הון, דת ושלטון

איור של בר כוכבא, צילום מסך מתוך סרטון של רשות השידור על מרד בר כוכבא
איור של בר כוכבא, צילום מסך מתוך סרטון של רשות השידור על מרד בר כוכבא

המלך המשיח, נשיא ישראל, בר כוזיבא ה-I, תפס את השלטון בתמיכת רבי עקיבא והוביל למרד חסר סיכוי ברומאים. המרד נבע, על פי ספרו של יהושפט הרכבי, מראייה בלתי מציאותית של הנסיבות והערכה לא נכונה של התגובות הרומאיות.

הקיסר אדריאנוס דיכא את המרד באכזריות, החריב עשרות יישובים, כ-580 אלף איש נהרגו, על פי ההיסטוריון הרומאי דיו קסיוס. גברים, נשים וילדים נהרגו, נאנסו, נשבו ונמכרו לעבדים ברחבי האימפריה הרומית.

האם האמונה המיסטית במלך משיח גרמה לטעות בהערכת הכוחות ולאסון הנורא שהרכבי מתאר כשואת בר-כוכבא?

הקיסר אדריאנוס דיכא את המרד באכזריות, החריב עשרות יישובים, כ-580 אלף איש נהרגו. גברים, נשים וילדים נאנסו, נשבו ונמכרו לעבדות ברחבי האימפריה הרומית. האם האמונה המיסטית במלך משיח גרמה לטעות בהערכת הכוחות?

זה לקח שכדאי ללמוד. צריך להזהר מהיהירות של "יחידי סגולה", ממלכים משיחים, מאמונות מיסטיות, מבר-כוכבא ורבי עקיבא ועד דיין, דרעי ונתניהו.

מי היה שמעון בן-כוסבא, בר כוזיבא ה-I?

רב הנסתר על הגלוי לגבי מרד שמעון בן-כוסבא (בר-כוכבא), שהחל בשנת 132 והסתיים ב-135 לספירה במותו של המלך המשיח שמעון בן-כוסבא בביתר.

לא נשאר תיעוד היסטורי מפורט של מרד בר-כוכבא, הדומה לתיעוד של המרד הגדול על ידי יוסיפוס פלאוויוס. לא ידוע דבר על משפחתו, חינוכו ואישיותו של בן-כוסבא. האם היה משכיל, התחנך בארץ ישראל או אולי ביוון או ברומא? האם היה קנאי שמרד בהנהגת הסנהדרין? האם היה בן למשפחה אמידה או אולי רועה צאן כרבי עקיבא?

מהמעט הידוע במקורות היהודים והזרים עולה שהיה מנהיג מוכשר בעל תפיסה מדינית וצבאית רחבה ולוחם אמיץ, שהצליח לאחד את העם ולהכריז על עצמו נשיא ישראל למרות שלא היה מנהיג הסנהדרין כרבן גמליאל. שעלה בידו להכין ולהוביל את הישוב ביהודה למרד, להטביע מטבעות עם שמו בשנות שלטונו, לשלוח איגרות לכוחותיו במהלך המרד (שחלקן נשמרו ונמצאו על ידי יגאל ידין).

נכתב שהיה בעל בטחון יתר, גבה לב ויהיר. בצאתו לקרב אמר שהאל לא יוכל לעזור לו או להכשילו. "לא תסעוד ולא תכסוף", יהירות וראייה לא מציאותית שהמיטה אסון.

כוחו האדיר של צבא בר-כוכבא

המערכה ביהודה הייתה הקשה ביותר מכל המערכות הצבאיות של הקיסר אדריאנוס. דיו קסיוס כתב שאומות נוספות הצטרפו למרד בר-כוכבא. וורנר אק טוען שכתובת על שער נצחון המוקדשת לקיסר אדריאנוס שנמצאה בחפירות בתל-שלם מעידה על נצחון בקרב כנגד צבא בר-כוכבא, שהתקיים בעמק בית-שאן.

לדעתו של וורנר אק מרד בר-כוכבא היה מרד צבאי רחב היקף שאיתגר את האימפריה הרומית. הנצחון של הקיסר אדריאנוס וצבאו צויין לא רק בתל שלם בארץ ישראל אלא גם ברומא. כתובת לכבודו של הקיסר אדריאנוס שהוצבה ברומא מהללת את הקיסר שעמד בלחץ הלחימה של האויב וגבר עם צבאו על כוח אדיר. האימפריה הרומאית החזקה והגדולה ששלטה בכל אגן הים התיכון מאות שנים והפעילה רשת של סוכנים חשאיים ברחבי האימפריה שאותה יסד אדריאנוס חוגגת נצחון מול הצבא האדיר של בר-כוכבא.

