ביקור יאיר לפיד בארצות הברית. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90, איי-פי, עיבוד מחשב)
יוסי אלוני/פלאש90, איי-פי, עיבוד מחשב

מר לפיד הולך לוושינגטון

רגע לפני ששערי נתב"ג נסגרים, לפיד חוזר היום מביקור בוושינגטון ● רשמית, יו"ר יש עתיד נסע לארה"ב כדי להיפגש עם יועציו האמריקאים ● אולם ההערכה בזירה הפוליטית היא כי לפיד נסע כדי לגייס תורמים ואולי גם לתכנן מהלך אסטרטגי נרחב ● בינתיים, בישראל, גם במפלגות האחרות לומדים את לקחי הקמפיין בבחירות שהסתיימו בארה"ב ונעזרים ביועצים אמריקאים משלהם

שעות ספורות לפני ששערי נמל התעופה בן גוריון נסגרים הלילה (שני) לחלוטין לטיסות נכנסות, חזר היום לארץ יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מביקור בן כמה ימים בוושינגטון הבירה. מה בדיוק הוא עשה שם, 10 ימים לפני מועד סגירת הרשימות – ובאמצע מערכת בחירות שעשויה להיות קריטית לכל הפחות למפלגתו?

דובריו של לפיד אמרו בסוף השבוע כי נסע לפגישות עם יועצי קמפיין אמריקאים, אך מדובר בנסיעה לא אופיינית בימי מגפת הקורונה, כשרוב המפגשים ממילא מתבצעים בזום ולא פנים אל פנים.

לפיד, כיו"ר האופוזיציה, כבר קיבל את שתי מנות החיסון של פייזר – השנייה שבהן כשבוע לפני הטיסה – כך שאינו נמצא בסכנה לחלות. אך בחירתו לטוס לוושינגטון לשיחות פנים אל פנים עם יועציו מרמזת שאולי מדובר בהכנה למהלך נרחב יותר מאשר רק חיבורים או מיזוגים עם מפלגות אחרות.

אחת הסברות במערכת הפוליטית היא שמטרת הנסיעה של לפיד היא לגייס תורמים מרכזיים בארה"ב לקמפיין הבחירות של יש עתיד – משימה עדינה שדורשת בדרך כלל מפגש יותר אינטימי משיחות וידאו טרנס-אטלנטיות.

יאיר לפיד (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יאיר לפיד (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

דלת לדלת – מג'ורג'יה לישראל

מאז 2014 לפחות, לפיד מתייעץ באופן קבוע עם הסוקר והיועץ האסטרטגי הדמוקרטי מארק מלמן. בשנים האחרונות נוספו ללפיד קשרים משמעותיים נוספים עם מספר חברי קונגרס דמוקרטים – הבולט בהם הוא טד דויטש מפלורידה.

במסיבת עיתונאים שקיים לפיד ב-10 בינואר, סיפר לפיד כי הוא מקיים קשר עם מספר גורמים דמוקרטים בארה"ב ואף מתח ביקורת נוקבת על נתניהו שהזניח, לדבריו, את הקשרים עם הדמוקרטים בשנים האחרונות, תוך שהוא מטיל יהבו על הצד הרפובליקאי בלבד.

"נתניהו עשה טעות חמורה ואני אמרתי לו את זה מעל לבימת כנסת", אמר אז לפיד. "הוא הפר את העקרון המקודש של יחסים א-פוליטיים עם שתי המפלגות. הוא הפך את ישראל לסניף של המפלגה הרפובליקאית. היחסים שלי עם הדמוקרטים הם לעין ערוך טובים יותר משל נתניהו. אני מדבר איתם והם לא מתאוששים מהאופן שבו נתניהו התנהג. אלה הם אנשים עם זכרון ולא סולחים בקלות".

"היחסים שלי עם הדמוקרטים הם לעין ערוך טובים יותר משל נתניהו. אני מדבר איתם והם לא מתאוששים מהאופן שבו נתניהו התנהג. אלה הם אנשים עם זכרון ולא סולחים בקלות"

מעבר לעבודתו הצמודה עם מלמן, לפיד שואב מידע טקטי מדויטש ודמוקרטים אחרים שהיו פעילים בקמפיין של ג'ו ביידן וקמלה האריס, בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ובסבב הבחירות השני לסנאט שהתקיים החודש בג'ורג'יה והסתיים בניצחון כפול לדמוקרטים.

חבר הקונגרס מפלורידה, טד דויטש (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
חבר הקונגרס מפלורידה, טד דויטש (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

אחת המסקנות העיקריות שעלו מהקמפיין בג'ורגי'ה הייתה כי הפעילים צריכים לעבור מבית לבית – door to door – כדי לשכנע מצביעים פוטנציאליים במפגשים אישיים, פנים אל פנים. לפיד אישר לזמן ישראל כי גם יש עתיד תאמץ את הטקטיקה הזו בקמפיין הנוכחי.

