשי רשויות מהמגזר הערבי ישתתפו מחר בפגישת זום עם נתניהו ● בחברה הערבית קראו להחרים את המפגש מחשש שרה"מ ינצל אותו לצרכיו הפוליטיים ● חבר הליכוד וראש עיריית שפרעם: "לא הזמן לפגישה עם נתניהו"● משרד הבריאות איתר 4 מקרים של נדבקים במוטציה הדרום אפריקאית

ניצן הורביץ מודיע שמרצ תרוץ הפעם לבד. בראיון לפגוש את העיתונות הוא אמר כך:

"אנחנו לא במשחק של איחוד. הפעם פגשתי, נפגשתי ודיברתי עם מי שאת רוצה אבל מרצ מפלגת השמאל היחידה ואין לנו עניין עם מפלגות של כלום ושום דבר, מפלגות עפיפון".

"בפעמים הקודמות זה היה נחוץ, והמצב היה שונה ולמדנו את הלקח אין לי עניין להכניס גנבי קולות ועריקים לכנסת. ריד מיי פליפס: מרצ רצה לבד עד הסוף כי היא מפלגות השמאל היחידה עם הווה ועתיד מבטיח. עשינו שותפות יהודית ערבית".

"בפעם הקודמת היתה בעיה בגלל החיבור עם העבודה ואמרתי שאני אתקן ואני מתקן. מרצ המפלגה היחידה עם שני ערבים בחמישייה הראשונה וגם שוויון מגדרי מלא זו הרשימה הכי טובה לכנסת".

הורביץ אמר שאמירתו של יאיר גולן על שלילת טיפול מחרדים שיפרו הנחיות, לא היתה צריכה להיאמר. "אבל כשאתה שומע אמירות של הרבנים קנייבסקי ואדשלטיין שקוראים לתלמידי ישיבות לא ללכת למלוניות קורונה זה פשע נגד הציבור".

שאלה: האם תתמוך בממשלת גדעון סער?

"מרצ תהיה גורם מכריע במשחק הפוליטי. עם נאשמים בפלילים לא נשב עם כל אחד אחר נדון אחרי הבחירות."

שר הרווחה איציק שמולי נותן קרדיט לשר האוצר ישראל כ"ץ על הארכת המענק המיוחד לנכים גם לשנה הנוכחית.

חברי הנהלת מפלגת העבודה פנו לאהוד ברק בבקשה שיתמודד על הנהגת המפלגה.

ראש עיריית שפרעם אורסאן יאסין אמר לכאן ב' שהוא לא מעוניין להשתתף בפגישה שתתקיים מחר עם נתניהו.

"אני לא רואה עתיד של השתלבות במדינה. זה לא הזמן לפגישה. עברו כמה שנים וראש הממשלה יכול היה לתקן את הדברים האלה לפני הבחירות. זה ברור, כל המגזר הערבי אומר זה, (שנתניהו רוצה את המפגש לצרכי בחירות). אין לי בעיה עם ראש הממשלה אני רוצה לראות את הדברים שהוא מדבר בשטח".

"אני לא רוצה לראות בית משפט של המדינה שהולך לפי החוק ובית משפט של פושעים. לא יכול להיות במדינה מתוקנת שני בתי משפט: אחד של הפושעים ששולחים אנשים והורגים … הדברים האלה לא התחילו לפני שנה או שנתיים".

"אני לא רוצה כראש עיר להתערב בבחירות לכנסת. אני ביחסים טובים עם כל תושבי שפרעם והם רואים שזה לא הזמן לעשות את הדברים האלה. אני 28 שנים חבר מרכז ליכוד".

שבוע טוב! במעבדה המרכזית של משרד הבריאות אותרו 4 מקרים נוספים של נדבקים בנגיף הדרום אפריקאי. הנדבקים הגיעו מאיחוד האמירויות ונמצאו חיוביים בבדיקה בנתב"ג. עד כה אותרו בישראל 12 נדבקים במוטציה. נכון לעכשיו יש בישראל 1,082 חולי קורונה במצב קשה מהם 247 מונשמים.

