ראיון עם באשיר

סקנדל בממלכה: 25 שנה מאז הראיון עם הנסיכה דיאנה, שהפך לשידור הנצפה ביותר אי פעם בבריטניה, נחשפים פרטים חדשים המגלים כיצד רכש העיתונאי מרטין באשיר את אמונה של דיאנה והשיג את הסקופ הענק, שהזניק אותו לקריירה בינלאומית ● הוא זייף מסמכים, בודד אותה מסביבתה, ניצל את מצבה הנפשי ובקיצור - עשה לה גזלייטינג ● הבי.בי.סי פתחו בחקירה מקיפה

הנסיכה דיאנה בראיון למרטין באשיר (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
הנסיכה דיאנה בראיון למרטין באשיר

זה היה אחד מרגעי הטלוויזיה הידועים ביותר, התוכנית הנצפית ביותר בתולדות הטלוויזיה הבריטית; ראיון ששודר בכל העולם ותומלל באלפי עיתונים בשלל שפות. רבע מאה עברה מאז שודר, ב-20 בנובמבר 1995, הראיון שהעניקה הנסיכה דיאנה לעיתונאי מרטין באשיר במסגרת תוכנית "פנורמה" של הבי.בי.סי, והתוכנית שוב מעוררה סערה ברחבי הממלכה.

שני סרטי תעודה – של ערוץ 4 ורשת ITV – יצאו השבוע בבריטניה לרגל 25 שנה לשידור הראיון. במקביל, אחיה של דיאנה, ארל צ'ארלס ספנסר, העלה שוב טענות ישנות על הדרך הקלוקלת שבה הושג הראיון ודרש מהבי.בי.סי להעניש את האחראים. השילוב בין מה שנחשף בשני הסרטים הללו, יחד עם טענותיו של ספנסר, יצרו חומר נפץ שהתפוצץ בבריטניה בתחילת השבוע ומאז לא יורד מהכותרות.

הראיון של מרטין באשיר עם הנסיכה דיאנה (צילום: PA Images/Alamy)
הראיון של מרטין באשיר עם הנסיכה דיאנה (צילום: PA Images/Alamy)

זהו סיפור על עיתונאי אמביציוזי שלא בחל באמצעים – כולל זיוף מסמכים, העללת עלילות שווא, וניצול מצבה הנפשי הפגיע של הנסיכה בכדי להשיג את הסקופ של חייו. ההישג הקפיץ את הקריירה שלו לשיאים מרשימים אבל מעולם לא הניח לו. באשיר מכר את נשמתו לשטן בכדי להשיג את הראיון המבוקש ביותר בעולם באותם שנים, ונראה שעתה הגיע זמן התשלום בעסקה הזו.

הראיון עם הנסיכה דיאנה היה רגע טלוויזיוני גלובלי שספק אם יהיה דומה לו בעתיד. דיאנה הייתה הנסיכה האחרונה שריתקה את הציבור בכל העולם באופן שהלם את תוארה.

הראיון עם הנסיכה דיאנה היה רגע טלוויזיוני גלובלי שספק אם יהיה דומה לו בעתיד. דיאנה הייתה הנסיכה האחרונה שריתקה את הציבור בכל העולם באופן שהלם את תוארה

אחרי נישואיה לנסיך צ'ארלס ב-1981, הפכה דיאנה ספנסר מעוזרת גננת שהתארסה ליורש העצר בגיל 18 לאשה המפורסמת בעולם, לבטח המצולמת ביותר. הנערה התמימה הפכה לדמות פוליטית ולאייקון אופנה, מקדמת מכירות לכלי התקשורת ומקור לאין-ספור סיפורים שהודלפו מהארמון.

היא היתה כלואה בנישואים חסרי אהבה לנסיך, תיעבה את רוב משפחת המלוכה, הרגישה בה כנטע זר ועם השנים הפכו השמועות על רומנים מחוץ לנישואים של שני בני הזוג לנחלת הכלל. ראיון ראשון עם הנסיכה מוויילס שבו היא תגולל את התפרקות נישואיה היה המטרה העליונה של התקשורת הבריטית.

