פרשנות צריך לדבר על האלימות של תומכי נתניהו

אי אפשר להתעלם מהעלייה בארועי האלימות בהפגנות ובארועים פוליטיים בעת האחרונה ● אבל גם אי אפשר להתעלם מכך שהתוקפים הם לרוב תומכים נאמנים של נתניהו והליכוד, המגיבים באלימות נגד כל מי שמעז להפגין או להתמודד נגד ראש הממשלה ● בכנסים ובהפגנות, בגשרים ובצמתים - כולם חוטפים מהביביסטים ● הליכוד: "אנו מגנים ומוקיעים אלימות מכל סוג"

שלט "זה ייגמר בדם" שתלו מפגינים נגד נתניהו ליד משרד המשפטים, 15 בדצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שלט "זה ייגמר בדם" שתלו מפגינים נגד נתניהו ליד משרד המשפטים, 15 בדצמבר 2020

ריבוי הבחירות והקרע המתרחב בציבור הם קרקע פורייה לגילויי אלימות, במיוחד בהתנגשויות בין פעילים של מפלגות משני צדי המתרס. אולם בחינה של אירועי האלימות ב-18 החודשים האחרונים מעלה כי מקרי האלימות ההולכים ותוכפים מתרחשים כשתומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיעים לזירה.

השבוע קיבלו חברי "תקווה חדשה" המחשה כפולה. תומכי נתניהו הגיעו לכנס של גדעון סער במושב עזריה במועצה האזורית גזר. אחד מתומכיו של סער, נתנאל איזק (הממוקם במקום 21 ברשימת המפלגה), סיפר בעמוד הפייסבוק שלו שתומכי הליכוד זרקו על פעילי סער בקבוקי זכוכית, אבנים וביצים. המשטרה הגיעה למקום ואחד הפעילים אף פונה לבית חולים.

גולשים רבים זיהו את אחד הפעילים המרכזיים שהגיעו לפוצץ את הכנס של סער: איציק זרקא, פעיל ליכוד המרבה להגיע לכנסת ולהרעיף מאהבתו נתניהו.

למחרת, במהלך סיור של עופר ברקוביץ' בשוק מחנה יהודה בירושלים, שוב נוצרה מהומה אלימה וגם הפעם זוהה אחד מתומכיו של נתניהו – משה מירון, מי שמגיע כמעט באופן קבוע להפגנות בבלפור ונעמד שם עם השלט "שמאלנים בוגדים".

אותו מירון, אגב, התראיין בעבר לכלי התקשורת והסביר שנוכחותו בהפגנות אינה קשורה לליכוד, אלא מדובר ביוזמה אישית שלו. למעשה, בדיקת האירועים מהשנתיים האחרונות לא מעלה כל עדות להכוונה או התארגנות מראש מתוך מפלגת הליכוד. במקום זאת, רבים מהתוקפים עושים זאת, לכאורה, לשם הגנה על שמו של נתניהו או מתוך הזדהות עמו.

עו"ד דניאל חקלאי, המייצג פעילי הפגנות ומכיר את נושא האלימות הפוליטית מקרוב, אומר לזמן ישראל כי במקומות רבים מדובר בתוקפים מקומיים נטולי התארגנות אך מונעים משיסוי רב-שנים.

מול השמאלנים בנס ציונה כעת

Posted by ‎משה מירון‎ on Thursday, December 17, 2020

"להערכתי החוט המקשר איננו התארגנות שמופעלת מלמעלה, אף שאיני בטוח בכך, אלא בתחושת שנאה שהוזנה לאורך שנים. עם זאת, ייתכן שיימצא ארגון משותף", הוא אומר.

בליכוד טוענים מנגד שהתקשורת מדווחת רק על אירועים בהם מעורבים פעילי ליכוד ומעלימה עין כשהמתקפות מגיעות מהצד השני. זו טענה חסרת הגיון בעידן הדיגיטלי, כשכל אירוע מתועד ועולה היישר לרשתות החברתיות.

כך או אחרת, הנה כמה מדיווחי האלימות שמצאנו מה-18 החודשים האחרונים – רשימה חלקית בהחלט.

13 בספטמבר 2019

כמה ימים לפני בחירות מועד ב', התגלעה קטטה בין פעילי שמאל לפעילי הליכוד בשוק מחנה יהודה. במפלגת מרצ טענו שאנשי ליכוד, אשר ליוו את גלעד ארדן לביקור במקום, תקפו את פעילי מרצ. בהמשך הצטרפו לקטטה גם פעילי עוצמה יהודית.