ועד הרשויות הערביות ישלח נציגות 4-5 נציגים לפגישה שתתקיים מחר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההחלטה נפלה לאחר ויכוח בקרב ראשי הרשויות שחלקם קראו להחרים את המפגש ואחרים לחצו שצריך לקיים אותו. המתנגדים למפגש חוששים שנתניהו ינצל את האירוע למטרות פוליטיות במסגרת קמפיין הבחירות שלו.

עוד 5 עדכונים

ללא מורא, ללא פנים האמהות החרדיות כובשות את הרשת

חמש אימהות יהודיות-חרדיות מניו ג'רזי החליטו להפסיק לעסוק בפוליטיקה וברכילות, ולהרים אתר שמתמקד באורח החיים שלהן ● למרות שהן לא עושות אפילו סלפי אחד, ולמרות שהן לא תמיד מיישרות קו עם הגישה המסורתית, עשרות אלפי העוקבים שלהן מוכיחים: הטשולנט הוויראלי הזה עובד

עוד 747 מילים

המדריך המלא לסמלי השנאה בפריצה לקפיטול

סמלי השנאה הציפו את הקפיטול במהומות בשבוע שעבר ● מפגינים החזיקו בשלטים שמנסים לשכנע כי הכול בגלל קונספירציה של רשת פדופילים עולמית ● או תמיכה במלחמת אזרחים כוללת ● או מחאה נגד ברית מילה, שהיא סמל השטן ● וכן, גם "העבודה משחררת" הלך שם חזק

עוד 883 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

הנשיא לשעבר אחמדינז'אד קרא לפתוח בדיאלוג עם הסעודים ● משרד הבריאות הפלסטיני אישר את החיסון הרוסי לקורונה, אך לא ברור מתי הוא יגיע לרמאללה ● מנהיג של כת מין בטורקיה נידון ל-1,075 שנות מאסר ● תוניסיה מציינת עשר שנים להפלתו מהשלטון של הנשיא בן עלי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 924 מילים

הגיע הזמן להילחם בשנאה ברשת

בשעה טובה הרשתות החברתיות וענקיות האינטרנט נוקטות בצעדים אקטיביים על מנת לעצור את הטירוף שתודלק באמצעותן. חסימת חשבונותיו של טראמפ ברשתות החברתיות, לצד הפסקת שירותי אחסון הענן על ידי אמזון לפרלר שנסגרה כתוצאה מכך, הם בשורה מצוינת. פרלר שימשה כרשת חברתית נטולת צנזורה בה גזעניים, אנשטישמיים ומכורי קונספירציות משתמשים וחולקים את אידיאולוגיית השנאה שלהם.

חסימת טראמפ ברשתות, והפסקת שירותי אחסון הענן של אמזון לפרלר, שנסגרה כתוצאה מכך, הם בשורה מצוינת. פרלר שימשה כרשת חברתית נטולת צנזורה בה גזעניים, אנטישמים ומכורי קונספירציות חלקו אידיאולוגיית שנאה

אבל פרלר איננה הפלטפורמה היחידה בה משמשים כל אותם אנשים, ולמרות שנסגרה והמנכ"ל שלה הודיע כי ייקח יותר זמן מהצפוי להשיב אותה חזרה לפעילות (אם בכלל), ישנן עוד מספיק אלטרנטיבות אחרות.

צמתי השנאה ברחבי הרשת

gab היא רשת חברתית דמויית טוויטר (ללא הגבלת תווים וללא צנזורה) האהודה במיוחד על אותן קבוצות שהוזכרו. הרשת מתקיימת בזכות מימון של חבריה, ובדומה לאתרים שמציעים מוצרים לא חוקיים, אמצעי התשלום הקיימים שם הינם ביטקוין, צ'ק אלקטרוני ושליחת צ'ק בדואר.