"ברגע שלא יהיו סגרים, חשוב לייצר door to door מאיזשהו סוג. אני לא יכול כיום לעשות כנס של אלף איש בימי קורונה. אבל החבר'ה שלנו (מתנדבים ופעילים בשכר של המפלגה – ט"ש) יכולים לדפוק על אלף דלתות. נכנס כאן העקרון הפוליטי המפורסם של People like us. אנשים שמדברים איתך, והם פקטור פוליטי משפיע. מפלגות שיש להם ארגון שטח אמיתי, יהיה להן יתרון ביום הבחירות".

"ברגע שלא יהיו סגרים, חשוב לייצר door to door מאיזשהו סוג. אני לא יכול כיום לעשות כנס של אלף איש בימי קורונה. אבל החבר'ה שלנו יכולים לדפוק על אלף דלתות"

מבחינת יש עתיד, המטרה של קמפיין מסוג זה, אינה לשכנע מתלבטים או תומכי מפלגה אחרת, אלא להביא לידי מיצוי התמיכה הקיימת – להוביל את הבייס של המפלגה ללכת לבחור ולא לשבת בבית בייאוש.

בשלב הזה, כאמור, לא ניתן לבצע קמפיין "דלת אל דלת", בשל מגבלות הסגר ומגפת הקורונה. אך ההנחה היא שעד יום הבחירות, ב-23 במרץ, השטח בישראל ישתנה: החיסונים יפחיתו את סכנת ההדבקה, הסגר יסתיים וניתן יהיה להגיע למגע מצומצם ואישי עם הציבור.

פעילי יש עתיד בכנס פתיחת מערכת הבחירות ב-18 בפברואר 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
פעילי יש עתיד בכנס פתיחת מערכת הבחירות ב-18 בפברואר 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

לפיד כמובן משתמש גם בכנסי וידיאו, אבל גם הוא מודה שהאפקטיביות של אלו נמוכה יחסית. "אנחנו נעשה זומים שאותם מארגנים המטות המקומיים שלנו" השיב לזמן ישראל.

"אפשר הרי לעשות זום עם בן אדם מקרית שמונה ואדם מבאר שבע באותה ההזדמנות ולהגיע כך לזומים גדולים. אבל הרעיון המסדר, של מה שלימדנו אותנו החברים בארה"ב, זה להישאר גיאוגרפיים – גם בזום. כי הבעיות שיש בקרית שמונה ובראשון לציון הן שונות".

"אפשר לעשות זום עם בן אדם מקרית שמונה ואדם מבאר שבע באותה ההזדמנות ולהגיע כך לזומים גדולים. אבל הרעיון המסדר, של מה שלימדנו אותנו החברים בארה"ב, זה להישאר גיאוגרפיים – גם בזום"

בסביבתו של לפיד למדו את עבודת השטח של המתמודדת לשעבר על משרת המושלת, סטייסי אברמס בג'ורג'יה. אברמס אמנם הפסידה את הבחירות ב-2018, אך ב-2020 היא הפשילה שרוולים ועשתה עבור המפלגה הדמוקרטית את ליבת עבודת השטח במדינה.

ביש עתיד מבהירים, עם זאת, שלא כל דבר שנעשה שם, באמריקה, אפשר ליישם בישראל. הקמפיין הדמוקרטי היה משופע בכסף. עמד לרשותם תקציב כמעט בלתי מוגבל – דבר שלא קיים בישראל. הדמוקרטים הגיעו בסופו של דבר לכמיליון מתנדבים שישבו בבתיהם ברחבי ארה"ב והתקשרו לתמרץ בוחרים. ובנוסף, היה להם כסף רב כדי לשלוח שיחות טלפוניות אינטראקטיביות המוקלטות מראש ומושגרות לניידים רבים במקביל.

יאיר לפיד עם ג'ו ביידן בעת שהיה סגן נשיא ארה"ב (צילום: עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד)
יאיר לפיד עם ג'ו ביידן בעת שהיה סגן נשיא ארה"ב (צילום: עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד)

היועץ של טראמפ, המתנגדים של טראמפ

לפיד, כמובן, אינו היחיד שנסמך על ייעוץ אמריקאי בתקופת הבחירות.

בכל מערכות הבחירות האחרונות, הליכוד נעזר בסוקר האמריקאי הרפובליקאי ג'ון מקלוקלין, במקביל לעבודתו עבור הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. במערכת הבחירות הראשונה, באפריל 2019, מקלוקלין הגיע במיוחד לישראל וביום שלפני פתיחת הקלפיות הוא אף התיישב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמה כדי להלחיץ ולזרז את מצביעי ה"בייס" של הליכוד.