מרד בר-כוכבא היה מרד צבאי רחב היקף שאיתגר את האימפריה הרומית. נצחון אדריאנוס וצבאו צויין בתל שלם בארץ ישראל, אך גם ברומא. הכתובת ברומא מהללת את הקיסר שגבר עם צבאו על כוח אדיר

אדריאנוס שלח ליהודה את מיטב מפקדיו ושבעה ליגיונות רומאיים לחמו בפיקודו של יוליוס סוורוס, שהובא במיוחד ליהודה מבריטניה. כשליש מצבאה הענק של האימפריה הרומית נשלח להילחם בצבאו של בר-כוכבא.

רבי עקיבא היה אומר עליו שהוא מלך המשיח

"הוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא מלך המשיח, עד שנהרג בעוונות" (הרמב"ם)

רבי עקיבא, בנוסף לתמיכתו הרוחנית בבר-כוכבא, שאותו כינה המלך המשיח, סייע למרד גם באמצעות גיוס תמיכה וכספים מהקהילות היהודיות מחוץ ליהודה  והיה גם בעצמו בעל הון גדול, טייקון שערבב הון, דת, שלטון וגם אהבת נשים (הפרדס של עקיבא).

על פי המדרש, אשתו השלישית של עקיבא, רופינא, שהיתה קודם לכן אישתו של הנציב הרומי ביהודה טורנוס רופוס, התגיירה, נישאה לרבי עקיבא, הביאה לו הון גדול ולאחר דיכוי המרד הפליגה בים למקום אחר.

יושבי הגליל לא השתתפו במרד ושרדו והיו גם מתנגדים ביהודה. רבי יוחנן בן תורתא אמר לעקיבא:

"יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבוא".

היו מנהיגים כרבי יהושע בן חנניה שהבינו את כוחה של רומא והתנגדו למרד. הרמב"ם כותב בספרו הלכות מלכים ומלחמותיהם:

"אַל יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּךָ שֶׁהַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים, וּמְחַדֵּשׁ דְּבָרִים בָּעוֹלָם, אוֹ מְחַיֶּה מֵתִים, וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ שֶׁהַטִּפְּשִׁים אוֹמְרִים. אֵין […] הַדָּבָר כֵּן, שֶׁהֲרֵי רַבִּי עֲקִיבָה חָכָם גָּדוֹל מֵחַכְמֵי מִשְׁנָה הָיָה, וְהוּא הָיָה נוֹשֵׂא כֵּלָיו שֶׁל כּוֹזֵבָא הַמֶּלֶךְ, וְהוּא הָיָה אוֹמֵר עָלָיו שֶהוּא הַמֶלֶךְ הַמָּשִיחַ, וְדִמָּה הוּא וְכָל חַכְמֵי דּוֹרוֹ שֶׁהוּא הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, עַד שֶׁנֶּהֱרַג בָּעֲווֹנוֹת; כֵּיוָן שֶׁנֶּהֱרַג – נוֹדַע שֶאֵינוֹ מָשִיחַ".

רבי עקיבא, בנוסף לתמיכתו הרוחנית בבר-כוכבא, שאותו כינה המלך המשיח, סייע למרד גם בגיוס תמיכה וכספים מהקהילות היהודיות מחוץ ליהודה, והיה בעצמו טייקון שערבב הון, דת, שלטון ואהבת נשים

יהושפט הרכבי כותב בספרו, "חזון, לא פנטזיה – לקחי מרד בר-כוכבא וריאליזם מדיני בימינו", שחז"ל ביקשו להדחיק את זכרון מרד בר-כוכבא וקבעו את ט' באב כיום נפילת ביתר, כדי לעמעם בזכרון העם את שואת בר-כוכבא ולחבר אותה יחד עם חורבן בית שני. הלקח עומעם וטויח, לא נחקר ולא הופנם.

נציגי צה"ל במשלחת הישראלית לשיחות שביתת הנשק עם מצרים ברודוס בוחנים מפה, ינואר – פברואר, 1949. משמאל לימין: רב-סרן יהושפט הרכבי, רב- סרן אריה סימון, האלוף יגאל ידין וסגן-אלוף יצחק רבין צילום: לשכת העיתונות הממשלתית
נציגי צה"ל במשלחת הישראלית לשיחות שביתת הנשק עם מצרים ברודוס בוחנים מפה, ינואר – פברואר, 1949. משמאל לימין: רב-סרן יהושפט הרכבי, רב- סרן אריה סימון, האלוף יגאל ידין וסגן-אלוף יצחק רבין צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

פרובינציית סוריה-פלשתינה

לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא, שונה שם פרובינצית יהודה לסוריה-פלשתינה על ידי הקיסר אדריאנוס. מקיאוולי כתב בספרו "הנסיך" שהרומאים, כשכבשו ארץ, הקימו בה מושבות, דיכאו את בעלי העוצמה וטיפחו את בעלי העוצמה הפחותה. זה מה שעשה אדריאנוס ביהודה, דיכא את היהודים וטיפח את הסורים-פלשתינים. זה מקור השם פלשתינים בלי הקידומת הרומית, סורים-פלשתינים.