הנסיך צ'ארלס והנסיכה דיאנה ביום חתונתם, 29 ביולי 1981 (צילום: AP Photo/PA Pool)
הנסיך צ'ארלס והנסיכה דיאנה ביום חתונתם, 29 ביולי 1981 (צילום: AP Photo/PA Pool)

באשיר היה האיש שהשיג את הראיון הנכסף. העיתונאי הלונדוני, יליד 1963, בן למהגרים נוצרים מפקיסטאן, היה כתב חרוץ אך יחסית אלמוני בתוכנית "פנורמה" היוקרתית. הוא התחרה על הסקופ מול השמות הגדולים ביותר בתקשורת האמריקאית, כמו אופרה ווינפרי וברברה וולטרס, וענקי התקשרות הבריטית דוגמת דיוויד פרוסט. והוא זה שזכה בראיון ששינה את פני המלוכה הבריטית.

מלכת הלבבות

באשיר ישב מולה דיאנה לראיון אישי ארוך בארמון קנזיגטון הריק ב-5 בנובמבר 1995. התוכנית נערכה באופן חשאי בחדר מלון תחת אבטחה של אנשי קומנדו לשעבר בעיירת חוף ונשמרה בסוד אף מפני ראשי הבי.בי.סי במשך ימים ארוכים בשל קשריהם לאנשי ארמון באקינגהאם. המעטים שהיו בסוד העניינים ידעו שהתוכנית עשויה לאיים על מעמד בית המלוכה והבי.בי.סי.

זה היה ראיון שריתק 23 מיליון צופים בבריטניה – מספר בלתי-נתפס היום בעידן רב הערוצים – ועשה כותרות בכל רחבי העולם. דיאנה סיפרה בו על הדיכאון לאחר לידת הנסיך ויליאם, על הפרעות האכילה ממנה היא סבלה ובעיקר על תחושות הניכור מהם היא סבלה בארמנות המשפחה. "היה להם נוח עם התווית של דיאנה הלא-יציבה" היא אמרה. "הדרך היעילה ביותר להרוס אישיות היא לבודד אותה".

הנסיכה דיאנה ב-1996 (צילום: AP Photo/Rick Rycroft)
הנסיכה דיאנה ב-1996 (צילום: AP Photo/Rick Rycroft)

בימים שאחרי השידור בבריטניה, שודר הראיון ברחבי העולם כולו ומשפט אחד ממנו הפך לתמצית הנישואים האומללים של דיאנה: "ובכן, היו שלושה בנישואים האלו, אז זה היה מעט צפוף".

השלישית בנישואים היתה קמילה פארקר בולס, אהבת חייו של צ'ארלס, אותה הוא נשא לאישה ב-2005 ואיתה הוא ניהל רומן ממושך במהלך נישואיו. דיאנה הודתה בראיון ברומן אותו ניהלה עם קפטן ג'יימס יואיט, כל זאת לעיני האומה, העולם וגם בנה ויליאם שצפה בתוכנית יחד עם המחנך שלו בפנימיה היוקרתית באיטון. המלכה אליזבת' השנייה, שנחרדה מהתקדים של חשיפת הסקנדלים באופן פומבי, הורתה לבני הזוג להאיץ את תהליך הגירושים שלהם, שהושלם ב-1996.

הנסיכה גם ניצלה את הבמה בכדי לפגוע בבעלה. היא פקפקה ביכולתו למלא את תפקיד המלך בבוא העת ואמרה: "אני רוצה להיות מלכת הלבבות, להיות בלבבות העם, אבל אני לא רואה את עצמי כמלכת המדינה. איני חושבת שרבים ירצו אותי כמלכה".

היא צדקה, כמובן. היא איבדה את מקומה במשפחה המלכותית במסגרת עסקת הגירושין וב-1997 נהרגה בתאונת דרכים בפריז. בהלוויה בקתדרלת ווסטמינסטר הספיד אותה אחיה, ותיאר כיצד דיאנה, אלת הציד במיתולוגיה, הפכה בעצמה "לאדם הניצוד ביותר בעת המודרנית".