17 בספטמבר 2019

ביום הבחירות עצמו, דיווח פעיל שמאל כי הוכה על ידי תומכי ליכוד. הפעיל הגיש תלונה למשטרה.

22 באוקטובר 2019
רם כרמי בוזגלו (צילום: אבנר הופשטיין)

העיתונאית רחלי רוטנר, אז בחודש השביעי להריונה, סיפרה כי הותקפה על ידי תומכי נתניהו, ביניהם יואב אליאסי ("הצל") ורם כרמי בוזגלו, כשהגיעה לפארק הירקון, שם נערך אירוע של תומכי ראש הממשלה לכבוד יום הולדתו ה-70.

8 בדצמבר 2019

מיכאל מוריס רייך, מפגין נגד נתניהו, הותקף על ידי תומך ראש הממשלה. הוא ראה אדם בועט באחד השלטים וכאשר ניגש להעיר לו, אותו אדם נגח בו בעוצמה. רייך פונה לבית החולים עם פציעה קלה.

29 בדצמבר 2019

במהלך אירוע חנוכה של הליכוד, פרצה קטטה בתוך אולם הליכוד בקרב חברי המפלגה. הפעם, לא הותקפו פעילי שמאל אלא "רק" אנשי המפלגה. הרקע לקטטה היה ככל הנראה זעם על הגעתו של גדעון סער – אז עדיין חבר ליכוד ויריבו של נתניהו מבית – לאירוע החנוכה.

16 בפברואר 2020

במהלך קמפיין בחירות מועד ג', הותקף מפגין נגד נתניהו במוט ברזל מחוץ לכנס של הליכוד בנתניה. התוקפים היו אנשי ליכוד, מספר אנשים היו עדים לכך, כפי שדווח ב"הארץ".

23 ביולי 2020

במסגרת הפגנות בעד ונגד נתניהו בבלפור, כ-200 פעילי ליכוד התייצבו לאירוע תמיכה. אליהם, לתוך הקהל, הצטרפו פעילי "לה פמיליה" ותקפו באלימות מפגינים נגד נתניהו ושרו שירי נאצה נגד יצחק רבין.

26 ביולי 2020
צילום מסך מתוך סרטון של אסף שפיר המתעד את אלימות בריוני הימין שתקפו מפגינים בהפגנה בתל אביב

מפגין נגד נתניהו בצומת ניר-עם נדקר בצווארו. המפגין עמד בצומת עם משפחתו כשהגיעו שני אנשים, קרעו שלטים בפראות, התחילו לדחוף, תקפו באגרופים וירקו על המפגינים. למחרת היום עצרה המשטרה חשוד במעשה.

בהמשך הקיץ, יותקפו שוב ושוב מפגינים נגד נתניהו בצמתים ברחבי הארץ בעשרות ארועים נפרדים.

14 באוקטובר 2020

חברי הארגון "לה פמיליה", ביניהם קטינים, תקפו מפגינים נגד נתניהו בחולון. אחד התוקפים ריסס את המפגינים בגז מדמיע; תוקף נוסף כבר נחשד כי כמה ימים קודם לכן, השליך תוך כדי נסיעה חפצים וביצים על מפגינים באזור.

18 בנובמבר 2020
הפעילה אורלי לב (צילום: מתוך פייסבוק)

קבוצה של ליכודניקים תומכי ראש הממשלה התייצבו להפגין נגד משפחתו השכולה של החייל תום פרקש ז"ל בקיסריה. מבין המשתתפים ניתן היה לזהות אנשי שטח מוכרים של הליכוד, כגון הפעילה אורלי לב. בחלוף מספר שעות, בליכוד פרסמו הודעת גינוי מטעמו של נתניהו.

לב, אגב, ממשיכה להיות פעילה מרכזית בקמפיין. לפני מספר ימים היא ארגנה עצרת תמיכה בנתניהו באזור הטיילת בתל אביב ומצעד דגלים נוסף מתוכנן על ידה למוצאי שבת של לפני הבחירות, כאשר באותו הערב מתוכננת אף הפגנה גדולה נגד נתניהו, בבלפור.