העובדה כי ל-gab אין יכולת לעבד תשלומי כרטיסי אשראי, שאין אפשרות לשלם דרך ארנקים דיגיטליים (דוגמת PayPal או Skrill) או לקבל תשלום דרך העברה בנקאית, מעידה על רמת המפוקפקות שלה. אתרים שלא משתמשים באמצעי תשלום לגיטימיים ומסתמכים על אמצעי תשלום אנלוגיים או על ביטקוין, לרוב עושים זאת כיוון שאינם רוצים שחברות האשראי או הארנקים הדיגיטליים יקפיאו את נכסיהם.

אינני מעורה בתזרים התשלומים של gab, אך לא נראה לי מופרך להניח, לנוכח הבחירה באמצעי התשלום, שבעלי gab לא מדווחים על הכנסותיהם ולא משלמים מיסים. דבר שאיננו מעיד על אזרחות טובה, למרות שרבים ממשתמשי הרשת מכריזים על עצמם כ"פטריוטים".

מלבד gab, ישנן עוד פלטפורמות רבות בהן מהודהדים מסרי השנאה וההסתה. לדוגמה, פורום mymilitia שמטרתו לחבר בין חברי המיליציות העצמאיות בארה"ב וליצור שיתופי פעולה ותיאום "בכדי להגן על המדינה". פורום נוסף הידוע לשמצה – 8kun, המוכר יותר כ-4chan ו-8chan בגלגוליו הקודמים. בעבר הפורום נסגר, אך כל פעם שב וקם מחדש עם שם אחר ואוחסן בשרתים אחרים. הפורום הוא כר פורה לחסידי Qanon וניתן למצוא שם תכנים קיצוניים וגזעניים לצד תמונות עירום קשות וסרטוני deepfake. למרות שנסגר בעבר, 8kun ממשיך לפעול וסביר להניח שבדומה ל8kun, זה עניין של זמן עד שמנהלי פרלר ימצאו שירות אחסון ענן אחר ויפעילו את הרשת שלהם בחזרה.

בנוסף לפלטפורמות הללו, קיימים עוד מאות ערוצי טלגרם המחולקים לפי נושאי אידיאולוגיה ושנאה שונים – ערוצים שונאי שחורים, ערוצים לאנטישמיים וניאו נאציים, לחסידי Qanon, Proud Boys (ארגון הימין הפשיסטי-שובינסטי הקיצוני) ועוד כאלה ואחרים שמתאגדים סביב נושא שנאה מרכזי.

קיימים עוד מאות ערוצי טלגרם המחולקים לפי נושאי אידיאולוגיה ושנאה שונים – ערוצים שונאי שחורים, ערוצים לאנטישמיים וניאו נאציים, לחסידי Qanon, Proud Boys (ארגון הימין הפשיסטי-שובינסטי הקיצוני) ועוד

עם זאת, אותם ערוצים מתואמים וניתן למצוא תכנים זהים המשותפים בהם. כל תיאוריית קונספירציה וכל פייק ניוז שברצונם להפיץ (ואמור לעזור לטראמפ) מופץ עם טקסט כמעט זהה ובשעות כמעט חופפות.

רמת תיאום גבוהה

התפיסה שהייתה בעבר כלפי אותן קבוצות היא, כי אמנם הם מציפים את הרשתות החברתיות והאינטרנט בתכני שנאה ושטנה, אך היכולת שלהם להתארגן יחד ולתאם פעולה רחבת היקף, נמוכה עד לא קיימת. האירועים בקפיטול הוכיחו אחרת. ניתן למצוא ראיות רבות להתארגנות המקדימה ולכך שחברי פורומים מובילים נכחו שם בעצמם. מרגע שהחלה הפריצה לקפיטול, בתיאום נרחב בפלטפורמות ובקבוצות השונות, פומפמו נרטיבים שקריים לגבי האירועים. נטען כי תומכי טראמפ הפגינו בשלווה ובשלום מחוץ לקפיטול, ומי שפרצו פנימה הם פעילי אנטיפה ותנועת BLM  בהוראת ננסי פלוסי ומייק פנס, שחיפשו תירוץ להדחת טראמפ.