בעולם מקבלים את השם מבלי להתיחס לכך שמקור השם אינו ערבי מוסלמי אלא אימפריאלי רומאי. מרד בר-כוכבא לא רק שגרם להרס, חורבן וגלות ארוכה, הוא גם מהווה את השורש לסכסוך הישראלי-ערבי בימינו. הקיסר אדריאנוס  דיכא עד עפר את יושביה היהודים והערבים, שהתיישבו מאות שנים לאחר מכן בארץ שהוחרבה על ידי הצבא הרומי ואימצו את השם האימפריאלי (סורים) פלשתינים.

מרד בר-כוכבא גרם להרס, חורבן וגלות ארוכה, ומהווה את שורש הסכסוך הישראלי-ערבי. אדריאנוס דיכא עד עפר את יושביה היהודים והערבים של הארץ, שהתיישבו מאות שנים אח"כ בארץ שהחריב ואימצו את השם האימפריאלי פלשתינים

בר-כוזיבא ה-II

בר-כוזיבא ה-II לא עלה לשלטון בשליחות משיחית להשתחרר משלטונה של האימפריה הרומית. נתניהו עלה לשלטון עם הבטחות משיחיות אחרות, למגר את הטרור הפלסטיני, למנוע את הגרעין האיראני ועכשיו גם לנצח את וירוס הקורונה. רק נתניהו יכול, גבה לב ויהיר כמו בר-כוזיבא ה-I.

נתניהו גייס את התמיכה של רבני ישראל ושל בעלי הון מיליארדרים יהודים, ומגדיל מכולם לעשות עבורו הרב אריה דרעי. נתניהו זוכה לתמיכה עיוורת גם של רבני הציונות הדתית והרבנים החרדים. תמיכת רבני ישראל בנתניהו נותנת לו בלוק פוליטי אינטרסנטי שעליו הוא נשען כשהוא מהתל ביהירות בחוקי מדינת ישראל ובבית המשפט.

מי הם שופטי ישראל, פקידים ממשלתיים, יועצים משפטיים, לעומת יחיד הסגולה ורבני ישראל המתייצבים לימינו? לא נראה שקיימים כיום רבנים כיוחנן בן-תורתא ויהושע בן חנניה שמעזים לדבר נגד נתניהו ודרעי אפילו עכשיו, כששניהם נאשמים בפלילים.

נתניהו מרגיש נוח יותר עם רבני ישראל מאשר על ספסל הנאשמים, מול השופטים שדנים בהאשמות נגדו על שוחד, מרמה והפרת אמונים, ואל מול שופטי בג"ץ שדנים בעתירות נגדו בבג"ץ בפרשת הצוללות וכנגד כהונת ראש ממשלה הנאשם בפלילים.

בר-כוזיבא ה-II, נתניהו, לא עלה לשלטון בשליחות משיחית לשחרר משלטון האימפריה הרומית אלא עם הבטחות משיחיות אחרות: למגר את הטרור הפלסטיני ואת הגרעין האיראני ועכשיו גם לנצח את הקורונה

נתניהו ודרעי כמו בן-כוסבא ורבי עקיבא גבהי לב ויהירים, מערבבים הון, דת ושלטון ערבוב מסוכן. הם יובילו לאסון, לחורבן ולגלות שלישית אם לא יוחלף השלטון בבחירות דמוקרטיות, בדרכי שלום, בלי תרגילי הונאה, בלי ספינים, בלי גניבת קולות.

מדוע בנט ושקד תוקפים את נתניהו בחריפות, אבל לא מתחייבים שלא יצטרפו לממשלתו? האם סער, אלקין, האוזר, הנדל או אחרים מהתקווה החדשה לא "יחזרו הביתה" אחרי הבחירות? דרעי הבטיח שכך יהיה והם צריכים להגיד לבוחרים את האמת, כמו שהנשיא ביידן אמר בנאום ההשבעה שלו:

"זוהי שעת מבחן. אנו מתמודדים עם התקפה על הדמוקרטיה שלנו ועל האמת".

הרבנים לא צריכים להתערב בענייני המדינה. מה ידע רבי עקיבא על הצבא הרומאי? צריך לחקור את שואת בר-כוכבא ואת חלקו של רבי עקיבא ולהפיק לקחים. צריך לחקור את מלחמת יום כיפור ואת חלקו של קיסינג'ר ושל דיין ולהפיק לקחים. צריך לחקור את פרשת הצוללות ואת חלקו של נתניהו ולהפיק לקחים. רק כך אפשר יהיה למנוע אסון נוסף.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,226 מילים
סגירה