הפלג הקיצוני הפך לפופולרי - וסוחף אליו את הרחוב החרדי

הפלג הירושלמי, שבימים רגילים מושמץ גם בקרב החרדים עצמם, מצליח היום לשלהב ציבורים גדולים ומתונים בקהילה החרדית ● זו כבר לא מלחמה בין קבוצת קיצונים קטנה למשטרה - עכשיו זו המשטרה נגד כולם ● והבחירות ברקע רק מלבות את יצרים עוד יותר ● "אינתיפאדה חרדית", כינה זאת אתמול אריה דרעי ● פרשנות

חרדים ושוטרים במסלול התנגשות במאה שערים, 24 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
חרדים ושוטרים במסלול התנגשות במאה שערים, 24 בינואר 2021

הפלג הירושלמי הקיצוני והמושמץ גם בקרב החרדים עצמם – הוא המנצח. זו מסקנה ראשונה ובלתי נמנעת אחרי המלחמות בבני ברק ובמקומות אחרים, שהתחילו עם אלות ורימוני הלם ביום חמישי האחרון ונמשכו אתמול עם ירי משטרתי באוויר וזגוגיות מנופצות של הרכבת הקלה בירושלים.

הפלג מצליח לגרור אליו היום ציבורים גדולים ומתונים בקרב החרדים. הקרב הוא כבר לא בין המשטרה ובין הפלג הפורע וחוסם הכבישים. עכשיו זו המשטרה נגד כולם. "הפכתם את כולם לקולקטיב", האשים אמש השר אריה דרעי את המשטרה. "עכשיו מדברים על בני ברק כולה. מדברים על אינתיפאדה חרדית".

דרעי משוכנע כי מאחורי המתקפה הכוללת עומדות סיבות פוליטיות. זה התחיל עם התקשורת שחיפשה כל דבר חריג אצל החרדים כדי להטיל עליהם את האחריות להפצת הקורונה, והכל בגלל התמיכה החרדית בראש הממשלה בנימין נתניהו.

דרעי משוכנע שמאחורי המתקפה הכוללת עומדות סיבות פוליטיות. זה התחיל עם התקשורת, שחיפשה כל דבר חריג אצל החרדים כדי להטיל עליהם את האחריות להפצת הקורונה, והכל בגלל תמיכתם בנתניהו

"מנגחים את נתניהו דרכנו. אנחנו חוטפים על הראש", טען דרעי בראיון לרדיו החרדי קול חי. שאלתי את דרעי אם לדעתו המשטרה היא זו שאשמה בכל מה שקורה היום בבני ברק. הוא לא ענה.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המראות חסרי התקדים בבני ברק הם עוד שיא של מציאת מורכבת וגם חסרת פתרון בתוך הציבור החרדי בימים של מגפה משתוללת. החיים בסגר בתוך הבתים הם בלתי נסבלים, יש להודות.

משפחה עם שמונה ועשרה ילדים לא יכולה להחזיק מעמד ימים שלמים בתוך דירות של 70 מ"ר. הילדים יורדים, מסתובבים בשכונות ובגנים הציבוריים, חוזרים הבייתה עם מוטציה בריטית ומדביקים את כל המשפחה. "כל השכונות בירושלים, בית"ר עלית ובית שמש זו מוטציה אחת גדולה", אומר תושב בית"ר, בכיר ביהדות התורה.

שוחחתי אתמול עם חרדים רבים. הטענה היא כי תלמודי התורה הם דווקא הפתרון הטוב ביותר, ולא רק בגלל ש"תינוקות של בית רבן מצילים את העולם כולו". בתלמודי התורה קיימת איזושהי הפרדה בין הילדים, הקפדה על קפסולות, אפילו מראית עין של מרחק חברתי שלא קיים ברחובות ובבתי השכנים.

חרדים מהפלג הירושלמי הקיצוני מתנגשים עם שוטרים באשדוד, 24 בינואר 2021 (צילום: פלאש90)
חרדים מהפלג הירושלמי הקיצוני מתנגשים עם שוטרים באשדוד, 24 בינואר 2021 (צילום: פלאש90)

מעבר לכך, החיים בתוך הצפיפות מעוררת גם את האלימות של המבוגרים. "האב יורד מהדירה הצפופה בירושלים, רואה את הרכבת, רואה המולה, לוקח אבן וזורק", אמר לי מכר חרדי בירושלים שטלפן אלי באמצע ההתפרעויות בעיר. "אנשים מתפרקים. זה קורה גם בהפגנות בבלפור. הלחץ משתחרר ברחוב ואין מי שיעצור".

תלמודי התורה ברחוב החרדי לא נסגרו מעולם ולא ייסגרו. בסבבים הקודמים של הסגר הייתה קצת יותר משמעת, אבל כאשר הרבנים ראו כי הפגנות מותרות והשמיים פתוחים, הם החליטו על דעת עצמם כי התורה והגמרא חשובים הרבה יותר.

הסלחנות של הממשלה והמשטרה שהתחמקו מקנסות כבדים רק עודדו אותם להפר את ההוראות. התחלואה הנוראית ברחוב החרדי והאסונות שפוקדים נשים בהיריון ואברכים צעירים מתפרשים שוב במונחים של ביטול התורה.

הסלחנות של הממשלה והמשטרה שהתחמקו מקנסות כבדים רק עודדו את הרבנים להפר את ההוראות. התחלואה הנוראית ברחוב החרדי מתפרשת במונחים של ביטול התורה

הפלג הירושלמי, שנחשב מוקצה בקרב רוב הציבור החרדי, מרד מתחילת הדרך, אבל בכל שלב של הקורונה חסידות אחרת תפסה כותרת אנרכיסטית. האדמו"ר מבעלז ישכר דב רוקח היה הראשון שאמר שהלימודים בחסידות שלו יימשכו כרגיל. בסוף השבוע היה זה האדמו"ר מויז'ניץ, הרב ישראל הגר, שהודיע כי הלימודים במוסדות החסידות לא ייפסקו "ואם יש למשטרה בעיה – שתפנה אליי".