האירועים בקפיטול, טראומתיים ככל שיהיו, משמשים כנורה אזהרה למה שכל אותם חסידי טראמפ ו-Qanon מסוגלים לעשות. ישנם כמה נרטיביים מסוכנים שמופצים ומתודלקים בקרב Qanon. באחד, נטען כי העולם נמצא בשליטת סינדיקטות פשע חוצות דורות וכתות מוות שהתאחדו כדי לכונן ממשלה עולמית אחת, שתמחה 90% מאוכלוסיית העולם, ואילו באחר נטען כי הסינים משתלטים על העולם וכי ישנם 70,000 חיילים סינים בוונקובר שמחכים לפקודה לפלוש לארה"ב מצפון.

אותם נרטיבים, הזויים ככל שיהיו, מצליחים לעורר זעם בקרב אוכלוסיה זאת. גם אם קיימים חורים וסתירות רבות בתכנים המופצים, הם יותר ממספיקים בשביל ששנאת ההמון תתורגם לפעולות מעשיות מחוץ למרחב הוירטואלי.

התפיסה הרווחת בעבר כלפי אותן קבוצות היא, כי אמנם הם מציפים את הרשתות החברתיות והאינטרנט בתכני שנאה ושטנה, אך יכולתם להתארגן יחד ולתאם פעולה רחבת היקף, נמוכה עד לא קיימת. האירועים בקפיטול הוכיחו אחרת

עד לא מזמן העולם סבל מארגון הטרור הרצחני דאע"ש. דאע"ש הצליח ליצור לעצמו שם, לגייס פעילים ולהוציא לפועל מתקפות ברחבי העולם בזכות האינטרנט, רשתות חברתיות ופורומים שונים. מימדי ההרס והאימה זכורים לכל, אך ניכר שהלקח עוד טרם נלמד ויושם. עתה העולם מבין כי לא רק פנאטים דתיים מנצלים את האינטרנט לרעה, אלא גם אזרחי המעצמה הגדולה בעולם.

צעדים מגבילים

ברור לכל אדם שפוי שצריכה להיות הגבלה וצנזורה על התכנים המופצים באינטרנט. זאת משום שהם מובילים לפעולות אלימות ומסוכנות המביאות למוות של אנשים ומערערות את יציבות החברה.

המהלכים האחרונים של ענקיות האינטרנט אכן חשובים, אך נדרשים עוד צעדים מרחיקי לכת. על חברות הטכנולוגיה וענקיות האינטרנט להתאחד, להביא לסגירת כל הערוצים, הקבוצות השונות, האתרים והפורומים בהם משתמשים אותם קיצוניים ולהביאם לעלטה דיגיטלית. פירוק אותן פלטפורמות לא ישים קץ לתופעה אך יביא לדילול בכמות האנשים אליהם מופצים תכנים אלה, לפגיעה אנושה בתיאום, ויגרום לבזבוז משאבים אדיר של אותן קבוצות בכדי להקים פלטפורומות חלופיות.

בימים האחרונים הרשתות החברתיות חוסמות עוד ועוד תומכי טראמפ ו-Qanon, ולצד זה גובר הדיון אודות גבולות חופש הביטוי. לרוב, אותם דיונים מגיעים להתנצחות ללא סוף, בה מחפשים סימטריה בין החופש להגבלות, בין הקבוצה בחברה שנפגעת לבין הקבוצה המוגבלת.

הניסיונות למצוא סימטריה לא מעלים חרס, והאירועים בגבעת הקפיטול, אחד מהסמלים הגדולים ביותר של הדמוקרטיה האמריקאית, הם הדוגמה המוחשית ביותר למה שקורה כשלא מגבילים ונותנים לכל אדם להתבטא כרצונו. כשחופש הביטוי הופך להיות הערך העליון, לתהליך כזה יש רק תוצאה אחת בסוף והיא הרס הדמוקרטיה.