12 בדצמבר 2020

קטטה פרצה במרכז חורב בחיפה בין אנשי ליכוד לבין מפגינים נגד נתניהו. המשטרה קבעה כי מדובר היה בקטטה הדדית ועצרה ארבעה אנשים, שלושה חברי ליכוד ומפגין שמאל. בקטע וידיאו מהאירוע ניתן לראות תומכות ליכוד נושאות דגלים ומשמשות בהם להיאבקות, אם כי לא ברור מאיזה צד החלה הקטטה.

1 במרץ 2021

שני פעילים לא מזוהים תקפו את מאהל המחאה בבלפור, השחיתו רכוש והכו את יושבי המאהל, אמיר השכל ואייל שובל.

7 במרץ 2021

פעילת יש עתיד הותקפה ביבנאל – גם שם, על ידי אנשי הליכוד. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד טען כי זו המתקפה השנייה נגד פעיליו. במקרה הקודם, בגשר קוקה קולה, לא ברור אם התוקף היה מהליכוד או ממקום אחר.

13 במרץ 2021

פעילים במפלגת "תקווה חדשה" בראשות גדעון סער הותקפו בכפר עזריה ואחד הפעילים אף פונה לבית חולים. בין התוקפים זוהה איציק זרקא, המכנה את עצמו "ביביסט" ובעל היסטוריה של התנהלות מסיתה – מה שלא מפריע לבכירי הליכוד לשמור איתו על קשר חם.

14 במרץ 2021

מועמד "תקווה חדשה" עופר ברקוביץ' הותקף במהלך סיור בירושלים.

בעקבות הארוע, אמר נתניהו כי הוא "מגנה כל אלימות כנגד כל מועמד שהוא, בוודאי כלפי מועמד לא רלוונטי כמו גדעון סער".

זמן ישראל פנה אל הליכוד בשאלה האם במפלגה מודעים לרמת האלימות בקרב פעילים ומה עושים כדי למנוע זאת. תגובת הליכוד: "אנו מגנים ומוקיעים אלימות מכל סוג שהיא".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מעניין. מעולם לא סיקרתם את האלימות, השקרים והנאצות שלכם בהפגנות נגד נתניהו בבלפור, בקיסריה ועל גשר סרוח ברחבי המדינה. מעולם לא ביקרתם את התקשורת השיקרית שנתנה לכם כיסוי מוגזם, מחבק ומסת... המשך קריאה

מעניין. מעולם לא סיקרתם את האלימות, השקרים והנאצות שלכם בהפגנות נגד נתניהו בבלפור, בקיסריה ועל גשר סרוח ברחבי המדינה. מעולם לא ביקרתם את התקשורת השיקרית שנתנה לכם כיסוי מוגזם, מחבק ומסתיר את אלימותכם ואז נמיכות הסיסמאות וביטויים שלכם. אז אל תלמדו את הימין לקח, כי בהפגנותיהם עד כה הם היו "כמרים" בהשוואה אליכם.

זה, הביבי הזה, הבדיחה העצובה של המציאות, האבסורד הלא ייאמן, זה, ביבי המסריח הזה זה הסרט אקשן שבו בריאן דה פלמה לוקח את אל פצ'ינו למחוזות ה-"פני צלקת". הרי מי זה ביבי? זה טוני מונטנה שהס... המשך קריאה

זה, הביבי הזה, הבדיחה העצובה של המציאות, האבסורד הלא ייאמן, זה, ביבי המסריח הזה זה הסרט אקשן שבו בריאן דה פלמה לוקח את אל פצ'ינו למחוזות ה-"פני צלקת". הרי מי זה ביבי? זה טוני מונטנה שהסתחרר מהכח והשליטה. טפו על ביבי, לזרוק אותו לכלא, בעיקר על תיק 8000 – תיק הבוטים המקוללים

ביבי אחראי במידה מסוימת לרצח רבין, הוא טיפטף בקביעות רעל לתומכיו במשך שנים. שיאי הגועל של ביבי עוד לפנינו, התהומות של השפל שאליהם הוא הולך לרדת, יפתיעו את כולם, חוץ ממנו: התוכניות כבר א... המשך קריאה

ביבי אחראי במידה מסוימת לרצח רבין, הוא טיפטף בקביעות רעל לתומכיו במשך שנים. שיאי הגועל של ביבי עוד לפנינו, התהומות של השפל שאליהם הוא הולך לרדת, יפתיעו את כולם, חוץ ממנו: התוכניות כבר אצלו במגירה. רק כלא זה הפתרון להחזירו לשפיות

עוד 321 מילים ו-3 תגובות
סגירה