עבור באשיר הראיון – שזיכה אותו בפרס ה-BAFTA – היה מקפצה לקריירה עשירה ששיאה היה ראיון עם מייקל ג'קסון שנערך בהמלצת ידידו אורי גלר. בראיון נאלץ ג'קסון להתמודד עם האשמות על פדופילה שהעיבו על הקריירה שלו עד יום מותו.

מרטין באשיר מקבל את פרס ה-BAFTA עבור הראיון שערך עם הנסיכה דיאנה (צילום: PA Images/Alamy)
מרטין באשיר מקבל את פרס ה-BAFTA עבור הראיון שערך עם הנסיכה דיאנה (צילום: PA Images/Alamy)

באשיר הפך למראיין המועדף על ידי דמויות שהסתבכו ורצו לנקות את שמם כמו הפוליטיקאי והסופר ג'פרי ארצ'ר שהורשע במתן עדות שקר ונכלא, והקצין צ'ארלס אינגרם שהורשע במרמה בתוכנית "מי רוצה להיות מיליונר". הוא הזניק קריירה בארצות הברית, אבל גם שם הסתבך בשערויות שהעיבו על האמינות שלו. בעשור האחרון החלה הקריירה שלו לדעוך וכיום הוא הכתב לעניני דתות של הבי.בי.סי.

עבור הבי.בי.סי, מצד שני, הראיון עם דיאנה הפך לאבן-נגף. זו היתה הפעם הראשונה שעלילות הארמון וחדרי המיטות נפרשו מול העולם. התוכנית פגעה במעמד המלוכה, והמלכה לא סלחה למנהלי התאגיד על קיומו ושידורו מאחורי גבה. הראיון המפורסם מעולם לא שודר שוב בבריטניה.

"ניצל בציניות את מצבה הנפשי"

ההישג הגדול של באשיר לווה תמיד בביקורת חריפה על הדרך שבה הוא השיג את הסכמת דיאנה לראיון.

כבר ב-1996 התפרסם תחקיר על פיו זייף באשיר בעזרת גרפיקאי מסמכים בנקאים שהעידו לכאורה על העברת כספים לחשבון הבנק של ראש מערך האבטחה של צ'ארלס ספנסר. בדרך זו רכש באשיר את אמונו של האח ואת אמונה של דיאנה. באשיר גם זייף מסמכים שהעידו על העברת כספים לאנשי החצר של דיאנה משירותי השירות החשאי המופקדים על ביטחונה. היחיד שהודח בעקבות חקירת הפרשה על ידי הבי.בי.סי היה הגרפיקאי הזוטר.

לכאורה לא ברור על מה הרעש. עיתונאים מתחזים ולעיתים נאלצים להיות יצירתים בכדי להשיג ראיונות והתוצאה הצדיקה את עצמה. גם דיאנה עצמה היתה מרוצה מהבמה המכובדת שבה היא חשפה את רגשותיה ודיעותיה. זו הייתה התחושה ב-1996, אבל נראה שהפעם המסקנות יהיו שונות.

הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ארלס עם ילדיהם ויליאם והארי בעת ביקור באיטון, ב-6 בספטמבר 1995 (צילום: AP Photo/POOL)
הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ארלס עם ילדיהם ויליאם והארי בעת ביקור באיטון, ב-6 בספטמבר 1995 (צילום: AP Photo/POOL)

"אלמלא הייתי רואה את המסמכים האלו לא הייתי מציג את באשיר לאחותי", כתב אחיה של דיאנה. "הוא היה נשאר אחד מאלפי העיתונאים שקיוו לסיכוי זעיר לדבר איתה". לורד מייקל גרייד, יו"ר הבי.בי.סי לשעבר, אמר: "זהו ענן קודר מאוד שתלוי מעל עיתונות הבי.בי.סי, אלו שאלות שיש למצוא להם מענה, יש לערוך חקירה עצמאית ולפרסם את ממצאיה".

לורד מייקל גרייד, יו"ר הבי.בי.סי לשעבר: "זהו ענן קודר מאוד שתלוי מעל עיתונות הבי.בי.סי, אלו שאלות שיש למצוא להם מענה, יש לערוך חקירה עצמאית ולפרסם את ממצאיה"

באיחור של 25 שנים, נראה שעולם התקשורת הבין את חומרת מעשיו של באשיר: הוא ניצל את מצבה הנפשי, זייף עדויות כדי לבודד אותה מסביבתה ולפקפק באנשים האמונים על ביטחונה, ובנה מערכת יחסי אמון עמה המבוססת כולה על שקרים. בשפה מעודכנת מדובר בגזלייטינג.

באשיר ניצל את חששותיה של דיאנה – חלקם מוצדקים – בכדי ליצור מציאות מדומה ומופרזת שבה היא נרדפת על ידי כוחות אדירים כמו העיתונות ושירותי הביון.

הוא גרם לדיאנה ואחיה להאמין שהאנשים המקורבים אליהם ביותר  בוגדים בהם ואינם ראויים לאמונם. הוא שכנע את דיאנה שהנסיך צ'ארלס מנהל רומן עם אחת העובדות. הוא הצליח, במסכת של שקרים ובהתמדה, להפוך לאיש אמונה – וככל הנראה אף עזר לה בניסוח כמה מהתשובות שנתנה בראיון עצמו.

שערי העיתונים בבריטניה אחרי שידור הראיון עם הנסיכה דיאנה, 20 בנובמבר 1995 (צילום: AP Photo/Martin Cleaver)
העיתונים בבריטניה אחרי שידור הראיון עם הנסיכה דיאנה, 20 בנובמבר 1995 (צילום: AP Photo/Martin Cleaver)

רוסה מונקטון, חברתה של דיאנה, סיפרה השבוע לעיתון "המירור" כי באשיר "ניצל בציניות את מצבה הנפשי הפגיע של דיאנה". הנסיכה, היא אמרה, "האמינה במרקם נורא של שקרים שערער את אמונה בחברים, בני משפחה ובעלי תפקידים".

רוסה מונקטון, חברתה של דיאנה, סיפרה השבוע כי באשיר "ניצל בציניות את מצבה הנפשי הפגיע של דיאנה". הנסיכה, היא אמרה, "האמינה במרקם נורא של שקרים שערער את אמונה בחברים, בני משפחה ובעלי תפקידים

דיאנה סבלה מהפרעות אכילה, דכאונות וחשדות עמוקים. היא העידה שהיא ניסתה להשליך עצמה מהמדרגות כשנישואיה קרסו. גם אם דיאנה עצמה שיתפה פעולה בשמחה עם התקשורת ודאגה להעביר את מסריה לעיתונות כשיחסיה עם צ'ארלס הפכו לעוינים ממש, בבריטניה הקונצנזוס הפעם הוא כי מעשיו של באשיר לא היו מוסריים במקרה הטוב, ואולי אף פליליים.

מקס הייסטינגס, עורך "הטלגרף" באותה תקופה, ניצב בפני הכרעה מוסרית דומה אחרי שניהל שיחה בת שעתיים עם דיאנה מספר שבועות לפני הראיון המפורסם. היא שיתפה אותו בתחושותיה ולימים הוא סיפר שהוא חש עצב גדול עבורה וייעץ לה לשמור על שתיקה. הוא הפסיד סקופ ענק אבל דבק בעקרונותיו.

באשיר עצמו איננו מגיב לסערה החדשה, ונמסר כי הוא מתאושש מניתוח מעקפים בלבו וסיבוכים ממחלת הקורונה. אלא שרק שלשום בערב, צלם פאפארצי לכד אותו בעת שהעיתונאי ערך קניות בחנות מכולת ויין. הו האירוניה, הצייד הפך לניצוד.

מבט אווירי על מקום קבורתה של הנסיכה דיאנה, באחוזת משפחת ספנסר (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
מבט אווירי על מקום קבורתה של הנסיכה דיאנה, באחוזת משפחת ספנסר (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
עוד 1,293 מילים
סגירה