נדרשים עוד צעדים מרחיקי לכת. על חברות הטכנולוגיה וענקיות האינטרנט להתאחד, להביא לסגירת כל הערוצים, הקבוצות השונות, האתרים והפורומים בהם משתמשים אותם קיצוניים, ולהביאם לעלטה דיגיטלית

חברות אנושיות וקהילות ברחבי העולם לא התקיימו ושגשגו בזכות חופש הדיבור אלא בזכות רצון לשתף פעולה, התחשבות בצרכי האחר והכרה בגורל החיים המשותפים וחיזוק האמצעים המאפשרים זאת. הרשתות החברתיות הביאו הרבה טוב לעולם, אך הגיע השלב בו יש לקבוע גבולות ולהבטיח שלא נראה עוד אירועים כאלה המערערים על המשך קיום חברה דמוקרטית.

גיא רוה הוא אנליסט לאיתור הלבנות כספים באינטרנט, קצין במיל', סטודנט לתואר שני במדע המדינה, מתעניין וחוקר יחסים בינלאומיים ואת הקשר בין ספורט לפוליטיקה בפרט. לולא הקורונה היה אמור להתחתן בעוד כמה חודשים, אבל החתונה נדחתה לשנה הבאה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 962 מילים
עודכן עכשיו

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

הוקם על ידי יהודים, הוחרם על ידי הנאצים, הוסתר על ידי הסובייטים

הסיפור הטראגי של הטירה הנטושה: היא נבנתה בהמון סטייל על ידי סוחר יהודי מברלין, נלקחה בידי הנאצים ערב מלחמת העולם השנייה, והוסתרה במשך עשורים על ידי הסובייטים ● הלהיט של נטפליקס הוליד עכשיו גל עלייה לרגל של מבקרים וחושף היסטוריה יהודית מפוארת

עוד 460 מילים
מירוץ 2020
המירוץ לבית הלבן / 5 ימים להשבעה

כך נראה לינץ'

שבוע אחרי הפריצה לבית הקונגרס, התמונה מתבהרת ומה שנראה בתחילה כהתפרעות של חובבי סלפי בתחפושות מתברר כארוע אלים עם סממנים של לינץ' ● ככל שיותר סרטונים ועדויות נחשפים, כך גובר הסיכוי שמספיק רפובליקאים בסנאט יחליטו לתמוך בהדחת טראמפ, ולו רק כדי להבטיח את סילוקו מהזירה הציבורית ● ומה שנבחרי הציבור לא יעשו, עושות כבר החברות המסחריות הגדולות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,616 מילים ו-1 תגובות

יוזמת השלום האמריקאית הביאה לכינון קשרים בין ישראל למדינות ערביות, שמצידן הדגישו שהצליחו למנוע את הסיפוח ● אילוצים פוליטיים הביאו את נתניהו לפנות לערביי ישראל ● בין הערבים הרחוקים, של דובאי ואבו דאבי, לערבים הקרובים, של טירה ונצרת, נמצאים הפלסטינים, שממשל ביידן עשוי להיטיב עימם ● דעה

עוד 1,305 מילים

נתניהו: כשהציבור יפנים שהקורונה נגמרה נראה עלייה במנדטים

אוחנה על דרישתו של מנדלבליט להתחיל לחסן אסירים: מדוע עמדתו של יועץ בלתי נבחר מחייבת ועמדתו של הגורם האחראי בממשלה איננה? ● זנדברג על אוחנה: שר שנשלף לפי אורך הלשון מפאתי מקום 29 ברשימה ממונה על ידי נאשם כדי לעשות מה שלא חוקי ● גוברים הסיכויים לאיחוד של גנץ ולפיד ● מנסור עבאס מתכנן לפרוש מהרשימה המשותפת ולהקים מפלגה חדשה