התפרעויות חרדים בבני ברק, 24 בינואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
התפרעויות חרדים בבני ברק, 24 בינואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

חסידי ויז'ניץ הם אלו שהתפרעו ביום חמישי בערב ברחוב שלמה המלך בבני ברק ותקפו באלימות ניידת משטרה. אתמול במהלך המהומות שהתחדשו בבני ברק בעקבות התקרית – הסגירו ארבעה מהם את עצמם.

העמדה של האדמו"ר מויזניץ' עוררה התלהבות גדולה בקרב ראשי הפלג הירושלמי. חסידות ויז'ניץ היא השלישית בגודלה ברחוב החרדי, והיא נחשבת שמרנית וממוסדת. יש לה גם נציג ברשימת יהדות התורה בכנסת (ח"כ יעקב טסלר).

בעיתון החרדי "הפלס", שמזוהה עם הפלג הירושלמי, העניקו לרבי מויז'ניץ כותרת בעמוד הראשון עם ידיעה מפרגנת בהמשך. ההפתעה הייתה גדולה. במונחים חילוניים, מדובר בברית בין הליכוד ו"שוברים שתיקה". "המשטרה דוחפת את ויז'ניץ הגדולה לזרועות הפלג הירושלמי", אומר בכיר ביהדות התורה.

בעיתון החרדי "הפלס", שמזוהה עם הפלג הירושלמי, העניקו לרבי מויז'ניץ כותרת בעמוד הראשון עם ידיעה מפרגנת בהמשך. ההפתעה הייתה גדולה. במונחים חילוניים, מדובר בברית בין הליכוד ו"שוברים שתיקה"

אבל ויז'ניץ זו רק ההתחלה. הרחוב החרדי כולו נגרר למלחמה. הפלג הירושלמי סימן תמיד את התגובה האלימה, המשטרה הגיבה, לפעמים באופן לא פרופורציונלי, ועכשיו כל ראשי הציבור מתחרים ביניהם במתקפות נגד, צועקים נגד רדיפת הדת ואלימות החוק, ורק מלהיטים את האווירה ומוציאים את ההמונים לרחובות בימי קורונה.

מהארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור ניחום אבלים אצל האדמו"ר מבעלז ישכר דב רוקח, ב-22 בינואר 2017 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מהארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור ניחום אבלים אצל האדמו"ר מבעלז ישכר דב רוקח, ב-22 בינואר 2017 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

זו לא העת למתינות. כל אחד צריך לענות לציפיות של החסידים שלו. בישיבת חירום של המפלגות החרדיות אתמול בעיריית בני ברק אמר סגן השר מאיר פרוש כי "אין מצב שיזרקו רימונים בשטח בנוי. במגזר הערבי זה לא קורה".

השר יעקב ליצמן הוסיף כי "המשטרה התחילה להשתמש בנשק חי בעיר. בשלב הבא שר הביטחון יורה להפעיל בבני ברק את חיל האוויר". ח"כ טסלר מויז'ניץ טען כי "המשטרה חצתה כל קו אדם ומשתמשת בחוק שלא כחוק".

זוהי גם עת בחירות, וכל אחד רוצה להראות שהוא דואג יותר לציבור שלו. דרעי סיפר אתמול על שיחה שהייתה לו עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. "גיניתי את ההתפרעות שהייתה ביום חמישי בבני ברק, אבל אמרתי לו 'אני מזהיר אותך, אל תעשו פעולות נקם, פעולות ראווה'. הוא אמר לי 'כן, כן, כן, כבוד השר'. ומה קרה בסוף? הדברים שלו היו כמו חתימה על הקרח".

קרח אין כאן, אש מתלקחת יש לנו ועוד איך, והיא שורפת היום גם את החיבור הרופף בין הציבור הכללי לציבור החרדי, שמאבדים זה את זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
טוב, מהיכן להתחיל? א. אכן הציבור החרדי כולו חש מאז ומתמיד וביתר שאת בתקופה זו שישנה כלפיו אכיפה בררנית וכשרואה את התמונות מחוף הים כשהוא נאלץ לוותר על בבת עינו דהיינו תפילות בבית כנסת ו... המשך קריאה

טוב, מהיכן להתחיל? א. אכן הציבור החרדי כולו חש מאז ומתמיד וביתר שאת בתקופה זו שישנה כלפיו אכיפה בררנית וכשרואה את התמונות מחוף הים כשהוא נאלץ לוותר על בבת עינו דהיינו תפילות בבית כנסת ולימוד תורה תחושה זו מקבלת משנה תוקף.
ב. אין לזה שום קשר לפלג הירושלמי שהוא פלג מזערי וקיצוני ואינו גורם אלא לראקציה אצל הכלל החרדי ואני כותב זאת כחרדי מבטן השייך למינסטרים החרדי.
ג. להבא נא להבדיל בין ב האחים אדמורי"ם מויז'ניץ שחסידי האחד התפרעו-בצדק או שלא-לעומת השוטרים והאחר הוא אשר הורה לפתוח את מוסדות הלימוד אך הדגיש שאין להתעמת עם השוטרים כלל.
ד. ללא כל קשר לנ"ל אסיים בתפילה ותקווה שיוסר מעלינו נגע הקורונה ובעקבותיו הריחוק החברתי שהוא גורם בין איש לרעהו ובין מגזר זה לאחר.

עוד 824 מילים ו-1 תגובות
סגירה