הפעם, נאמר לזמן ישראל, מקלוקלין לא צפוי לטוס לישראל בגלל מגבלות הקורונה, אולם הוא ימשיך לעבוד עם קמפיין הליכוד. בניתוח המידע המגיע מישראל, מקלוקלין משתמש במידע ובמחקרים של הסוקר רפי סמית. סמית משגר למקלוקלין את הדאטה, היועץ האמריקאי מנתח את הנתונים, ומעביר ממצאים והצעות לליכוד.

עד כמה נתניהו נשען על ההצעות שלו? כנראה שבצורה מוגבלת; נתניהו עצמו הוא מעצמת סקרים ותיקה ועצמאית ונוהג להקשיב לעצות מבית. גם מנהל הקמפיין של הליכוד, עופר גולן, מקבל את ההחלטות על בסיס נתונים מספריים ולפי בדיקות שהקמפיין של הליכוד מבצע בזמן אמת, ומסביב לשעון.

בכלל, בליכוד לא רואים קשר בין הקמפיין בארה"ב לקמפיין הישראלי, ואם יש בכלל קו דמיון בין האסטרטגיה המנצחת של ביידן לבין מה שעושה כיום נתניהו – זה להתעלם מהרעשים הרבים ברשתות החברתיות.

את טוויטר, למשל, מגדירים במטה הליכוד כ"טלוויזיה במעגל סגור" – תיבת תהודה המשפיעה על קבוצת אוכלוסייה מזערית: ברנז'ה, יועצים, משרדי פרסום. מבחינתם, ככל שמועמדים אחרים יתעסקו יותר בטוויטר ובמריבות בוץ אלה על אלה, כך עדיף לליכוד.

גם במפלגת מרצ מתבוננים מעבר לים. במפלגה אמרו לזמן ישראל כי האמריקאים נתנו להם מקרי מבחן בנוגע לשימוש בטכנולוגיות במהלך קמפיין. "בכנות, מכיוון שלמרצ אין יתרון במדיות המסורתיות, אנחנו מתכננים שימוש מקורי בטכנולוגיות ופלטפורמות להעביר את המסרים שלנו למקומות בהם הקהל שלנו נמצא", אמר לזמן ישראל בכיר במרצ.

"מכיוון שלמרצ אין יתרון במדיות המסורתיות, אנחנו מתכננים שימוש מקורי בטכנולוגיות ופלטפורמות להעביר את המסרים שלנו למקומות בהם הקהל שלנו נמצא"

אחת המסקנות העיקריות של מרצ היא בנוגע למאבק בפייק-ניוז, שקרים והכפשות. "למדנו מהמערכת בארה"ב שיש דרך להתמודד עם זה. לא צריך לחזור על השקרים ולהדהד אותם, אלא להציג אלטרנטיבה לשינוי במדינה וטיפול נכון בכלכלה, בבריאות, במדיני. צריך שלא להתמכר לקמפיין 'רק לא ביבי' אלא להציג אלטרנטיבה עניינית ורצינית בסוגיות השונות".

במרצ נמצאים בקשר הדוק עם ג'ים גרסטיין, יועץ דמוקרטי מוכר, וגם עם ארגונים יהודיים-פוליטיים כמו ג'יי סטריט ו"שותפים למען ישראל פרוגרסיבית", תנועה יהודית הקרובה למרצ.

גם מפלגתו החדשה של גדעון סער, "תקווה חדשה" הצטיידה באסטרטגיים אמריקניים. לפי פרסום בערוץ 12, סער יצר קשר עם הגורמים שהקימו את "פרויקט לינקולן" – ארגון של בכירים רפובליקאים מתנגדי טראמפ שפעלו להדחתו בבחירות האחרונות.

מקימי הארגון, היועצים סטיב שמידט, סטיוארט סטיבנס, ריד גלן וריק וילסון, עבדו בעבר עם הנשיא ג'ורג' בוש הבן, עם המועמדים לנשיאות ג'ון מקיין ומיט רומני, ועם מושל קליפורניה לשעבר ארנולד שוורצנגר. סרטוני הפרויקט הפכו לשם דבר, דווקא משום שטראמפ הותקף מהאגף השמרני, והם נוסחו בצורה בוטה וקטלנית.

סער מבקש לשחזר את האסטרטגיה הזו – לתקוף את נתניהו מימין, והסגנון חסר הרחמים של "פרויקט לינקולן" בהחלט כבר ניכר באותם סרטונים שקמפיין "תקווה חדשה" פירסם עד כה.

עוד 1,211 מילים
סגירה