עוד 33 עדכונים

"גנץ הוא נזק. הוא מרעיל את הסביבה. שיפרוש"

לבוגי יעלון יש חמישה עקרונות, ורק מי שמחויב להן יוכל לחבור אליו ● בינתיים הוא פוסל ריצה עם גנץ ("גרם נזק אדיר למדינת ישראל"), לפיד ("מתאים להיות רה"מ, אבל הציבור לא נותן בו אמון"), סער ואלקין ("הם לא מדברים על השחיתות") או בנט ("הוא אחראי למחדל לא פחות מאחרים") ● והוא בטוח שיעבור את אחוז החסימה, למרות מצבו בסקרים ● "תמיד המעיטו בכוח שלי"

עוד 1,295 מילים ו-1 תגובות

זו שעת חירום, זמן להניף דגל אדום

שורה ארוכה של תוכניות בנייה אגרסיביות מאיימות להפוך את מעט הטבע שנותר לשטחים אורבניים מכוסי בטון ● למרות שמשבר הקורונה סיפק תזכורת לחשיבות הטבע העירוני, מוסדות התכנון והמערכת הפוליטית לא מחשבים מסלול מחדש ● המשבר פגע גם בארגונים הירוקים, ובלי התגייסות של הציבור הם לא יוכלו לבלום לבד את המפולת

עוד 686 מילים

מיכל מנהיימר, יו"ר תנועת "חרדים לשלטון מקומי", היא אחת הפעילות הבולטות בקרב החרדים החדשים, המבקשים להרחיב את השכלתם ולטפל בבעיות רווחה ● יש לה ביקורת נוקבת על העסקנות במגזר ("יש אצלנו אליטה שחשוב לה הכוח, הכסף והכבוד") ואכזבה מהפוליטיקאים ("בנט בינתיים לא עמד במילה שלו") ● אבל היא מדגישה: "אני אולי חריגה בדעות שלי, אבל לא בחרדיות שלי"

עוד 2,721 מילים

דרישה משטייניץ לבדוק את תוכניות עידן עופר במישור רותם

בעקבות תחקיר זמן ישראל: גרינפיס ישראל פנתה לשר האנרגיה בדרישה לקבל הבהרות באשר לקשר בין כימיקלים לישראל של עידן עופר לפרויקט פצלי השמן באזור ים המלח של המיליונר האוסטרלי ג'ון קאסלה ● העמותה גם דורשת משטייניץ לפרסם את עמדתו בסוגיית העברה אפשרית של בתי הזיקוק מחיפה לאזור ים המלח

עוד 985 מילים

סקר בחירות: הליכוד 32 מנדטים, סער 17, לפיד 14

נתניהו בשיחה בוטה עם השולמנים: "סמוטריץ' והחרדים עושים מה שאני עושה, אם אקבל 61 מנדטים בעזרת הקורונה אעזור לכם" ● אדלשטיין: נחסן אסירים, גם אם זה לא מוצא חן בעיניי ● אביב גפן נפגש עם נתניהו שהבטיח: "התרבות תהיה מהענפים הראשונים להיפתח" ● המשטרה על הפרת ההוראות של מירי רגב: "לא יכולים לחקור בדיעבד" ● העליון אישר: העבודה תקיים פריימריז ● רופאים בכירים מאיימים על אלרעי-פרייס בתביעת דיבה

עוד 45 עדכונים

בהחלטה חריגה שנתן השבוע נציב התלונות על הפרקליטות, השופט דוד רוזן, נחשפת מסכת הדלפות שיטתית של ראש צוות החקירה בפרשת הרצח של מאיה וישניאק בקיץ האחרון ● "חומרי חקירה מרכזיים ומשמעותיים נמסרים לתקשורת, פעם אחר פעם, בשיטת עבודה מכוונת", תאר רוזן את מעשיו של רפ"ק אסף צוויג ● והכול מתוך מטרה של קידום אישי ורדיפת פרסום ● פרשנות

עוד 893 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה